Timesby 02.06.2003 18:33:47 | |
---|
voiko rytmitaju ja sävelkorva kehittyä sitä mukkan kun soittelee? ~Ensi kerralla, Ikaros lentää yöllä~ J. Tervo |
Vilppu 02.06.2003 18:42:02 (muokattu 02.06.2003 18:42:27) | |
---|
Kyllä voi ja kehittyykin. Niitä kannattaa myös ihan tietoisesti treenata. Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan.
MATTIAS 6 V. |
Timesby 02.06.2003 18:56:45 | |
---|
rytmitajua varmaan metronomilla, mut miten sävelkorvaa? ~Ensi kerralla, Ikaros lentää yöllä~ J. Tervo |
Keppi 02.06.2003 19:45:34 | |
---|
rytmitajua varmaan metronomilla, mut miten sävelkorvaa? Ei kai siihen ole muuta tapaa, kun kuunnella musaa?! Itse oon "kehittänyt" sitä sillain, ett oon opetellut kappaleita ihan kuuntelemalla korvalla. Siis ilman nuotteja opettelua siis. En tiedä, mutt ainakin uskoisin, ett toi juttu on nimenomaan kehittänyt sävelkorvaa. Juuup! |
Timesby 02.06.2003 19:56:49 | |
---|
onko sulla ollu ees tabulatuureja? ei nimittäin oo ihan helpointa alottaa ite ettimään oikeita säveliä yms. ~Ensi kerralla, Ikaros lentää yöllä~ J. Tervo |
Keppi 02.06.2003 20:15:22 | |
---|
Sillon, ku mä aloittelin, ei ollu hirveesti vielä tabulatuureja saatavana, enkä oo nuotteja oikeen koskaan katsonut tarpeelliseks opetella...joten ei ollu muuta vaihtoehtoo, ku kitara käteen ja korva kiinni kajareihin;) Kaikki ei vaan tunne sitä tapaa mielekkääksi. Itse oon aina enempi tykäänyt korvalla opettelusta. Juuup! |
Vilppu 02.06.2003 21:35:23 | |
---|
Lyhyt vastaus on, että käyttämällä sitä ;-). Eli esim. yrittää levyiltä blokkailla riffejä, sointukulkuja, jne. joko tekemällä ihan transkriptioita (joka kehittää jo sitten vähän muutakin) tai vain opettelemalla soittamaan ne. Blokkailun lisäksi kannattaapi sitten käydä vaikka täällä: http://www.musictheory.net/index.htmlTuolta löytyy pari ohjelmaa, joilla pystyy treenaamaan sävelkorvaa + vähän muutakin musiikkiaiheista materiaalia. Ja sitten vain kärsivällisyyttä & pitkäjänteistä harjoittelua. Rytmitajun suhteen kannattaa panostaa siihen tarkkuuteen, varsinkin alussa. Tempo ei myöskään saisi kiihtyä tai lähteä laahaamaan. Sitten kun on tämä hallussa, niin voi alkaa katsella polyrytmiikkaa, yms. Metronomi on välttämätön tässä asiassa. Kumpaa sitten treenaatikin (tai mitä tahansa), niin kannattaa pitää se ajatus mukana harjoittelussa. Mieti, että mitä teet, miten teet ja miksi teet mitäkin. rytmitajua varmaan metronomilla, mut miten sävelkorvaa?Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan.
