Aihe: Fender -kitaraa ostamassa
1 2 3
Emit
29.08.2005 12:21:55
Olen tässä ajatellut ostaa sähkökitaran ja olen käynyt kaupassa katselemassa ja kokeilemassa niitä. Yksi vaihtoehto, jota myyjä suositteli on Fender American Stratocaster. Se maksaisi alennuksineen 1020 e.
Mutta sitten näin netissä Oulunsoitintarvikeen sivuilla kitaran, jonka nimi on Fender American Standard Stratocaster. Mitä eroa on pelkällä American Stratocasterilla?
Entäs sitten mitä se HSS tarkoittaa kitaran lopussa, esim. American Stratocaster HSS? Entäs Hard Tail?
Mitenkä paljon parempi on American Deluxe kuin pelkkä American? Kun ei niillä niin hirvittävästi hinta eroa olisi, mutta ei taida olla kovin järkevää lähteä ostamaan mitään Deluxea..?

Kitara ei olisi ensimmäiseni, mutta ensimmäinen sähkökitara kyllä. Haluan ostaa kerralla hyvän kitaran. Ja haluan kitaran, joka kestää kauan ja haluan myös kehittyä "kitaristina" yhä paremmaksi ja paremmaksi.

Ja voisitteko vähän kertoa, minkälainen Jazzmaster ja Jaguar ovat? Kellään kokemusta niistä? Omasta mielestäni erittäin kauniita kitaroita, mutta enempää en tiedä.

Kiitoksia kaikille avusta.
McNulty
29.08.2005 12:29:10
Olen tässä ajatellut ostaa sähkökitaran ja olen käynyt kaupassa katselemassa ja kokeilemassa niitä. Yksi vaihtoehto, jota myyjä suositteli on Fender American Stratocaster. Se maksaisi alennuksineen 1020 e.
Mutta sitten näin netissä Oulunsoitintarvikeen sivuilla kitaran, jonka nimi on Fender American Standard Stratocaster. Mitä eroa on pelkällä American Stratocasterilla?

Uskoisin että tässä yhteydessä American Stratocaster ja American Standard Stratocaster ovat yksi ja sama asia. Noiden lisäksi kun löytyy nimittäin American Deluxe Series ja American Vintage Series...

Entäs sitten mitä se HSS tarkoittaa kitaran lopussa, esim. American Stratocaster HSS?

mikkikonfiguraatiota... Humbucker/singlecoil/singlecoil... eli tallamikkinä on kaksikelainen, keskellä ja kaulamikkinä yksikelainen.

Entäs Hard Tail?

Kiinteä talla... ei kampea laisinkaan.

Mitenkä paljon parempi on American Deluxe kuin pelkkä American? Kun ei niillä niin hirvittävästi hinta eroa olisi, mutta ei taida olla kovin järkevää lähteä ostamaan mitään Deluxea..?

Ei kovin suurta eroa... Deluxea saa tosin LSR satulalla ja lukittavalla tallalla. Myös V-shape kaulalla löytyy Deluxea. Kummatkin hyviä skeboja, niin Am. Standard kuin Am. Deluxekin...
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
ReBeat
29.08.2005 12:41:34

Oulun Soitin ja Tarvikkeen strato näyttää kuvan perusteella olevan 21-nauhainen kun taas nuo American ja American Deluxe ovat 22-nauhaisia. Jälkimmäisissä on myös 2-pulttinen talla, mutta Standardissa on vintage-talla kuudella ruuvilla.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Emit
29.08.2005 12:42:44
Missäs tapauksessa pitäisi ostaa American HSS tai American HH? Mitä hyötyä sellasista olisi verrattuna pelkkään Americaan? Kun ne maksaa pikkuisen enemmän kuin pelkkä American.

