Aihe: Telecaster-Les Paul –hybridi, tuhoon tuomittu ajatus?
1 2
jarmos
17.06.2005 22:00:16
Entäs onko kellään kokemusta muuten perinteisestä tele-konstruktiosta mutta LP:n skaalalla? Miten iso vaikutus tuolla on soundiin, lähteekö twängiä?

Eipä ns. tele konsktrutsiosta, mutta Jerry Carsia tyylisestä podista joka tiikistä tehty podi ja jossa lp skaala, niin tänään sain sd-1 uraltone modatun pedaalin, jäipähän vähä haavi auki saundista, loistava, eli tässä tapauksessa tiikki podi ja LP kaula, yhdistelmä loistava ja toimiva. Kyllähän nuo konsktruksiot pelaavat oli mensuuri mikä vaan, eli kokeile rohkeasti vaan, paras ehkä näistä itselläni tehdyistä modeista on tele jossa mahonki podi, pähkinäpuu kansi ja kaula vaahteraa ja bigsby talla, tykkään eniten.
jos vähän sekava niin perjantain piikkiin.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
artopee
18.06.2005 10:24:12 (muokattu 18.06.2005 10:25:45)

Hello rakentajakansa =)

Sain itse helmikuussa valmiiksi mahonki-vaahterarunkoisen Telen, jossa kaulamikki on tuotu takaa upottamalla esiin.

Sointi on helkkarin hyvä, kaulassa vintage-1-kelainen ja tallassa S Duncanin Hott Rail for tele-humbucker, joka puolitettu DiMarzion push-pull -potikalla. Otelaudan radius 10'' ja kaulan muoto '59-Telestä.

Lisää projektikuvia: www.ggfinland.netfirms.com

-Arto-
artopee
04.09.2005 11:10:25 (muokattu 04.09.2005 11:10:41)

Muutama keikka soitettu Tele:llä... eikä voi PELKÄSTÄÄN moittia soundia... kieltämättä mahonki antaa aika pehmeän soundin tähän soittimeen. Tosin Telemäistä ränkkääkin löytyy ihan riittävästi :)

-Arto-
ktvr
05.09.2005 15:59:47 (muokattu 23.09.2005 11:32:41)
Kerronpa tässä vain että päätin sittenkin aloittaa Telecaster-Les-Paul-hybridin rakentamisen. Kyseessä on neck-through-rakeenteen omaava kokomahonkinen Les-Paul–muotoinen kitara, jossa on telecaster talla ja 25,5 tuuman mensuuri (alla lisää speksejä).
Kesän aikana on pikkuhiljaa tehty töitä ja nyt on projekti edennyt siihen asti että reunalistat on liimattu bodyyn ja bodyn kansipuolta hiotaan muotoonsa. Varsinaista kantta kitarassa ei ole, vaan läpirungon rakenne on selvästi nähtävissä. Bodyn ”posket” on kasattu kolmesta mahonkipalasta pannukakkumaisesti – ”voi v…tu, jätkähän on ihan tumpelo, pannukakkurakenne, ei tollanen p…ska voi soida hyvin” – niin, tiedän, tästä tulee pitkä miinus, mutta kun löysin puukeskuksesta (sekin vielä) erittäin kevyttä hondurasin mahonkia sopivan leveänä lankkuna, niin päätin koettaa.
Läpikaulan rakenne on tuonut omat haasteensa ja antanut mietinnän aihetta niin työjärjestykseen kuin moneen yksittäisen työvaiheen toteuttamiseen. Miten esimerkiksi saat jyrsittyä reunalistalle uran bodyyn, jossa on kaula jo kiinni. Siksipä otelautakin liimataan paikoilleen vasta kun runko on muotoiltu, reunanauhoitettu ja kaulamikkikolo jyrsitty. Tallan paikka katsotaan sitten kun otelauta on paikallansa.
Kuvia työvaiheista ilmestynee jossain vaiheessa omaan kuvaan.

Speksejä:
- kolmesta mahonkipalasta laminoitu kaula läpirungon rakenteella
- 1 asteen kaulakulma
- les paul muotoinen kokomahoninen body
- 13 asteen lapakulma, gibson-muotoinen lapa, gotoh virittimet
- ruusupuuotelauta, 21 mediumjumbo nauhaa
- mensuuri 25,5”
- telecaster humbuckertalla kuudella tallapalalla
- kaulamikki: Kent Armstrong Classic P-90 pickup PAF-kuorilla (humbucker kokoinen P-90)
- tallamikki: Kent Armstrong humbucker Vintage PAF
- teletyyppinen kontrollipaneeli, jossa 3-asentoinen kytkin, 1 vol, 1 tone ja humpparin puolitus
- väri: musta, bodyssa ja oteludassa kermanväriset reunalistat

PS. Kannattaako reunalistallinen otelauta nauhoittaa ennen paikalleen liimaamista vai vasta sen jälkeen?
Juzzu
05.09.2005 17:19:48 (muokattu 05.09.2005 17:21:28)
?voi v?tu, jätkähän on ihan tumpelo, pannukakkurakenne, ei tollanen p?ska voi soida hyvin?

