Aihe: eri bassojen nuottien erottelukyky?
1
Boomer
06.09.2005 23:01:42
Morotus!

Omistan kolme bassoa. Mielestäni yhdellä niistä erotan muita paremmin soittamani nuotit toisistaan (intervallitunnistuksen sujuvuus). Mistähän tämä voisi johtua?

En tarkoita sitä kuinka hyvin soitin kuuluu miksauksen joukosta (eli EQ:n asennoista ei ole kiinni).

Mulla ei myöskään tietääkseni ole absoluuttista sävelkorvaa, mutta blokatessa biisejä korvakuulolta tms. tuntuu, että yhdellä bassoistani osun useammin oikeaan kuin muilla.

Eli jos vaikkapa soitan akustisesti täydessä hiljaisuudessa (siis muitten häiritsemättä), niin toisilla bassoilla saan korvat ja sormet paremmin yhteistyöhön kuin toisilla. Bänditreeneissä improvisoidessa tms. ilmiö tuntuisi vielä korostuvan.

Onko muilla samoja kokemuksia?

Mistähän tuommoinen vois johtua?
hollstro
07.09.2005 10:16:19

Jos kaikki bassot ovat oikeassa setupissa ja kunnon soittimia niin ainut järkevältä tuntuva syy on sointi. Siis se parhaalta tuntuva basso soi paremmin ja selkeämmin kuin toiset. Todennäköisesti harmooniset erottuvat / kuuluvat paremmin. Bassosävelien intervallit on vaikeita erottaa ilman harmoonisia sävelkertoja.
2541
07.09.2005 18:30:15

Kerropas vielä mitkä kolme bassoa on kyseessä?
Boomer
08.09.2005 12:49:56
Kerropas vielä mitkä kolme bassoa on kyseessä?

En lähe nyt erottelemaan mikä niistä soi mitenkin, ettei mene laiteväittelyn puolelle, kysehän on yksilöistä. Toisekseen en tiedä kuvittelenko koko asian, siksi kyselinkin onko muilla vastaavia kokemuksia (täytynee varmaan laittaa valkosipulia varpaiden väliin, se auttaa mihin vaan).

Bassot ovat: kaksi täysin erillaista Fenderin Jatsaria (toinen on signature-soitin) ja yksi 6-kielinen Ibanez. Säätöjen pitäis olla kondiksessa ja kaikissa on kuolleet kielet.
Niskamies
08.09.2005 15:10:58
Säätöjen pitäis olla kondiksessa ja kaikissa on kuolleet kielet.

Kokeileppa laittaa tuoreet kielet, ja sen jälkeen tutkailla tota nuottien erottelukykyä.
Virallisesti semi-pro!
Karlsson
08.09.2005 15:14:58
Kokeileppa laittaa tuoreet kielet, ja sen jälkeen tutkailla tota nuottien erottelukykyä.

Kato, sherlockki.
"Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05
Boomer
08.09.2005 15:42:18
Empä taida koittaa vähään aikaan, kun tykkän pjöhkäsistä kielistä. Toki tuoreissa kielissä on enempi yläpäätä (ja tietty ylä-ääneksiä), mutta voisiko erottelussa olla muutakin eroa kuin pelkkä yläpään määrä esim. onko soinnissa piikkejä ja kuoppia eri taajuuksilla(?).
markotetri
09.09.2005 02:34:44
Ostin keväällä uuden basson ja meikäläisestä tuli kertaheitolla pykälää parempi basisti! Tarkoitan siis sitä, että artikulaatio parani, soinnin selkeys nousi uuteen luokkaan ja tutut soittajakollegat ihmettelivät, olenko harjoitellut salaa...

Uuden soittimen soinnin selkeys vaan on sitä luokkaa, että pikkuisen heikommallakin tekniikalla saa siedettävää soitantaa aikaiseksi.

Esim. ensimmäisellä kerralla kun soitin vahvistimen kautta, aloitin homman säätämällä vahvari EQ:n suoraksi ja siinä se on pysynyt.

Ja asiaan... Soittimien puissa, elektroniikassa ja muissa osissa on erittäin suuria eroja, eri soittimissa on vaan eri soundi. Ja toisen sointi on selkeämpi ja erottelevampi kuin toisen. Lisäksi yksi soitin sopii soittajan käteen paremmin kuin toinen, itse löysin itselleni musiikillisen sielunkumppanin!
Artificiality is normal to the medium.
Johannes_t
10.09.2005 14:09:11

Olikos tää se sunburst jazz joka aina silloin tällöin vilahtelee Onkiniemen nurkilla?
pasikaikkonen
10.09.2005 19:14:21 (muokattu 10.09.2005 19:16:41)

Tzäp !

Kyllä noi paremmat soittimet ovat selkeämmän ja paremman kuuloisia kuin halvat "räpsyt".
johtuen jo mm. paremmista mikeistä, elektroniikasta, laadukkaammasta puutavarasta ja paremmasta rakenteesta.

Jos soittimet ovat saman tasoisia niin erot ovat pienempiä, mutta olemassa. kyse siinä ei siinä tapauksessa ole välttämättä paremmuudessa vaan erillillaisuudessa. Esimerkiksi mikit painottavat eri taajuuksia. mistä voi johtua se että toinen basso kuulostaa esim. selkeämmältä kuin toinen.

itse huomasin tuon eron kun kävin aikoinaan testaamassa jotain warwickin comboa. Se on jo riittävän hyvä erojen huomaamiseen. Samalla kokeilin useita eri hintaisia bassoja siinä combossa. kyllä nämä kalliimmat bassot olivat soundiltaan selvästi selkeämpiä ja ruudikkaampia, tosin erillaisia keskenään. Jotkut kyllä tykkää siitä tumppu soundista.