Ja sitten kun Stratosta sanotaan, että se käy jokaiseen musiikki lajiin oikein hyvin. Eikös se niin ole, että on monipuolinen? Mikä kävisi funk rockiin (Red Hot Chili Peppers Mother´s Milk / Blood Sugar)? Kai se sitten tämä kitara olisi, kyllä minä muutakin tietysti soitan.
Emit
29.08.2005 12:45:43
"Oulun Soitin ja Tarvikkeen strato näyttää kuvan perusteella olevan 21-nauhainen kun taas nuo American ja American Deluxe ovat 22-nauhaisia. Jälkimmäisissä on myös 2-pulttinen talla, mutta Standardissa on vintage-talla kuudella ruuvilla."

Tuota. Kumpis niistä sitten olisi parempi? Siis American vai American Standard? Kai American, kun siinä on 22 nauhaa? Vai onko tuo 2 -pulttinen talla parempi vai vintage -talla?

__
ReBeat
29.08.2005 13:22:02 (muokattu 29.08.2005 13:29:07)

Tuota. Kumpis niistä sitten olisi parempi? Siis American vai American Standard? Kai American, kun siinä on 22 nauhaa? Vai onko tuo 2 -pulttinen talla parempi vai vintage -talla?

Kummassakin tallalevyn ja tallablokin metalliseos + tallapalat ovat varmaan ihan laadukasta tavaraa. Kiinnitystavalla ei ole suurempaa merkitystä, koska kummallakin tallalla pystyy tekemään luultavasti lähinnä vain kevyitä "huojutteluita" ilman että vire katoaa. Valinta kannattaa tehdä noiden kitaroiden muiden ominaisuuksien perusteella. 21 tai 22 nauhaa... ei silläkään mun mielestä paljoa väliä. Standardissa on myös "vintage style" nauhat eli pienemmät nauhat. Niistä joko tykkää tai ei. Vertaillessa varmaan huomaa kyllä eroa. Americanissa on ilmeisesti panostettu otelaudan reunojen pyöristyksiin, koska siitä mainitaan oikein erikseen. Elektroniikassa on myös eroa. Eri mikkisetit... ja Americanissa on keski- ja tallamikille "no-load" TONE joka tarkoittaa sitä, että se ei syö maksimiasennossa lainkaan kirkkautta pois. Americanin tallamikki on myös ilmeisesti kuumempaa sorttia.

Model Name Standard Stratocaster® Model Number 013-4600-(Color#) and 013-4602-(Color#) Series Standard Series Colors (506) Black,
(519) Sage Green Metallic,
(529) Blue Agave,
(532)* Brown Sunburst add $50.00,
(575) Midnight Wine,
(580) Arctic White,
(Polyester Finish) Body Alder Neck Maple, Modern “C” Shape,
(Satin Polyurethane Finish) Fingerboard Rosewood (p/n 013-4600) or Maple (p/n 013-4602), 9.5” Radius (241 mm) No. of Frets 21 Vintage Style Frets Pickups 3 Standard Single-Coil Strat® Pickups (Ceramic Magnets) Controls Master Volume,
Tone 1. (Neck Pickup),
Tone 2. (Middle Pickup) Pickup Switching 5-Position Blade:
Position 1. Bridge Pickup
Position 2. Bridge and Middle Pickup
Position 3. Middle Pickup
Position 4. Middle and Neck Pickup
Position 5. Neck Pickup Bridge Vintage Style Synchronized Tremolo Machine Heads Fender®/Ping® Standard Cast/Sealed Tuning Machines Hardware Chrome Pickguard 3-Ply White Scale Length 25.5” (648 mm) Width at Nut 1.650” (42 mm) Unique Features Vintage Styling Strings Fender® Super Bullets® 3250L, Nickel Plated Steel, (.009 to .042), p/n 073-3250-003 Accessories None Case None Introduced 1/1991

