![]() 27.08.2005 15:58:09 | |
---|---|
Hep, asia ei minulle mitenkään kuulu, enkä ole Teoston hallituksen jäsen tai mitään sellaista, mutta ajattelinpa aloittaa ketjun jossa saisi vapaasti yrittää parantaa nykyistä tekijänoikeuden valvontakoneistoamme. Tyytymättömyyttä kun näkyy olevan ilmassa, osin syystäkin. Maailma muuttuu ja byrokratia hiukan hitaammin. Samalla vois yrittää tässä ketjussa oikaista, jos on vääriä käsityksiä ko. instanssin toiminnasta. Lisätietoa kannattaa kuitenkin lukea ensialkuun osoitteesta www.teosto.fi Informoin Teostoa oitis, jos ketjuun tulee tarpeeksi hyviä ajatuksia. Sana on vapaa.. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 27.08.2005 16:12:32 | |
Hyvä idea. Teosto on vähän hitaasti, mutta kuitenkin koittanut pysyä mukana myös internetin tuomien asioiden kanssa. Eli nykyään ollaan päästy jo siihen pisteeseen, ettei artistin tarvitse itse maksaa teostolle korvauksia siitä, että levittää ilmaiseksi omaa musiikkiansa omien nettisivujensa kautta. Seuraava askel olisi mielestäni se, että artisti voisi antaa jollekkin toiselle nettisivustolle myös valtuudet levittää hänen musiikkiaan ilmaiseksi. Ilmoitus voitaisiin tehdä samalla tavalla kuin nytkin artisti tekee ilmoituksen omista nettisivuistaan Teostolle. Tästä ei sinänsä pitäisi olla kummempaa vaivaa Teostollekkaan, ja artisti saisi itse päättää mitä kanavia myöten hän haluaa musiikkian internetissä levittää. Niinkuin on todettu, Teosto on nimenomaan olemassa palvellakseen artistia, ja minua artistina ei palvele musiikkini jakamisen pakollinen rajoittaminen. Ugh. Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty | |
![]() 27.08.2005 17:44:34 | |
Seuraava askel olisi mielestäni se, että artisti voisi antaa jollekkin toiselle nettisivustolle myös valtuudet levittää hänen musiikkiaan ilmaiseksi. Ilmoitus voitaisiin tehdä samalla tavalla kuin nytkin artisti tekee ilmoituksen omista nettisivuistaan Teostolle. Juu, tämä olisi kovasti suotavaa, koska esim. Mikseri.net voi olla artistille hyvinkin tärkeä kanava "kuuluisuuteen" Suomen kokoisessa maassa.. Kuten esim. Chorale, @junkmail, Stella jne todistavat. ... "On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v. | |
![]() 30.08.2005 09:04:10 | |
Samaa mieltä edellisten kanssa. Jos artisti haluaa musiikkiaan levitettävän netissä siihen pitäisi olla mahdollisuus muuallakin kun yhtyeen kotisivuilla. Mun mielestä se raja voisi kulkea siinä, että se koskisi juurikin näitä ei-kaupallisia palveluita kuten mikseri.net ja muusikoiden net on. Sitten iTunesit sun muut on asia erikseen, koska ne perii latauksista maksua. Tärkeimpänä syynä tähän näkisin sen, että promootio helpottuisi huomattavasti ja sitä kautta sitä mahdollista rahavirtaakin saataisiin lopulta enemmän kuin se, että sulla ei ole tarjota tarpeeksi laajasti mitään. Toinen asia joka on vähintäänkin epäilyttävä on tallennelupamaksut. Luvan käsittely ja rekisteröinti tietokantaan ei varmasti ole hirveän kallista, mutta silti jostain 1000 kappaleen pitkäsoitosta saa maksaa aika sievoisen summan lupamaksuja, olikohan minimi 50 senttiä per levy. Ja kun se summa pitää maksaa etukäteen ennen painatusta, eikä ole mitään tietoa siitä että saako levyä niin paljoa edes myytyä että se kannattaa, ahdistaa tuokin hieman. Niitä rahojahan saa sitten takaisin, mutta en ymmärrä silti tuota tallennelupamaksujen logiikkaa. Siitä ei hyödy mun näkökulmasta kun isot ja pienet kärsii - muutenkin se tuntuu jotenkin aivan turhalta rahastamiselta. Jos sitä perustellaan esim. sillä että artistillekin tulee niitä rahoja sitten sieltä, niin vois kait siihen nyt hyvänen aika laittaa jonku pykälän jos vaikkapa artisti kustantaa nyt itse ne levynsä, että ois mahdollisuus saada pikkaisen järkevämpään hintaan tuon homman. Tuo on oikeasti niin helvetin rajoittava seikka mun mielestä levyjen ulospukkaamiseen, ja varmaan myös yksi lisäsyy ketjussa (ainakin omalla kohdalla), joka johtaa levyjen hinnan kohoamiseen. "Kun yrität tarpeeksi kauan ja kovasti, huomaat lopulta itsekin epäonnistuvasi" | |
