zorro 06.09.2005 16:46:26 | |
---|
Miten saan harjoitettua vasemman käteni sellaiseksi että sitä ei tarvi enää ajatella? esimerkkinä mainittakoon vaikka doorsin piisit, eli että soitetaan vasemmalla kädellä bassoriffiä ja oikealla kädellä sitten kikkaillaan, niin onko tähän jotain harjoitusta olemassa vai olenko vain huono? |
mr.muzak 06.09.2005 16:56:18 | |
---|
Miten saan harjoitettua vasemman käteni sellaiseksi että sitä ei tarvi enää ajatella? esimerkkinä mainittakoon vaikka doorsin piisit, eli että soitetaan vasemmalla kädellä bassoriffiä ja oikealla kädellä sitten kikkaillaan, niin onko tähän jotain harjoitusta olemassa vai olenko vain huono? Hitosti vaan treeniä, ja aloita yksinkertaisista improista oikealla kädellä ja keskity ensin enemmän siihen että vasuri ei häiriinny. Toi "left hand-right hand independent" -juttu on pitkälti treenauksen tulosta. |
zorro 06.09.2005 17:00:20 | |
---|
Hitosti vaan treeniä, ja aloita yksinkertaisista improista oikealla kädellä ja keskity ensin enemmän siihen että vasuri ei häiriinny. Toi "left hand-right hand independent" -juttu on pitkälti treenauksen tulosta. joo treenannu tässä olenkin jo pari tuntia. kysyin vaan sen takia etten lähe väärää kautta tuota harjoittelemaan, mutta ilmeisesti siihen ei ole mitään helpottavaa tekiää. |
mr.muzak 06.09.2005 17:43:20 | |
---|
joo treenannu tässä olenkin jo pari tuntia. kysyin vaan sen takia etten lähe väärää kautta tuota harjoittelemaan, mutta ilmeisesti siihen ei ole mitään helpottavaa tekiää. Mä opin ton vasta kuuden tunnin treenin jälkeen, että koita jaksaa sitkeesti vielä ilta ysiin asti, niin sit pitäis jo sujuu. Tietty jos sujuu jo aikaisemmin niin sit oot vaan lahjakkaampi ku mä... |
zorro 06.09.2005 17:54:19 | |
---|
Mä opin ton vasta kuuden tunnin treenin jälkeen, että koita jaksaa sitkeesti vielä ilta ysiin asti, niin sit pitäis jo sujuu. Tietty jos sujuu jo aikaisemmin niin sit oot vaan lahjakkaampi ku mä... hoho. se on minulta jo hyvin jos ennen kesäkuuta osaan. |
Artist 06.09.2005 19:52:11 | |
---|
Itsekin juuri tässä viikko tullut treenattua tuota, että soittaa vasurilla bassokuvioita ja oikealla jotain muuta. Aloittelijahan mä vasta olen, pianoa joskus vähän pimputellut, mutta kyllä tuo pikkuhiljaa alkaa sujumaan. Vähitellen olen opetellut, siten, että ensiksi soittelen pelkkää bassokuviota ja sitten kun se sujuu riittävästi, alan pikkuhiljaa lisätä oikean käden juttuja mukaan. Hyvinä treenibiiseinä mulle on toimineet Clashin "London Calling" ja Doorsin "Riders On The Storm". Clashin biisiin mulla ei vaan ole nuotteja, joten en muista miten se oikeasti menee. :) Tässä onkin hakusessa muita biisejä helpoilla bassokuvioilla, jotta saisi vähän vaihtelua treenaukseen (toki olen muitakin kuin noita kahta biisiä soittanut, kaikenlaisia omia juttuja tulee kehiteltyä myös). Some folks like water, some folks like wine, but I like the taste of straight strychnine!
*Bella Italia #10* |
zorro 06.09.2005 20:13:20 | |
---|
Tässä onkin hakusessa muita biisejä helpoilla bassokuvioilla, jotta saisi vähän vaihtelua treenaukseen (toki olen muitakin kuin noita kahta biisiä soittanut, kaikenlaisia omia juttuja tulee kehiteltyä myös). no doorsin piisit on sellasia joissa on kokoajan se bassokuvio vasurilla. esimerkiksi when the music's over. Miten sujuu raiders of the storm? |
Artist 06.09.2005 20:48:13 | |
---|
no doorsin piisit on sellasia joissa on kokoajan se bassokuvio vasurilla. esimerkiksi when the music's over. Miten sujuu raiders of the storm? Niin joo, Doorsilla olisi varmasti paljon biisejä, joilla tuota vasemman ja oikean käden itsenäistä työskentelyä voisi harjoitella. En ole vaan pahemmin koskaan Doorsia kuunnellut. No, kaippa on haettava kirjastosta joku levy lainaan, nuotteja mulla on, mutta nuottienlukutaitoni on sen verta huono, että mieluusti myös kuulisin niitä biisejä. Riders On The Storm alkaa pikkuhiljaa sujumaan, tuo perusbassokuvio on sen kummemmin miettimättä hallussa, mitä nyt välillä tulee hipaistua väärää kosketinta. Tuossa on pahimpia kohtia ne, kun se bassokuvio vaihtuu siitä "peruskuviosta" hetkeksi johonkin toiseen. Niitä oikean käden improvisoituja(?) melodialinjoja en kyllä hallitse, vetelen jotain omiani. Some folks like water, some folks like wine, but I like the taste of straight strychnine!