Model Name American Stratocaster® Model Number 011-7400-(Color#) and 011-7402-(Color#) Series American Series Colors (700)* 3-Color Sunburst, add $50.00,
(705) Olympic White,
(706) Black,
(725) Chrome Red,
(750) Butterscotch Blonde,
(795) Chrome Blue,
(Polyurethane Finish) Body Alder Neck Maple, Modern “C” Shape,
(Satin Polyurethane Finish) Fingerboard Rosewood (p/n 011-7400) or Maple (p/n 011-7402), 9.5” Radius (241 mm) No. of Frets 22 Medium Jumbo Frets Pickups 3 American Strat® Single-Coil Pickups Controls Master Volume,
Tone 1. (Neck Pickup),
Tone 2. New Delta Tone™
(“Delta Tone” system includes high output bridge pickup and special No-Load tone control for Middle and Bridge Pickups) Pickup Switching 5-Position Blade:
Position 1. Bridge Pickup
Position 2. Bridge and Middle Pickup
Position 3. Middle Pickup
Position 4. Middle and Neck Pickup
Position 5. Neck Pickup Bridge American 2-Point Synchronized Tremolo with Stainless Steel Saddles Machine Heads Fender®/Schaller® Deluxe Staggered Cast/Sealed Tuning Machines Hardware Chrome Pickguard 3-Ply Parchment On:
(700)* 3-Color Sunburst, add $50.00,
(705) Olympic White,
(706) Black,
(725) Chrome Red,
(795) Chrome Blue,
1-Ply Black On:
(750) Butterscotch Blonde Scale Length 25.5” (648 mm) Width at Nut 1.6875” (43 mm) Unique Features “Parchment” Knobs and Pickup Covers,
Original Headstock Shape,
Original Body Shape with “Original Contour Body” Decal on Headstock,
Rolled Fingerboard Edges,
H/S/H Pickup Routing Strings Fender® Super Bullets® 3250L, Nickel Plated Steel, (.009 to .042), p/n 073-3250-003 Accessories Standard Molded Case Case Standard Molded Case Introduced 6/2000

E: HSS tai HH... eli humbukkerien tarve. Niistä ei ole välttämättä mitään hyötyä, saattaa olla haittaakin. Tai sitten niistä tulee riippuvaiseksi. Kannattaa kokeilla humbukkereilla varustettua stratoa ja miettiä tykkääkö siitä humbukkereiden antamasta paksummasta/tunkkaisemmasta puhtaasta soundista. Säröillä ne antavat sitten enemmän säröä kuin yksikelaiset ja se saattaa joskus kuulostaa mukavasti rankemmalta. Humbukkereissa on enemmän ulostulotehoa joten ne myös särkevät puhtaan äänen helpommin.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Feggy
29.08.2005 13:38:44

Entäs sitten mitä se HSS tarkoittaa kitaran lopussa, esim. American Stratocaster HSS? Entäs Hard Tail?

Kitara ei olisi ensimmäiseni, mutta ensimmäinen sähkökitara kyllä. Haluan ostaa kerralla hyvän kitaran. Ja haluan kitaran, joka kestää kauan ja haluan myös kehittyä "kitaristina" yhä paremmaksi ja paremmaksi.

Ja voisitteko vähän kertoa, minkälainen Jazzmaster ja Jaguar ovat? Kellään kokemusta niistä? Omasta mielestäni erittäin kauniita kitaroita, mutta enempää en tiedä.

Kiitoksia kaikille avusta.

Riippuu vähän minkälaista musiikkia soittaa. Jos soittaa rankempaa tai hevahtavaa kamaa, voi olla järkevää hankkia humbuckereilla varustettu strato. Jos kevyempää, perusjenkki (Am std.) on hyvä tai sitten jos haluaa selvitä halvemmalla, Strocaster Classic (made in mexico) on ihan ok. Musta noi Classicit on myös paremman näköisiä. Jaguarissa on lyhyt skaala eli sitä on helpompi soittaa, varsinkin jos on pieni käsi. Toisaalta siitä lähtee vähemmän jykevä soundi ja se soi lyhempään. Jazzmaster on näiden kahden väliltä. Täällä omia kokemuksiani:

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=395
Jungleman
29.08.2005 14:42:42
"Oulun Soitin ja Tarvikkeen strato näyttää kuvan perusteella olevan 21-nauhainen kun taas nuo American ja American Deluxe ovat 22-nauhaisia. Jälkimmäisissä on myös 2-pulttinen talla, mutta Standardissa on vintage-talla kuudella ruuvilla."