![]() 30.08.2005 10:30:57 | |
Mun mielestä se raja voisi kulkea siinä, että se koskisi juurikin näitä ei-kaupallisia palveluita kuten mikseri.net ja muusikoiden net on. Sitten iTunesit sun muut on asia erikseen, koska ne perii latauksista maksua. Tärkeimpänä syynä tähän näkisin sen, että promootio helpottuisi huomattavasti ja sitä kautta sitä mahdollista rahavirtaakin saataisiin lopulta enemmän kuin se, että sulla ei ole tarjota tarpeeksi laajasti mitään. Juuri näin. Hyvää asiaa. + Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty | |
![]() 30.08.2005 12:58:25 | |
Toinen asia joka on vähintäänkin epäilyttävä on tallennelupamaksut. Luvan käsittely ja rekisteröinti tietokantaan ei varmasti ole hirveän kallista, mutta silti jostain 1000 kappaleen pitkäsoitosta saa maksaa aika sievoisen summan lupamaksuja, olikohan minimi 50 senttiä per levy. Öäh. Koskeeko tuo tallennuslupamaksu myös omakustanteita - sanotaan että jos haluat painattaa itse tuottamaasi (vaikka omaa) bändiäsi, ja painaa 1000 levyä, joudutko silloinkin maksamaan tuon 50snt/levy tallennuslupamaksuja? Eihän tuossa ole himpun vertaa järkeä.. ... "On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v. | |
![]() 30.08.2005 13:06:30 | |
Tuo mikseri.net -ehdotus on todellakin eteenpäin viemisen arvoinen. Toinen pointti on tuo omakustanteen julkaiseminen. Onko tosiaan näin: Jos kuulun teostoon ja julkaisen 500kpl painoksen omia biisejäni joihin minulla on täydet tekijänoikeudet ja teosilmoitukset teostossa, minun on maksettava tästä satsista mekanisointimaksut (miinus promot)? Mekanisoinnista rahat palautuvat kuitenkin minulle takaisin jossain vaiheessa, eikö? Vrt. jos teet painoksen etkä kuulu teostoon (eikä levy sisällä teoston alaisia biisejä), täytyy tehdä tallennelupahakemus, eikä teosto peri senttiäkään. Korjatkaa toki jos olen käsittänyt tämän väärin, mutta yo. tapauksessahan artisti tavallaan antaa teostolle korotonta lainaa? Osa mekanisointimaksuista varmaankin menee teoston hallintokuluihin ym. Mitenkäs on? Jos asia on tällä mallillaan, tulisi hommaa korjata vähemmän byrokraattiseksi. Kommentteja? www.supremecourtband.fi | |
![]() 30.08.2005 15:54:15 | |
Onko tosiaan näin: Jos kuulun teostoon ja julkaisen 500kpl painoksen omia biisejäni joihin minulla on täydet tekijänoikeudet ja teosilmoitukset teostossa, minun on maksettava tästä satsista mekanisointimaksut (miinus promot)? Mekanisoinnista rahat palautuvat kuitenkin minulle takaisin jossain vaiheessa, Kyllä, juuri näin. Kieltämättä se kuulostaa vähän turhalta, mutta sama vaiva Teostolla on valvoa sun julkaisemaasi levyä kuin jonkin ulkopuolisenkin tahon julkaisemaa. Silti näkisin, että mm. tässä olisi viilaamisen varaa. Toki mekanisoimismaksun suuruus on aina tapauskohtainen neuvottelukysymys. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 31.08.2005 00:06:00 | |
