ekikoo 03.09.2005 17:08:16 | |
---|
Voi olla että tarve säilyy, mutta vedä roudariteipillä etu- ja keskisormi sekä nimetön ja pikkurilli yhteen. sitten vielä plektrakäden kaikki sormet paitsi peukalo jeesusteipillä yhteen, niin ei täppäämäänkään tee mieli ruveta Iron Maidenin Stranger in a strange land+ Deja vu+ Dream Theater jolta loppuu ideat= Strange deja vu |
JS 03.09.2005 17:32:28 (muokattu 03.09.2005 17:38:11) | |
---|
Katso yleisöä/soittokavereita kesken tilutuksesi. Ainoat, jotka ihailee on wannabe-kitaristeja, jotka eivät "paremmasta" tiedä. Muiden ilme on tyyliin: "no niin... julkisia sormiharjoituksia..." Voi jumalauta näitä kommentteja... Siis... Ei se mitään, jos muutama tällanen läppä, mutta kun niitä pitää tunkea joka ketjuun, jossa mainitaan sana tilu... Tilutus (jonka mä käsitän tarkottavan nopeaa soittamista) ei ole itsessään musiikillisesti sen parempaa tai huonompaa kuin hitaasti soittaminenkaan. Tilutus voi olla (ja olla olematta) melodista, tunteellista, ilmaisuvoimaista ja musiikillisesti arvokasta siinä missä kaikki muuntyyppinenkin soitto. On tietysti tapauksia joissa soittaja urhaa kaiken saundista lähtien pelkälle nopeuden tavoittelulle, mutta se ei ole millään tavoin sen pahempaa kuin musiikin nimissä tehty tekotaiteellinen paska, jolla ei myöskään musiikillista arvoa, johon suurin osa tilutusta kritisoivista suoraan tai epäsuorasti viittaa, juuri ole. Tietysti kovin moni itsenimetty "tiluttaja" ei valitettavasti ole harjoitellut tarpeeksi hallitakseen soittoaan nopeuksilla, joilla yrittää soittaa... EDIT: Sori, arka aihe... Irti tilutuksesta siis? Miksi? Jos sun soitto on sun mielestä epämusikaalista, niin voi olla, että se olis sitä, vaikka soittaisit hitaamminkin. Jos ei, niin sitten mä en kai vaan ymmärrä koko ongelmaa... Musiikki on musiikkia oli niitä nuotteja käytettyyn aikaan nähden sitten paljon tai vähän... kalamies#20 >-)))> |
rheinone 03.09.2005 17:35:57 (muokattu 03.09.2005 18:02:40) | |
---|
On tietysti tapauksia joissa soittaja urhaa kaiken saundista lähtien pelkälle nopeuden tavoittelulle Joo, ja näitä tapauksia on valitettavan paljon. EDIT: Mutta jos vaikka tilutuksen hallitseekin, mielestäni se ei vain kuulosta hyvältä. Tilutuksen äiti Eddie Van Halen on mun mielestä parhaimmillaan Brian Mayn Star Fleet Project EP:llä perusbluesia soittaessaan. Toiset diggaa tilutusta, toiset ei. Mulle se ei vain putoo. All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll. |
moottorisaha 03.09.2005 18:13:33 | |
---|
Ja ainahan voi ohjelmoida Onneksi psykiatria on kehittynyt sen verran pitkälle, että vakaviakin henkisiä ongelmia voi hoitaa helposti. :) "Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
JS 03.09.2005 18:52:50 | |
---|
EDIT: Mutta jos vaikka tilutuksen hallitseekin, mielestäni se ei vain kuulosta hyvältä. Tilutuksen äiti Eddie Van Halen on mun mielestä parhaimmillaan Brian Mayn Star Fleet Project EP:llä perusbluesia soittaessaan. Toiset diggaa tilutusta, toiset ei. Mulle se ei vain putoo. Tämän mä ymmärrän ja tällasta mielipidettä mä pystyn kunnioittamaan. Saat plussan. Offtopicci loppuu mun osalta tähän. kalamies#20 >-)))> |
