Aihe: Nuppi hevimusiikille
1 2 3 4
McNulty
05.09.2005 16:28:15
Minä taas kysyn kysymyksen:Eli mitä eroa on käytännössä putki -ja transistorivahvistimilla?

Tapa jolla ääni tuotetaan.
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
Jag
05.09.2005 16:39:49

Minä taas kysyn kysymyksen:Eli mitä eroa on käytännössä putki -ja transistorivahvistimilla?

Putkivahvistin on kuuma soiton jälkeen ;D
"Ei mun tarvi ku mä oon kitawristi"-Andy McCoy
-Prokitaristi-
05.09.2005 16:57:43
Eli onko soundit sitten samanlaiset kummissakin?Ja pitääkö sitä putkivahvistinta huoltaa/säätää useammin?
Leper Messiah
05.09.2005 17:05:37
Eli onko soundit sitten samanlaiset kummissakin?Ja pitääkö sitä putkivahvistinta huoltaa/säätää useammin?

no yleistäen voisi sanoa, että putkipeleissä on paremmat soundit ja niistä lähtee enemmän ääntä.
Propaganda on propagandaa. Kuuntelen mäkin musiikkia, vaikka olen tutustunut MTV:n ohjelmatarjontaan. - Pira
Punttisika #3 Runkku Monsteri #4
Jag
05.09.2005 17:10:56

Ja putkia vaihetaan noin parin vuojen välein. Samalla ne pitää säätää eli biasoida. Että trankku on helpompi.
"Ei mun tarvi ku mä oon kitawristi"-Andy McCoy
Antti1
05.09.2005 17:11:48
no yleistäen voisi sanoa, että putkipeleissä on paremmat soundit ja niistä lähtee enemmän ääntä.

Ei oikeastaan. Täysin makuasioita noi soundit ja watti on edelleen watti. Trankku kuulostaa ehkä huonommalta isolla, muttei siitä sen vähempää möykkää lähde. Jos lähteekin, on kyse laitteiden välisistä eroista.
"What kind of world do we live in when a dying teenager can no longer get his cock sucked by a celebrity?" -Josh Mortens father
McNulty
05.09.2005 17:14:11

Soundit eivät ole samat. Putkivahvistimet ovat usein "lämpimämpiä" soundiltaan ja se soundi pysyy ehjänä kovemmillakin volumeilla. Transistorit tahtovat puuroutua jossain vaiheessa.

Putkivahvistinta pitää huoltaa ja säätää, mutta ei kovinkaan usein. Putket voivat kestää käytössä todella pitkään mikäli vahvistin on säädetty kunnolla (bias). Kyllä uusilla putkilla soittelee vaikka 5 vuotta mikäli kohtelee laitetta kunnolla. Nuo putkien vaihdot ja biasoinnit ovat osa putkivahvistimien huoltoa ja sellaiseen uppoaa about 100e (jos vaihdetaan esim. 3 etuasteputkea ja 4 pääteasteputkea, säädetään bias jne.) Jos on vähemmän putkia niin huolto on jonkun verran edullisempi. Ehkä sellainen 40-150e on hyvä hintahaarukka :)

Putkivahvistimen vielä pystyy huoltamaan aika näppärästi kuka tahansa joka elektroniikasta ymmärtää, mutta jos trankkulaatikko tilttaa niin voi olla että saa vaihdella kaikki sisuskalut ja tulee halvemmaksi ostaa uusi. Esim. 40 vuotta vanhat putkivahvistimet toimii edelleen... jos vaan sopivat putket löytyy sisuksiin.
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
-Prokitaristi-
05.09.2005 18:04:32
No mun trankkupaska rupee ähisemään ja puhisemaan ja paskantamaan jo silloin, kun gain on 5 ja master 3 :D
oiva tumpeloinen
05.09.2005 20:03:54 (muokattu 05.09.2005 20:08:58)
Nuo putkien vaihdot ja biasoinnit ovat osa putkivahvistimien huoltoa ja sellaiseen uppoaa about 100e (jos vaihdetaan esim. 3 etuasteputkea ja 4 pääteasteputkea, säädetään bias jne.) Jos on vähemmän putkia niin huolto on jonkun verran edullisempi. Ehkä sellainen 40-150e on hyvä hintahaarukka :)

On aikas halvat noi sun paikat vaihdattaa putket. Tai ainakin, jos et biasoi itse ja kaiva Pirkka-putkia jostain.

Edit: tai siis ei kai se mahdotonta ole, eikä ole tarkoitus ole mitenkään epäillä tietojasi. Haluaisin vain itse tietää, missä se käy noin halvalla.
ch LL
05.09.2005 20:30:57

On aikas halvat noi sun paikat vaihdattaa putket. Tai ainakin, jos et biasoi itse ja kaiva Pirkka-putkia jostain.

Edit: tai siis ei kai se mahdotonta ole, eikä ole tarkoitus ole mitenkään epäillä tietojasi. Haluaisin vain itse tietää, missä se käy noin halvalla.

Minäkin haluan kuulla heti, jos jostain tuohon hintaan!?

Wahvarikellarissa lupasivat putkien vaihdon ja bias säädön 130-190 euroon. Tuollaisen 100 wattiseen fenderiin.
McNulty
05.09.2005 20:49:20

Ihan on JJ, Svetlana ja Groove Tubesin putkia käytössä. Yleensä olen putket hommannut Custom-Soundsilta tai paikallisen musakaupan kautta (ovat tilanneet Custom-Soundsilta putket). Sitten olen kiikuttanut vahvistimen tutulle joka on koko ikänsä tehnyt TV-radio-video huoltohommia.

Myönnän että tuo miun teksti oli tökerösti kirjoitettu, kun siitä ei oikein käy ilmi että tuo on se miun hintahaarukka missä olen näiden kamojen kanssa liikkunut. Ei varmaankaan toimi ihan kaikilla putkikoneiden omistajilla nuo hinnat. Mutta esim. kaverini Uraltone Jr:n putkiremppa tais maksaa EHX:n putkilla tuon 40e jollen ihan väärin muista.

Tosiaan... kuten tuossa ylempänä mainitsin, niin perhetuttavalla joka putkiradioita ja vahvistimia on korjaillut nyt eläkkeellä ollessaan. (ei tee enää ammatikseen tosiaan, omaksi iloksi entisöi ja kunnostaa). Tuollainen 100-200e haarukka olisikin varmasti parempi jos joutuu ventovieraalla ilman tuttavankauppaa laitteita huollattamaan.
Defactor
05.09.2005 21:36:13

...putkien vaihdon ja bias säädön...

Olenko täysin väärässä jos kuvittelen, että etuasteputkia ei tarvitse biasoida?
janik
05.09.2005 21:40:42
Olenko täysin väärässä jos kuvittelen, että etuasteputkia ei tarvitse biasoida?

Et ole!
-------------------------Fahrenheit
Ben_D
05.09.2005 21:42:09 (muokattu 05.09.2005 21:45:30)

Jos nyt tarvisi ostaa nuppi niin ostaisin 5150:n, Savagen tai JCM-800:n. Tosin 5150:n ja JCM-800:n saatavuus on tällä hetkellä heikohko.

Savagen etuna monipuolisuus ja uskomaton särömaailma. Mikä harvinaista niin tästä laitteesta löytyy myös hyvä puhdas. Miinuksena helvetillinen säätäminen ja nappiviidakko.

JCM-800:n kaltaista murinaa ei saa mistään testaamastani laitteesta; moni on yrittänyt varmaankin jäljitellä. Miinuksena vain yksi kanava.

5150:n crunch kanava höystettynä SD-1:llä, TS-9:llä tms. on korvia hivelevä. Miinuksena huonohko puhdas kanava.
LaXu
05.09.2005 21:50:21
Orange Rockerverbit testiin myös. En tiedä onko se sellainen hevisoundi jota sinä haet, mutta minua miellytti myös se, että vahvari kuulostaa hyvältä kevyemmilläkin säröillä eikä puhtaissakaan ole valittamista. Onpahan ainakin vahvari, joka taipuu muuhunkin kuin hevanderiin..ei sitä koskaan tiedä jos vaikka blueskärpänen tms. pistää. :)
Ben_D
05.09.2005 21:51:27

Onpahan ainakin vahvari, joka taipuu muuhunkin kuin hevanderiin..ei sitä koskaan tiedä jos vaikka blueskärpänen tms. pistää. :)

Juu tämä lisäyksenä myös Savageen. Taipuu Jazzista Rokin kautta kissantappoheviin.
Kapane
05.09.2005 21:58:05

5150, Powerball ja Mesa Single rectifier on nyt ykkösenä mulla.
In Goth We Trust! The 666 Club #555
Ben_D
05.09.2005 22:04:23

5150, Powerball ja Mesa Single rectifier on nyt ykkösenä mulla.

Perusteluja?
oiva tumpeloinen
05.09.2005 22:27:45
Tosiaan... kuten tuossa ylempänä mainitsin, niin perhetuttavalla joka putkiradioita ja vahvistimia on korjaillut nyt eläkkeellä ollessaan. (ei tee enää ammatikseen tosiaan, omaksi iloksi entisöi ja kunnostaa). Tuollainen 100-200e haarukka olisikin varmasti parempi jos joutuu ventovieraalla ilman tuttavankauppaa laitteita huollattamaan.

Itseasiassa olin pikkasen hätäinen tossa aikasemmin kysellessäni. Rupesin miettimään paljonko mun päättärin remppa tuli maksamaan. Oli muistaakseni 130 euroa, vaihdettiin 4 pääteputkea (EL34) ja 3 etusputkea (12ax7).

Eli pahoittelut aikasemmasta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)