Aihe: Tukea demolle/omakustanteelle?
1
Intohimo
29.05.2003 11:43:35

Jos ostaisin joltakin säveltäjältä biisin oikeuksineen, niin
mistä kaikkialta voin saada rahallista tukea demon tekemiseen? Esim. olisiko järkeä liittyä teostoon tai
jonnekin vaan, että sais sieltä fyrkkaa..?
Oisko jotain rikkaita heppuja/humaaneja ihmisiä, jotka
sponssais köyhää laulajaa..?
"Hyvä itseluottamus lähentelee röyhkeyttä".
folkkari
29.05.2003 21:44:19

Apurahat on yksi mahdollisuus. Käy tutkimassa sivuilla www.skr.fi/apurahat
Esek ei myönnä tukea demoille, sinkuille eikä kokoomalevyille. Jos teet täyspitkän levyn, sulla pitää olla levylle jakelija, jotta voit edes hakea Esekin tukea.

Paikalliset yritykset saattaisivat sponssata... se on vaan niiiin v-mäistä se rahan anelu. Mutta jos lupaat niille jotain - vaikka jonkun määrän levyjä ja mainoksen takakanteen, ni rahaa saattaa tulla. Tosin nyt on kyllä vähän huonot ajat. Yrittänyttä ei kuitenkaan laiteta.

Kannattaa myöskin olla yhteydessä oman paikkakunnan kulttuuritoimeen. Nekin ostaa joskus paikallisten tekemiä levyjä.

Niin, ja pankissahan on kanssa rahaa. Älä kuitenkaan ryöstä.

Nämä nyt oli tällaisia heittoja, mitä tuli heti mieleen. Paljon töitä noi asiat teettää, mutta jos uskoo omaan juttuunsa, kannattaa nähdä vaivaa ja satsata.

Jos sä ostat jollain summalla x euroa biisin (säv/san) joltain tekijältä, sä et saa Teostosta mitään, ellet saa tekijältä kustannusoikeuksia. Teosto on musiikin tekijöiden eli säveltäjien, sanoittajien ja sovittajien sekä musiikkikustantajien edunvalvoja. Teostoon liittyminen maksaa jotakin - käy sivuilla katsomassa, paljonko.
Jos teet omakustanteen, liity Gramexiin (ei maksa mitään) tuottaja- ja muusikkojäseneksi (onkohan toi oikea sana?). Saat sieltä rahaa siinä tapauksessa, että levyäsi soitetaan julkisesti.

Ei muuta ku hihoja käärimään ja töihin!
Ihmisen suurin heikkous on luovuttaminen.- T.Edison
Intohimo
31.05.2003 03:25:03

Paikalliset yritykset saattaisivat sponssata... se on vaan niiiin v-mäistä se rahan anelu. Mutta jos lupaat niille jotain - vaikka jonkun määrän levyjä ja mainoksen takakanteen, ni rahaa saattaa tulla. Tosin nyt on kyllä vähän huonot ajat. Yrittänyttä ei kuitenkaan laiteta.

Nämä nyt oli tällaisia heittoja, mitä tuli heti mieleen. Paljon töitä noi asiat teettää, mutta jos uskoo omaan juttuunsa, kannattaa nähdä vaivaa ja satsata.

Ei muuta ku hihoja käärimään ja töihin!

Kiitos monista hyvistä neuvoista. Aneleminen on kieltämättä
nöyryyttävää, mutta jose joku sponssais niin olisi
hyvä juttu kuitenkin. Tosin nytten meni näköjään biisinosto
hommatkin läskiksi, kun pittää alkaa maksaa opintolainoja takaisin, mutta tietääpä sitten tulevaisuudessa miten
toimia. Pankkia en ala ryöstelemään, vaikka se taitaakin
kohta olla ainoa keino saada rahhaa..:) Kirottu köyhyys!
Ukko
31.05.2003 11:47:03

Jos ostaisin joltakin säveltäjältä biisin oikeuksineen, ..?
Löydätkö jostain säveltäjän joka luopuu oikeuksistaan ja jos luopuu niin tekeekö sen pilkkahinnalla ? Phil Spector opasti joskus Oldhamia ( Rollareiden eka manageri )
että älä koskaan luovu yhdestäkään tekijän oikeudestasi. Tähän yksi esimerkki: Elviksen Heartbreak Hotellin tekijän oikeus tiimiin tarjottiin mahdollisuutta osallistua ko. demolaulun tekijälle. Kaveri vastasi ettei ikinä halua nimeänsä yhdistettävän niin naurettavaan biisiin ja otti kertakorvauksen. Ja pojalta meni miljoonat sivu suun.
Arvaa harmittiko.
Intohimo
01.06.2003 00:34:25

Löydätkö jostain säveltäjän joka luopuu oikeuksistaan ja jos luopuu niin tekeekö sen pilkkahinnalla ?

