Aihe: Miljoonannen kerran, strato vai les paul?
1 2 3 4
Ege
04.09.2005 09:48:55
Itse olen kahden vaiheilla kumman ostaisin eikä ole oikein kykyä päättää kumpi sopisi minulle paremmin, hakuakin tuli käytettyä mutta jäi tyhjä olo, joten aloitetaan uusi ketju ja udellaan mielipiteitä. Sitten asiaan:
Soittelen U2:n, Coldplayn, SOAD:in, Knopflerin jne artistejen biisejä. Musavalikoima on suhteellisen laaja vaikka se ei ehkä tossa listauksessa näy. Mutta metallia harvemmin soitan. (paitsi ne pakolliset metallicat:)
Itselläni on nakkisormet joten kaulasta olisi hyvä saada kunnon ote ja samoin tietysti otelaudalta.

Olen soitellut noin vuoden ja ajattelin että ostan kerralla kunnon kitaran ettei tarvitse myöhemmin katua ja sitten taas vaihtaa kitaraa. Myös muitakin merkkejä / malleja voit laittaa tähän ketjuun hyvine perusteluineen.

maksimihinta kitaralle siinä ~1300e hujakoilla.

Kiitän jo etukäteen avustuksesta!
Hannu H.
04.09.2005 10:14:39

Tää on nyt kyllä semmonen asia että kannattaa mennä kauppaan.
Les Paul ja Stratocaster poikkeavat toisistaan paljon!
Skaala Lespassa 24 3/4", Stratossa 25.5". Kaulat ovat erilaiset. Les Paul tuhti ja pyöreä, Strato solakampi. Myös kaulojen kulmat tekevät soittimet erilaisiksi soittaa. Stratossa kaula sojottaa suorana tai on ihan hivenen kallistettu, Les Paulissa se on useampia asteita (joku tarkentaa... ei aamukahvia siemaillessa muista.. josko nyt on niin väliäkään tämmösellä trivialla) Mikki konfiguraatio on täysin eri. Strato tallahumpparilla on aikamoinen jokapaikan kitara, mutta ei mielestäni Les Paul mikkien puolituksilla paljoa häviä.

Suosituksia tuohon hintaan.
Jos stratoon päädyt niin Fenderin American Stratocaster. Hinta siinä tonnin kieppeillä uutena. Käytettynä saa halvemmalla.

Les Pauliksi käytetty gibsonin deluxe tai classic (voi vähän joutua metsästämään tuohon 1300€ budjettiin, mutta hosumallahan ei tule kuin kusip... tyhmiä lapsia)
Myös Japanissa valmistetut Tokait ovat tutustumisen arvoisia. ls- ja lc- sarjat ovat japanilaisia. Hinnat uutena siinä tuhannen euron kahtapuolin.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Niq
04.09.2005 10:20:58

Itse kokeilujen kautta olen päätynyt stratoon. Les Paul näyttää hienommalta, mutta oli liian tummasoundinen ja kaulakin oli minulle liian paksu. Nakkisormet nääs. Painoikin niin helevetisti että selkään otti.

Strato tallahumpparilla on kyllä hyvä ratkaisu all-round -menoon, itselläkin luultavasti lähtee tuosta juuri ostamastani Lite ash stratosta tuo yksikelainen tallamikki pois ja tilalle yksikelaisen kokoinen humbukkeri.

Kannattaa tosiaan mieluummin valita se kitara soittomukavuuden ja soitettavuuden perusteella, ei niinkään ulkonäköseikkojen takia. Eli mars kauppaan testailemaan kepakoita.
"I have a cunning plan" -Baldrick
benny
04.09.2005 10:42:45

Molempi parempi. Ei tohon voi muuta sanoa.
Ehkä noita soittaessa kannattaa ensin ottaa se Strato ja sitten harkita myöhemmin Lessua.

Näin minä tekisin.
shitfuck inc.
LaXu
04.09.2005 11:02:22
Strato tallahumpparilla olisi minunkin valintani. Suosittelen myöskin testaamaan Yamaha Pacifica 812 mallit. Hintaa on puolet budjetista, mutta osien laadussa ei ole pihistelty.

Jos nyt Fender pitää kuitenkin saada, niin oma valintani olisi American Deluxe Fat Strat.
Hassel
04.09.2005 11:22:31
Mene kauppaan ja kokeile. Kyllä siinä on eroa soundissa että tuntumassa. Ja jos ostat lespan ei kannata Gibsonia vaan tokain Japsipeli.
Ei muuta kun happy rock and roll
Hannu H.
04.09.2005 11:26:34

Mene kauppaan ja kokeile. Kyllä siinä on eroa soundissa että tuntumassa. Ja jos ostat lespan ei kannata Gibsonia vaan tokain Japsipeli.

Mutta jos vähänkään on semmonen kutina korvantakana että gibsoni tarttis saada, niin sitten se kannattaa hommata. Voi rupee myöhemmin korpeemaan kun on "ihan hyvä kitara mutta siinä ei lue gibson" =)
Dr. Muff
04.09.2005 12:00:32
Ja jos ostat lespan ei kannata Gibsonia vaan tokain Japsipeli.

Ehheheeehee. Aika kulunut provo. Osta Tokai jos ei rahat riitä Gibsoniin ;)
Tuumasta toiseen.
Hannu H.
04.09.2005 12:05:09

Ei sen rahanpuutteen pitäis olla ongelma. Sitähän on pankissa! (näin mulle eräs heppu kertoi kun pohdiskelin erään kitaran ostoa). =)
Super-Jari
04.09.2005 12:05:51

Yllättävän moni silti eräässä testissä eräällä foorumilla veikkasi Tokaita Gibsoniksi. Ja jokainen varmasti ajatteli että parempi on se Gibson.