MATTIAS 6 V. |
Uli Con Carne 02.06.2003 23:26:07 | |
---|
rytmitajua varmaan metronomilla, mut miten sävelkorvaa? Laula. Paljon. "I suppose you could tie a piano to your crotch, but would it be the same thing?" -Kim Thayil
ANTEMERIDIEM |
Antti1 03.06.2003 11:37:32 | |
---|
Laula. Paljon. Joo, toi on hyvä. Ton ku liittää kitaransoittoon ni hyöty saattaa olla suurempi. Eli siis jos soitat vaikka jotain asteikkoa (tai mitä tahansa) läpi niin laulat samalla sen asteikon sävelet kun näpäytät niitä soimaan. Näin jokainen sävel ja kohta mistä se tulee, jää mieleen ja "korvan kanssa" soittotaito ainakin todennäköisesti paranee. Joskus vielä osaat yhtä hyvin kuin esmes Paul Gilbert, joka voi tehdä niin että se hyräilee jotain ja sitten se osaa soittaa sen kitaralla heti. "Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
Timesby 03.06.2003 16:07:27 (muokattu 03.06.2003 16:08:02) | |
---|
no pitää vaa yrittää...laulamisesta ei kyllä tuu mitään ku ei osaa laulaa...kai huono sävelkorva on synnyinlahja yleensä mielummin poljen tahtia jalalla ku metronomilla, mut onks niillä väliä? ~Ensi kerralla, Ikaros lentää yöllä~ J. Tervo |
Keppi 03.06.2003 20:11:31 | |
---|
no pitää vaa yrittää...laulamisesta ei kyllä tuu mitään ku ei osaa laulaa...kai huono sävelkorva on synnyinlahja yleensä mielummin poljen tahtia jalalla ku metronomilla, mut onks niillä väliä? Tässä on mun mielestä enempi taas kysymys siitä, minkä kokee mielekkääksi. Kyllä mullakin on monesti tullut mieleen asioita, mitä miettii, ett ois kiva osata...mutt ei sitt kuiteskaan oo valmis panostamaan...Ihan satasella. Sillon antaa liian helposti periks, kun ei ykkösellä onnistu. No siis voihan joku treenata jotain juttua kovastikkin ja olla silti onnistumatta...mutt siinä se nähdään sitt jaksaako sitä tehdä vuositolkulla. Pitääkö juttua loppupeleissä Niin hirveän tärkeänä. Siitähän se itselläkin oli, ett ei vaan osannut antaa periks, ku oli pakko oppia joku kipale! Sit ku tuli onnistumisia, niin sai taas uutta potkua ja kehitty myös tolla saralla. En mä oo itteeni ikinä pitänyt mitenkään poikkeuksellisen sitkeänä...oikeestaan päinvastoin. Se vaan riippuu siitä asiasta, ett miten lähellä sydäntä se juttu on todellisuudessa. Tästä asiasta on mun mielestä loppuenlopuks kyse myös näissä Nuotit vs. Ilman nuotteja -väittelyissä. Ei siinä oo kyse siitä, ett joku on niin laiska, ku ei opi/opettele nuotteja...tai ett joku toinen on niin lahjaton, kun ei tajua kun nuoteista. Siis ihan samasta asiasta kun ett miks toisesta tulee Presidentti ja toisesta vaikka Formulakuski... Juuup! |
Vilppu 03.06.2003 20:25:15 | |
---|
no pitää vaa yrittää...laulamisesta ei kyllä tuu mitään ku ei osaa laulaa...kai huono sävelkorva on synnyinlahja Siinä sitä oppii laulamaankin samalla. Harva muutenkaan osaa ihan harjoittelematta laulaa täydellisesti tai edes hyvin. Eli kyllä se siitä kun vain harjoittelee. yleensä mielummin poljen tahtia jalalla ku metronomilla, mut onks niillä väliä? Metronomin käytön ideana on, että se on objektiivinen mittapuu. Elikkä tempo pysyy samana, eikä ala kiihtymään tai laahaamaan. Harvalla on tuollaista lahjaa ihan syntyperäisesti, mutta juuri metronomin kanssa treenaamalla sitä voi ja kannattaa kehittää. Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan.