En tiedä noista tekijänoikeuksista niin tarkkaan...:( Tarkoitin
kai vain osaa oikeuksista. Sorry termit vähän hukassa. Tosin yhden tyypin biisit tais maksaa 8-15 tonnia (mk) oikeuksineen ellen väärin muista. Jotkut aloittelvat säveltäjät
ehkä kuitenkin tekevät halvemmalla. Ilmaiseksihan ei
kyllä kukaan ala tekemään (pelkkä esittämislupa).

Ja pojalta meni miljoonat sivu suun.
Arvaa harmittiko.

Varmasti.. Noita stoorejahan musiikinhistoria on täynnä..
folkkari
01.06.2003 08:27:54 (muokattu 01.06.2003 09:08:49)

Löydätkö jostain säveltäjän joka luopuu oikeuksistaan ja jos luopuu niin tekeekö sen pilkkahinnalla ?

Tämä on monimutkainen juttu.
Biisintekijä ei koskaan menetä oikeuksia teokseensa. Biisin kustannusoikeudet voi myydä, jos haluaa. Eli biisin tekijä (san.säv.sov.) saa aina omansa Teostosta, oli kustannusoikeudet kellä tahansa. Myös biisin kustantaja saa korvauksia Teostosta.
Kustantajan tehtävä on saattaa teos yleisön tietoisuuteen ja kuultavaksi. Nykyään se ei enää tarkoita nuotin painamista vaan esim. levyttämistä ja muuta promoamista.

Jos mä tilaan biisin joltain tekijältä omaa levyäni varten, mä maksan siitä rahalla korvauksen. Annan tekijälle rahaa ja vastineeksi saan oikeudet biisiin, josta olen maksanut. Ja kun saan oikeudet biisiin, mun on kustantajan ominaisuudessa myös edistettävä biisin tunnettavuutta ja saatettava se yleisön tietoisuuteen. Teen sen levyttämällä biisin ja esittämällä sitä keikoilla.
Se on siis kaupankäyntiä. Sulla on tuote ja minä ostan sen. On siis mitä luonnollisinta, että saan myös sen biisin eli kustannusoikeudet. Ja kuten sanottu, kustannusoikeudet eivät kumoa tekijänoikuksia. Toki mahdollinen Teosto-korvaus hieman pienenee, mutta ei häviä.
Tekijällä on aina moraalinen oikeus työhönsä.

Hulppeista 8000 (mk) hinnoista puhuu luultavasti omia biisejä tekevät, itse niitä esittävät, ei-breikanneet muusikot, jotka uskovat omiin biiseihinsä, eivätkä halua antaa mitään oikeuksia kellekkään. Se onkin erittäin hyvä lähtökohta. Ja jos tällaisessa tilanteessa levy-yhtiö lupaa levytysdiilin ja vaatii kustannusoikeuksia, kannattaakin miettiä, mitä tekee. Levy-yhtiöhän ei ole tilannut biisejä eikä ole maksanut niistä eikä niiden tekemisestä rahaa, vaan on luvannut sijoittaa fyffeä levyn tuottamiseen. Eli levy-yhtiö ei ole ostanut mitään, vaan tarjonnut levytysdiiliä.

Ammattimaiset biisientekijät kyllä tietävät, ketkä ovat liikkeellä tosimielessä ja ketkä vaan hengailevat ympärillä ja kyselevät biisejä... jos ymmärrätte mitä takoitan. Ammattilaisten hinnat ovat merkittäviä, mutta eivät missään tapauksessa noita 8000 (mk) hintoja. En tiedä, olenko väärässä, mutta mulla on sellainen tuntuma, että pro-tyypit tietävät työnsä arvon eivätkä suhtaudu tilausbiiseihin niin hirveen omistavan tunteellisesti. Se on niille duunia, josta ne saa palkkaa. Ja jälki on hyvää, ammattiylpeää.