*Bella Italia #10* |
zorro 06.09.2005 21:29:42 | |
---|
Riders On The Storm alkaa pikkuhiljaa sujumaan, tuo perusbassokuvio on sen kummemmin miettimättä hallussa, mitä nyt välillä tulee hipaistua väärää kosketinta. Tuossa on pahimpia kohtia ne, kun se bassokuvio vaihtuu siitä "peruskuviosta" hetkeksi johonkin toiseen. Niitä oikean käden improvisoituja(?) melodialinjoja en kyllä hallitse, vetelen jotain omiani. mulla menee yhdellä kädellä melkeen kaikki ne likitin sitä alkutilutusta lukuunottamatta, mutta en prkl saa niitä soitettua ton bassokuvion päälle.. mutta tämä oli vasta eka päivä treeniä, jospa tässä joku päivä alkaisi jo tuloksia näkymään. doorsilta se alkupään tuotos on ainakin keikoilla vedetty bassot rhodesilla joka piisiin, joten ainakin teoriassa niillä pystyy tätä hommaa treenaamaan. |
Thommy 06.09.2005 21:34:02 (muokattu 06.09.2005 21:51:40) | |
---|
Otetaanpa nyt osaa keskusteluun... Hieman of topic. Itse olen aloittanut pianon soiton 3 vuotiaana, joten 25v juhlavuosi menossa ;-) En pidä itseäni minään uber guruna, mutta soitto sujuu pitkän päivätyön koskettimien ääressä tehneenä... Musiikin opiskelu urani on ollut perinteinen suomalainen kaava; musiikkikoulu, ensimmäiset x vuotta klassista jonka jälkeen kun vihdoin uskalsi sanoa vastaan sai Ogelista oppia poppiksen soittamisesta. Asia jonka olen huomannut nykyisten pääsasiallisten bändikuvioiden myötä itsestäni + monesta muusta naputtelijasta on se, että bändi soittelu ja vapaan säestyksen pimputtelu näivettää vasurin motoriikkaa ja sen käyttötaitoa vallan p*@keleesti. Voisin väittää että olin 13v teknisesti paljon parempi vasuristi pimputeltuani klassista 10 vuotta kun tänä päivänä vanhempana ja viisaampana. Bottom line: Kirjastoon hakemaan Bachin simppeleitä menuetteja. Vuoden soittelun jälkeen Riders Of The Storm + monet muut kaavamaisesti toistuvat sointujen perussäveliin perustuvat bassokuviot ovat pähkinöitä. |
IceChylos 06.09.2005 21:45:02 | |
---|
Juu eihän tuohon auta kun, armeijassa opittua, toistot. Kun harjottelee biisejä, joissa vasemmalla kädellä on mitä erilaisempia töitä, ja soittaa vaan soittamisen jälkeen, niin jossain vaiheessa se vasen käsi säestää melko automaationomaisesti. Silmä on ruumiin lamppu.
-Jeesus |
Artist 06.09.2005 22:09:09 (muokattu 06.09.2005 22:11:21) | |
---|
Bottom line: Kirjastoon hakemaan Bachin simppeleitä menuetteja. Vuoden soittelun jälkeen Riders Of The Storm + monet muut kaavamaisesti toistuvat sointujen perussäveliin perustuvat bassokuviot ovat pähkinöitä. Täytyypi etsiä noita Bachin menuetteja, jos niistä kerran hyötyä on. Kaikki kehittävä on hyväksi, vaikka klasarisoittajaa musta tuskin tulee; ikää kun on yli kaksikymmentä ja päivittäistä urkujen soittoa takan vasta vähän yli viikko. ;) Pianoa toki tullut pimputeltua satunnaisesti tässä muutaman vuoden ajan, kun porukoilta sattuu semmoinen löytymään. Nojoo, noista Bachin jutuista saisi samalla hyvää treeniä tuon nuotinlukutaidon parantamiseksi. Some folks like water, some folks like wine, but I like the taste of straight strychnine!
