Aihe: Näytösbiisejä/riffejä?
1
McNulty
02.09.2005 10:33:53
moi,

monesti tulee tilanne, että joku pyytää, että soita nyt jotain, kun sulla on tuo kitara ja sanot osaavasi soittaa.
Mitä silloin pitäisi soittaa?
Onko teillä jotain hyviä pätkiä, joita suosittelette.
Aika tyhmää vaan kompata jotain sointuja peräkkäin tai rillutella pentatonista blueskaavaa.
Itse olen suuntautunut Bluesiin.
Ehdotuksia.

Opettele vaikka joku Bon Jovin kipale, miksei vaikka Iron Maideniakin (no, joku sellainen minkä uskot kysyjän tunnistavan... edes jotenkin). Niin minäkin tein. You Give A Love A Bad Name on varsin mukava biisi soitella. Joskus lurittelen Amorphisia ja Kingston Wallia...

The Beatles - Love Me Do toimii myös, siinä voi sen huuliharppu-melodian soittaa kitaralla ja sitten kompata loput. Beatles toimii :)
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
Synth
02.09.2005 12:18:04
Dire Straitsin Down to the Waterline... siinä on sekä sointurämpytykset että tilut hyviä eikä ihan älyttömän vaikeita vaikka ne siltä kuulostaaki... parissa tilukohdassa saattaa mennä muutama viikko mutta työ kyllä palkitaan sitte...
@_@
02.09.2005 14:21:21
lol paranoid
sähkö
02.09.2005 15:29:46 (muokattu 02.09.2005 15:31:50)

1) Aivan sama mitä soittaa kunhan sen soittaa HYVIN! Opettele joku biisi HYVIN sekä soita se vielä hyvin!

2 ) Opettele KOKO biisi, eikä vain jotain riffejä. On paljon mukavampaa kuunnella kokonaisia biisejä kuin jotain Puppetsin hidasta kohtaa, ja sen jälkeen Stairway to heavenin intro

3) jos vain suinkin mahdollista, niin laula mukana! Jos pysyt edes jotenkin nuotissa, niin tekee paljon paremman vaikutuksen kun vielä laulaa sen Under the bridgen ja rämpyttää sointuja, eikä vain tyydy soittamaan pelkkää introa

4) Älä ylitä taitojasi. "tilu lilu tilu lilu... Ei ku! ...lilu tilu pilu tuli... Ei ku! ...tili tuli pilu tuli" Soita jotain sellaista minkä osaat. Se että näyttää mitä ei osaa ei tee kovin suurta vaikutusta!

5) Jos kämmäät, niin älä pysähdy äläkä näytä tehneesi virhettä (naama peruslukemilla), vaan jatka soittamista! Virheitä tapahtuu ja niitä saa tapahtua. Kuuntelija ei välttämättä huomaa mitään vaikka biisin keskellä olisi 5/4 tahti tai joku tahti jäisi välistä pois. Se on vain sitä "taitelijan tulkintaa!" :)
Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10!
Turder
02.09.2005 17:10:24
Riippuu vähän kysyjästä mutta hotelcaliforniat ja tearsinheavenithan sitä tulee vetäistyä. Yleensä kyllä tulee soiteltua jotain uutta, äskettäin opittua.
Q: What do you get when you play a country song backwards?
A: You get your truck back, your dog back, your beer back, your wife back...
LamaAjanElvis
02.09.2005 17:11:57 (muokattu 02.09.2005 17:15:27)
ottaa päähän mullakin kun en osaa/uskalla laulaa ja suurin osa osaamistani biiseistä ei kuulosta miltään ellei siinä laula mukana. itsekseni soitellessa laulun sanat ja melodia soi päässäni mutta eipä siitä kuuntelia mitään johtopäätöksiä voi vetää.

yks keino on soittaa levyn mukana mutta eipä ne stereot ole joka paikassa mukana.

edit:1esimerkiksi jossain kylässä käydessä jos joku tuuppaiskin äkkiä kitaran kouraan ja sanois että soitahhan jotain kun oot kitaramiehiä... eipä olis mielessä mitään mitä soittaa.

noloa 5vuoden soittelun jälkeen.

