Haipuma 01.09.2005 13:04:45 (muokattu 01.09.2005 13:05:07) | |
---|
Jokin aika sitten kyselin toisella palstalla, mutta piinataan nyt tätäkin palstaa. Kotiin jotain konkkaa olisin vailla, jolla nauhoittaa laulua, akustista kitaraa ym. kilistimiä. Laatu saisi olla tietysti mahd. hyvä. MXL 990 on saanut ihan hyviä kehuja monessa paikassa, mutta onko tuolla oikeasti tekemistä kunnollisen konkan kanssa? Hintaahan tuolla ei paljon ole ja jotkut ostavat jopa hyvän laukun ja shockmountin takia. Rode NT1A vaikuttaa myös hyvältä, hintaakaan ei liikaa ole. Merkki on heti huomattavasti tunnetumpi, mutta saako alle kahdella sadalla eurolla konkkaa, jolla ei kolmen vuoden päästä tarvitse heittää vesistölinnustoa? Vain ilmainen on kyllin hyvää, ja sit aika halpakin on ihan hyvää. |
sami_sumea 01.09.2005 13:07:05 | |
---|
Rode NT1A vaikuttaa myös hyvältä, hintaakaan ei liikaa ole. Merkki on heti huomattavasti tunnetumpi, mutta saako alle kahdella sadalla eurolla konkkaa, jolla ei kolmen vuoden päästä tarvitse heittää vesistölinnustoa? Jos NT1A:han rahasi pistät niin voin olla lähes varma että vesilintua sillä ei tarvitse heittää, on se sen verran hyvä. Jos alkaa kaduttaa, myy se mulle. ... "On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v. |
hoffe 01.09.2005 13:41:34 | |
---|
Kotiin jotain konkkaa olisin vailla, jolla nauhoittaa laulua, akustista kitaraa ym. kilistimiä. Laatu saisi olla tietysti mahd. hyvä. Jokunen aika sitten SUE-lehdessä oli hieman testiä konkkamikeistä. Harmi vain kun ei ks. lehdet tahdo pysyä tallessa... sellaisen yleiskuvan sain, että halpisten joukkoon mahtui sekä pohjanoteerauksia että yllätyksiä. Luulen että alias Kivi muistanee tarkemmin mallit (tai joku muu jolla on tuo kyseinen lehti). Ilmeisesti kun lauluakin haluat nauhoittaa, niin isokalvosessa konkassa on paremmat lähtökohdat... säästä toki linturaukat ja osta kerralla hyvää... "Kaikkien kukkien puutarhassa vallitsee rikkaruohojen tyrannia." |
Haipuma 01.09.2005 14:06:37 | |
---|
Jokunen aika sitten SUE-lehdessä oli hieman testiä konkkamikeistä. Harmi vain kun ei ks. lehdet tahdo pysyä tallessa... sellaisen yleiskuvan sain, että halpisten joukkoon mahtui sekä pohjanoteerauksia että yllätyksiä. Luulen että alias Kivi muistanee tarkemmin mallit (tai joku muu jolla on tuo kyseinen lehti). Ilmeisesti kun lauluakin haluat nauhoittaa, niin isokalvosessa konkassa on paremmat lähtökohdat... säästä toki linturaukat ja osta kerralla hyvää... Niinpä, noita lehtiä ei oikein taida säilössä löytyä monelta, kirjastossa voisi olla, tai sitten voisivat ehkä lähettää yhden kappaleen noita numeroita, jos kauniisti Suen toimituksesta kysyisi. Olis ihan kiva saada käsiin kyseinen numero. Taitaa tuo MXL ym. "halpis"merkit jäädä nyt pois laskuista. Rode on kyllä alkanut kiinnostaa, hinta taisi olla Musakauppa.fi ssä alle 170 euroa. Ja isokalvoinenhan tuo liennyt oli.. Vain ilmainen on kyllin hyvää, ja sit aika halpakin on ihan hyvää. |
kostaja! 01.09.2005 14:57:26 (muokattu 01.09.2005 14:57:40) | |
---|
