Aihe: Ohjelmatoimistojen "piiloprovikat"
1 2 3 4
Jalmus
03.09.2005 17:18:07
Onko kellään kokemuksia moisesta lieveilmiöstä, onko kukaan saanut ohjelmatoimistoa kiinni itse teosta?

Eräs vanha bänditoveri soitti äskettäin ja kertoi saaneensa -nyttemmin entisen- ohjelmatoimistonsa kiinni siitä, että hänelle on ilmoitettu keikan myyntihinnaksi pienempi summa kuin se todellisuudessa onkaan. Toimisto veti siis X summan rahaa ensin välistä ja sitten vielä provikkansa siitä orkesterille ilmoitetusta myyntihinnasta.

Ettei kukaan meistä joutuisi vastaavan käsittelyn kohteeksi -kyseessähän on siis rikosnimike kavallus- lienee paikallaan, että nostetaan kissa pöydälle ja varoitetaan toisiamme jo etukäteen tällä tavalla toimivista toimistoista.

Koska em. asian käsittely on ymmärtääkseni vielä kesken en mainitse tässä julkisesti muuta, kuin että kyseistä ohjelmatoimistoa JYVÄSKYLÄSSÄ pyörittää eräs noin viisikymppinen pariskunta jotka toimistonsa nimissä pyörittävät myöskin erästä kohtuullisen tunnettua laulukilpailua. Mikäli edellä annetut vinkit eivät vielä auta tunnistamaan kyseistä toimistoa, kannattaa kysellä yksityisviesteillä..

Oikeasti, puhalletaanpa nyt muusikot kerrankin yhteen hiileen ja autetaan toisiamme joutumasta petetyksi. Toimistoja listalle vaan.
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
klunssila
03.09.2005 17:51:34
Onko kellään kokemuksia moisesta lieveilmiöstä, onko kukaan saanut ohjelmatoimistoa kiinni itse teosta?

Eräs vanha bänditoveri soitti äskettäin ja kertoi saaneensa -nyttemmin entisen- ohjelmatoimistonsa kiinni siitä, että hänelle on ilmoitettu keikan myyntihinnaksi pienempi summa kuin se todellisuudessa onkaan. Toimisto veti siis X summan rahaa ensin välistä ja sitten vielä provikkansa siitä orkesterille ilmoitetusta myyntihinnasta.

Ettei kukaan meistä joutuisi vastaavan käsittelyn kohteeksi -kyseessähän on siis rikosnimike kavallus- lienee paikallaan, että nostetaan kissa pöydälle ja varoitetaan toisiamme jo etukäteen tällä tavalla toimivista toimistoista.

Koska em. asian käsittely on ymmärtääkseni vielä kesken en mainitse tässä julkisesti muuta, kuin että kyseistä ohjelmatoimistoa pyörittää eräs jotka toimistonsa nimissä pyörittävät myöskin erästä kohtuullisen tunnettua . Mikäli edellä annetut vinkit eivät vielä auta tunnistamaan kyseistä toimistoa, kannattaa kysellä yksityisviesteillä..

Oikeasti, puhalletaanpa nyt muusikot kerrankin yhteen hiileen ja autetaan toisiamme joutumasta petetyksi. Toimistoja listalle vaan.

Samasta toimistot kuullut jo useasti vastaavaa. Omakohtaista kokemusta ei ole, koska en halua olla missään tekemisissä V**** S******* kanssa.
Olen humppamies jazz-miehen valepuvussa!
Väliaikaista kaikki on vaan... (3,4 mb)
Eddy
03.09.2005 18:11:58
Toihan on pikermminkin sääntö, kuin poikkeus. Tässä on yksi syy siihen, minkä takia ravintolat maksavat paremman hinnan suoraan myytäessä, kuin toimiston kautta.
Koskettelen soittimia...
uruttaja
03.09.2005 18:21:43 (muokattu 03.09.2005 18:25:56)
Miten se piiloprovikka tarkemmin ilmeni? Miten ne sai sen selville?

Taitaa olla hankala näyttää toteen?

Muusikko voi vissiinkin vaatia Tes:n mukaisen palkan jälkikäteen, mutta voi olla aika vaikea saada oikeusteitse vaadittua suurempaa liksaa. Jos on kirjallinen työsopimus isommasta liksasta, niin silloinhan ei liene vaikeuksia. Kertokaa viisaammat.