Ukko!
Sä kirjoitit että
"...Phil Spector opasti joskus Oldhamia ( Rollareiden eka manageri ) että älä koskaan luovu yhdestäkään tekijän oikeudestasi."
Koska olen armoton juntti (en tiedä, kuka on Oldham!), niin kysyisin, että mistä/kenen tekijänoikeuksista tässä puhutaan? Ei tietenkään managerin tekijänoikeuksista? Tekikö Oldham biisejä?

Ja vielä kysyisin lisää tarkennuksia. Ei saa menettää hermoja!
Ukko kirjoittaa:
"Elviksen Heartbreak Hotellin tekijän oikeus tiimiin tarjottiin mahdollisuutta osallistua ko. demolaulun tekijälle. Kaveri vastasi ettei ikinä halua nimeänsä yhdistettävän niin naurettavaan biisiin ja otti kertakorvauksen."

Ja minä taas nolona täällä kyselen, että mitä tarkoittaa tekijäoikeustiimi? Miten demolaulaja voisi saada edes osaa tekijänoikeuksista, jos ei ole biisiä tehnyt? Vai oliko Heartbreak Hotelin demoveisaaja myös biisin tekijä? Jos oli, niin antoiko se biisin toisten nimiin?
Apua! Selvennä vähän, pliis! Mulla on joskus älyttömiä hahmotushäiriöitä...
sormunen
01.06.2003 12:00:10
Tämä on monimutkainen juttu.
Biisintekijä ei koskaan menetä oikeuksia teokseensa. Biisin kustannusoikeudet voi myydä, jos haluaa.

Biisin kaupalliset oikeudet voi myydä muttei ns. moraalisia. Tästä kai (ainakin Ukolla) oli kysymys. Eli voi luopua vaikka kertakorvausta vastaan kaikista tulevista tekijänoikeuskorvauksista. Kustannussopimus on eri asia.
Ukko
01.06.2003 13:50:35

Ukko!Sä kirjoitit että
"...Phil Spector opasti joskus Oldhamia ( Rollareiden eka manageri ) että älä koskaan luovu yhdestäkään tekijän oikeudestasi."
Koska olen armoton juntti (en tiedä, kuka on Oldham!), niin kysyisin, että mistä/kenen tekijänoikeuksista tässä puhutaan? Ei tietenkään managerin tekijänoikeuksista? Tekikö Oldham biisejä?
Ukko kirjoittaa:
"Elviksen Heartbreak Hotellin tekijän oikeus tiimiin tarjottiin mahdollisuutta osallistua ko. demolaulun tekijälle. naurettavaan biisiin ja otti kertakorvauksen."
Ja minä taas nolona täällä kyselen, että mitä tarkoittaa tekijäoikeustiimi? Miten demolaulaja voisi saada edes osaa tekijänoikeuksista, jos ei ole biisiä tehnyt? Vai oliko Heartbreak Hotelin demoveisaaja myös biisin tekijä? Jos oli, niin antoiko se biisin toisten nimiin?
...

