Aihe: Paksuin kieli rämisee?
1 2
se7en
04.08.2005 22:47:51
Ostin tuossa viime viikolla Yamaha Pacifica 112JBL -sähkökitaran ja tietenkin metallimiehenä piti heti säätää tuolle ainakin Kotiteollisuuden ja Mokoman ja ilmeisesti monen muunkin (hevi)bändin käyttämälle vireelle.. Noh, vaikuttas siltä, että paksuin kieli hieman, ei paljoa, mutta häiritsevän paljon rämisee soittaessa (toki suurimmaksi osaksi huonon otteen vuoksi, mutta ei siitä kyllä eroon pääse kokonaan vaikka kuinka testailin).

Hieman tuossa haullakin katselin, että ilmeisesti ainakin tallapaloja vois koittaa nostaa tai vastaavaa, mutta kysytään nyt vielä, kun paremmin tiedätte, että mikä olis se helpoin ja halvin keino. Tosiaan muut kielet tuntuis soivan ihan hyvin, mutta paksuin rämisee sen verran että häiritsee. Vinkkejä? Kiitos ja muistakaahan vastauksissanne, että en tiedä sit noista vehkeistä juuri mitään, kunhan toteutin monivuotisen ajatuksen sähkökitaran ostosta. :)
Carpenter
04.08.2005 22:49:38 (muokattu 04.08.2005 22:50:19)
Yksinkertainen vastaus: Se on liian ohut. Osta paksumpi kieli, jos paljon dropped-vireessä soittelet.
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan. Teknohumppaa! Kuunnelkaa ihmeessä!
se7en
05.08.2005 08:25:52
Jep. Saako noita kieliä yksitellen ostettua vai pitääkö aina vaihtaa koko setti? Niin ja riittääkö yhden kielen vaihto vai tuleeko sointuun siten jonkinlaisia eroja? Ja lisäksi, toi kiel(t)en vaihtaminen varmaan onnistuu ihan normaaliltakin ihmiseltä, etteei tarvi viedä millekään prolle?
Cujo
05.08.2005 09:14:03
Jep. Saako noita kieliä yksitellen ostettua vai pitääkö aina vaihtaa koko setti? Niin ja riittääkö yhden kielen vaihto vai tuleeko sointuun siten jonkinlaisia eroja? Ja lisäksi, toi kiel(t)en vaihtaminen varmaan onnistuu ihan normaaliltakin ihmiseltä, etteei tarvi viedä millekään prolle?

No jos kerta ostit sen viime viikolla niin melkein suosittelisin vaihtamaan heti kaikki kielet, koska nuo tehdaskielet on vähän mitä sattuu. Irtokielen ostaisin vaan siinä tapauksessa että uudesta setistä katkeaa kieli heti asennuksen jälkeen. Jos vanhaan settiin vaihtaa yhden uuden kielen, saattaapi kuulostaa vähän hölmöltä.

Ja katselet vaikka jotain heavy-bottom settiä (joku muu saa neuvoa paremmin, minen heviä soittele); kielten vaihto kyllä sujuu ihan itseltäsi, haet vaikka haulla jotain ohjeita, miten ne kannattaa laittaa.
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in."
se7en
05.08.2005 10:16:39
Okei.. paljos tollanen setti mahtaa noin maksaa? Tietty niit on varmaan monen hintasia, mutta jos jotain skaalaa sais?

Niin, ja metallin soittajilta vois kysyä, että millä vireillä eri metallibändit soittelee? Ainakin Kt, Mokoma ja Niskalaukaus käyttää (mun tietääkseni) tota droppedia? Sillä soitteleminen lienee vähän yksinkertasempaa, vai miten on?
Cujo
05.08.2005 11:19:56 (muokattu 05.08.2005 12:46:31)
Okei.. paljos tollanen setti mahtaa noin maksaa? Tietty niit on varmaan monen hintasia, mutta jos jotain skaalaa sais?

No siinähän nuo on kymmenen euron molemmin puolin. Alle kympillä saa ihan hyvät.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=15&t=99448&o=0&co=90

Etsiskele illalla haulla lisää.
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in."
Marquiesce
09.08.2005 17:41:06
Omassa Jacksonissa ilmeni aluksi sama ongelma, kymppi setin vaihtamisen jälkeen ongelma katosi :)
+-0
10.08.2005 14:26:30
Ite käytän Dr Stringssien 11 kieliä D vireessä ja on helvetin hyvät, suosittelen.
Hinta on paikasta riippuva, 8-12€.
Mörkö-Pekka
15.08.2005 21:19:19
Niin, ja metallin soittajilta vois kysyä, että millä vireillä eri metallibändit soittelee? Ainakin Kt, Mokoma ja Niskalaukaus käyttää (mun tietääkseni) tota droppedia? Sillä soitteleminen lienee vähän yksinkertasempaa, vai miten on?

Minun tietääkseen (ja olen jokseenkin varma) Kotiteollisuus jyrää eteenpäin C# vireellä. Voimasoinnut kuulostaa kahdella alimmalla kielellä melko kuralta, mutta barre-otteella kolme alinta kieltä on melko jämäkän kuuloisia.

Näin minä siis ajattelen.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen. Pastilli?
Hohhoijaa
16.08.2005 07:49:49
Miltäs tuo kitara muuten noin yleensä tuntuu?
Kuolee karja, kuolee suku, samaten itse kuolet;
yhden tiedän, mik' ei kuole: manalle menneen maine.
se7en
23.08.2005 14:35:55
Miltäs tuo kitara muuten noin yleensä tuntuu?

No omista kokemuksista on vähä vaikea sanoa, muuta kuin että vireen tuntuu ainakin mittarin mukaan aika hyvin pitävän. Se lienee useimmiten halpiskitaroissa ongelmana. Kaveri, joka enemmän on soitellut jopa vähän kalliimmillakin kitaroilla ainakin kehui tuota mallia kokeillessaan. Tiedä sitten miten tosissaan oli, ei ainakaan viel oo kaupas tainnut käydä moista tilaamassa.

Mun on henk. koht. paha sanoa mitään muuta kuin, että en usko, että mun soittotaidon kehittäminen kitarasta jää kiinni, ihan hyvältä tuo kepukka tuntuu. Mutta vertailupohjaa on aika vähän kuitenki.

Niin ja vieläkään en ole kielisettiä hakenut, pitänee tässä kohta... :P

Heiman kesti tämä vastaaminen, sori.
se7en
23.08.2005 15:33:40
Minun tietääkseen (ja olen jokseenkin varma) Kotiteollisuus jyrää eteenpäin C# vireellä. Voimasoinnut kuulostaa kahdella alimmalla kielellä melko kuralta, mutta barre-otteella kolme alinta kieltä on melko jämäkän kuuloisia.

Näin minä siis ajattelen.

Niin, kotiteollisuus soittaa tällä vireellä: C#-G#-C#-F#-A#-D#, sen verran minäkin tiedän. Ja Mokoma käyttää ainakin samaa. Eli minähän en noista vireistä tiedä juurikaan, kuvittelin tuota sanottavan dropped-vireeksi. Saatoin olla väärässä.
Explorer
23.08.2005 16:02:11
Niin, kotiteollisuus soittaa tällä vireellä: C#-G#-C#-F#-A#-D#, sen verran minäkin tiedän. Ja Mokoma käyttää ainakin samaa. Eli minähän en noista vireistä tiedä juurikaan, kuvittelin tuota sanottavan dropped-vireeksi. Saatoin olla väärässä.

Et ole väärässä, vaan tuo vire on drop-C#.
Interstellar overdrive.
psalmat
23.08.2005 21:08:16
C#-G#-C#-F#-A#-D#, Ja Mokoma käyttää ainakin samaa.

Mokomahan soitteleepi dropped-d vireellä ( D-A-D-G-H-E ) eli puolisävelaskelta tuosta hynysestä ylöspäin.
Ajatus lentää, minä en.
se7en
24.08.2005 10:57:47
Mokomahan soitteleepi dropped-d vireellä ( D-A-D-G-H-E ) eli puolisävelaskelta tuosta hynysestä ylöspäin.

Joo, näinhän se näkyy olevan tosiaan. Mikäs sitten on Cis-vire, jota Wasaran pojat kuulemma käyttää?

Heh, eihän näistä tahdo päästä jyvälle...
Hohhoijaa
24.08.2005 14:39:09
Joo, näinhän se näkyy olevan tosiaan. Mikäs sitten on Cis-vire, jota Wasaran pojat kuulemma käyttää?

Cis = C#

C#-G#-C#-F#-A#-D#
Kuolee karja, kuolee suku, samaten itse kuolet;
Yhden tiedän, mik' ei kuole: manalle menneen maine.
kepperi
31.08.2005 15:04:51
Haku ei pelaa, joten
Lainaan nyt tätä ketjua kysyäkseni, että voiko akustiseen kitaraan mallista riippumatta vaihtaa nylon/teräskielet?

eli siis voinko vaihtaa kaikki kielet nylon-kieliksi, jos kitarassani on teräskielet? tai päinvastoin?

Kiitos!
|'|'| |'|'|'| ¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Carpenter
31.08.2005 15:18:11
Haku ei pelaa, joten
Lainaan nyt tätä ketjua kysyäkseni, että voiko akustiseen kitaraan mallista riippumatta vaihtaa nylon/teräskielet?

eli siis voinko vaihtaa kaikki kielet nylon-kieliksi, jos kitarassani on teräskielet? tai päinvastoin?

Periaatteessa voi, mutta käytännössä ei. Kaula menee mutkalle. Klassiset kitarat (nylon) ja teräskieliset kitarat ovat erikseen.
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
Cujo
31.08.2005 16:14:08
hmm tosiaan, mutta luulisi että näin kävisi vain, jos vaihtaa nyloniset teräksisiin?
tai enhän mä näistä mitään tajua :)

entäs jos kitara on terä/nylon-sekoitus, niin voiko siitä tehdä kokonylonkielisen?

Mutta kun teräskielinen akustinen on rakennettu kestämään teräskielten veto (tukevampi rakenne), se ei oikein soi nailonkielillä (muttei kai hajoakaan).

Nyt en oikein ymmärrä mikä on teräs/nylon-sekoitus... Nylon-kielisessä kitarassahan kuuluu olla kolme alinta kieltä metallipunoksella päällystettyjä.
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)