Aihe: Pop/rock -miksauksen reverbien säätäminen
1
VMM
05.09.2005 22:24:07
Olen itse nyt jonkin aikaa miksaillut pop/rock-projekteja, ja olisi kiva laajentaa omaa asiantuntemusta vihjeillä raitojen keinokaiuttamisesta. Käytössä on digitaalinen ympäristö ja voidaan keskustelun innoittamiseksi lähteä siitä, että mikä vaan kikkailu on mahdollista.

Jos oletetaan, että projektissa on esim.
-lead-laulu
-muutama raita stemmalauluja
-muutama komppisähkis
-muutama leadsähkis
-pari akustista
-akustinen piano
-rummut

Millaisilla kaiuilla lähtisitte itse liikkeelle? En nyt kaipaa mitään eksakteja parametreja vaan lähinnä lähtökohtia, joista pääsisi itse kokeilemaan. Efektimalleja ei tarvitse listata vaan esim. kaiun tyyppejä (huone, halli, plate..), kaikuaikoja tai niiden laskukikkoja, kaikujen ekva-asetuksia ja vaimentumiskäyriä, predelayn säätämistä yms.

Tällainen FAQ olisi varmaan monille hyödyllinen, jos saatais asiantuntevaa yhteenvetoa eri instrumentteihin ja erityylisiin biiseihin toimivista reverb-asetuksista.
VMM
06.09.2005 08:39:33
Juuri tällaista kaipasin! Plussaa, ja lisää vastauksia toivotaan.
VMM
06.09.2005 08:42:51
Jaksaisitko muuten vielä sen verran tarkentaa, että mitä sulla noin niinkuin suunnilleen saattaisi olla pitkän hallikaiun, lyhyen huonekaiun, sekä rumpu- ja kitaraplaten kaikuajat ja predelayajat? Kiitos.
hirvijo
06.09.2005 08:57:40
Loistavaa! harvoin plussaa annan, mutta tämän lukeminen oli melko antoisaa.
milcoin
06.09.2005 14:16:30
Jaksaisitko muuten vielä sen verran tarkentaa, että mitä sulla noin niinkuin suunnilleen saattaisi olla pitkän hallikaiun, lyhyen huonekaiun, sekä rumpu- ja kitaraplaten kaikuajat ja predelayajat? Kiitos.

Laulun halli on kai jotain 1s-3s välillä. Predelayt ihan biisin ja tempon mukaan. Muista en mee sanomaan mitään. Vaikea näin kotona muistella...
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
VMM
07.09.2005 13:52:10 (muokattu 07.09.2005 13:52:19)
Vielä kaipaisin lisää näkemyksiä: kivi, muut?
kivi
07.09.2005 17:44:01
Vielä kaipaisin lisää näkemyksiä: kivi, muut?

Musta tuntuu että mä olen sanonut sanottavani ihan äskettäin.
:-)

No mut vielä kerran; joku kiva plate on se mistä mä lähden laulukaiun kanssa. Sitten delay siihen rinnalle, vaikka, ja platen predelayta säätäen kunnes kuulostaa hyvältä.

Riippuu ihan biisin temposta ja laulajan äänestä mitä laitetaan. Yleensä mulla se kaiku on viimeinen kuorrutus, ja melkein kuulumaton - monilla peräkkäisillä erilaisilla kompressoreilla ja parametrisilla EQ:illa on tehty ensin soundi pikkuviilausta vaille valmiiksi.

Ai niin, laulukaiun paluut tulevat aina eri kohtaan kuin kuiva laulu. Joskus todella moneen eri kohtaan
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
loosah
27.12.2005 01:23:17
Milcoin pisti jo tosi hyviä kommentteja.

Itselläni on valmis tyhjä protools-pohja, jonka pohjalta lähden lähes aina rakentamaan, jos on kyse pop/rock-miksauksesta. ( vaikka ei tietenkään säädöt toimi samanlaisina eri biiseissä..)