Silti näkisin, että mm. tässä olisi viilaamisen varaa. Toki mekanisoimismaksun suuruus on aina tapauskohtainen neuvottelukysymys. Jep, kiitos selvennyksestä tuohon asiaan. Idea erisuuruisista mekanisointimaksuista on hyvä mutta tosiaan käytännössä homma voisi pissiä. homma pitäisi saada niin tarkasti säänneltyä ettei mahdollisia porsaanreikiä syntyisi mihinkään suuntaa. Pitäisi tarkoin määritellä mikä on artistin ns. omakustanne ja millä ehdoin, sitten näiden ehtojen täyttyessä, voisi omakustanteen julkaisevan artistin mekanisointimaksut periä pienemmän tariffin mukaan. Näistä kehitysehdotusten ei toki soisi muuttavan hommaa kuitenkaan entisestään hankalammaksi. www.supremecourtband.fi | |
![]() 31.08.2005 10:06:11 (muokattu 31.08.2005 10:08:05) | |
Jos kuulun teostoon ja julkaisen 500kpl painoksen omia biisejäni joihin minulla on täydet tekijänoikeudet ja teosilmoitukset teostossa, minun on maksettava tästä satsista mekanisointimaksut (miinus promot)? Mekanisoinnista rahat palautuvat kuitenkin minulle takaisin jossain vaiheessa, eikö? Vrt. jos teet painoksen etkä kuulu teostoon (eikä levy sisällä teoston alaisia biisejä), täytyy tehdä tallennelupahakemus, eikä teosto peri senttiäkään. (...) Mitenkäs on? Jos asia on tällä mallillaan, tulisi hommaa korjata vähemmän byrokraattiseksi. Kommentteja? Mekanisointimaksuhan otetaan siinä vaiheessa kun levyt painatetaan, sehän ei kai sinällänsä liity musiikin julkaisemiseen. Jos artisteilla salittaisiin oman musiikin painattaminen ilman mekanisointimaksuja, niin arvatkaapa alkaisivatko tässä vaiheessa levy-yhtiöt sisällyttää levyjen painatuskulut artistien ennakkoihin ja velvoittaisivat sopimuksessa artistit itse painattamaan levynsä välttääkseen mekanisointimaksut? :) Tai jos tuo ei noin yksinkertaisesti onnistu, niin kyllä sen varmasti jotenkin saisi sumplittua :) Tuo, minkä moni muukin on todennut esim. mikseri.netistä on ihan asiaa. EDIT: Tjaa, tuossa edellisessähän oli tuumittu ihan samaa. Ei näköjään onnistu viestien tavaaminen näin aamuisin ihan täydellä teholla :D Real metal for true bastards | |
![]() 31.08.2005 13:08:15 | |
Pitäisi tarkoin määritellä mikä on artistin ns. omakustanne ja millä ehdoin, sitten näiden ehtojen täyttyessä, voisi omakustanteen julkaisevan artistin mekanisointimaksut periä pienemmän tariffin mukaan. Näin juuri tehdään. Määrittelyperusteet vain ovat, jos eivät hämäriä niin ainakin sumeita, mikä tietysti auttaa siinä ettei niitä ole niin helppo kiertää juristityylisellä posaanreikien bongailulla. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 01.09.2005 17:38:38 (muokattu 01.09.2005 17:40:40) | |
Hmmm, aika vähän tuntuu olevan parannusehdotuksia siihen että teoston valvontaa pitäisi tiukentaa. Samoin siihen, että tuntuu että pyrkimys tuntuu monelta taholta olevan tekijänoikeuksien murentamiseen ja henkilökohtaisiin sopimuksiin, jotka voivat olla joskus murto-osa siitä mitä pitäisi oikeesti maksaa. Kuka vahtii niitä ja pitää muusikoiden puolta? Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" | |
![]() 01.09.2005 21:15:10 | |
Teoston asiakas voisi päättää mitä teoksia Teosto valvoo. Tämä tapahtuisi niin että sinne ilmoitettaisiin vain ne Teokset joita halutaan valvottavan. Muitten teosten valvonnasta/hinnoista/revenuesta vastaisi tekija itse. Sound Design and Music for Games
www.aanivoimala.fi | |
![]() 02.09.2005 22:08:25 | |
en tiedä onko niillä josku sollut mutta voisivat tehdä opuksen tahi nettisivuille sellaisen osion jossa selitetään mahdollisimman helpoin esimerkein kuinka teosto toimii ja mitä artistin täytyy muistaa ottaa huomioon. ja tämä selitys vaikka kuvin, sarjakuvin tai vaikka videoklipein ja tietysti kirjoittamalla asiat niin että noin 10-vuotias heikkolahjainen henkilökin tajuaa. suomeksi, toi on semmonen hemmetin pykälä viidakko että on oikeasti pakko opiskella miten toi menee ja aika moni säikähtää tota termien vilinää ja sitä kuinka hankalaa on joskus ymmärtää mtä jokin pykälä tarkoittaa. teosto opus haikkolahjaisille! kiitos jos olet korvias myöten paskas ja kuses on paras pitää suu kiinni | |