JuliusUK 03.09.2005 18:58:48 | |
---|
Ekaks kai tähän vakiovastaus on että kuuntele Ynkkää kyllästymiseen asti :) Mut toisaalta, tähän voi vastata järkevimminkin. Jos improvisoit, voit vaikka ensin päässäsi miettiä miltä hyvä soololicki kuulostais, tämän jälkeen alkaa miettimään että mites tää melodia soitettais kitaralla. Saattaa olla aikaavievää tai hankalaa, mut harjoitus tekee mestarin. Ja toinen juttu kun improvisoit ja mietit että jaahas nyt pitäis taas siirtyy eteenpäin soolossa ja liikkuu otelaudalla, niin pane merkille että kyllä sitä voi jäädä siihen missä on. Sooloissakin on taukoja/pitkiä nuotteja. Älä mieti pelkästään mitä nuotteja vois soittaa, mieti mikä kuulostais rytmisesti kunkulta. Ja sit jos sulla on mikä tahansa nauhoitusrele niin nauhota ihmeessä soittoas! Kun kuuntelet ja huomaat soiton kuulostavan puuduttavan ykstoikkoselta, mieti miten se kuulostais sun mielestä paremmalta. Jos se kuulostaa sun mielestä hyvältä, niin sulla ei oo mitään syytä päästä eroon tilutuksesta :) Jos sulla ei oo nauhotusrelettä niin halvin tapa on varmaan ostaa tietokoneeseen halpismikki esim. biltemasta 1-10 eurolla. Sähkökitaran voi myös kytkeä tietokoneeseen kaapelin avulla. Joku äännityssoftakin on tarpeellinen, noita on netissä ilmaisia (Windowsissa on Ääninauhuri 'vakiona'). wannabee Hyvä Kitaristi |
Krice 04.09.2005 13:43:19 | |
---|
Tilutuksen nauhoittaminen on ihan ässävinkki tosiaan. Sellaistakin voi kokeilla, että kieltäytyy käyttämästä pulloff-hammeronia ja pikkaa joka nuotin säntillisesti. Vaikka downpickingillä jos ei vauhti muuten hidastu. |
Jannipaali 04.09.2005 13:47:13 | |
---|
Tilutuksen nauhoittaminen on ihan ässävinkki tosiaan. Sellaistakin voi kokeilla, että kieltäytyy käyttämästä pulloff-hammeronia ja pikkaa joka nuotin säntillisesti. Vaikka downpickingillä jos ei vauhti muuten hidastu. Jahas, mun hammerointi on toivottoman paskaa joten pikkaan joka nuotin. THV-klubi #40
Kyllä lähtee, kun tiluttaa ihan täysii!!1 |
Fuzzy Boner 04.09.2005 16:52:37 | |
---|
Onneksi psykiatria on kehittynyt sen verran pitkälle, että vakaviakin henkisiä ongelmia voi hoitaa helposti. :) Sanos muuta:) "Niinku mä muka jankkaisin jotain juttua" "Niinku mä muka jankkaisin jotain juttua" "Niinku mä muka jankkaisin jotain juttua" "Niinku mä muka jankkaisin jotain juttua" "Niinku mä muka jankkaisin jotain juttua" "Niinku mä muka jankkaisin jotain juttua" Saapuilija |
WM 04.09.2005 17:54:32 | |
---|
no älkää itkekö! mä en ees osaa tiluttaa xD aina ei voi voittaa... |
Herra Rapu 04.09.2005 18:14:07 | |
---|
Tilutus on perseestä! -JuhoL |
McNulty 04.09.2005 18:34:15 | |
---|
mitä se tilutus on? Onko Heikki Silvennoinen tiluttaja? Onko Django Reinhardt tiluttaja? Vi*un ärsyttävä sana kaiken lisäksi koko tilutus tai tilu :) Onko nopeasti soittaminen nykyään kitaristien päätavoite? "Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.) |