Jokin aika sitten kyselin toisella palstalla, mutta piinataan nyt tätäkin palstaa. Kotiin jotain konkkaa olisin vailla, jolla nauhoittaa laulua, akustista kitaraa ym. kilistimiä. Laatu saisi olla tietysti mahd. hyvä. MXL 990 on saanut ihan hyviä kehuja monessa paikassa, mutta onko tuolla oikeasti tekemistä kunnollisen konkan kanssa? Hintaahan tuolla ei paljon ole ja jotkut ostavat jopa hyvän laukun ja shockmountin takia. Rode NT1A vaikuttaa myös hyvältä, hintaakaan ei liikaa ole. Merkki on heti huomattavasti tunnetumpi, mutta saako alle kahdella sadalla eurolla konkkaa, jolla ei kolmen vuoden päästä tarvitse heittää vesistölinnustoa? RodeNT1000 toimii minun mikkinä ja on varsin asiallinen peli, sillä onnistuu juuri laulu akustinen skitta ja kilistimet todella mainiosti, hinta-laatu kohdillaan. Jos paalua riittää niin satsaa neumanniin..:) tai sit joku pirun hyvä putki-mikki.. |
Haipuma 02.09.2005 08:14:49 (muokattu 02.09.2005 08:15:10) | |
---|
Tyhmä kysymys, mutta mitä eroa noilla kahdella Roden mikillä noin yleensä on NT1A ja NT1000, paitsi hinta? Huomaakohan tuossa hinnassa taas räjähtävän laadullisen eron? Niin, jos paalua olisi paljon, niin ei tarvitsisi kysellä, vois suoraan ostaa kullattuja putkimikkejä :) Vain ilmainen on kyllin hyvää, ja sit aika halpakin on ihan hyvää. |
Cornflake 02.09.2005 08:20:18 | |
---|
Itse olen myös kelaillut tuon NT1A:n ostoa, mutta tonnista kokeiltuani olin vähän pettynyt. Siinä oli jotenkin kumiseva soundi. Tyyliin laululle kun kaivoin sellaisen 4-6 debeen kraaterin sinne ylämiddleen niin alkoi vasta rauhoittua. Tiedä sitten oliko nauhoitusolosuhteissa (todnäk syy) vikaa, mikissä vai missä mutta kumma juttu. Onko nämä kaksi vesseliä kuinka samanlaiset käytännössä? |
sami_sumea 02.09.2005 09:43:56 | |
---|
Itse olen myös kelaillut tuon NT1A:n ostoa, mutta tonnista kokeiltuani olin vähän pettynyt. Siinä oli jotenkin kumiseva soundi. Tyyliin laululle kun kaivoin sellaisen 4-6 debeen kraaterin sinne ylämiddleen niin alkoi vasta rauhoittua. Johtuu varmaan käytännössä nauhoitustilasta enemmän kuin mikistä. Kyllä NT1A:lla saa hyvän kuuloista, smoothia jälkeä jos tila on kunnossa. ... "On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v. |
Johtuu varmaan käytännössä nauhoitustilasta enemmän kuin mikistä. Kyllä NT1A:lla saa hyvän kuuloista, smoothia jälkeä jos tila on kunnossa.... Joo kannattaa nähdä vähän vaivaa jonkinlaiseen huonekaiun vaimentamiseen vaikka patjoilla. Bassojen (huonemoodien) vaimentaminen onnistuu resonaattorilla jonka voi itsekin rakentaa. Muistaakseni NT1A:ssa on sama kapseli kuin Studio Projectsin C1:ssä ja B1:ssä (kiinalaisen 797Audion valmistama). Noista B1 on edullisin, mutta B3 voisi olla monikäyttöisempi useamman suuntakuvionsa vuoksi. Tosin kardioidi on "huonossa" tilassa ihan hyvä, mutta noilla konkilla on ehkä herkkyyttä jopa liikaakin, eli SM58/57 tai muu dynaaminen esim. Behringerin XM8500 "Alice Cooper" mikki voisi ottaa vähemmän tilaa. Mutta kyllä kokonaisuutena kotiäänittelyyn 100 euroa kannattaa ehdottomasi sijoittaa SP B1:een, 85 EUR esim. Thomannin pienikalvoiseen SC150:een (konkka) ja loput 25 EUR tuohon XM8500:een. Näillä luulisi pärjäilevän kotiolosuhteissa. Sähkökitaran kaappiakin tuolla XM8500:lla saa mikitettyä, eli kun ruuvaa siitä irti sen "grillin" niin se muuttuu instant SM57-kopioksi saundimaailmaltaan. |
