Aikomuksenani on soittaa digipianolla musiikkia tietsikan sekvensseriohjelmaan. Eli raidat olisivat piano- ja rumpuraita, basso ja komppina konkkamikillä nauhoitettuna akustinen kitrara. Kysymyksiä, että mikä on raitojen järkevin soittamisjärjestys? Miten on rumpujen ja basson kanssa, kannattaako soittaa midinä, vai yrittää suoraan audiona sisään? Entä piano, soittanen audiona. Pitänee lisäksi käyttää metronomia. En ole vielä ratkaissut, miten saan rumpuraidan siten soitettua sisään, että esim. breikit, aloitus ja lopetus sopivat sulavasti seuraavaksi soitettavien raitojen kanssa. Pitääkö se vaan soittaa siten sisään siten, että rumpuraitaa nauhoitettaessa kelaa kappaletta päässään ja ja samalla painaa fill in-napista rumpusoolot, ym välikkeeet oikeisiin? kohtiin? Ei kiinnostas midinä alkaa rakentamaan breikkejä jälkikäteen sinne, sillä luonnonmukaisuus voisi kärsiä. |
BotneLapio 05.09.2005 00:18:44 | |
---|
Kaksi sanaa: 1. klikki 2. editoi -=Botnee!!=- |
faq1 05.09.2005 07:57:05 | |
---|
Kiitti ytimekkäästä informaatiosta. Klikillä kait tarkoitat jonkinlaista ajastuslyöntiä alkuun, jonka perusteella sitte raidat siirretään keskenään kohdalleen? Mutta vielä hieman lisäselvitystä kaipaisin, ettei tarttisi ruutia keksiä uudelleen. Kokeilemalla asiat selvenee, mutta se aika on pois itse luovasta työstä. |
kivi 05.09.2005 09:17:18 | |
---|
Kiitti ytimekkäästä informaatiosta. Klikillä kait tarkoitat jonkinlaista ajastuslyöntiä alkuun, . Klikki on koko kappaleen pituinen raita, josta tulee metronomia tai vaikka rumpukonetta, tasaista konenakutusta kumminkin. Klikin kanssa voit soittaa ensiksi ihan minkä vain instrumentin, ja sitten rummut siihen klikkiin. Ilman klikkiä soittojärjestys on: rummut, basso, kitara, piano |
Puavali 05.09.2005 21:54:29 | |
---|
...Ilman klikkiä soittojärjestys on: rummut, basso, kitara, piano Piano onkin semmoinen rytmisoitin, ettei sitä passaa soittaa ekaksi... kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |
milcoin 05.09.2005 23:16:38 | |
---|
Ei kiinnostas midinä alkaa rakentamaan breikkejä jälkikäteen sinne, sillä luonnonmukaisuus voisi kärsiä. Kuinka luonnonmukainen rumpuraita voi yleensäkään olla jos naputtelet sen casiolla sinne koneelle? Ja eikös ne Fill-in jutut oo sillon jos on se automaattikomppaus päällä?Mikset laita koneelle pari tahtia komppia ja kaikki mahdolliset fillit ja laitat sitten vaan palikat sekvensserissä haluamaasi järjestykseen. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
konehes 06.09.2005 21:16:33 | |
---|
Piano onkin semmoinen rytmisoitin, ettei sitä passaa soittaa ekaksi... Hä? Bändissä jossa on rummut, menee muut soittimet rumpujen mukaan. |
M.i.k.key 07.09.2005 11:37:14 (muokattu 07.09.2005 11:39:08) | |
---|
Hä? Bändissä jossa on rummut, menee muut soittimet rumpujen mukaan. Wonder kyllä aikanaan soitti rhodesit ennen rumpuja narulle. Bändissä jossa soitetaan yhtäaikaa saattaa ihan yhtälailla basisti viedä rumpalia. EDIT: Tuohon alkuperäiseen kysymykseen olen Milcoinin kanssa samaa mieltä. Muutama tahti komppia nauhalle, fillit erikseen nauhalle ja sitten vaan leikaten ja liimaten. Katso että sekvensseriohjelman ja casion tempoasetukset ovat samat ja että alkaa suurinpiirtein ykköseltä. Mä lopetan nää hommat! |
Puavali 15.09.2005 21:43:17 | |
---|
Hä? Bändissä jossa on rummut, menee muut soittimet rumpujen mukaan. Pianisteistä tiijä, minkä mukaan menee ne menee. Kiihtyy kiihtyy hiastuu hiastuu kiihtyy kiihtyy hiastuu hiastuu... kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |
Soolokitaristi 21.09.2005 14:27:03 | |