![]() 03.09.2005 11:19:07 | |
Teoston asiakas voisi päättää mitä teoksia Teosto valvoo. Tämä tapahtuisi niin että sinne ilmoitettaisiin vain ne Teokset joita halutaan valvottavan. Muitten teosten valvonnasta/hinnoista/revenuesta vastaisi tekija itse. Nimenomaan. Tämä olisi mielestäni todella simppeli ja selkeä sääntö. Tuo mahdollistaa esimerkiksi tilausbiisien kertamaksulla myymisen asiakkaalle. Tällä hetkellä on epävarmuus tuleeko teosto puuttumaan jo tehtyyn kauppaan. "Säveltäjän tehtävänä on ylläpitää ja edistää yleistä henkistä hyvinvointia ja kehitystä tuomalla sisältöjä, joita hyödyntämällä kulttuurin kuluttaja kykenee tuottavampaan yhteiskunnalliseen toimintaan" | |
![]() 09.09.2005 14:23:45 | |
Nyt tuolla yleistä palstalla on kova keskustelu uudesta tekijänoikeuslaki esityksestä, niin tuli tämäkin keskustelu mieleen. Tässä on mielestäni tullut muutamia hyviä pointteja esiin, mutta mitenkä tästä eteenpäin? Pitäisikö asiaa alkaa ajamaan johonkin suuntaan? Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty | |
![]() 09.09.2005 15:10:01 | |
Asioita sivusta seuranneena olen ollut havaitsevinani, että hankaluuksia syntyy, jos sama henkilö toimii useammassa eri tasoisessa projektissa. Pitemmälle ehtineet eivät juurikaan hyödy ilmaislevityksestä esim. netissä, vaan haluavat luonnollisesti korvauksen tehdystä työstä teosto-korvausten muodossa. Aloittelijat (ja ei kaupalliset projektit) taasen hyötyvät kaikesta mahdollisesta huomiosta, myös ilmaisesta nettilevityksestä. Jos olen ymmärtänyt oikein, sama henkilö ei voi tällä hetkellä tuottaa Teosto-vapaata materiaalia esim. nettiin samanaikaisesti kun hän on toisen projektin puitteissa Teoston asiakas. Nähdäkseni ongelma syntyy siitä, että Teoston asiakkuus on henkilökohtainen eikä esim. bändi tai projektikohtainen. Ymmärrän toki kyseisen logiikan mm. liittymismaksujen, hallinnoinnin yms. kannalta, mutta tämä on selkeä epäkohta, joka tekee monien projektien toiminnasta mahdotonta. Itseä asia ei kosketa, koska bändimme menestys ei toistaiseksi ole edellyttänyt Teostoon liittymistä... =) | |
![]() 16.09.2005 16:51:47 (muokattu 16.09.2005 16:56:47) | |
Yhden tanssibändissä soittavan kaverin kanssa mietittiin sellaista, että olisi näppärää, jos olisi jonkinlainen puoliautomaattinen apuväline musiikin esitysilmoitusten tekemiseen. Keikalla soitetaan mitä sattuu, ja erkkikään ei jaksa/pysty/ehdi/viitsi kirjoittaa biisien nimiä mihinkään ylös tai kopioida settilistoista (jotka ovat sitä paitsi jo hukkuneet). Jokainen tarvittava hiiren klikkaus ja näppäimen painallus pienentää ilmoituksen oikeellisuuden todennäköisyyttä ainakin 25%. Teoston intresseissä on, että ilmoitukset tehtäisiin asianmukaisesti, mutta jos siihen joutuu näkemään liikaa vaivaa, niin eihän siitä mitään tule. Sama ongelmahan saattaa tulla seurakunnille, jos messuista täytyy ruveta ilmoittelemaan kaikki lauletut laulut ja veisatut virret. Kaavailin tällaista systeemiä: joka biisin nuotin kulmassa olisi pienellä tarralla liimattu viivakoodi... (älkää nyt VIELÄ naurako) Viivakoodin ei tarvitsisi olla mikään universaali biisin tunnus, vaan riittäisi bändikohtainen oma numerointi esim. 000-999, jos tuhannen biisin valikoimalla pärjätään. Sitten olisi sellainen pieni viivakoodit lukeva kapula, jolla luettaisiin soitettavan