Ota kuppi teetä ja rauhoitu. Ekana, varmaan jo selvisi kirjoituksestani kuka on Oldham (toivoakseni nimi on suunnilleen oikein koska olenhan vain vaivainen ja dementoitunut vanhus). Tuskinpa Oldham itse teki biisejä mutta Spectorin neuvo olikin yleistävä. Eli kaikki mihin omaat tekijän oikeudet tasolla millä hyvänsä, saattavat tuottaa ajan mittaan paljon enemmän fyffeä kuin kerta korvauksena luovutetut tekijän oikeudet millä taas tarkoitetaan tapahtumaa jossa joku tekee teoksen ja luovuttaa sen kertakorvauksesta jollekulle toiselle siten että teoksen tekijäksi merkitään henkilö joka sen on ostanut. Ja usko pois. Tätä metodia on käytetty todella paljon. Viihde bisneksessä ei kaikki ole niin rehtiä ja putipuhtoista kuin ehkä sen luulet olevan.
Tekijän oikeus tiimi tarkoittaa, jos et ymmärtänyt ekalla kerralla, porukaa joka on biisin tehnyt. Eli vaikkapa esim, sävellys se ja se sekä sanat se ja se. Ja tarjous osallistua tiimiin tarkoittaa simppelisti sitä että lisätään ko. herran nimi tekijöiden joukkoon. Ei sillä ole merkitystä onko se sitä tehnyt vai ei vaan se meinaa jotain mitä on virallisiin papereihin merkitty. Menikö jakeluun ? Katsos Elviskin mainitaan muutamassa biisissä tekijäksi vaikkei sillä ollut osaa eikä arpaa biisien sävellyksessä/sanoituksessa. Porukka teki biisin, tarjosi sitä artistille ja saadakseen biisinsä läpi levylle, tarjosi artistille osuutta eli virallista merkintää myös yhtenä biisin tekijänä. Näin artisti sai makkaraa leipänsä päälle lisääntyneen tulon muodossa ja sävellys/sanoitus porukka biisinsä julkaistua ja toimeenpiteet tiesivät kaikille leveämpää leipää. Niin yksinkertaista se on kun sen tajuaa. Tapahtuu sitä varmasti nykyäänkin. Tuottaja lupaa ottaa teoksen levylle mukaan jos se pääsee osille vaikkei sillä olisi osaa eikä arpaa tuotokseen. Kun viralliset paprut on lähetetty teostoon, on turha alkaa valittelemaan sitä ettei tää yksi tyyppi ole ollutkaan mukana biisin synnytys tuskissa.
sormunen
01.06.2003 14:22:58
...tapahtumaa jossa joku tekee teoksen ja luovuttaa sen kertakorvauksesta jollekulle toiselle siten että teoksen tekijäksi merkitään henkilö joka sen on ostanut. Ja usko pois...

Voi ne kaupalliset oikeudet myydä ihan niinkin, että saa palkkioksi pienen kupin kahvia, nimet säilyvät krediiteissä, mutta louvot menevät kaupallisten oikeuksien omistajalle. Tosin, jos levy myisi miljoonan, voisi tämmösen diilin Suomessa periaatteessa purkaa kohtuuttomana.

Mutta tapahtuu toki kuvailemallasi tavallakin. Erikoisemmin muistelematta tulee mieleen Suomestakin jokunen tapaus, missä liideri on merkannut biisit itselleen.

Mä kumminkin luulen, että tämä Folkkari ei nyt puhu biisin oikeuksien ostamisesta vaan siitä, että hän tilaa biisintekijä NN:ltä biisin ja vaivanpalkaksi maksaa jotain. Krediitit säilyvät tekijällä ja jos biisistä tulee hitti, tekijä saa siitä sitten varsinaisen korvauksen.

Täähän on nyt osa tätä mediatalojen vyörytystä tämä, että tekijänoikeudet (siis rahalliset, ei moraaliset eli aidot tekijänoikeudet) pyritään siirtämään tekijältä tuottajalle.
folkkari
02.06.2003 00:34:02

No voihan hitto! Oliko mun kirjoitus jotenkin hermostuneen ja suuttuneen oloinen, kun pitäisi rauhottua kupilla teetä? ;D
En minä näistä asioista hermostu. Yritän vaan piipittää omaa tulkintaani tänne väliin. Ja joskus vaikka kuinka luulee tietävänsä, on väärässä. Mulle on näissä hommissa käynyt monta kertaa niin.

Tekijänoikeus, kustannusoikeus, taloudellinen oikeus, moraalinen oikeus ja moni muu termi menee usein sekaisin, jos ei joudu niiden kanssa tositoimissa puljaamaan.

Mutta jos asia on oikeasti ajankohtainen, kannattaa käydä Teoston sivuilla www.teosto.fi ja tutkia, mitä siellä sanotaan kohdassa "tekijänoikeus".
Ukko
02.06.2003 17:31:21

No voihan hitto! Oliko mun kirjoitus jotenkin hermostuneen ja suuttuneen oloinen, kun pitäisi rauhottua kupilla teetä? ;D
.. Ja joskus vaikka kuinka luulee tietävänsä, on väärässä. Mulle on näissä hommissa käynyt monta kertaa niin.
Mutta jos asia on oikeasti ajankohtainen, kannattaa käydä Teoston sivuilla www.teosto.fi ja tutkia, mitä siellä sanotaan kohdassa "tekijänoikeus".

Ota bisset sit teen sijaan. Ei vaan oikeesti, meikäkin meinas kerran olla väärässä mutta huomasin ajoissa asian oikean laidan ja erehtymättömyyteni säilyi ;)
Teostostahan sen tiedon löytää mutta...... kuten aiemmin todettua, maailma on joskus ikävä paikka ja monet haluavat hyötyä toisten kustannuksella. Toisaalta realiteettien tajuaminen ja mukautuminen voi olla monesti tuottavampaa kuin tiukasti omista oikeuksistaan kiinni pitäminen. Bisnes on bisnes ja Mooses on Mooses.
kivi
02.06.2003 19:55:01
Elviksen Heartbreak Hotellin tekijän oikeus tiimiin tarjottiin mahdollisuutta osallistua ko. demolaulun tekijälle. Kaveri vastasi ettei ikinä halua nimeänsä yhdistettävän niin naurettavaan biisiin ja otti kertakorvauksen.

M. Axton / T.Durden / E. Presley on Heartbreak Hotelin tiimi. Noista viimeisen osuus on varmasti lähinnä tulkinnallinen. M. Axton on nainen, paljon kuuluisamman biisinikkari Hoyt Axtonin äiti, itse asiassa. Ukolle tiedoksi.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen: jos asut jossain pikkukunnassa, voit saada kunnanisiltä apurahaa tai stipendiä. Mutta ensin sun kannattaisi vähän ottaa selville, miten tuo varsinainen musiikinteko ja -kustantaminen menee - nyt en vielä ihan pysynyt kärryillä, mitä ajoit takaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kivi
04.06.2003 18:20:57
Ukko vähät välittää :(

Hoho! Tekihän Hoyt-poika sentään Greenback Dollarin, The Pusherin ja vaik mitä...

No, mieluummin miten vaan:-)

Hoho!
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Ukko
05.06.2003 17:09:54

Hoho!
Ohoh ;)
Steve McBeach
10.06.2003 12:28:07
Tukea kannattaa hakea oman kotikunnan kulttuuri- tai nuorisotoimesta.
Veikkaisin että nuorisotoimi on vähän innokkaampi tukemaan, varsinkin jos on rock musiikista kyse.

Me haimme juuri bändimme kanssa tukea kulttuuritoimesta , koska teimme viime kuussa demon melkoisen suurella budjetilla. Menimme sitten demon valmistuttua kulttuuritoimeen kyselemään, että mites sitä tukea haetaan. Antoivat sellaisen lomakkeen täytettäväksi, ja käskivät vielä kirjoittaa jotain bändistämme (milloin perustettu, minkälaista musaa tms.) ja minä sitten runoilin tuon liitteen, jossa tein selväksi että bändistämme ollaan hyvinkin kiinnostuneita ja on vain ajan kysymys milloin homma alkaa pyöriä isosti. Sitten eilen sain kulttuuritoimesta kirjeen, jossa luki että ovat päättäneet myöntää meille tuen, kunhan näytämme hyväksyttävästi toteen toiminnastamme aiheutuneet menot ja mahdolliset tulot. Eli tänään menen sitten marssimaan kulttuuritoimeen studiokuitti kädessä ja odottelen että koska sitä rahaa kilahtaa.

Kulttuuritoimesta tukea hakeessa on kuitenkin se ikävä homma, että ainakin meidän kotikunnassamme kulttuuritoimi myöntää tukea vain kaksi kertaa vuodessa, joten kovin pian niitä rahoja ei välttämättä saa, jos ylipäänsä saa. Siksi suosittelisin että rahaa kannattaisi ruinata nuorisotoimesta.
I'm living on Chinese Rock , all my best things are in hock.
Läpistö
19.07.2003 23:47:25

Meidän bändi haki tukea kunnalta demon tekemiseen. 250 € oli yllättävänkin paljon :P toisaalta en usko että ainakaan isot kaupungit tällaisiin tarkoituksiin rahoja jakelee, tällaiset pikkukunnat (niinkuin tämä Asikkala) ovat vissiin eri juttu :)
"Tyhmä saa olla muttei basisti"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)