1 aux Reverb onesta "puista" huonetta ( tilaa rummut, perc)
1 aux Reverb onesta pehmeää platea (snare kaiku)
1 aux TC megaverbin hallia (voc kaiku)
1 aux Digin oman d-verbin nonlinearia (tilaa gt, piano tms.)
1 aux pitchshifter perus harmonizerlevityksin (laulut ja paljon muutakin)
1 aux 1/8 delay (laulut jne)
1 aux 1/4 delay (laulut jne)

Kaiuista yleensä lyhin on saundillisesti kirkkain, pisin tummin. Pitää olla myös varovainen, ettei tilat sotkeennu toisiinsa ja lopputuloksesta tule "kaikumössöä".
Timo JM
27.12.2005 02:06:04

Mä en ole kyennyt muodostamaan mitään vakiosysteemejä. Vaikka kuinka tallentelen biisien miksausasetuksia, niin harvemmin niitä pystyy hyödyntämään muissa biiseissä.

Mulla toi koko sovitus-/miksausprosessi etenee lähes aina melko fiilispohjalta. (Tietysti opittua soveltaen.)
...siis mun mielestä.
kivi
27.12.2005 11:28:06
Milcoin pisti jo tosi hyviä kommentteja.

Itselläni on valmis tyhjä protools-pohja, jonka pohjalta lähden lähes aina rakentamaan, jos on kyse pop/rock-miksauksesta. ( vaikka ei tietenkään säädöt toimi samanlaisina eri biiseissä..)

Valmista pohjaa käytän minäkin, mutta levykohtaisesti; kaikki äänitettävät bändit, soittimet ja tilat ovat kuitenkin erilaisia (ja joka ikinen levy vaatii kuitenkin ihan erilaisen soundiajattelun, miksaaminen ei todellakaan ole aina sitä että tekee mitä itse haluaa), mutta samassa sessiossa äänitettyjen peräkkäisten rumpuraitojen nyt vois olettaa toimivan saman gaten kanssa. Aina niitä joutuu kuitenkin lopuksi säätämään.

No, siinä templatessa jonka levylle teen nyt kumminkin on mulla valmiina lähinnä ryhmiä, aliryhmiä, aliryhmien aliryhmiä, joitain EQ:ja, ja kompressoreja, kasoittain kompressoreja

Kaikuihin mulla on aika tosikkomainen suhtautuminen. Siinä vaiheessa kun avaan kaikuplugarin tai routtaan räkkikaiun, tiedän jo täsmälleen, miltä kaiun pitää kuulostaa - ongelma on vain saada siitä just sellainen. Todennäköisesti olen laskenut nuottien kestot millisekunteina jo toista kertaa biisiä kuunnellessani. (Ensimmäisellä kerralla pidän silmät kiinni ja hytkyn omituisesti yrittäessäni muodostaa mielikuvan biisistä - älkää kysykö mitä ajattelen, koska voi käydä kuten aikoinaan eräälle naisvokalistin luotsaamalle rockpop-bändille, joka halusi rehellisen "visualisoinnin" musiikistaan, ja kerroin vahingossa totuuden - että "musta toi kama on ihan kuin jäälautalla ajelehtiva kylmästä sininen lehmä parkumassa tuskaansa"... ja sitten hädissäni: "Coolia, siis.")
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Notefix
27.12.2005 13:19:18 (muokattu 27.12.2005 13:20:08)

Hyviä juttuja täällä!

Kandee myös noiden ddl:en kanssa kokeilla filtteröintiä, usein ylä- ja alapäästä vähän pois, niin ei ässät sihahtele moneen kertaan.

Samoin kaiuissa joskus kandee vähän harrastaa eekuttelua...varsinkin pidemmissä sellaisissa.

Sitten on vilä nämä kaikujen panorointijutskat, ei niitä siellä reunoissa kannata aina kaikkia pitää..

Sitten tollanen kolmiulotteinen näkemys yleensäkin noissa on mun mielestä jees. Eli tekee sellasen soundstagen jossa kaikilla on oma paikkansa. Nykyään usein tunnutaan miksattavan niin että kaikki on siinä naamalla, ja se on joskus vähän rasittavan kuulosta. Kaiuilla saa enemmän tasoja ja syvyyttää, kun niitä käyttää oikein.

Ja joskus se paras kaiku ei lähde plugeista vaan ihan mikittämällä sitä tilaa...tosin riippuu musatyylistä.

Ja sitten se tärkein, eli kun on opetellut "säännöt", voi unohtaa ne ja alkaa harrstamaan luovaa miksausta.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)