Piiloprovikkaan syyllistyy varmaankin jokainen toimisto jossain vaiheessa, kiusaus on liian suuri. Varsinkin silloin, kun toimisto pääsee huudattamaan halvimman tarjouksen tekevää bändiä.

Tiedän ja olen kuullut tilanteesta, jossa liimatainen soittaa 3-4 bändille ja kysyy millä hinnalla se bändi on valmis tekemään yhden keikan. Kuulostaako tutulta??

Kuten jo kerroin jossain threadissa, meidän bändiä kusetettiin siten että toimisto laskutti yhtä firmaa 6900 markkaa ja maksoi meille 2800. SIinä on piiloprovikkaa vielä kovastikkin. Firma toimii edelleen Rovaniemellä. Toinen toimiva firma on tuossa Keski-Pohjanmaalla ja se veti melkein yhtä kovan prosentin ja vielä ääliö näytti tekemisensä bändille tulevassa keikkaselvityksessä.

Minä en hyväksy piiloprovikkaa. Jos joku haluaa noita kusettajafirmojen nimiä tietoonsa niin pikaviestillähän niitä saa.
Ukko
04.09.2005 09:55:14

Jotain samanlaista lienee esim. rakennusurakoissa. Pää-urakoitsija ketjuttaa ketjuttamistaan ja vetää joka välissä pienet siivut itselleen ottamatta kuitenkaan mitään päänsärkyä itselleen varsinaisesta työ-aktiviteetista. Antaa pienurakoitsijoiden ottaa itselleen murheet duunin onnistumisesta. Pää-urakoitsija kuorii vain kermat itselleen :/
backwood
04.09.2005 11:30:47
minun käsitykseni on että silloin kun toimisto myy toisen toimiston kautta keikan/keikkoja johonkin ravintolaan,tätä piilohommaa käyttää useampi toimisto kun uskoisikaan....kahden sopparin keikat on pahoja.soittoajat ja majoitus ym.systeemit lukee toisessa sopparissa aivan eritavalla kun toisessa.ja saattaahan se hintakin tällaisissa tapauksissa plumpsahtaa eri summaan toisessa sopparissa...
humppa huolet karkottaa humppa nuoren vanhentaa....
Puavali
04.09.2005 12:03:16
Jotain samanlaista lienee esim. rakennusurakoissa. Pää-urakoitsija ketjuttaa ketjuttamistaan ja vetää joka välissä pienet siivut itselleen ottamatta kuitenkaan mitään päänsärkyä itselleen varsinaisesta työ-aktiviteetista. Antaa pienurakoitsijoiden ottaa itselleen murheet duunin onnistumisesta. Pää-urakoitsija kuorii vain kermat itselleen :/

jep. 200 000 mk urakka, alle puolet aliurakoijalle, ja alle neljäsosa työntekijöille.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
R.Syke
04.09.2005 12:14:15
Koska em. asian käsittely on ymmärtääkseni vielä kesken en mainitse tässä julkisesti muuta, kuin että kyseistä ohjelmatoimistoa pyörittää eräs...

-joilla takyt on tossa sixtyn nurkilla ;)
Ukko
04.09.2005 14:04:18

jep. 200 000 mk urakka, alle puolet aliurakoijalle, ja alle neljäsosa työntekijöille.

Ja parhaimmillaan ( lue huonoimmillaan ) urakka kun on kierrätetty useamman firman kautta edelleen lopulliselle aliurakoitsijoille, saattaa ko. firma osoittautua pää-urakoitsijan toiseksi ( kolmanneksi tai neljänneksi jne.. ) firmaksi jota tämä pitää yllä verotuksellisista syistä vastuunkannon kuitenkin ollessa jollakulla muulla henkilöllä. Ja jokainen vetää oman siivunsa potista. Lopuksi syyllistetään duunarit korkeasta loppuhinnasta kun duunareille pitää maksaa niin "kovaa " palkkaa. Eläköön markkinatalous :/
toyopet
04.09.2005 20:00:26

Koska em. asian käsittely on ymmärtääkseni vielä kesken en mainitse tässä julkisesti muuta, kuin että kyseistä ohjelmatoimistoa pyörittää eräs jotka toimistonsa nimissä pyörittävät myöskin erästä kohtuullisen tunnettua .

Joo, tästä samasta toimistosta olen vastaavaa kuullut aiemminkin. Itse soittelin eräässä orkesterissa hetken aikaa opiskelujen ohella ja silloinen bändiliideri sitten kertoi, että tälle toimistolle ei enää keikkaa tehdä.

