Aihe: Ensimmäinen sähkökitara
1 2
Cuchulainn
06.09.2005 22:28:16
Morjens! Uus boardilla ja mieltä painaa:

Alotin just about viikko sitte kitaran soiton akustisella ja nyt treenailen lähinnä basic-juttuja: sointuja ja muutamia biisejä. Käväsin kaverin tykönä kokeilemassa sähkökitaralla soittoa ja ihastuin. Harjoittelun mielenkiinto koki myönteisen kolauksen. Nyt olis tarkotuksena hankkia ensimmäinen sähkökitara ja ehdokkaina olis oikeastaan Yamaha Pacifica 112 ja Ibanez Rg321. Vahvistimen laita on muuten avoin, mutta Rolandin Microcubea tahi Cube 15:ä oon ajatellu.

On niin pirun vaikea valita noiden kahden kitaran väliltä toinen, ja siks pyydänkin teiltä vähän avustusta, esim. hyvät ja huonot puolet molemmista. Tarkotuksena olis pienen harjottelun jälkeen soitella vähän kaikkensorttista, mutta kai se lopulta tonne raskaamman fiilistelyn puolelle menee.
enema
06.09.2005 22:54:20
Ennen luunmurskaajan kommenttia voin todeta että kummatkin ovat varmasti hyviä kitaroita, ainakin yamaha. (eikö rg321 :kin kehuttu?)

Microcube pieksee cube 15:sta mielestäni.
Eskimo ninja deathmetal
Cuchulainn
06.09.2005 23:12:00
Eli pointti on se, että älä välttämättä ihan suinpäin osta sähkökitaraa vaan näppää vähän aikaa sen akustisen kans ja käy vaikka kaveris tyköön soittaa sen keppii.

Sulla on hyvä pointti. Pyrin kyllä tolla vanhalla hajoamisen partaalla olevalla akustisella vielä hetken treenaamaan ja tulemaan yhdeksi sen kanssa, vaikka hampaat irvessä sitä joskus saakin tehdä. Tuntui tuolla kaverin skeballa soitto vaan paljon helpommalta ja miellyttävämmältä.

Niin, ja noissa kitaroissahan on vielä päälle huntti hintaeroa, että kannattaako sen verran enemmän sijottaa että ton Ibanezin saisi?
Beatman
07.09.2005 11:08:12
Pyrin kyllä tolla vanhalla hajoamisen partaalla olevalla akustisella vielä hetken treenaamaan ja tulemaan yhdeksi sen kanssa, vaikka hampaat irvessä sitä joskus saakin tehdä.

Mutta reilun viikonhan sinä vasta olit harjoitellut.. ? (ketjun ensimmäisen viestin perusteella..)

Silloin vielä ei kannata käyttää "joskus" aikamuotoa, koska se edellyttäisi pitempää aikajaksoa, tai muuten kuulostaa kaiken heti minulle nyt tottumaan saaneelta *einiltä.. Tuskin se vielä tuossa vaiheessa on skepan syy jos homma ei suju..

Itsekin vasta aloittelin, tosin sähkiksellä ja onhan ne hampaat välillä irvessä kun homma ei toimi vaikka kuinka yrittää, mutta välillä hymyilyttääkin kun tulee sellaisia "ahaa" elämyksiä, että näinkös tää toimiikin..
Cuchulainn
07.09.2005 14:44:46
Tuskin se vielä tuossa vaiheessa on skepan syy jos homma ei suju..