---|
Jos on itse tarkoitus soittaa kaikki instrumentit, kannattaa alottaa siitä instrumentista minkä hallitsee parhaiten ja pystyy parhaiten soittamaan taimissa. Tämä siis jos haluaa saada aikaan elävän kuuloista musiikkia. Jos taas haluaa saada aikaan virheetöntä musiikkia aika/energiatehokkaasti niin kannattaa tehdä ensin yksinkertainen rumpuraita tyyliin kaksi komppia (säkeistö, kertsi) ja yksi filli. Sitten soittelee muut raidat sen päälle ja sitten ruuvaa rumpuraidasta semmoisen kuin haluaa. |
faq1 21.09.2005 19:04:56 | |
---|
Olen aloittanut kappaleen teon soittamalla ensin pelkistetyn rumpuraidan (klikki). Siihen soitan sen tahdissa sitten esim. pianon ja basson MIDI:nä ja akustisen kitaran. Lähes lopullisen rumpuraidan taidan saada laittamalla nämä äänitetyt osat kuulumaan ja päästämällä samalla kiipparin rytmikoneesta MIDI:nä rumpukompin. Siihen voin samalla sopiviin paikkoihin lisätä fillit ja vaihtelen komppikuviota (A ja B osa) kapaleen vaatimalla tavalla. Takuulla olisi helpompiakin tapoja tehdä tuo kaikki, mutta kun en vielä osaa. Taas tuli kysymys mieleen, että mitenhän Cubasessa vaihdellaan esim. taustainstrumenttien (esim jouset) äänenvoimakkuutta kappaleen eri kohdissa? Pitääkö MIDI-tietoa - siis voimakkuusarvoja - ruuvata oikeissa kohdissa, vai voidaanko sitä tehdä se esim. graafisesti? Esim. videoeditointiohjelmissa aikajanan pituista ääniraitaa pystyy graafisesti hiirellä halutuissa paikoissa muuttelemaan. |
kivi 21.09.2005 20:47:14 | |
---|
Taas tuli kysymys mieleen, että mitenhän Cubasessa vaihdellaan esim. taustainstrumenttien (esim jouset) äänenvoimakkuutta kappaleen eri kohdissa? Pitääkö MIDI-tietoa - siis voimakkuusarvoja - ruuvata oikeissa kohdissa, vai voidaanko sitä tehdä se esim. graafisesti? Raidassa pitäisi näkyä valmiiksi volyymisäädin, jota siirtelemällä onnistuu, sellainen "kuminauha". Napauttamalla sitä saat tarttumakohtia. Tai sitten voit säätää yksittäisten nuottien volyymia käsin nuottia napauttamalla (tai jotenkin niin). Midikoskettimistosi ei ilmeisesti tue eri painamisvoimakkuuksia? |
rm_wispila 23.09.2005 09:37:10 | |
---|
Jos on itse tarkoitus soittaa kaikki instrumentit, kannattaa alottaa siitä instrumentista minkä hallitsee parhaiten ja pystyy parhaiten soittamaan taimissa. Tämä siis jos haluaa saada aikaan elävän kuuloista musiikkia. Tätä olen yrittänyt, mutta instumentti kun on ne rummut. Ongelma on yksin nauhoittaessa se, että joutuu soittaan rummut "sokkona" tai laskemaan tahteja mielessään, tuo isoja "lommoja" fiilispuoleen. "Demona" heitetyissä instrumenteissa on myös tätä samaa vikaa; huonosti sinnepäin suotaistuna, huono fiilis tarttuu herkästi rumpu/basso-osastoon. Seuraavaksi yritän heittä mahd. hyvän demokitaran klikin kanssa, ja siihen päälle sitten rummut ja basson. Ihan analogivehkeillä siis harrastelen, ettei nauhan kanssa copypastet onnistu. Toinen iso ongelma kaiken yksintekemisessä on sovituspuoli; sitäkin tarvitsisi opetella, muuten tulee aikas karseetä kökkötraktoria. Kapulakieli = rumpalien oma kieli. |
jupo.r 27.09.2005 16:45:17 | |
---|
Minä oon tehny iätajat, jos ei oo rumpuja, niin opettelen biisin niin hyvin et muistaa ulkoa. kuuntelen tovin rumpukomppia psr:stä ja sit lasken koskettimilla tahin nauhalle ja esim 1, 2, 1,2,3 4 ja painan rumpukompin päälle. Siinä sit laulan mukana ja painelen fillejä A tai B tarpeen mukaan, biisin loppuun asti. Sit kun kaikki soittimet on purkissa pyyhin alkutahit pois. Sitte miksaamaan. Alkutahit pois vasta kun on tosi varma ettei tarvi soittaa enää mitään narulle. |