Kaikki oli ollut OK (mukamas) siihen asti kun eräällä keikalla järjestäjä oli kysynyt bändiltä:" että eikös se teidän palkkio ollut 3000mk? Maksanko nyt vai toimistolle?"

Herra V (bändiliideri) oli hetken katsellut ja jatkoa en muista mutta siihen aikaan trio ja toimisto oli luvannut maksaa keikasta 1500mk bändille ja vähän alta 2000mk kuulemma olisi koko hinta.

No ne keikkailut em. toimiston kautta kuulemma loppuivat.
Itse en ole ollut juuri tämän toimiston kanssa tekemisissä koskaan. Kaveri teki muutaman karaokejuonnon á 70/ilta.
Jos tunnet omistavasi ylimääräisiä Odsmobilen moottoreita, saapi kertoa.
Mesa/Boogie
04.09.2005 20:38:24
Mulla on just menossa projekti erään toimiston rehellisyyden selvittämiseksi. Mietin tässä että mitä kautta saan kätevimmin selville hinnan jolla bändi on myyty tilaajalle. Voiko esim. ravintolapäällikkö kertoa tollasta asiaa soittajalle?

En viitsis hirveästi ruveta mesoamaan asiasta ennenku tiedän jotain konkreettista. On tullut vastaan sellaisia pieniä asioita, joiden takia en oikein luota kyseiseen toimistoon, mutta joudun erään orkesterin ja sopimuksen kautta tekemään yhteistyötä heidän kanssaan.
uruttaja
04.09.2005 21:04:08
Mulla on just menossa projekti erään toimiston rehellisyyden selvittämiseksi. Mietin tässä että mitä kautta saan kätevimmin selville hinnan jolla bändi on myyty tilaajalle. Voiko esim. ravintolapäällikkö kertoa tollasta asiaa soittajalle?

En viitsis hirveästi ruveta mesoamaan asiasta ennenku tiedän jotain konkreettista. On tullut vastaan sellaisia pieniä asioita, joiden takia en oikein luota kyseiseen toimistoon, mutta joudun erään orkesterin ja sopimuksen kautta tekemään yhteistyötä heidän kanssaan.

Soita ohjelmanostajalle ja kysy. Voi kertoa, ja ovat kertoneetkin.
Mesa/Boogie
05.09.2005 01:23:01
Soita ohjelmanostajalle ja kysy. Voi kertoa, ja ovat kertoneetkin.

Pitää ottaa huomenna puhelin käteen.

Kertokaas enemmän toimistoja kiertäneet. Miten yleistä on se että toimisto ei maksa soittajille varsinaisesti palkkaa vaan jokainen soittaja joutuu itse laskuttamaan toimistoa, joka välttyy näin työnantajan velvotteilta?

Mä oon törmännyt yleisesti vain sellaisiin toimistoihin jotka hoitaa noi palkat ihan perinteisellä verokortti menetelmällä. Tää eräs edellä mainittu lafka tekee tässä poikkeuksen.
mr.muzak
05.09.2005 01:46:19
Pitää ottaa huomenna puhelin käteen.

Kertokaas enemmän toimistoja kiertäneet. Miten yleistä on se että toimisto ei maksa soittajille varsinaisesti palkkaa vaan jokainen soittaja joutuu itse laskuttamaan toimistoa, joka välttyy näin työnantajan velvotteilta?

Mä oon törmännyt yleisesti vain sellaisiin toimistoihin jotka hoitaa noi palkat ihan perinteisellä verokortti menetelmällä. Tää eräs edellä mainittu lafka tekee tässä poikkeuksen.

Olennaistahan tässä on se, että jos on sovittu soittajan bruttopalkaksi xxx euroa, ja siis siten että työnantajan roolissa oleva ohjelmatoimisto maksaa itse nämä työnantajan palkanmaksamiseen liittyvät maksut, niin siinä tapauksessa yksittäisen soittajan laskutettava hinta pitää sisältää tuon brutton summan lisäksi tämä palkanmaksuun liittyvä summa.

Jos taas on sovittu ns. "brutto-brutto"-summasta, jossa xxx eurosta otetaan itsestään pois nämä palkanmaksusta aiheutavat maksut, niin siinä tapauksessa summa on juuri tuo xxx euroa.