MATTIAS 6 V. |
Timesby 03.06.2003 20:56:41 (muokattu 03.06.2003 22:03:04) | |
---|
jeps.. mä omasta mielstäni löysin äsken korvakuulolla pienen soolonpätkän, vaan kuus säveltä, mut siitähän tuo lähteepi :) mullaku on tietokoneella tuo metronomi, nii sitä on hankala käyttää, jos joku toinen on koneella, nii oon tottunu polkee jalalla. jalalla polkeminenkin tuntu aluks oudolta, mut nyt normaalilta, nii luulis et metronomiinki tottuu. kiitoksia vilppu, keppi, uli con carne ja antti1 neuvoista :) edit: äsken löyty aika nopeesti foo fightersin next yearin alku soinnut. ei ookkaan nii vaikeeta, vaikka helppojahan nämä biisit on ollu :) ~Ensi kerralla, Ikaros lentää yöllä~ J. Tervo |
Uli Con Carne 03.06.2003 23:31:54 | |
---|
Jea, siitä se lähtee! "I suppose you could tie a piano to your crotch, but would it be the same thing?" -Kim Thayil
ANTEMERIDIEM |
Brian May jr. 04.06.2003 10:24:26 | |
---|
Sävelkorva: Laula, opettele kappaleita kuulokorvalla(voit alottaa iha jollai black sabbatheilla tai jollai muilla yksinkertasilla, vanhalla iron maidenilla tai jollai. Turha kokeilla mitää Laylaa heti alkuu.) mut toisaalt mä en sinänsä "hätäile" tosta, koko sen ajan mitä oon soittanu kitaraa oon käyny musanteoriassa ja kitaratunneilla opistossa, siellä mä oon tätä lähinnä oppinu. Jos en jaksa niin joko luen nuoteista tai yksinkertaisesti etsin tabulatuurit. |
vekku 04.06.2003 14:27:43 | |
---|
rytmitaju kehittyy aivan helvetisti kun soittaa tollasista "oikeista" nuoteista joissa on tahdit ja kaikki, ja sun täytyy tavallaan laskee kokoajan päässäs "yy,kaa,koo,nee,kaa,kaa,koo,nee" Ibanez RG550BK
Epiphone Les Paul std
Laney TF200 |
Timesby 04.06.2003 16:51:38 | |
---|
niin on...siks mä suosin sellasia missä on tabulatuurit ja nuotit samassa, ku sitten ei tarttee käyttää aikaa siihen et miettii mikäs sävel toi on ja silti näkee kestot :) hyvä et se kehittää rytmitajua :) ~Ensi kerralla, Ikaros lentää yöllä~ J. Tervo |
Eihän niiden palleroittenkaan opettelusta mitään haittaa ole. Eikä siitä haittaa taida olla jos ei niitä opettele. Ainut jos on sessio/studiomuusikko niin sitten palleroistakin on hyötyä pirusti. Minulla niistä on ollut hyötyä, jokainen tallaa tavallaan ja toivottavasti löytää ne mistä on itselle hyötyä ja mistä ei. Toki korvalla opettelu on tärkeätä, ja se onkin itsellä ikävä kyllä jäänyt liian vähälle. Mut esim tablat jos sattuu olemaan ja soittaa sitten biisin mukana auttaa jo paljon sävelkorvaan ja rytmitajuun, etenkin jos on rytmisempi kappale. Groooove is in heart! |
Keppi 05.06.2003 06:44:37 | |
---|
rytmitaju kehittyy aivan helvetisti kun soittaa tollasista "oikeista" nuoteista joissa on tahdit ja kaikki, ja sun täytyy tavallaan laskee kokoajan päässäs "yy,kaa,koo,nee,kaa,kaa,koo,nee" En oo tota ennen miettinytkään, mutt toi on varmasti ihan totta. Itsellä on nimittäin aina ollu rytmitajussa hieman toivomisen varaa. Sävelkorva sensijaan on aikas hyväkin. Pystyn soittamaan kappaleita melkein heti ensikuulemalta. Siis ihan soinnuistakin. Nuotinlukutaito ois kyllä hieno taito, mutt varsinkin sellasia pianisteja oon tavannu tosi paljon, jotka on jättänyt tän ilman nuottja harjoittelun lähes kokonaan. Tottakai, jos on jo lapsena vaikka nuotit oppinu ja soittanu koko ikänsä vain niistä, ni ei sillon tarvii mitään välttämättä opetellakkaan, mutt siinä ei välttämättä just tää melodiantaju tai improvisointi taito kehity, kun ei yksinkertaisesti soita ilman noita "golf-mailoja". Tottakai on aivan helvetisti pianisteja, jotka vetää nuoteista tai ilman ihan mitä vaan ja soittavat tosi tyylikkäästi, mutt kiusaus olla opettelematta mitään ilman nuotteja tuntuu olevan yllättävän suuri. Juuup! |
StoRBa 05.06.2003 21:25:26 | |
---|
Kannattaa opetella vaikka duuri- ja molliskaala ja sit tilutella niitä edes takas. Täten pystyt kohta tunnistamaan että miten joku biisi menee ku se luultavasti mennee jossain järkevässä skaalassa. StoRBa |