biisin numero talteen (paina nappia ja kuuluu PIIP ja homma on ohi), ja kapula rekisteröisi automaagisesti lukemansa numeron, päivämäärän ja kellonajan. Joskus, kun joku jaksaa, voisi kapulasta purkaa tallennetut setit. Kunhan joku vielä muistaa, missä soitettiin minäkin päivänä, niin siinähän se sitten on. Teoston sivulta saisi ladata printattavan tarra-arkin, jossa on viivakoodeina numerot 1-200 tms. ja sen voisi sitten printata pienille tarra-arkille ja liimailla nuotteihinsa. Teoston tehtäväksi jäisi myös tuottaa tietokoneohjelma (olkoon web-pohjainen sovellus tai Java-kikkare tai mikä hyvänsä) settien tallennusta varten. Teoston tietokannan avulla kasattaisiin sovellukseen oman bändin lauluvalikoima (biisi 1 on Jätkän humppa, biisi 2 on Heili Karjalasta, ... 999=muu biisi jota ei ole vielä listassa) ja tallennettaisiin palveluun muistiin. Tulevaisuudessa kun joka jampan kännykästä löytyy webbiselain, Java ja langattomat liitännät kaikenlaisiin lisälaitteisiin, niin tällaisen systeemin käyttäminen ei välttämättä olisi kovinkaan paha rasti. No niin, nyt saa nauraa. | |
![]() 16.09.2005 17:22:15 (muokattu 16.09.2005 17:23:46) | |
Yhden tanssibändissä soittavan kaverin kanssa mietittiin sellaista, että olisi näppärää, jos olisi jonkinlainen puoliautomaattinen apuväline musiikin esitysilmoitusten tekemiseen. Jännä ajatus, eikä ollenkaan niin mahdoton kuin luulisi. Kirjoituksesta saattoi päätellä, että teette esitysilmoituksen keikkakohtaisesti, ja täytätte joka kerta kaavakkeen. Näinhän ei tarvitse tehdä, vaan kutakuinkin kaikki enemmän keikkailevat bändit ovat tehneet listan, jossa on kaikki mahdollisesti soitettavat kappaleet tekijätietoineen. Tästä listasta printataan kopio esimerkiksi neljännesvuodeksi kerrallaan, ja siihen merkitään joka keikkalistaa laadittaessa kappaleen viereen 'tukkimiehen kirjanpidolla' kappale soitetuksi. Neljännesvuoden kuluttua tämä lista liitetään saatteeksi listaan kuluneen vuosineljänneksen aikana soitetuista keikkapaikoista - ja katso! On syntynyt lista josta näkee, mitä biisejä on soitettu ja montako keikkaa on ollut. Jos tahtoo, voi yliviivata ne kappaleet joita ei ole soitettu kertaakaan, tai listan voi kirjoittaa puhtaaksi - korvata "risuaidan" numeroilla. Tai sitten lähettää nivaskan sellaisenaa Teostoon. :-D Teosto ei tahdo tietää, mitä biisejä jollain nimenomaisella keikalla on soitettu kuin siinä tapauksessa, että kyseessä on ensiesitys/kantaesitys. Helpottaisiko tämä toimintaanne? "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 16.09.2005 18:30:57 | |
Joo ja ei. Kaverin bändin ongelma oli lähinnä siinä, että ei muisteta, mitä on soitettu, kun ei jakseta laittaa ylös - setit syntyvät ex tempore -pohjalta tunnelman mukaan lennossa. Teostoon lähetetään jonkunlainen kooste mutu-pohjalta. Itse keikkailen hyvin epäsäännöllisissä, epäsäännöllisesti esiintyvissä porukoissa. Ei tämä varmaan mikään iso ongelma ole. Mutta pointti oli, että olisi ihan periaatteessa mahdollista saada soitettujen biisien tarkka raportointi erittäin helpoksi ja vaivattomaksi. Nythän usein tyydytään siihen, että tilitykset menevät oikeudenomistajille "vähän sinne päin". Vähän niin kuin tyhjäkasettimaksun kohdalla, jaetaan jotain jollekin, suunnilleen. Karu todellisuus on, että jokainen kirjain, joka pitää kirjoittaa, kasvattaa viitsimiskynnystä. Jokainen hiiren klikkaus ja näppäimen painallus. Mielestäni olisi Teoston ja oikeudenomistajien etujen mukaista tehdä oikein toimiminen mahdollisimman helpoksi ja vaivattomaksi. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)