Tarkotuksena ei todellakaan ole skeban hankkiminen just sen takia, että hommat ei luista niin kuin haluisin, vaan lähinnä koska mun mielestä kaverin skeballa soitto oli jotenki mukavampaa ja se sopi käsiin paremmin ja oli näin hitusen helpompaa ja mielenkiintosempaa. Mielestäni olis tyhmä syy hankkia sähkökitara, jos hommat ei sujuis akustisella. Virheistäkin opitaan.
Menestykseen on kaksi sääntöä: 1) Älä koskaan paljasta kaikkea.
ravensoul
07.09.2005 19:48:35
Tuota Ibanezin RG321:stä on kehuttu nyt jo niin tolkuttomasti, että noista melkein sen suosittelisin hankkimaan, etenkin jos musiikillinen mieltymys kallistuu vähänkään raskaampaan suuntaan. Vahvistimeksi Microcube tai jos on vähän enemmän paalua, niin Tech21 Trademark 10.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Cuchulainn
07.09.2005 20:18:47
Kävin tänään kaverin kanssa kaupungilla kiertelemässä kitarakaupoilla. Myyjä esittelin pyynnöstäni hyväksi ja halvaksi kitaraks ESP: LTD EC-50 ja vaikutti pikku kokeilujen jälkee kivalta peliltä, paremmalta kuin tuo Pacifica. Hintaa EC-50 tais olla pikkasen alle 300e. Pitäskö sittenkin hankkia tollanen? Kuulosti ja näyttikin Jammua paremmalta. RG321:stä ei tullu vastaan.
Menestykseen on kaksi sääntöä: 1) Älä koskaan paljasta kaikkea.
Landola59
08.09.2005 10:25:28
Älä tee virhettä että ostat LTDtä.... Itse erehdyin sen tekemään. Ei siinä ettäkö siinä jotain huonoa olisi, itse palautin sen takaisin koska värkki rojahti käsiin... ESP:n kanssa kannattaa olla varovainen, varsinki niiden jotka ovat käyneet ensin kauppiailla... Suoraaan netistä tilattu on kyllä aika laatu tavaraa. en tiedä oliko yksilö virhe mutta minun luottamukseni esphen katosi heti..
Ironia on uutta niille jotka eivät siitä ennen ole kuulleet. Punttisika #7
ravensoul
08.09.2005 17:12:46
ESP:n kanssa kannattaa olla varovainen,

ESPin rinnastaminen LTD:hen taitaa kyllä olla suurinpiirtein sama kuin Gibsonin halpaan Epiphoneen.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein Romantikkoitkijät #27
Niiinaa
23.10.2005 21:45:39 (muokattu 24.10.2005 13:45:54)
En uutta keskustelua viitsi aloittaa, joten laitan tänne. Mitä mieltä olsitte Ibanezin SA160BK aloittelijalle? (http://www.thomann.de/thoiw3_artike … sn=22f2d279c836ea794b1f3a90131d514e)

Kitaran tulisi olla kestävä, että kelpaa soittaa myöhemminkin, kun on paremmin kehittynyt :)
Tarkoitus olisi soittaa rockia/punkrockia ja ehkä hieman heviä.
ravensoul
24.10.2005 15:32:29
En uutta keskustelua viitsi aloittaa, joten laitan tänne. Mitä mieltä olsitte Ibanezin SA160BK aloittelijalle? (http://www.thomann.de/thoiw3_artike … sn=22f2d279c836ea794b1f3a90131d514e)

Kitaran tulisi olla kestävä, että kelpaa soittaa myöhemminkin, kun on paremmin kehittynyt :)
Tarkoitus olisi soittaa rockia/punkrockia ja ehkä hieman heviä.

Älä osta halpaa kitaraa, jossa on kelluva talla. Älä varsinkaan aloittelijana. Nuo Ibanezin halvemman luokan tallat ovat kuraa. Itselläni kokemusta juuri tuollaisesta halvasta vintage-tyyppisestä tremolotallasta, ei toimi. Joutuu fiksailemaan, että saa vireen pysymään yli puoli tuntia.

Ennemmin vaikka tuo:

http://www.thomann.de/thoiw3_artike … sn=22f2d279c836ea794b1f3a90131d514e

Kiinteä talla (lue: toimiva, helpposäätöinen, soi paremmin). Kaks humpparia, jotka eivät tosin laadullaan vakuuta, mutta sopii paremmin punkkiin. Maksaa vähemmän, jää rahaa ostaa vaikka säröloota. :D

Tai sitten se kaikkien hehkuttama RG321. Hintaa sen kolmisen sataa ja hinta/laatu -suhde kaiketi katossa.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät #27
Luojan kiitos, olen ateisti!
Landola59
24.10.2005 16:39:42
halpaan Epiphoneen.

ANteeeks, mikä vika?
Ironia on uutta niille jotka eivät siitä ennen ole kuulleet. Punttisika #7 IMIK #36 IHFC #1 Perustajajäsen
Dacatch
24.10.2005 19:05:54
Itse ostaisin Yamahan. Tai siis itse ostin Yamahan :). Tyytyväinen olen ollut. Tämäkin on kyllä aivan mielipide ja tottumus kysymys, itse en pidä Ibanezin kauloista, joista osan on suunnilleen tulitikun paksuisia. Pasifican kaula sopii käteen juuri sopivasti, ja kitara on erittäin hyvä siihen 200 euron hintaluokkaansa nähden. IMHO pesee esim. halvat LTD:t 100-0. Tallahumpparin kanssa Pasificalla taipuu kaikki musiikki. Mikit eivät tietenkään erityisen hyvät ole, mutta niin aina halvoissa kitaroissa.