Tuo Oulunsoitinjatarvikkeen kitara ei ainakaan kuvan perusteella ole American Standardia nähnytkään. AmStd:ssä on 22 nauhaa ja 2-pulttinen talla, kuvassa on mitä ilmeisimmin meksikolainen Standard. Varsin asiantuntevan kuvan saa kyseisestä firmasta...

American Standard - sarjan nimi lyheni joskus -01 muotoon American. Americaneissa on pieniä parannuksia, otelaudan reunojen pyöristykset, uudet mikit, no-load tonepotikka, ei-laminoitu kansi ja pohja jne. Hyvin lähellä toisiaan ovat, käyttökelpoisia pelejä ehdottomasti.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
J-boy #5
ReBeat
29.08.2005 14:54:53 (muokattu 29.08.2005 14:57:15)

Ahaa... eli nuo Standardin speksit jotka Fenderin sivuilta nappasin olivat siis meksikon Standardin? Kiitos oikaisusta :) Varmaan parempi etten puhu eri malleista enempää kun en niitä edes erota.

Pitäisköhän tiedustella sähköpostilla Oulusta että mikä se on mitä ne myy.
Emit
29.08.2005 14:56:37
Olisko se Jazzmaster Red Hot tyyliseen musiikkiin parempi kuin Stratocaster? Tarkoitan niitä Mother´s Milk ja Blood Sugar levyjä. Jos kerta Jazzmasterissa on Jaguarin ja Straton parhaat puolet yhdessä? Itse myös pidän Jazzmasterin ja Jaguarin ulkonäöstä enemmän kuin Stratocasterin, koska niin moni kitara on ihan sen näköinen. Mutta mutta... Mitenkä hyvä se American sitten on?

Miksi muuten ne HH ja HSS ovat kalliimpia kuin pelkkä American?

Tuo American Stratocaster, jonka aion ostaa on sama kuin Fenderin sivuilla. Mutta se Standard juttu oli ihan Oulunsoitintarvikkeen ja sinne en sitäpaitsi edes pääsisi kitaraa katsomaan. Kuopiosta, kun lähinnä ajattelin ostaa.

Mitäköhän efektejä tarvitsisin? En tiedä niistä paljoakaan.

On muuten mahtavaa, että on tällainen paikka, jossa on joitakin älykkäitä ihmisiä neuvomassa :)!
Feggy
29.08.2005 14:59:40 (muokattu 29.08.2005 15:10:03)

Olisko se Jazzmaster Red Hot tyyliseen musiikkiin parempi kuin Stratocaster? Tarkoitan niitä Mother´s Milk ja Blood Sugar levyjä. Jos kerta Jazzmasterissa on Jaguarin ja Straton parhaat puolet yhdessä? Itse myös pidän Jazzmasterin ja Jaguarin ulkonäöstä enemmän kuin Stratocasterin, koska niin moni kitara on ihan sen näköinen. Mutta mutta... Mitenkä hyvä se American sitten on?

Siis MINUN mielestäni Jazzmasterissa yhdistyvät Jaguarin ja Stratocasterin parhaat puolet. Se ei ole objektiivinen fakta. Jazzmaster on enemmän twäng ja vähemmän hifi kuin strato. RHCP:n kitaristihan soittaa lähinnä stratolla, mutta toisinaan myös Jaguarilla.

Jos haluat viettää muutaman viikon koneen ääressä, niin täältä löytyy enemmänkin juttua Fendereistä:

http://www.fenderforum.com
Cujo
29.08.2005 15:28:44
Miksi muuten ne HH ja HSS ovat kalliimpia kuin pelkkä American?