Tosin toisinaan halvoissa räpsyissä on vaan "sitä jotain" esim. Danelectro / Longhorn malli.
Muovinen tuntuma, tumppu soudi ja häiriöherkät mikit, mutta se soittotatsi ja ulkonäkö... äärimmäisen helppo soitettava.
No jakaa varmasti mielipiteitä, mutta itse pidän kyllä. (No paitsi ehkä siitä soundista:) mutta täysin käyttökelpoinen silti.
Kyllä, Olen osa ongelmaa !!!
Karlsson
10.09.2005 19:18:04
Tzäp !

Kyllä noi paremmat soittimet ovat selkeämmän ja paremman kuuloisia kuin halvat "räpsyt".
johtuen jo mm. paremmista mikeistä, elektroniikasta, laadukkaammasta puutavarasta ja paremmasta rakenteesta.

Jos soittimet ovat saman tasoisia niin erot ovat pienempiä, mutta olemassa. kyse siinä ei siinä tapauksessa ole välttämättä paremmuudessa vaan erillillaisuudessa. Esimerkiksi mikit painottavat eri taajuuksia. mistä voi johtua se että toinen basso kuulostaa esim. selkeämmältä kuin toinen.

itse huomasin tuon eron kun kävin aikoinaan testaamassa jotain warwickin comboa. Se on jo riittävän hyvä erojen huomaamiseen. Samalla kokeilin useita eri hintaisia bassoja siinä combossa. kyllä nämä kalliimmat bassot olivat soundiltaan selvästi selkeämpiä ja ruudikkaampia, tosin erillaisia keskenään. Jotkut kyllä tykkää siitä tumppu soundista.

Tosin toisinaan halvoissa räpsyissä on vaan "sitä jotain" esim. Danelectro / Longhorn malli.
Muovinen tuntuma, tumppu soudi ja häiriöherkät mikit, mutta se soittotatsi ja ulkonäkö... äärimmäisen helppo soitettava.
No jakaa varmasti mielipiteitä, mutta itse pidän kyllä. (No paitsi ehkä siitä soundista:) mutta täysin käyttökelpoinen silti.

Ei mun (ex-)longhorni oo kyllä tippaakaan tumppu. Suorastaan hifi se soundi.
pasikaikkonen
10.09.2005 20:13:57

Ei mun (ex-)longhorni oo kyllä tippaakaan tumppu. Suorastaan hifi se soundi.

Tzäp !

tuossa lainabassossani ( siis juuri tuo dani ) on kyllä aika tumma ja vähän voimaton soundi, verrattuna vaikka tuohon artcoreen. Oisko sitten yksilö eroja mikkien osalta. (halpatuotantoahan ne on.)
Karlsson
10.09.2005 20:59:50
Tzäp !

tuossa lainabassossani ( siis juuri tuo dani ) on kyllä aika tumma ja vähän voimaton soundi, verrattuna vaikka tuohon artcoreen. Oisko sitten yksilö eroja mikkien osalta. (halpatuotantoahan ne on.)

No, noissa voi olla yksilöeroja kyllä. Tiedä siitä tummuudesta, se on se mitä mä yleensä haen soittimelta. Mutta voimaton se ei ollut tuossa yksilössä ainakaan.

Tietty lyhyt skaala voi hämätä, onhan ne kielet lörpömmät. Mikä on syy miksi siitä luovuin.
pasikaikkonen
11.09.2005 01:33:59

Tzäp !

joop, vaikka soundi ei mielestäni paras mahdollinen olekkaan, niin ei se paskin mahdollinenkaan ole. käyttökelpoinen kyllä.

itse en kyl danista luovu, en ainakaan helpolla.
aivan mahtava vehje... käsittämättömän helppo soitettava.
Syy moiseen on sen soittimen pienuus. ei tarvi juuri kurotella.
Karlsson
11.09.2005 09:31:29
Tzäp !

joop, vaikka soundi ei mielestäni paras mahdollinen olekkaan, niin ei se paskin mahdollinenkaan ole. käyttökelpoinen kyllä.

itse en kyl danista luovu, en ainakaan helpolla.
aivan mahtava vehje... käsittämättömän helppo soitettava.
Syy moiseen on sen soittimen pienuus. ei tarvi juuri kurotella.

Noo, emmäkää mielelläni siitä luopunu, mutta toi Hemmo on nii kova ruinaamaan.
Boomer
11.09.2005 10:25:15
Ostin keväällä uuden basson ja meikäläisestä tuli kertaheitolla pykälää parempi basisti!
.
.
.
Ja toisen sointi on selkeämpi ja erottelevampi kuin toisen.
.
.
.

Superjättimegakiitokset kommenteista Markotetri ja muut. Jotenkin helpottaa, kun muut ymmärtävät / ovat ymmärtävinään.
hemmo
11.09.2005 10:26:36

Noo, emmäkää mielelläni siitä luopunu, mutta toi Hemmo on nii kova ruinaamaan.

Joo, piparia.
"Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili "Mutta en ole mikään sisäkkö vaan olen hitsi vie progemies." -arva
markotetri
11.09.2005 16:44:24
Olikos tää se sunburst jazz joka aina silloin tällöin vilahtelee Onkiniemen nurkilla?

No sehän se. Fender American Series Jazz Bass, uutena ostettu mutta sarjanumeron mukaan tullut tehtaalta ulos 2003.
Artificiality is normal to the medium.
rattledad
11.09.2005 22:35:17

Kokeileppa laittaa kuolleet kielet, ja sen jälkeen tutkailla tota nuottien erottelukykyä.

Erottelee jyvät akanoista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)