Aihe: Hinnoista..
1 2 3 4 5
Magiz
06.09.2005 18:06:48
Mikä estää rokkaamisen hiljemmilla voimakkuuksilla? Hyvä rumpali kykenee siihen, ja helposti vielä..

mä komppaan tätä. en sano olevani erityisen hyvä rumpali, mutta voin sanoa, että voin rokata ihan yhtälailla silloin kun soitan hiljaakin! katsokaas, rumpalin tehtävänä ei ole tuoda itseään esille meiningillä: "olen maailman paras rumpali, katsokaa kun hakkaan rumpujani täysiä ja teen uskomattomia fillejä", ei.. täytyy soittaa siten, kuin kuulijat kuulisivat musiikin levyltä. eli jos soittaa rokkia pienessä tilassa, ei rumpuja silloin voi soittaa täysiä, ettei muut soittimet kuulu! itse henkilökohtaisesti esimerkiksi hääkeikoilla saan erinomaiset fiilikset siitä, kun soittaa rokkia, mutta kuitenkin siedettävissä volyymitasoissa. (kunnon kapulat, mutta kuitenkin yleisö ilman korvatulppia) silloin kun oikeasti tykkää siitä mitä tekee lavalla, on sekä itsellään, kanssasoittajilla, että yleisöllä kivaa!

sanoisin, että se rumpali, joka ei osaa soittaa pienessä tilassa hiljaa, kunnioittaen yleisöä, on silloin väärän soittimen takana. tyvestä puuhun noustaan! ensin soitetaan hiljaa pienessä tilassa, ja jos siellä soittaa kaikki hyvin, pääsee pikkuhiljaa isommille lavoille, jossa sitten pitääkin soittaa kovaa, ja tyystin erilaisella fiiliksellä!

rummut ovat bändin munat, mutta se ei tarkoita että koko ajan niitten pitäisi olla eniten esillä.

olen puhunut.
Whatever happens, happens.
kampela
06.09.2005 18:15:26

Mun mielestä rummut kuulostaa erilaiselta kun niitä soittaa hiljaa, eikä positiivisessa mielessä kun on kyse rock-musiikista.
www.endofyou.net
Simbe
06.09.2005 18:33:12 (muokattu 06.09.2005 18:34:36)
Mun mielestä rummut kuulostaa erilaiselta kun niitä soittaa hiljaa, eikä positiivisessa mielessä kun on kyse rock-musiikista.

Psykoakustiikkaa, kahdesta samanlaisesta äänestä kovaäänisempi kuulostaa paremmalta. (hiljaa soitettu ja kovaa soitettu rumpu ei kyllä ole sama ääni, hiljaa ja kovaa soitettu sample on) Vastapäässä tulee taas vastaan korvien väsyminen ja pitkäaikaisen melun vaikutus taajuuksien kuulemiseen.
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass. Myytävänä Yamaha 8000 rummut in "Mellow Yellow"
ultra
06.09.2005 18:37:23
rokkiin kuuluu myös rimshotit..

..nimenomaan! Ja yleensäkin se, että soitetaan tanakasti. Jotenkin musta tuntuu sitäpaitsi, että rummut on vähän niinkun suunniteltu siihen, että niitä lyödään kovaa.
I'm a gooner ...Ja se Alchemy Pro Art 18'' crash edelleen kaupan.. Halavalla lähtöö:)
Magiz
06.09.2005 19:15:15
on kyllä totta, että en itsekään pitemmän päälle tykkää soittaa hissutellen.. se fiilis minkä saa siitä, kun on isommalla keikalla, rummut on mikitetty, lavalla karmee valoshow ja saa mättää bändin omia biisejä täysii, on täysin erilainen kuin hääkeikalla.

mutta yhteenvetona voisin sanoa: rumpujen soiton ainakin kuuluisi olla erittäin kivaa aina! :D

tuli muuten J.Coolilta kommenttia "nuoresta iästä huolimatta". olenko siis liian nuori ilmaisemaan mielipiteeni?

(p.s. en ole lukenut koko threadia niin tarkkaan että tietäisin, joten kysyn: miten ihmeessä keskustelemme rumpujen kovaa ja hiljaa soittamisesta topicin "hinnoista.." alla? :D)
Whatever happens, happens.
kampela
06.09.2005 19:36:58

Hinnat=Volume Vommat =hilune
www.endofyou.net
J. Cool
06.09.2005 19:43:22 (muokattu 06.09.2005 19:44:07)

on kyllä totta, että en itsekään pitemmän päälle tykkää soittaa hissutellen.. se fiilis minkä saa siitä, kun on isommalla keikalla, rummut on mikitetty, lavalla karmee valoshow ja saa mättää bändin omia biisejä täysii, on täysin erilainen kuin hääkeikalla.

mutta yhteenvetona voisin sanoa: rumpujen soiton ainakin kuuluisi olla erittäin kivaa aina! :D

tuli muuten J.Coolilta kommenttia "nuoresta iästä huolimatta". olenko siis liian nuori ilmaisemaan mielipiteeni?

