Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Stylus -plektrat
1
Ze Kink
03.09.2005 21:30:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin eilen Levytukussa, ja spottasin tällaisia ihmeplekuja. Ostin sitten ihan kokeiluksi, paketissa oli vihko ja kolme plekua.
 
Näiden idea on siis saada alternatepikkausta nopeammaksi ja tarkemmaksi. Plekun päässä on tuommonen "timantti", ja jos tunget plekun liian syvälle kieliin, niin se ottaa kiinni. Tarkoitus on siis totuttaa soittamaan aivan tuolla plekun kärjellä, jotta nopeasti soittaminen olisi kevyempää ja nopeampaa.
 
Aika jänniä tosiaan ovat, aluksi kun yritin tuolla soittaa, niin eihän se onnistunut yhtään. Ilmeisesti tungen plektran aivan liian syvälle kieliin. Nyt kuitenkin olen tuolla iltapäivän soitellut, ja sillä kärjellä soittaminen alkaa tuntua paljon luonnollisemmalta. Koitin välissä tavallisella plektralla, ja tuntui että nopeasti soittaminen oli helpompaa. Normaalikäytössähän tämä Stylus ei toimi ollenkaan, sillä esim. sointuja soittaessa se tarttuu heti kieliin.
 
Onko joku muukin kokeillut? Oletteko huomanneet mitään kehitystä soitossa?
 
Ja tuo lärpäkehän on siis tuollainen: http://www.jimdunlop.com/products/p … ducts/specialty/images/102STYLU.gif
 
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
TheRagDoll
03.09.2005 22:21:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin eilen Levytukussa, ja spottasin tällaisia ihmeplekuja. Ostin sitten ihan kokeiluksi, paketissa oli vihko ja kolme plekua.
 
Näiden idea on siis saada alternatepikkausta nopeammaksi ja tarkemmaksi. Plekun päässä on tuommonen "timantti", ja jos tunget plekun liian syvälle kieliin, niin se ottaa kiinni. Tarkoitus on siis totuttaa soittamaan aivan tuolla plekun kärjellä, jotta nopeasti soittaminen olisi kevyempää ja nopeampaa.

Tän vois pistää vaikka soittaminen puolellekin:)
pitää koittaa tollasta plekuu joo kun vastaan tulee..
 
Mua Saa Pelätä.
-Q-
04.09.2005 11:42:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on aika vanha keksintö ja jos kerran on vieläkin myynnissä niin kait niitä joku käyttää..
Ekan kerran kokeilin tuollaista n. 10 vuotta sitten, mutta en oikein keksinyt mitään käyttöä. Tai siis treenamista vartenhan tuo onkin, eikait sillä ole tarkoitus oikeasti mitään soittaakkaan.
Mun soittoni on ihan tarpeeksi takkuista ilman tuollaistakin hankaloittavaa tekijää ;-)
 
Jannipaali
04.09.2005 11:58:51 (muokattu 04.09.2005 11:59:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohan olisi mulle aika hyödyllinen, kun en oikein hallitse tuota alternate pickausta.
 
THV-klubi #40 Kyllä lähtee, kun tiluttaa ihan täysii!!1
oiva tumpeloinen
04.09.2005 12:28:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jännä lelu on, juuh. Kannattaa vaan kiinnittää huomiota sillä treenattaessa normaaliinkiin soittotatsiin. Kuten aikasemmin mainittu, ei sillä kovasti räimitä komppia menemään. Itseasiassa oli muutama varoittava esimerkki niiden käyttäjistä, joille sai sen hauskan parikuukautisen treenisession jälkeen yrittää taas painaa päähän, että se soitto voi olla muutakin kuin pelkkää hivelyä.
 
rosberg
05.09.2005 10:45:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mun soittoon tollanen jazz kolmonenkin on aika paha, kun tykkään lyödä törkeän lujaa ja ylhäältä. mutta pitää silti ostaa ja kokeilla.
 
sellanen pikkunypläys on vaan sellasta musiikkiopisto-osastoa, jolla ei tosielämässä hirveän pitkälle pötkitä.
 
keep on truckin!
Kimmo72
05.09.2005 10:53:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus 15 vuotta sitten näin jo samanlaisen ja piti ostaa. Annoin sen sitten pois kun oli ihan huono.
 