Heheh.. No eihän se pannukakkurakenne nyt sinänsä siitä huonoa tee. Hyvät puut on hyvät puut vaikka ne menis ihan pannukakuksi!

PS. Kannattaako reunalistallinen otelauta nauhoittaa ennen paikalleen liimaamista vai vasta sen jälkeen?

Mä tekisin ehdottomasti ensin listan, sitten vasta liimaisin. Minusta helpompi ja varmempi tapa. Ja itse asiassa mä teen tuon sillei että kaula-aihio on vielä hyvinkin liian iso ja se viimeistellään sitten oikeaan leveyteen juuri valmiin otelaudan avulla, joka on just oikean kokoinen (tai ainakin ois kiva olla)
ktvr
05.09.2005 17:37:17 (muokattu 05.09.2005 17:37:44)
Heheh.. No eihän se pannukakkurakenne nyt sinänsä siitä huonoa tee. Hyvät puut on hyvät puut vaikka ne menis ihan pannukakuksi!

toivotaan niin, sittenhän sen näkee ... ööö...tai siis kuulee

Mä tekisin ehdottomasti ensin listan, sitten vasta liimaisin. Minusta helpompi ja varmempi tapa. Ja itse asiassa mä teen tuon sillei että kaula-aihio on vielä hyvinkin liian iso ja se viimeistellään sitten oikeaan leveyteen juuri valmiin otelaudan avulla, joka on just oikean kokoinen (tai ainakin ois kiva olla)

Aivan, reunalistan olenkin jo otelautaan liimannut, mutta ajattelin itse nauhoitustyötä. Meinaan vaan että jos jumbonauhojen laittamisessa kämmää pahasti, saattaa koko otelauta mennä uusiksi. Tällöin on tietenkin kivampi, jos otelautaa ei ole vielä liimattu kaula-aihioon. Vai onko jotain syytä miksi otelauta pitäisi liimata kaulaan ennen nauhojen laittoa?
Juzzu
06.09.2005 05:04:00
Jaa kato joo nauhoittaminen.. Hehe.. No mä nauhoittaisin vasta kun otelauta on kiinni. Kuten edellä on mainittu, nauhat varmaan vääntäisivät otelaudan aika kuperaksi, jolloin sen oikominen liimaamista varten voi olla melko pelottava kokemus.
ktvr
06.09.2005 10:43:48 (muokattu 06.09.2005 10:56:18)
Jaa kato joo nauhoittaminen.. Hehe.. No mä nauhoittaisin vasta kun otelauta on kiinni. Kuten edellä on mainittu, nauhat varmaan vääntäisivät otelaudan aika kuperaksi, jolloin sen oikominen liimaamista varten voi olla melko pelottava kokemus.

Näin se varmaankin kannattaa tehdä. Täytyy sitten olla varovainen ettei nauha työnnä reunalistaa pois paikaltaan. No niin, sorvin ääreen sitten taas...

Edit: huoh! Kaularauta meinas unohtua.
Juzzu
06.09.2005 10:54:48
Täytyy sitten olla varovainen ettei nauha työnnä reunalistaa ulos.

Katko tangi pois nauhojen päistä tarpeeks pitkältä matkalta.
ktvr
06.09.2005 11:04:02
Katko tangi pois nauhojen päistä tarpeeks pitkältä matkalta.

Mitenköhän pitkältä matkalta tangia uskaltaa poistaa, jotta nauhan päät pysyvät otelaudassa vielä kiinni? Reunalista on 1,5 mm paksua ja siihen vielä pari milliä asennusvaraa eli tangitonta matkaa tulisi n. 4mm.
Juzzu
06.09.2005 11:05:09
No kyl mä sen ~4mm oon varmaan ottanut. Ei kyllä mulle tullu edes mieleen että nauhojen päät erityisesti nousisi..
Juniper
06.09.2005 11:09:52
Mitenköhän pitkältä matkalta tangia uskaltaa poistaa, jotta nauhan päät pysyvät otelaudassa vielä kiinni? Reunalista on 1,5 mm paksua ja siihen vielä pari milliä asennusvaraa eli tangitonta matkaa tulisi n. 4mm.

Mä otin omasta noin 2-3 milliä tangistä pois.
Jos sattuu vahinko käymään ja tangi painaa reunalistan irti, niin laita listan väliin liimaa ja kuumenna nauhan päätä varovasti kolvilla, niin lista asettuu takaisin paikalleen.
ktvr
06.09.2005 11:18:00 (muokattu 06.09.2005 11:20:39)
Mä otin omasta noin 2-3 milliä tangistä pois.
Jos sattuu vahinko käymään ja tangi painaa reunalistan irti, niin laita listan väliin liimaa ja kuumenna nauhan päätä varovasti kolvilla, niin lista asettuu takaisin paikalleen.

Loistava idea, kuuma nauhan tangi siis pehmentää reunalistaa ja uppoaa osittain sen sisään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)