(p.s. en ole lukenut koko threadia niin tarkkaan että tietäisin, joten kysyn: miten ihmeessä keskustelemme rumpujen kovaa ja hiljaa soittamisesta topicin "hinnoista.." alla? :D)

ei, saa mielipiteen ilmaista toki. hain takaa, että monet nuoret sällit ei hoksaa ajatella kokonaisuutta. täällä on enemmänkin pohdiskeltu, että kuinka soittaa mahdollisimman nopeasti tuplia, joten piristävää kuulla hieman kypsempiä ajatuksia. eli hieno juttu. se toki, että kirjotit hieman asian vierestä, mikä varmaan johtui siitä ettet lukenut ihan tarkkaan mistä puhuttiin. näistä off-topiceista pitäis päästä eroon. hinnoista voin sanoa, että aina ihan liikaa. vasta maksoin n. 700e thomas lang practice kitistä ja just tässä käyn remon kanssa keskustelua siitä, miten hommat pitäisi hoitaa, kun mun mielestä ei toimi systeemit tarpeeksi hyvin. pioneerihommaa tuollasten vehkeiden ostaminen ja siinähän sitä sitten ihmetellään kun kulmanuija ei ihan ylläkään keskelle vastakappaletta. nuijan varsista tulee jatkossa pidemmät, sen verran ainakin hoituu :D
Hyvi ruuvaa!
DimensionZ
06.09.2005 22:42:15

On vähän hankala keskustella, kun ei oikein tiedetä mikä on kovaa ja mikä on hiljaa. Sanotaan vaan että bändin rumpali soittaa 7A kapuloilla ja ohuilla pelleillä, ja kapulat pysyvät pitkänä ehjään.

Aha, taas täällä on manageri vauhdissa väitteillään. Tosin kyllä ne kapulat kestää, mutta se onkin taas aivan eri asia.

so not the point. tottakai sitä soitetaan tilan ja kokonaisbalanssin mukaan. eikä hääkeikka ole mikään stadionveto. ja fiilikset pitää tottakai olla kunnossa, muuten ei soittaakaan kannata. oikeita asioita, eikä tässä kukaan ole muuta väittänytkään. ja hyvä, että tiimipelaajan kypsää asennetta löytyy - nuoresta iästä huolimatta :) soundillisesti hissuttelurock on aina rumpalin osalta kompromissi. se on vaan fakta. eikä kukaan tuu sanomaan, ettei saa vetää risuilla hääkeikalla smells like teen spirit (paitsi ehkä morsian!). ...oliskohan off-topic jo käsitelty...

jos joku keksii miten rummuista saa lujaa soitetun soundin hiljaa lyömällä, niin saa kertoa muillekin. toki huippukamoilla soundaa hyvältä myös hiljaa - ei kuitenkaan samalta.

Tässä onkin sitten koko asia tiivistettynä hyvin. Olen täysin samaa mieltä. Ei tässä ole kyse siitä, etteikö pystyisi soittamaan hiljaa. Soundi ja fiilis on vaan aivan eri juttu, kompromissi.
''He jumped right out of a building!!''
hollmi-5
06.09.2005 23:25:17 (muokattu 07.09.2005 09:27:11)
Mun mielestä rummut kuulostaa erilaiselta kun niitä soittaa hiljaa, eikä positiivisessa mielessä kun on kyse rock-musiikista. Minä luulin 20vuotta, että rumpu soi vain, jos siihen lyö kunnolla. Sitten kuuntelin oman keikan nauhotuksen, jossa oli sellainen hissuttelu vaihe. Rummut soundasivat paljon paremmalta hiljempaa soitettuna. Summa summarum: työ puupäät ootte kaikki väärässä ;-)
Mika Hollström
J. Cool
07.09.2005 00:27:10