No HH:ssa on kaksi humbucker-mikkiä ja HSS:ssä tallamikki on humbucker ja keski- ja kaulamikki yksikelaisia. Nähtävästi humbuckerit on kalliimpia -- onhan niissä kaksi kelaa. Miun mielestä stratossa pitää kuitenkin olla kolme yksikelaista -- ei humbuckereita. Mutta tästähän oli jo puhetta...
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15
Jungleman
29.08.2005 17:15:48
Siis MINUN mielestäni Jazzmasterissa yhdistyvät Jaguarin ja Stratocasterin parhaat puolet. Se ei ole objektiivinen fakta. Jazzmaster on enemmän twäng ja vähemmän hifi kuin strato.

Samoilla linjoilla, ehdottomasti. Jazzmaster ja Jaguar vaativat kylläkin hieman enemmän hellää huolenpitoa kuin Strato, vibrasysteemi on nerokas mutta sitä ja irtonaisena kelluvaa tallaa on hyvä opetella säätämään itse - ja opetella muutama muukin kikka. Kunnolla säädetty Jazzmaster pitääkin sitten vireen aivan yliluonnollisen hyvin, kampea voi reuhtoa miten päin vain, kitaran voi tiputtaa metrin korkeudelta kivilattialle (testattu on...) ja vire pysyy.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
J-boy #5
Les Fender
29.08.2005 17:37:54
kitaran voi tiputtaa metrin korkeudelta kivilattialle (testattu on...) ja vire pysyy.
Huom! Älä kokeile näitä temppuja itse kotona tahi soitinliikkeessä! MNetin asiantuntijat ovat ammattilaisia ja turvajärjestelyistä on huolehdittu!! (Tähän sellainen iso Hymiö)
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
Jag
29.08.2005 18:19:47

Ja voisitteko vähän kertoa, minkälainen Jazzmaster ja Jaguar ovat? Kellään kokemusta niistä?

No multahan löytyy tommonen Jaguar HH. Mielipiteeni voin kertoa, mutta kitara on niin makuasia soitin että ei kannata luottaa toisten mielipiteisiin vaan suunnata matkansa kohti musaliikettä itse soittelemaan. Ei tonnin kitaraa kannata testaamatta ostaa.
"Ei mun tarvi ku mä oon kitawristi"-Andy McCoy
Rämppy
29.08.2005 20:37:15
American standard on American seriesin edeltäjämalli ja oleellisesti erilainen. Am.Standardin bodyssa on viilut (ainakin sunbursteissa ja muissa läpikuultovärjätyissä, kuulemma osassa umpivärjättyjäkin) ja niiden välissä 3-n palasta liimailtu runko. Lisäksi bodyn mikkikaivanto on mallia "uima-allas" eli yhteäinen iso kraateri. Nämä seikat kyllä vaikuttavat soundiin eivätkä mun mielestä hyvällä tavalla. American series on rakennettu alkuperäisemmän tyyppisellä reseptillä eli body kolmesta palasta, ei viiluja ja mikeille kaiverrettu tila on mallia tyköistuva.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
edgehill
29.08.2005 21:44:48 (muokattu 29.08.2005 21:48:14)
Mulla on tuommoinen American HSS. Siinä on S1 kytkin-tsydeemi, jossa siis volumepotikan keskellä on painettava kytkin.
Se tuo mukaan tallahumpparin eri tavoin muiden mikkien kanssa, riippuen mikkivalitsimen asennosta. Makuasia, mutta mielestäni sen antamat lisäsoundit ovat erittäin käyttökelpoisia.
Huonompi juttu on jos kytkin hajoaa. Sitä ei tietääkseni ole yleisesti myynnissä vaan Fenderiltä saa ostaa uuden kunhan palauttaa vanhan. Tiedä häntä mutta näin olen kuullut.

HSS:n tallahumppari sopii soundiltaan yksikelaisten kanssa, eikä ole liian hot, sen vola on sopivasti kuumempi kuin yksikelaisten.