Tähän voisi heittää sellaisen vakiovastauksen, että mikä noista tuntuu SINUSTA parhaalta, on varmaan se paras ostos. Mikä saattaa olla jonkun toisen suosikki, voi olla toisen mielestä ihan paska.
"Playing acoustic guitar is like having sex with your clothes on. I mean you know how to do it but it’s more difficult." - Dave Mustaine
Sir Härö
24.10.2005 19:09:14 (muokattu 24.10.2005 19:19:53)
ANteeeks, mikä vika?

Ei varmaan mitään vikaa, mutta Gibson on yleisestiottaen laadukkaamman kitaran maineessa kuin Epiphone.

Jostain syystä.

En lähde spekuloimaan...

Pasifican kaula sopii käteen juuri sopivasti, ja kitara on erittäin hyvä siihen 200 euron hintaluokkaansa nähden. IMHO pesee esim. halvat LTD:t 100-0.

Ihan hyvä että sinulla on oma mielipide, mutta en kyllä allekirjoittaisi tuota.

http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/155/159/m50.phtml

Tuossa on ehkäpä paras LTDn 50-sarjalainen.
Ihan kokemuksella voin kertoa. Mulla on itellä ollut M-100fm, M-200fm sekä EX-50.

Seuraavia olen kokeillut:
M-50 (keverilla on ollut iät ja ajat)
H-50 (musaliikkeessä)
EC-50 (bändin entisellä laulajalla on)
EC-400 (musaliikkeessä kokeilin)
MMV BO (Meinasin joskus ostaa, onneksi jätin ostamatta)

Jos jonkun edellämainituista ostaisin niin EC-400, mutta se on sitten jo eri hintaluokan vehjes.

Tosiaan tuo M-50 on ollut hintaansa nähden paras halpis ltd. Halpa ja simppeli.
Toki laatu saattaa vaihdella, joten kannattaa kokeilla ennenkuin ostaa mitään.
...ja koko homma kirvelee yhtä paljon kuin reissu Tallinnaan.
wldchld92
24.10.2005 20:55:17
ostaisinko jonku halvan squierin vai jonkun halvan esp:een
wldchld92
24.10.2005 20:57:13
ekaksi kitaraksi
Landola59
24.10.2005 21:17:29
halvan squierin

Siinä se. Squierilla saa halvalla laatua, ESP:ltä susia... Kokemusta on.
Ironia on uutta niille jotka eivät siitä ennen ole kuulleet. Punttisika #7 IMIK #36 IHFC #1 Perustajajäsen
ravensoul
25.10.2005 00:58:14
ANteeeks, mikä vika?

Se vika siinä on, että antaa hieman väärän käsityksen puhua ESP:stä ja LTD:stä, niinkuin ne olis samaa lajia. Ei kukaan kutsu Epiphoneakaan Gibsoniksi vaikka nekin saman firman alla toimivat. Tai Squieria Fenderiksi.
Romantikkoitkijät #27
Luojan kiitos, olen ateisti!
Crackis
26.10.2005 14:48:02
Kun nyt kerran on kyse siitä ensimmäisestä kitarasta millä opetellaan soittamaan, niin ehdottomasti jokin yksinkertainen kitara. Ei missään nimessä mitään halvinta mahdollista kitaraa missä on Floyd Rosen joku halpa ja huono jäljitelmä! Floikka on uskomattoman hidas talla säätää, eikä sillä tee mitään kun opettelee komppaamaan.

Tuossa aloitusviestissä mainittu Ibanez RG 321 on ehdottomasti varma valinta. Talla on yksinkertainen, tallassa on humberucker, joten rockit ja metallit taipuu hyvin. Vireensäkkin ne kaksi tuollasta on pitäny mitä olen kokeillut. Mutta kokeilkaa erilaisia kitaroita niin paljon kun vain on mahdollista! Aina ei kannata luottaa myyjän "ammattitaitoon" vaan siihen kuinka se kitara sopii käteen ja miltä sillä tuntuu soittaa. Sen jälkeen kannattaa miettiä/katsoa että onko siinä millaiset mikit jne..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)