Tästä johtuu myös se, että jos palkkaus on sovittu tuon ensimmäisen mukaan, niin työnantajan roolissa oleva on yleensä hyvinkin innokas maksamaan verottomia korvauksia, koska siinä kohtaa varsinainen palkkatulo vähenee -> palkanmaksusta johtuvat työnantajakustannukset vähenevät myös.
jon lord
05.09.2005 08:45:52
Sitten on taas sellainen asia, että jos on sovittu joku hinta minkä bändi, artisti tms. saa esiintymisestä, niin voihan toimisto myydä tai kuka nyt on myyjä myydä sen keikan millä hinnalla hyvänsä vaikka miljoonalla , mutta esiintyjä saa sen summan millä on suostunut keikalle. Minä teen tällä hetkellä näissä huumorijutuissa niin. Saan sovitun liksan per esiintyminen ja mulle on sama mitä myyjä siitä saa, mutta olen laittanut oman hintani siihen malliin että kannattaa tehdä näin. Lippuriskit taas tehdään niin että vähennetään kulut ja loput jaetaan puoliksi. Yleensä näistä jää melko hyvin.
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
vanhami
05.09.2005 09:13:42 (muokattu 05.09.2005 09:17:25)
Tiedän ja olen kuullut tilanteesta, jossa liimatainen soittaa 3-4 bändille ja kysyy millä hinnalla se bändi on valmis tekemään yhden keikan. Kuulostaako tutulta??

Kuullostaa. eihän tuossa mitään ihmeellistä. Laitetaan sellainen hinta, että homma kannattaa tehdä. Ei mitään rosvoamista, mutta ei mitään ilmaistakaan. Oikeasta työstä oikea palkka, ja katsotaan mihin se riittää.

Sitten on taas sellainen asia, että jos on sovittu joku hinta minkä bändi, artisti tms. saa esiintymisestä, niin voihan toimisto myydä tai kuka nyt on myyjä myydä sen keikan millä hinnalla hyvänsä vaikka miljoonalla , mutta esiintyjä saa sen summan millä on suostunut keikalle

Eli juuri näin. Ei mulla kiinnosta paljonko keikkamyyjä saa keikasta provikkaa. Itsehän olen hintani määrännyt ja siihen pitää olla tyytyväinen. Esim. viime vkl. keikan provikat, ei kyllä käynyt yhtään kateeksi. Me saatiin työstä oikea palkka ja toimisto sai pullakahvit.

Meillä laskutus siis pyörii siten, että mulla on firma, joka laskuttaa suoraan toimistoa / asiakasta ja hoidan itse velvoitteeni. Tämä on monessa tapauksessa paras mahdollinen keino hoitaa palkanmaksu. Ja asiakkaalle, oli se sitten toimisto, tai muu firma, helpoin.

Mutta selkee kusetus on asia erikseen ja siihen pitää puuttua. Ehkä asia ei ole ollut itsellä niin pinnalla, koska olen itse päässyt hinnnoittelemaan keikat. joskus tulee näitä sjoittoja, että mikä on minimi, jolla menette sinne ja sinne viikkokeikalle. Sanot suunnilleen pikkasen yli liiton liksat ja kilometrit päälle, niin napsahtaa vastaus, että ei käy, liian kallis...
isojussi
05.09.2005 09:33:09
....Ei mulla kiinnosta paljonko keikkamyyjä saa keikasta provikkaa. Itsehän olen hintani määrännyt ja siihen pitää olla tyytyväinen...

Tätähän mäkin oon jo jossain aikasemmin yrittäny toitottaa.....
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
aisa
05.09.2005 10:01:17
mä kuulun kans siihen koulukuntaan että mulle on ihan sama mitä se toimisto saa meijän keikoista. meillä on olemassa tietty hinta jolla me tehään hommia toimistolle ja toimisto laskuttakoon asiakasta ihan miten haluaa.
"alle satakiloisilla ei ole omia mielipiteitä!"
Martso
05.09.2005 10:10:29
mä kuulun kans siihen koulukuntaan että mulle on ihan sama mitä se toimisto saa meijän keikoista. meillä on olemassa tietty hinta jolla me tehään hommia toimistolle ja toimisto laskuttakoon asiakasta ihan miten haluaa.

Tässä piilee pieni ongelma siinä, että bänrille voi tulla liian kallis maine. Siis jos toimisto yrittää myydä sitä koko ajan ylihintaan markkina-arvoonsa nähden ahneuttansa.
Tanssimusassa on hyvät tunnelmat!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)