Viimeistely oli sinänsä hyvälaatuinen, ainoastaan nauhojen päitä hiottiin hiukan kun vein kitaran perussäätöihin K.Oeschille. Mutta eräs asia olikin sitten aivan harmonikasta. Perussäätöjen yhteydessä kävikin ilmi, että kaulan säätö ei toimi kunnolla, kaulaan jäi kumpu alakielille 2-5 nauhojen alueelle. Eli kun kielenkorkeus yläkielien osalta oli kohdallaan niin alakielet särivät. Tai sitten yläkielet ovat pirun korkealla.

Ei kun tavara takaisin kauppaan kirjallisen reklamaation komppaamana. 2 viikkoa takuuhuollossa, jonka jälkeen sain kitaran takaisin. Kaulaa oli säädettu ja ongelma-alueen nauhoja hiottu. Kitara oli aivan eri säädöissä kuin sinne vietäessä (kielet korkeammalla). Ongelma ei aluksi vaikuttanut yhtä pahalta kuin aikaisemmin mutta ei ollut kokonaan poistunutkaan. Mahtoikohan johtua siitä, että kielet vain olivat korkeammalla?

Jonkin ajan kuluttua probleema paheni ja eikun taas kitara takaisin. Nyt sitten odotellaan jenkeistä uutta kaulaa, jonka saapumiseen saattaa mennä kuukausia. Ostosta on nyt 3 kuukautta ja kitara on ollut hallussani alle kuukauden.

Tämän rumban aikana sain tietoja, jonka mukaan Fenderillä on kauloissa ongelmia. Ilmeisesti kysyntä on niin suurta, että laadunvalvontaan ei ole aikaa...eli tarkkana niiden kaulojen kanssa kun olette Fenderiä ostamassa.

En tässä viitsi nimetä kauppoja ja/tai huoltoja koska sinänsä asiaa on toistaiseksi hoidettu asiallisesti. Mutta pieleenhän tämä kauppa mun kantilta katsoen meni. Ilo uudesta kitarasta oli lyhytaikainen. Ja koska en asu aivan kaupan vieressä niin ajokilometrejäkin kertyi asian tiimoilta noin 300.
Mulle kohtuullisempaa olisi ollut jos kitara olisi vaihdettu heti ehjään kappaleeseen. Että semmoista perkele.

E: typot
Emit
30.08.2005 09:30:59
Jos sen tulevan kitarani kaulassa on jotakin häikkää, niin itse en huomaa sitä. On kokemusta kitaroista vain 1 vuosi. Mutta onneksi minulla on kuitenkin hyvä opettaja niin antaa sen sitten katsoa sitä kitaraa.

Akustiseni on aika raskas soitettava, kun sen kaula on vääntynyt aika paljon (on vähän yritetty suoristaa kaupassa), joten kielet on korkealla ja pitää oikein olan takaa käyttää voimia, että kieli soi. Onhan siinä se hyvä, että sormista löytyy nyt voimaa, mutta barree soinnut on hankalia sillä ja samoin jo 15 nauhalla on todella vaikea soittaa minkäänlaista sooloa. Se oli kaapissa monta vuotta (äitini vanha 30 vuotta vanha Landola) ja sen päällä oli vaikka mitä roinaa, ei ole ihme, että vääntyi. Sähkökitaraa tarvitsee vain hipaista ja soi vaikka millätavalla.

Huomenna menenkin taas kokeilemaan ja ehkä sitten lauvantaina menen uudestaan vielä ja samalla ostan sen kitaran sitten. N. viikko menee kuulemma aikaa kun se tulee kauppaan.

Tällähetkellä olen kyllä kallistumassa ihan siihen American Stratocasteriin.

Mitäköhän efektejä tarvitsisin? En ymmärrää niistä oikein mitään, kun akustisella ei ole niitä tarvinnut :).
Emit
30.08.2005 09:51:08
Mitenkä paljon eroa on American Deluxessa ja Americassa? Kun ei niissä hintaeroa kamalasti ole.
En tiedä..Olisiko parempi ostaa joku halpa kitara?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)