ekikoo 04.09.2005 19:10:11 | |
---|
Onko nopeasti soittaminen nykyään kitaristien päätavoite? kuuntelijalla ei siten mene niin paljon aikaa hukkaan Iron Maidenin Stranger in a strange land+ Deja vu+ Dream Theater jolta loppuu ideat= Strange deja vu |
musatuukka 04.09.2005 19:13:24 | |
---|
Kuuntele sellaisia kitaristeja jotka ovat helkatin hyviä ilman tilua... kuten vaikkas Steve Howe,Gilmour ja Knopfler ;) mutta muista että tilua ei ikinä ole liikaa. Minä pystyn sitä vähentämään silleen että kuvittelen olevani punk-kitaristi joka ei ossaa ku E5 väärin ja oikein.. Jazz se on saatanan musiikkia! |
kuuntelijalla ei siten mene niin paljon aikaa hukkaan Niin just. Aatelkaapa jos Ynkkä soittaisi biisinsä hitaasti, niin kuinka pitkiä ne olisivatkaan. Saati sitten levyt ;) Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa. |
Urmas Potkuri 04.09.2005 19:59:03 | |
---|
Vaan minä se en ymmärrä, jotta mitä helevetin väliä sillä on soittaako joku tiluttamalla vai rämistämällä tai saatana vaikka haitarilla? Häh? Eikö se oo pääasia, jotta on jotakin sanomista sillä soitolla ja tarve soittaa? Sitä tarttee tehä niinkun itestä on kiva, eikä niinkun naapurin poika sönköttää. ;) Miksi yrittäisin kuulostaa joltakin toiselta kun en kuulosta edes itseltäni? |
Repez 04.09.2005 20:53:57 | |
---|
Vaan minä se en ymmärrä, jotta mitä helevetin väliä sillä on soittaako joku tiluttamalla vai rämistämällä tai saatana vaikka haitarilla? Häh? Eikö se oo pääasia, jotta on jotakin sanomista sillä soitolla ja tarve soittaa? Sitä tarttee tehä niinkun itestä on kiva, eikä niinkun naapurin poika sönköttää. ;) Väliäkö sillä mitä soittaa, kunhan soittaa nopeesti!!1 |
32788 04.09.2005 21:32:22 | |
---|
Tilutus on perseestä Tiluman Alkoholin nauttiminen krapulaa edeltävä päivänä aiheuttaa päänsärkyä ja äkillisiä pahoinvointikohtauksia! |
saha 04.09.2005 21:34:36 | |
---|
Vaan minä se en ymmärrä, jotta mitä helevetin väliä sillä on soittaako joku tiluttamalla vai rämistämällä tai saatana vaikka haitarilla? Häh? Eikö se oo pääasia, jotta on jotakin sanomista sillä soitolla ja tarve soittaa? Sitä tarttee tehä niinkun itestä on kiva, eikä niinkun naapurin poika sönköttää. ;) Toiset tykkää nopiasta ja toiset huonosta(hitaasta) soitosta. Hemmo: "Ennätys! Mie, Saha, Swan, Captain Planet ja Pitkävirta tultiin samalla sekunnilla." Swan: "Tiukka kisa oli. Kaikkien ranteet kunnossa vielä? Naisia olis kyllä saanut olla mukana." |
Urmas Potkuri 04.09.2005 22:54:09 | |
---|
Toiset tykkää nopiasta ja toiset huonosta(hitaasta) soitosta. No ny sää sen sanosit! Nyt ei tarvi enää funtsata, jotta oliko tuo hyvää vai huonoa soittoa. :D Kiitos. Mitenkähän tuon esim. BB King ottaa. Seon vanha mies ja kun se saa tietää, että on koko ikänsä soittanut huonosti..... Miksi yrittäisin kuulostaa joltakin toiselta kun en kuulosta edes itseltäni? |