edit: 2. sen takia en hiisku soittoharrastuksestani kellekkään.
I don't know why my heart beats, i only know it does...Sormet lähtee soundista. Suhteettomat Toverit Club#3 AKKK#4 Romantikkoitkijät#7 Ihmevalittajat#8
reali
02.09.2005 17:29:40 (muokattu 05.09.2005 17:43:00)
Soita musaa josta kuuntelija pitää. Jos et tiiä mistä se pitää, soita vaikka rockin in the free world ja laula mukana. Ohan niitä muitakin, vaikka master of puppetin laitat alusta niin eiköhän porukka vakuutu :)

Edit: Trooper.
Kiehtovaa.
Necromuru
02.09.2005 18:06:46

Mä vedän jonkun tiukan riffin päästäni. Vähän niinku täätäkätätäkätäkätäkätäkätää. Ja kokoajan oon sillain no eihän tää ny oon mitään kun kikki on sillain vauhei.
"Soolon soitto on kuin tarinan kertomista" Eli tarinat pitää kertoa hitaasti tavuttaen, että niissä olisi tunnetta.
Jööhannes
02.09.2005 19:25:45
Heh, jollekin joka ei älyä soittamisesta mitään, tilutan jotakin paskaa vaan blues-skaalasta. Siis mitään musikaallisesti hyviä nuottikulkuja minä en todellakaan saa aikaan. :) Sitten jos on joku joka tietää enemmän, niin soitan jotakin semmoista, mitä toinen luultavasti tuntee. Missä on komppeja ja leadeja.
Plääh, kaikilla muilla on tässä joku hyvä juttu, mutta minä en vaan keksi mitään. Voe himputti! Kuuntelenpa Opethia, ehkä se auttaisi miettimään.
zuppermuhle
02.09.2005 19:38:35
Alan sahaaman jotain whiplashia kunnes joku alyää pyytää minua lopettamaan. Eivätpä pyydä toiste.
N33m0
04.09.2005 13:25:47

Sweet home alabama on kivan melodinen pätkä mitä yleensä soittelen jos kysytään.
( 'o')-d[||] More Beer!
Defrayer
04.09.2005 23:23:05
Opettelet tuntemattomien bandien tiukimpia riffeja ja sitten kun kuuntelijat ovat ihan soikiona ja kysyvat etta mikas biisi toi on, vastaat vaan etta vedin vaan jotain paasta.
Pastilli? IMIK #15, IHKK #16, THV #17
Defrayer
04.09.2005 23:23:53
Ja toinen vaihtoehto on toki tehda itse kovia biiseja :D
Pastilli? IMIK #15, IHKK #16, THV #17
Vasenniplaaja
05.09.2005 16:27:00
Se muuten vituttaa kun soitat jonkun Paranoidin alkuriffin ja teinit kattoo että "mikäs toi nyt oli". Saatana kun ei muita biisejä nykyään tunneta kun K-Maron uusin. Feat Missy Elliott jos paska mäihä käy.

Ja Sweet home alabama on "se keksimainosbiisi". Voi taivahan takoja!
Aria ariari isa, vena amiria asaria.
reali
05.09.2005 17:39:17
Se muuten vituttaa kun soitat jonkun Paranoidin alkuriffin ja teinit kattoo että "mikäs toi nyt oli". Saatana kun ei muita biisejä nykyään tunneta kun K-Maron uusin. Feat Missy Elliott jos paska mäihä käy.

Juuri tässä se bituttava. Porukat kuuntelee jotain green dayta ja sit kysyy "osaaks sä sen green dayn häkellyttävän soolon"... huh huh...
Kiehtovaa.
Turder
05.09.2005 17:50:04
Juuri tässä se bituttava. Porukat kuuntelee jotain green dayta ja sit kysyy "osaaks sä sen green dayn häkellyttävän soolon"... huh huh...

Su-iltana piti soittaa keksimainosbiisiä ja samana iltana sain rakentavaa palautetta, kun en muistanut ulkoa jotain greendaybiisiä ja sooloa. Näiden "klassikkosävellysten sijaan soittelin The Eaglesin, Neil Youngin ja Eric Claptonin "tuntemattomia" teoksia.
Q: What do you get when you play a country song backwards?
A: You get your truck back, your dog back, your beer back, your wife back...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)