Minä luulin 20vuotta, että rumpu soi vain, jos siihen lyö kunnolla. Sitten kuuntelin oman keikan nauhotuksen, jossa oli sellainen hissuttelu vaihe. Rummut soundasivat paljon paremmalta hiljempaa soitettuna. Summas ummarum: työ puupäät ootte kaikki väärässä ;-)

mä en nyt olis ihan valmis luottamaan sun korviis ja sun mikityksiis & nauhotuksiis (minidisk pöydästä?;), puhumattakaan miksaajasta, sun soitosta saati kamoista joilla vedit. ;D ja sitäpaitsi kyllähän mä sanoin, että laatukamat soundaa hyvältä myös hiljaa. summaplussayhteenlaskurumrum: myö ollaan kaikki puupäitä.
Hyvi ruuvaa!
Niskamies
07.09.2005 06:57:32
Aha, taas täällä on manageri vauhdissa väitteillään. Tosin kyllä ne kapulat kestää, mutta se onkin taas aivan eri asia.

Eipäs täällä ole kukaan puhunut susta. Joillakin rumpaleilla se soittovoimakkuus on jo valmiiksi hiljainen, mistä on ainoastaan etua.

Ei saa muka hyvää saundia hiljaisemmalla soitolla? Paskat, ostakaa hyvät rummut ja symbaalit, niin todellakin saa.
Virallisesti semi-pro!
hollmi-5
07.09.2005 09:32:21
mä en nyt olis ihan valmis luottamaan sun korviis ja sun mikityksiis & nauhotuksiis (minidisk pöydästä?;), puhumattakaan miksaajasta, sun soitosta saati kamoista joilla vedit. ;D ja sitäpaitsi kyllähän mä sanoin, että laatukamat soundaa hyvältä myös hiljaa. Se nauhoitus tehtiin niin, että pöydästä (tosi pro mallia) otettiin kaikki mikkilinjat kovalevynauhuriin. Sitten niitä miksattiin liian pitkään (kallista kele). Mikkeinä Shure beta52 (bd), beta 56 (tomit) ja 58 (sd). Shuren konkat overeina. Rummut 70-luvun Ludwigia, pellit Zildjiania ja rumpali tosi vedossa :-)

Ne soundit ovat kyllä todella hyvät normaali lujaa soittaenkin, mutta silleen hiljaa hissutellen se oli erilainen. Ja ihmeen hyvän kuuloinen.
Mika Hollström
rm_wispila
07.09.2005 10:57:34
Voimakas iskuääni tuottaa tietyssä mielessä mielihyvää, ja sen rock-tunnun, rumpalille itselleen. Tämä juttu on kuitenkin korvien välissä.

Rummut ja symbaalit ovat fysiikan lakien alaisia, joka synnyttää äänen.
Sointipuoliin, dynamiikkaan yms. pyritään vaikuttamaan tuotekehityspuolella, eli kalvoissa ja pelleissä on varaa valita soittotekniikan mukaan se parhaiten soiva.

Yleistykset eivät tässä suhteessa toimi, koska hiljaa soitetunkin voi jyräyttää PA:lla lähes kuinka lujaa.
Sähkörumpu on tämän kuvion ääripää; akustisesti lähes äänetön.

Vahvistettuna äänet kuulemme jo levyltäkin, tämä taas on vuosikymmenien varrella aiheuttanut "settibalanssin" vääristymisen, jota sitten akustisesti kuitenkin yritämme tavoitella. Normaali pop/rock biisissä virvelistä on luotu "suhteettoman iso". Taannoin luin asiasta artikkelin, jossa kirjoittaja pohti settiä, jossa levy-settibalanssi luotaisiin akustisesti; virvelin koko olisi "akustisesti" tuplaten basarin kokoinen.

Hyvän rumpalin taitoihin kuuluu koko dynamiikan käytön hallinta setissä, settibalanssin hallinta ja tietty tyylitaju.
Siis Hiljaakin voi... ja jopa siskoakin ;)
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
kampela
07.09.2005 12:22:24 (muokattu 07.09.2005 12:23:23)

Taannoin luin asiasta artikkelin, jossa kirjoittaja pohti settiä, jossa levy-settibalanssi luotaisiin akustisesti; virvelin koko olisi "akustisesti" tuplaten basarin kokoinen.

Todella hyvä pointti:) Lähinnä itse soittaessani lyön rumpuja suht
lujaa saadakseni dynamiikkaa soittoon, en kyllä lyö mitenkään elämää kovempaa mut suht kovaa kuitenki. Lähinnä soitan suht kovaa kuitenkin siksi että saan siitä sen hyvän viban. Eri asia jos olisin ammattimuusikko niin silloin täytyisi tietty opetella koko homma ihan eri lailla.

