Aihe: OMB kaipaa finanssipoliittisia neuvoja
1 2
jon lord
29.08.2005 19:39:00
Archie Bunker sanoi aikanaan että me vaadimme minimipalkan!!
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
thewolf
29.08.2005 20:31:35
Oletetaanpa että perustaisin tätä tarkoitusta varten toiminimen. Jos sitten tekisin ravintolakeikan josta maksettaisi vaikka 200 euroa kuitin kanssa. Tuosta menisi 20% jotain eläkemaksua, sekä 50% veroa (lisäveroprosenttini) joka tietysti lasketaan siitä koko 200 eurosta. Näinollen mulle jäisi illasta käteen 60 euroa.

Eihä tämä voi mennä näin??

Yhdistyksen jos perustaisi voisi ilmeisesti ottaa kilometrikorvaukset ja päivärahat ym. kulut mutta vaikea sitä on yhen miehen bändin alkaa yhdistysta perustamaan :p
xerxes
29.08.2005 20:52:09
Oletetaanpa että perustaisin tätä tarkoitusta varten toiminimen. Jos sitten tekisin ravintolakeikan josta maksettaisi vaikka 200 euroa kuitin kanssa. Tuosta menisi 20% jotain eläkemaksua, sekä 50% veroa (lisäveroprosenttini) joka tietysti lasketaan siitä koko 200 eurosta. Näinollen mulle jäisi illasta käteen 60 euroa.

Eihä tämä voi mennä näin??

Ei varmaankaan, sillä se 50% ei oletettavastikaan ole se lopullinen veroprosentti tuosta summasta. Se on ennakonpidätys. Sitten lopullisessa verotuksessa lasketaan kaikki saamasi(sekä se normaalihommasi ja nämä soitot plus mahdolliset muut) palkkatulot yhteen ja tehdään niistä vähennyksiäkin tarpeen mukaan. Sitten katsotaan, että paljonkos sun pitää siitä jäljellejäävästä kokonaismäärästä veroja maksaa. Sitä verosummaa sitten verrataan sun maksamiin ennakoihin ja saat takas tai maksat lisää sen laskelman perusteella. Mullakin oli joskus se prosentti 50. Sitten kun oli lisätuloja, niin se laski parin vuoden päästä jonnekin 40%:n liepeille. Ja on siinä sitten pysynyt.
Relax.
jeppeq
29.08.2005 21:32:16 (muokattu 29.08.2005 21:33:26)
Jos haluat saada vaikka 200e veronalaiseksi palkaksesi, karkea laskusääntä yritystoiminnassa on se, että veronalainen palkkatoive kerrotaan kertoimella 1.5 - 2. Tällöin virmasi voi myös ehkä pysyä pystyssä tulevaisuudessakin. Sietää myös olla hyvä myytävä tuote ja hyvät suhteet ja luotettava ja...

Yrittäjien vastuulle tulevat mm. lakisääteiset tapaturmavakuutukset, jotka eivät ole suomessa ilmaisia. Tarkat prosentit voit saada verottajalta ja eläkefirmoista, mutta tuo on hyvä laskuperuste.

Mikäli vähennellään päivärahoja ja kilometrejä, saadaan myös myyntihintaa alaspäin -halutessa (kukapa sitä..). Harrastuksena tein tuota "simulointia" yli kymmenen vuotta, ei ole hyvä harrastus ja kiitoksena pelkät vittuilut. Siksi on kivempaa olla vain soittaja. Hoitakoon jokainen asiansa tavallaan.

Suomi on vapaa -ja verotettu- maa kokeilla. Mutta muusikkona koettuja kokemuksia ei mikään raha korvaa.

Jos olet tosissasi, olet valitsemassa mainiota elämäntapaa !!

EDIT asiakorjaus..
"minon eronnu ja sat sat saa" - legendaarinen lausunto topilta Polvijärven Huhmarissa..
baron
29.08.2005 22:00:16

Ei soittaminen ole mikään erikoistapaus.

Tulosta saa vähentää tulonhankkimiskustannukset ja loput on verotettavaa tuloa.

Jos on ammatinharjoittaja taikka juridinen henkilö (tarkoittaa osuuskuntaa tai osakeyhtiötä) on kirjanpitovelvollinen ja vähän enemmän mahdollisuuksia verosuunnitteluun (eli laillisesti vähentää verojaan) kuin palkansaajalla.
The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument.
ninmari
30.08.2005 13:06:48
Yhdistyksen jos perustaisi voisi ilmeisesti ottaa kilometrikorvaukset ja päivärahat ym. kulut mutta vaikea sitä on yhen miehen bändin alkaa yhdistysta perustamaan :p
Aiotko myydä keikkasi itse?Mä tiedän yhden muusikon, jolla on firma ja se hoitaa tarvittaessa laskutukset,sopimukset ym. keikkaan liittyvät paperihommat ja ihan hyvä veli hintaan.

Tällä tavoin ainakin mä olen voinut välttää verottomat (julkiset..) keikat esim. lähikapakkiin,josta uasein soitetaan mulle keikka-asioissa suoraan eikä tilata toimiston kautta.Määrään sitten hinnan,ilmoittelen tälle laskuttajamiekkoselle tarvittavat tiedot, ravintola maksaa laskuttajalle ja laskuttaja rustaa kulukorvaukset&verot meidän tilistä ja maksaa meille.Saadaan vähän enemmän liksaa kun säästyy ohjelmatoimiston myyntiprovikka osuus.

Pääsääntöisesti kyllä toimisto myy keikat..
En laula nuoteista.Laulan rahasta!
thewolf
30.08.2005 14:53:30
Aiotko myydä keikkasi itse?Mä tiedän yhden muusikon, jolla on firma ja se hoitaa tarvittaessa laskutukset,sopimukset ym. keikkaan liittyvät paperihommat ja ihan hyvä veli hintaan.

Tämä kiinnostaisi kyllä, voitko lähetellä vaikka yksityisviestiä!
isojussi
31.08.2005 18:39:11
En jaksa lomalla lukee kaikkee, mutta hae y-tunnus.

Hinnoista sen verran, etta ota niin paljon kun saat.

Luokittelu:

Harmaata massaa 250 - 350 EUR

Muutakin, kuin keyboard- lymyilija, niin hinta voi olla ihan mita vaan.
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)