Cornflake 02.09.2005 13:03:20 | |
---|
sami_sumea: Johtuu varmaan käytännössä nauhoitustilasta enemmän kuin mikistä. Kyllä NT1A:lla saa hyvän kuuloista, smoothia jälkeä jos tila on kunnossa. Jep, vähän veikkaankin että vika oli todnäk ihan käyttäjässä eikä mikissä. Eikös tuo tonninen pitäisi olla aika samanlainen kumminkin? Tosin nauhoitus tapahtui 2-3m² liinavaatekaapissa, joka pitäisi olla keskimäärin kuollut noiden kaikujen puolesta. Puolimetriä liinavaatetta ja rättiä paksua hyllyä lattiasta kattoon kolmella seinällä... |
sami_sumea 03.09.2005 14:03:46 | |
---|
Tosin nauhoitus tapahtui 2-3m² liinavaatekaapissa, joka pitäisi olla keskimäärin kuollut noiden kaikujen puolesta. Puolimetriä liinavaatetta ja rättiä paksua hyllyä lattiasta kattoon kolmella seinällä... Juu, tuo ratkaisu vetää hyvin yläpäät pois tilasoundista mutta jättää kaiken p*skan alakertaan (erityisesti alamiddleen) jolloin soundista tulee helposti kumiseva ja mutainen. Itse suosin nykyään vokaaleihin maltillisesti dempattua isoa tilaa, tulee luonnollisempi soundi kuin vaatekaapissa. ... "On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v. |
Klezberg 06.09.2005 21:41:44 | |
---|
Juu, tuo ratkaisu vetää hyvin yläpäät pois tilasoundista mutta jättää kaiken p*skan alakertaan (erityisesti alamiddleen) jolloin soundista tulee helposti kumiseva ja mutainen. Itse suosin nykyään vokaaleihin maltillisesti dempattua isoa tilaa, tulee luonnollisempi soundi kuin vaatekaapissa. ... Itsellä NT-1A:lla tulee omasta mielestä hyvää jälkeä laulun äänityksessä, mutta jos huoneen ovi on kiinni niin sitten kumisee niin ettei sellaista kestä. |
Haipuma 08.09.2005 15:52:05 | |
---|
Vähän vaikeaa erottaa itse mikin saundien ilmeisesti useimmiten tilan akustiikasta. Vähän kehnommankin konkan lienee saavan ihan hyvä soundiseksi hyvällä akustiikalla?? Ideaali olis varmaan jossain täysin hiljaisessa kuusimetsässä kokeilla miltä eri mikit soundaa :) Myyjä kehui minulle halvoista konkista Jotakin TSM 87??? Neumann kopiota. Halpa ja hyvä kuulemma.. Vain ilmainen on kyllin hyvää, ja sit aika halpakin on ihan hyvää. |
kompelonnora 08.09.2005 16:35:11 | |
---|
Vähän vaikeaa erottaa itse mikin saundien ilmeisesti useimmiten tilan akustiikasta. Vähän kehnommankin konkan lienee saavan ihan hyvä soundiseksi hyvällä akustiikalla?? Mä ajattelen sen toisinpäin, huonommankin tilan voi saada vähemmän huonoksi valitsemalla mikrofonin, joka on mahdollisimman immuuni ko. tilan heikkouksille, tai ei ainakaan korosta niitä, kuten isokapseliset konkat helposti tekee. Ideaali olis varmaan jossain täysin hiljaisessa kuusimetsässä kokeilla miltä eri mikit soundaa :) Vain siinä tapauksessa, että äänität myös siellä. Musta ainakin on älyttömän kiinnostavaa, miltä tila kuulostaa minkäkin mikrofonin kautta. Akustiset soittimet tarvitsee huoneen, ulkona tulee akuankkaa... Myyjä kehui minulle halvoista konkista Jotakin TSM 87??? Neumann kopiota. Halpa ja hyvä kuulemma.. Jos tämä on ensimmäinen kondensaattorimikrofoni, suosittelen pienikalvoista. t. Marko |