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.SSK#1
Mrezzye
05.09.2005 11:21:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin kokeilin moista noin 10-15 vuotta sitten, mutta kokeiluksi jäi. Ehkäpä tuolla sitä höyhenenkevyttä tatsia voi harjoitella, mutta onnistuu se tavallisellakin plekulla. Lisäksi esim. string-skipit (mitä lie suomeksi, kielen yli hyppelyt ;) ? ) on tuolla lähes mahdottomia treenata.
 
Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa.
muffalo
05.09.2005 12:44:09 (muokattu 05.09.2005 12:44:54)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäksi esim. string-skipit (mitä lie suomeksi, kielen yli hyppelyt ;) ? ) on tuolla lähes mahdottomia treenata.
Miun mielestä stylus-pick osoittaa tarpeellisuutensa nimenomaan noilla isommilla liikkeillä. Nuorempana tuli treenattua justiin jotain Mahavishnun arpeggio-meininkejä ja tuskin sitä muuten olis malttanut harjoittaa niin kevyttä tatsia. (Josta muistona elinikäiset vauriot ranteessa...)
 
Regalis Apertura
22.01.2021 14:26:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu tuli itsekin kokeiltua tuollaista nuorempana. Huomasin kyllä heti kättelyssä että vaatii tosi tarkkaa kielen "hipaisua" ettei työnnä liian syvälle ja osu mikkiin... Lopetin vielä kun kielet oli kunnossa (pelkäsin koko ajan katkovani sillä timanttikärjellä). Ei kyllä meikäläisen pleku ollenkaan.
 
milgromsegal
22.01.2021 15:05:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stylusta en oo kokeillut, mutta olen soitellut tuollaisilla "megapaksuilla" 3-4mm plektroilla, ja noilla on samankaltaisia vaikutuksia kun sitten siirtyy takaisin "normiplekuun", eli omalla kohdallani siis 1.1-1.4 mm paksuisiin. Tässä toki erona se, että tommoisella superpaksulla plekulla voi soittaa ihan normaalisti, mitä Styluksella ei siis käsittääkseni voinut.
 
Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu.
Prostator
24.01.2021 12:08:54 (muokattu 24.01.2021 12:10:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lerchen Peter suositteli sitä n 25v sitten.valitettavasti hävitin sen myöhemmin. Plektra on armoton opettaja haettaessa täsmällistä tarkkaa tatsia.
 
Kuunnelkaapa Peterin soittoa ja seuratkaa plektrakättä, siitä selviää tulos.
 
Sammo
25.01.2021 15:20:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prostator: Lerchen Peter suositteli sitä n 25v sitten.valitettavasti hävitin sen myöhemmin. Plektra on armoton opettaja haettaessa täsmällistä tarkkaa tatsia.
 
Kuunnelkaapa Peterin soittoa ja seuratkaa plektrakättä, siitä selviää tulos.

 
Heh, piti katsoa Peterin Simble-video ja totta -- Lerche saattaisi olla omista suosikeista/sankareista ainoa joka pystyisi vetämään Styluksella soiton juurikaan kärsimättä. Joskin muistelen yhden aamupäivän miehen opissa viettäneenä että Lerche suositteli silloin gypsy jazz -pohjaista rest-strokea ja tämä ei ehkä taipuisi tuolla plekulla.
 
Ite muistelen että lukiokaveri tilasi pussillisen Styluksia mun Guitar Playerin välissä tulleella kupongilla kun nuo tuli ekaa kertaa markkinoilla ja sain silloin yhden itselle. Viimeisimmässä muutossa se on ikävästi hävinnyt ainakin tilapäisesti, mutta muistan vieläkin sen raivostuttavan fyysisen tunteen kun pleku jäi kielten väliin jumiin. Aina. Pitääkin hankkia uusi tilalle kuhan pääsee taas kaupoille hyvillä mielin...
 
This is on a whole other level. Its level one.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «