Sardonc 31.08.2005 11:47:05 | |
---|
Siis mikä tuo ote on? Tuohan esiintyy mm. Solarin lopussa. onko nuo 6 ja 9 lisä-ääniä vai jotain ihan muita? ts. onko tuo esim.Cm6+9 tjsp. |
baron 31.08.2005 11:50:00 (muokattu 31.08.2005 11:52:26) | |
---|
Siis mikä tuo ote on? Tuohan esiintyy mm. Solarin lopussa. onko nuo 6 ja 9 lisä-ääniä vai jotain ihan muita? ts. onko tuo esim.Cm6+9 tjsp. C6/9= C, E, G, A, D. C-6/9= C, Eb, G, A, D?? G:n voi jättää pois soinnun luonteen muuttumatta. Edit: jossain merkinnöissä se - (C-) tarkoittaa mollia eli E:n tilalla Eb The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument. |
ts. onko tuo esim.Cm6+9 tjsp. Cm = C- (eräs mahdollinen merkintätapa) C-6/9 = C-Eb-G-A-D EDIT: ton plussamerkin kanssa kannattaa olla sointumerkinnöissä varovainen, sillä lisäsävelistä puhuttaessa sillä yleisimmin tarkoitetaan ylennystä (C7+9 = C7#9). Pelkkä plussamerkki taas tarkoittaa ylinousevaa sointua (C+ = C-E-G#). Jos haluaa lisätä esim. kolmisointuun jonkun lisäsävelen, käytetään "add"-merkintää (esim. Cadd9, C(addF) jne.) "I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie
"Mitä vaikeampi tilanne on, sitä helpommin siitä selviää. Se on asennekysymys." -Ola Elo |
baron 31.08.2005 11:52:56 | |
---|
Cm = C- (eräs mahdollinen merkintätapa) C-6/9 = C-Eb-G-A-D Repetitio mater studiorum est The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument. |
mr.muzak 31.08.2005 17:34:48 (muokattu 31.08.2005 17:35:24) | |
---|
G:n voi jättää pois soinnun luonteen muuttumatta. Jep, eli kvintti korvaantuu soinnun 13. äänellä, samoin kuin priimi ysillä, ja terssi 11. äänellä (muissakin kuin sus-soinnuissa, esim. Am11b5). Tämä siis mahdollista soinnun luonteen muuttumatta. |
komero 01.09.2005 13:38:34 | |
---|
onko nuo 6 ja 9 lisä-ääniä vai jotain ihan muita? C-6/9= C, Eb, G, A, D Eli Cm6add9, 9 (D) siis lisäsävel m6 -soinnulle, muut sointusäveliä. - Klaus Komero - |
mr.muzak 01.09.2005 13:41:44 (muokattu 01.09.2005 13:42:11) | |
---|
Eli Cm6add9, 9 (D) siis lisäsävel m6 -soinnulle, muut sointusäveliä. Hei, jos sointumerkki on Cm6/9 niin kyllä se ysikin on ihan sointusävel. Ysi olisi lisäsävel vain jos sointumerkki olisi Cm6. |
baron 01.09.2005 14:04:29 | |
---|
Hei, jos sointumerkki on Cm6/9 niin kyllä se ysikin on ihan sointusävel. Ysi olisi lisäsävel vain jos sointumerkki olisi Cm6. Jess, mun maikka on sitä mieltä, että perussävel ja kvintti jätetään bändin yksinkertaisille jätkille, kitaristille ja basistille ja kiipparisti soittaa terssin ja soinnun muut sävelet ja jos niin yksinkertainen sointu, että jää vapaita sormia, niin niillä asteikkoon kuuluvia lisäsäveliä. The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument. |
Apricot 01.09.2005 22:03:08 | |
---|
Siis mikä tuo ote on? Tarkoitatko kitaran sointuotetta? Piirränpäs tähän nyt jonkun tilanteeseen sopivan: -(3)- - 3 - - 2 - - 1 - - 3 - - x - Mikäli tämä on se asia mitä etsit. 5. kielen perusäänen voipi ottaa peukalolla. Yleensähän sitä ei soiteta, ainakaan bändissä. 1. kielellä olevan kvintin voi ottaa mukaan jos haluaa. Tässä toinen: - 10- - 8 - - 8 - - 7 - - x - -(8)- Tabulatuuri kunniaan! No problemo! |
baron 01.09.2005 23:00:47 (muokattu 01.09.2005 23:01:15) | |
---|
Tarkoitatko kitaran sointuotetta? Piirränpäs tähän nyt jonkun tilanteeseen sopivan: -(3)- - 3 - - 2 - - 1 - - 3 - - x - Mikäli tämä on se asia mitä etsit. 5. kielen perusäänen voipi ottaa peukalolla. Yleensähän sitä ei soiteta, ainakaan bändissä. 1. kielellä olevan kvintin voi ottaa mukaan jos haluaa. Tässä toinen: - 10- - 8 - - 8 - - 7 - - x - -(8)- Tabulatuuri kunniaan! Mä yritin tota mun pianolla mutta: 1. Sormet ei riittäneet 2. En itse asiassa ymmärtänyt noita merkkejä? 3. Onks' niillä jotain tekemistä musiikin kanssa?? The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument. |
mr.muzak 01.09.2005 23:18:31 | |
---|
3. Onks' niillä jotain tekemistä musiikin kanssa?? Tuo on sitä kovasti suosittua matemaattis-musikaalista lähestymistapaa kitaransoitteluun. "It's easy to calculate music!" |
chromazone 01.09.2005 23:36:27 | |
---|
Veikkaanpa kuitenkin että näistä matemaattisista epämusiikkigraafeista on ketjun aloittajalle enemmän hyötyä kuin muista vastauksista yhteensä. Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä. |
baron 01.09.2005 23:43:38 | |
---|
Veikkaanpa kuitenkin että näistä matemaattisista epämusiikkigraafeista on ketjun aloittajalle enemmän hyötyä kuin muista vastauksista yhteensä. Voipi olla. Kitarasankareille on ihan oma kitarapalstansa kaikkine alaotsikkoineen, ne joskus unohtavat, että muitakin soittimia on olemassa, tää on teoriapalsta, jossa mun käsittääkseni pitää voida käsitellä asioita soittimesta riippumatta. The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument. |
chromazone 01.09.2005 23:57:21 | |
---|
Voipi olla. Kitarasankareille on ihan oma kitarapalstansa kaikkine alaotsikkoineen, ne joskus unohtavat, että muitakin soittimia on olemassa, tää on teoriapalsta, jossa mun käsittääkseni pitää voida käsitellä asioita soittimesta riippumatta. Joo kyllä. Itsehän käsittelit tuossa ylempänä asiaa näinkin yleisellä tasolla: Jess, mun maikka on sitä mieltä, että perussävel ja kvintti jätetään bändin yksinkertaisille jätkille, kitaristille ja basistille ja kiipparisti soittaa terssin ja soinnun muut sävelet ja jos niin yksinkertainen sointu, että jää vapaita sormia, niin niillä asteikkoon kuuluvia lisäsäveliä. Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä. |
komero 02.09.2005 09:47:17 | |
---|
Hei, jos sointumerkki on Cm6/9 niin kyllä se ysikin on ihan sointusävel. Ysi olisi lisäsävel vain jos sointumerkki olisi Cm6. Niinpä tietenkin. Olenkin aloittelija, ajattelin asian ihan väärin. Tottakai, kyllähän se 9 sointuun kuuluu kun on merkittykin.. - Klaus Komero - |
Lennu 02.09.2005 10:00:49 | |
---|
Joo kyllä. Itsehän käsittelit tuossa ylempänä asiaa näinkin yleisellä tasolla: Hihihi. "miten tää soitetaan rummuilla?" "Tosimies teeskentelee orgasminsa. Myös masturboidessa.", -J |
Schnowotski 02.09.2005 10:14:06 (muokattu 02.09.2005 10:16:18) | |
---|
Mä yritin tota mun pianolla mutta: 1. Sormet ei riittäneet 2. En itse asiassa ymmärtänyt noita merkkejä? 3. Onks' niillä jotain tekemistä musiikin kanssa?? Tämähän on tällainen kromaattinen taulukkorakennelma, jossa numerot ilmaisevat puolisävelaskelia tietystä perussävelestä. Tavallisesti nuo sävelet ovat E-A-D-G-H-e, jolloin ko. merkintätapa on suoraan muutettavissa eräiden kielisoittimien - kuten kitaran ja basson - otelaudalle perusvireessä (voidaan huomata, että niiden otelauta on samallatavalla puolisävelaskelin etenevä tsydeemi). Eli: |-0 |-- |-- |-- |-- |-- tarkoittaisi säveltä E. |-1 |-- |-- |-- |-- |-- tarkoittaisi säveltä F Taulukossa aika etenee vasemmalta oikealle, joten päällekäin olevat numerot on tulkittava yhtäaikaa soiviksi säveliksi. - 10- = D - 8 - = G - 8 - = D# - 7 - = A - x - = (ei mitään) -(8)- = C Ja: En itse asiassa ymmärtänyt noita merkkejä? http://fi.wikipedia.org/wiki/Arabialaiset_numerot Voipi olla. Kitarasankareille on ihan oma kitarapalstansa kaikkine alaotsikkoineen, ne joskus unohtavat, että muitakin soittimia on olemassa, tää on teoriapalsta, jossa mun käsittääkseni pitää voida käsitellä asioita soittimesta riippumatta. Mistähän ihmeestä repäisit sen etteikö täällä nyt voitaisi sitten käsitellä asioita soittimesta riippumatta (tai miksi ihmeessä asiasta huolestuitkaan)... "oota.. käväsedn puistelemassa petivaatteet"
-Dutteri "oota... käyn kusella" -Duttor "oota... käyn värkkäilemässä" -Tutteri |
baron 02.09.2005 10:20:19 | |
---|
Tämähän on tällainen kromaattinen taulukkorakennelma, jossa numerot ilmaisevat puolisävelaskelia tietystä perussävelestä. Tavallisesti nuo sävelet ovat E-A-D-G-H-e, jolloin ko. merkintätapa on suoraan muutettavissa eräiden kielisoittimien - kuten kitaran ja basson - otelaudalle perusvireessä (voidaan huomata, että niiden otelauta on samallatavalla puolisävelaskelin etenevä tsydeemi). Mistähän ihmeestä repäisit sen etteikö täällä nyt voitaisi sitten käsitellä asioita soittimesta riippumatta (tai miksi ihmeessä asiasta huolestuitkaan)... Kiitti, ei huolestuta mistään! The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument. |
Janus 02.09.2005 13:41:03 | |
---|
"I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie
"Mitä vaikeampi tilanne on, sitä helpommin siitä selviää. Se on asennekysymys." -Ola Elo |
Apricot 02.09.2005 14:41:33 | |
---|
Kitarasankareille on ihan oma kitarapalstansa kaikkine alaotsikkoineen, ne joskus unohtavat, että muitakin soittimia on olemassa, tää on teoriapalsta, jossa mun käsittääkseni pitää voida käsitellä asioita soittimesta riippumatta. Edelleenkään ei ole varmuutta, että saiko kysyjä tarvitsemansa vastauksen, mutta olisko pitäny jättää vastaamatta vain siksi että "kitarapalsta on erikseen"? Luulen, että se kuva on oikeilla jäljillä. Jos ei ole, niin keskustelu voi jatkua tässä. No problemo! |