XD
Dr. Muff
04.09.2005 12:16:25 (muokattu 04.09.2005 12:17:03)
Yllättävän moni silti eräässä testissä eräällä foorumilla veikkasi Tokaita Gibsoniksi. Ja jokainen varmasti ajatteli että parempi on se Gibson.

XD

No näin teki joo. Muttei siitä voi kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä vetää. Pitäisi laittaa samat mikit ja vertalla sitten uudestaan. Vaikka silloin erot ovat jo ehkä niin pieniä ettei niitä ehkä klipeissä tietokoneen kajareilla erottaisi. Ja siinä tapauksessa ottaisin Gibsonin koska nitrolakka tuntuu kivammalta ja vanhenee hienommin kuin muovipinnoitus. =)
Tuumasta toiseen.
Super-Jari
04.09.2005 12:23:18
No näin teki joo. Muttei siitä voi kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä vetää. Pitäisi laittaa samat mikit ja vertalla sitten uudestaan. Vaikka silloin erot ovat jo ehkä niin pieniä ettei niitä ehkä klipeissä tietokoneen kajareilla erottaisi. Ja siinä tapauksessa ottaisin Gibsonin koska nitrolakka tuntuu kivammalta ja vanhenee hienommin kuin muovipinnoitus. =)

Totta helvetissä minäkin ottaisin Gibsonin.
McNulty
04.09.2005 12:29:28
No näin teki joo. Muttei siitä voi kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä vetää. Pitäisi laittaa samat mikit ja vertalla sitten uudestaan.

Kyllä... hyvä kitara on muutakin kuin hyvä saundi :) Eli sen pitää myös tuntua hyvältä soittaa, kestää ajan hampaan, innostaa soittajaa jne jne. Minäkin valitsin tuossa testissä väärin vaikka omistan 2kpl aitoja asioita. Tuossa oikeastaan arvuuteltiin enemmän tätä "kumpi on Alnico II ja kumpi 500T mikki". Toinen on nimensä mukaan Alnico II magneeteilla varustettu ja toinen on kuuma keraaminen.

Sitten itse topikkiin. Hyviä kitaroita molemmat. Sen verran laajassa käytössä niin Strato kuin Les Paul, että nuo ovatkin niitä sähkökitaroiden kulmakiviä. Aika monelta soittajalta löytyy molemmat niiden tarjoamien saundien takia. Jos haluaa stratosta vähän "rankempaan musaan soveltuvan" niin HSS-mikityksellä varustettu Stratocaster on varmasti oiva valinta. Absoluuttista totuuttahan tähän ei ole... Kumpi sinua innostaa ja kiinnostaa enemmän? Kumman haluat ostaa ensin? Sillä jatkossahan voit täydentää kokoelmaa sillä toisella, kun saa rahat taas kasaan.

Itse ostaisin varmaankin Stratocasterin ensimmäisenä. Se on mukavasti muotoiltu, tarjoaa monipuoliset saundit jne. Sitten myöhemmin sijoittaisin Les Pauliin jolloin kokoelmista löytyisi kummatkin. Minulla on itsellä tavoitteena omistaa 3 erilaista Les Paulia, yksi Tele, yksi Strato, yksi Super-Strato, yksi ES335-tyyppinen ja yksi Jazzbox... talossa olisi siis 8 skebaa tuon listan jälkeen. Siihen voi sitten reunalle hankkia vielä pari muuta mukavaa skebaa jotta saa täyden kympin kansaan :)

yhteenveto: Vaikea sanoa tai suositella toisen puolesta kumpaakaan. Testaamaan on mentävä ja vaikka listattava ne "ruusut ja risut" kummastakin kitarasta paperille. Eli lasket plussia ja miinuksia niin pääset itse selvyyteen siitä kumpi vastaa tämänhetkistä tarvettasi parhaiten. Kummatkin ovat loistavia kitaramalleja, etkä varmasti mene vikaan valitsit sitten kumman vaan.
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
Feggy
04.09.2005 12:29:40

Strato. Sopii kaikkeen, Lespa ei niinkään.
McNulty
04.09.2005 12:32:21

hoho... käys tutkimassa millaista musaa Lespallakin on vedelty viimeiset 53 vuotta.
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
Feggy
04.09.2005 13:01:28

hoho... käys tutkimassa millaista musaa Lespallakin on vedelty viimeiset 53 vuotta.

Tiedän. Mutta tämä on siis mielipide.
oiva tumpeloinen
04.09.2005 13:04:31

Ei se nyt se stratokaan ihan kaikkeen sovi. Sellaista kitaraa ei ole ainakaan vielä tullut vastaan. Tai siis ihan millä tahansahan soittaa ihan mitä vaan.........
Älkääkä nyt tulko tarjoamaan sitä variaxia.
jussimus
04.09.2005 13:24:53

Kääntäisin ton väittämän enemminkin toisinpäin. Kun nyt kerran täysin mustavalkoisesti ajatellaan...
Feggy
04.09.2005 13:44:22

No, kun tämä näin kirjaimellisesti otettiin, niin muokataan vähän: Strato sopii IMHO useampiin musiikinlajeihin kun Les Paul, joka sekin sopii monenlaiseen musiikkiin. Molemmat ovat hyviä kitaroita ja minulla on myös molemmat. Ei tällä ole sinänsä väliä, mutta kun kerran kysyttiin, niin mielestäni kannattaa ostaa ennemmin strato kuin LP, ellei sitten soita nimenomaan vain yhtä tiettyä musiikinlajia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)