Meiän bändillä on taas melkein joka biisissä käytössä taustanauhat ja dynamiikkaa vaaditaan tästä syystä aika paljon.
Joten mun käytössä toi hiljaa soitto vois saada meittien musiikin kuulostamaan erittäin polyrytmiseltä, eikä missään positiivisessa mielessä. Tottahan mä arvostan rumpaleita jotka osaa soittaa vaikka sukkapuikoilla. Ei oo vaan mun juttu.
www.endofyou.net
Bacchus
07.09.2005 13:56:59
mä komppaan tätä. en sano olevani erityisen hyvä rumpali, mutta voin sanoa, että voin rokata ihan yhtälailla silloin kun soitan hiljaakin! katsokaas, rumpalin tehtävänä ei ole tuoda itseään esille meiningillä: "olen maailman paras rumpali, katsokaa kun hakkaan rumpujani täysiä ja teen uskomattomia fillejä", ei.. täytyy soittaa siten, kuin kuulijat kuulisivat musiikin levyltä...

Ei todellakaan näin. Tuo viimeinen lause varsinkin saa karvat nousemaan pystyyn. Se, että rumpali kuulostaa samalta kuin levyllä, tappaa kaiken fiiliksen musiikista. Soitosta tulee kliinistä. Show-meininkiä pitää olla, se tekee keikasta katsomisen arvoisen. Muuten voi ihan hyvin jäädä kotiin kuuntelemaan sitä levyä.
Jag är en hund
kampela
07.09.2005 14:04:16

Ei todellakaan näin. Tuo viimeinen lause varsinkin saa karvat nousemaan pystyyn. Se, että rumpali kuulostaa samalta kuin levyllä, tappaa kaiken fiiliksen musiikista. Soitosta tulee kliinistä. Show-meininkiä pitää olla, se tekee keikasta katsomisen arvoisen. Muuten voi ihan hyvin jäädä kotiin kuuntelemaan sitä levyä.

Hei, mä oon menossa tänään kattomaan ? levyä Tavastialle :)
www.endofyou.net
Danko
07.09.2005 17:39:30

jos joku keksii miten rummuista saa lujaa soitetun soundin hiljaa lyömällä, niin saa kertoa muillekin. toki huippukamoilla soundaa hyvältä myös hiljaa - ei kuitenkaan samalta.

Mikittämällä. Maailman v*maisintä on, kun pienillä keikkapaikoilla pellit vuotaa lavalta suoraan peittäen alleen kaiken samalla taajuusalueella (laulut, kitarat). Niihin sitten kun käy laittamassa 10 kiloa vapahtajateippiä, niin ne soundaa ihan Paiste 302:ilta. Onko sitten kivaa, häh?
Your fantasies are unlikely. But beautiful.
J. Cool
07.09.2005 18:31:22

Mikittämällä. Maailman v*maisintä on, kun pienillä keikkapaikoilla pellit vuotaa lavalta suoraan peittäen alleen kaiken samalla taajuusalueella (laulut, kitarat). Niihin sitten kun käy laittamassa 10 kiloa vapahtajateippiä, niin ne soundaa ihan Paiste 302:ilta. Onko sitten kivaa, häh?

heh, ei vastaus ole näin helppo sentään. ei hyväkään miksaaja saa jatsista rokkia. rumpalin pitäis saada mahdollisimman hyvä settibalanssi ja mahdollisimman hyvät soundit jo itse. ja tässä kai pienellä volalla tarkoitettiin sellaista tasoa, jossa joko vedellään rennosti risuilla tai hissuttelemalla kapuloilla.

pellit ikävä kyllä hyvin usein vuotaa suoraan laulajien mikkeihin, ja sitten on taasen ongelmia. lautasten valinnoilla voi jonkun verran vaikuttaa asiaan, (sormen napautuksella syttyvää peltiä voi lyödä melko hiljaa vielä säilyttäen crash-soundin. teepä sama z-customeille ;) mutta krässit on aina krässejä. eikä niitä peltejä teipata! ei kukaan halua 302-soundia. kunnolliset, isot rumpuraiserit nousevat äkkiä arvoon arvaamattomaan - tosin eipä esim. baareissakaan katto aina ole mitenkään huikaisevan korkealla. pitäis vissiin raiderissa vaan sijoittaa rumpali ja laulaja vastakkaisiin nurkkiin, mikä nyt vaan näyttäisi aika hassulta.
Hyvi ruuvaa!
Wiitala
07.09.2005 18:35:32 (muokattu 07.09.2005 18:39:10)
Rumpali ostaa uudet pellit kerran vuodessa 500€.

Oho.
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)