*Bella Italia #10* |
baron 06.09.2005 22:14:33 | |
---|
Mun mielestä noi boogie-woogiet on kivoja treeniksiä siihen, että vasuri toimii itsenäisesti ja voi keskittyä oikeaan. Sitten kun ne on handussa, voi lähteä oikeaan musaan (eli tehdä hienoja vas käden bassoriffejä ja oikealla kunnon sooloja) The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument. |
Pylkkänen 07.09.2005 04:56:28 | |
---|
Mun mielestä noi boogie-woogiet on kivoja treeniksiä siihen, että vasuri toimii itsenäisesti ja voi keskittyä oikeaan. Sitten kun ne on handussa, voi lähteä oikeaan musaan (eli tehdä hienoja vas käden bassoriffejä ja oikealla kunnon sooloja) Komp! Myöskin biisin kuin biisin (ajatellaan nyt vaikka uusia popbiisejä) voi nykäistä helposti treeniksi. Kuuntelee ja yrittää vain kutakuinkin tehdä vasurllla siitä "oikean" kuuloisen! Sitten siihen päälle vain improamaan tahi matkimaan (oleellisimmat) riffit, oli ne sitten soitettu kitaralla taikka syntikalla. Kehitykseltä ei voi välttyä... Ja musahan voi olla mitä tahansa itselleen mieluisaa kamaa!! "Music Is The Best" -FZ |
Pianonsoiton tekniikasta kysyisin, että onko jotakin (musiikillisia) sääntöjä sille, mitä soinnun nuotteja voi (tai olisi suositeltavaa) oikealla kädellä lyödä yht'aikaa soitettaessa melodiaa? Tietenkin muut nuotit soitetaan melodian alapuolelta. Kannattaako suosia vain kahta vai peräti kolmea soinnun muuta nuottia soitettaessa melodiaa? Entä, kun vaan säestän pianolla, niin voiko vasemmalla kädellä koskaan lyödä yht'aikaa useampaa, kuin yhtä nuottia, siis pitääkö vasemmalla kädellä AINA soittaa soinnut murtaen? |
zorro 07.09.2005 09:37:35 | |
---|
Pianonsoiton tekniikasta kysyisin, että onko jotakin (musiikillisia) sääntöjä sille, mitä soinnun nuotteja voi (tai olisi suositeltavaa) oikealla kädellä lyödä yht'aikaa soitettaessa melodiaa? Tietenkin muut nuotit soitetaan melodian alapuolelta. Kannattaako suosia vain kahta vai peräti kolmea soinnun muuta nuottia soitettaessa melodiaa? Tähän voin minäkin vastata, että musiikissa ei ole sääntöjä. |
Carpenter 07.09.2005 21:37:07 | |
---|
Bändisoitossa ei kyllä hirveästi tule vasuria käytettyä. Bachin kappaleet (esim. menuetit, preludit ja fuugat) ovat kyllä hyvää treeniä käsien yhteistyölle. Kädet erikseen soitettuna ovat tosi helppoja, mutta vaikeus on juuri siinä, kun teema vaihtelee koko ajan kädeltä toiselle. Sovittele puheesi kukkarosi mukaan. |
U.Honey 07.09.2005 21:42:06 (muokattu 07.09.2005 21:43:26) | |
---|
virhe. kirjoitus meni väärään paikkaan. My name is Baron, U.Honey Baron. |
hannaya 09.09.2005 15:56:08 | |
---|
Entä, kun vaan säestän pianolla, niin voiko vasemmalla kädellä koskaan lyödä yht'aikaa useampaa, kuin yhtä nuottia, siis pitääkö vasemmalla kädellä AINA soittaa soinnut murtaen? Asiasta ei nyt varsinaista tietämystä löydy, mutta itse ainakin soitan soinnut ihan "kokonaisina". Ihan hyvältä on ainakin tähän asti kuulostanut. Murtamaan en itseasiassa ole kunnolla edes opetellut. Ich bin die Osternhase ;) |
baron 09.09.2005 15:59:04 | |
---|
Entä, kun vaan säestän pianolla, niin voiko vasemmalla kädellä koskaan lyödä yht'aikaa useampaa, kuin yhtä nuottia, siis pitääkö vasemmalla kädellä AINA soittaa soinnut murtaen? En nyt tiedä, mitä genreä harrastat, mutta mun jazz-ope opettaa mulle vas. käden voicingeja, jotka ensisijaisesti kyllä lyödään yhtä aikaa. The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument. |