Zeni 29.08.2005 20:21:43 | |
---|
Olen nyt lähiaikoina kattonut todella paljon live-taltiointeja. Mietityttää paljon, että kuinka moni mahtaa soittaa oikeasta ja kuinka moni playbackinä ? Monesti nuo vetävät kitaralla ihan miten sattuu ja silti sieltä muka aina tulee se oikea "tilutus" soolo tms. eikä ikinä yhtään ääntä mitä sinne ei kuuluisi. Lähinnä Green Daytä , Placeboa, Audioslavea olen katsellut. Joko mä olen yhä todella paska tai matkaa on vielä todella paljon. Toinen mikä ihmetyttää on, että miten kukaan voi soittaa se kitara polvissa ? Siis otteen nappaaminen tulee todella vaikeaksi. Entä miten voi olla ettei ne laulumikit kierrä ? Luulis että hiukan on kuitenkin lavalla meteliä, jos rumpalillakin on laulumikki. kiitos jos joku jaksaa vastata. |
Jannipaali 29.08.2005 20:25:51 (muokattu 29.08.2005 20:27:03) | |
---|
Vastaanpas tuohon kitara polvissa kysymykseen: Se on helpompaa kuin uskotkaan, se vaati vain oman tekniikan (hallitsen sen "täydellisesti") ja jos on oikein maestro, niin voi jopa tilutta ihan täysii vaikka kitara roikkuu polvissa. Huom. Soittooni on vaikuttanut herra Hetfield, eli sen kautta olen oppinut soittamaan tuolleen. Tarkoitatko otteen nappaamisella sitä, että miten muodostaa esim sointu vai tarkoitatko pikkausta? THV-klubi #40
Kyllä lähtee, kun tiluttaa ihan täysii!!1 |
Joees 29.08.2005 20:46:36 | |
---|
Entä miten voi olla ettei ne laulumikit kierrä ? Luulis että hiukan on kuitenkin lavalla meteliä, jos rumpalillakin on laulumikki. kiitos jos joku jaksaa vastata. Jos laulaja osaa laulaa vähänkään kovempaa niin sitä itse mikkiä ei tarvitse pitää kovalla(siis vääntää tiskistä lisää volaa), jolloin mikki ei niin herkästi lähde kiertämään. Kaverin bändissä on laulava rumpali eikä ole moisia ongelmia ollut, ihan siitäkin syystä että se laulaa kohtuu lujaa. Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock |
Zeni 29.08.2005 20:53:56 | |
---|
Vastaanpas tuohon kitara polvissa kysymykseen: Se on helpompaa kuin uskotkaan, se vaati vain oman tekniikan (hallitsen sen "täydellisesti") ja jos on oikein maestro, niin voi jopa tilutta ihan täysii vaikka kitara roikkuu polvissa. Huom. Soittooni on vaikuttanut herra Hetfield, eli sen kautta olen oppinut soittamaan tuolleen. Tarkoitatko otteen nappaamisella sitä, että miten muodostaa esim sointu vai tarkoitatko pikkausta? Soinnun nappaamista, pikkausta en ole vielä edes yrittänyt, tuskin käsi edes ylettyy matalimmalla oleville (korkeimmille) kielille. Mulla menee ranne niin kettumaiseen mallin ettei saa kunnon tukevaa otetta. |
Jannipaali 29.08.2005 21:06:24 | |
---|
Soinnun nappaamista, pikkausta en ole vielä edes yrittänyt, tuskin käsi edes ylettyy matalimmalla oleville (korkeimmille) kielille. Mulla menee ranne niin kettumaiseen mallin ettei saa kunnon tukevaa otetta. Powersointu otetaan etu- ja pikkusormella, siinä on tooosi hyvä vinkki ;) THV-klubi #40
kede 29.08.2005 21:14:21 | |
---|
Pitää olla jo aika kämänen meininki jos lähtee mikit kiertämään, siis ihan kunnolla. |
Zeni 29.08.2005 21:20:46 | |
---|
Powersointu otetaan etu- ja pikkusormella, siinä on tooosi hyvä vinkki ;) Näin mä teenkin, en muutenkaan osaa tai siis ehdi vaihtamaan :( |
Jannipaali 29.08.2005 21:23:41 | |
---|
Näin mä teenkin, en muutenkaan osaa tai siis ehdi vaihtamaan :( No no, kyllä se siitä :) THV-klubi #40
Krice 29.08.2005 22:05:49 | |
---|
että miten kukaan voi soittaa se kitara polvissa ? Pitkät kädet ja pitkät sormet (tai vastaavasti iso käsi) auttavat tuossa. |
Lisäkysymys tähän live-soittamiseen: Eli ku katselee jotain taltiointeja niin tekeekö esim. kitaristit paljon virheitä keikkojen aikana? Keskimäärin pari tai jopa useita per konsertti vai ei juuri koskaan? Näyttää aina niin puhtaalta se soitto. Lähinnä rock-pändeistä kyse.. |
Krice 30.08.2005 00:33:13 (muokattu 30.08.2005 00:34:46) | |
---|
Eli ku katselee jotain taltiointeja niin tekeekö esim. kitaristit paljon virheitä keikkojen aikana? Riippuu kitaristista. Hyvät harvemmin tekee mitään kovin isoja virheitä. E: Toisaalta kukaan ei voi soittaa "täydellisesti" eli aina on pientä epätarkkuutta mukana jne. Jopa studiolevyillä, kun oikein tarkasti kuuntelee:) Poislukien Jeff "Käsi" Waters, joka on ihmismetronomi. |
JCM 30.08.2005 07:43:38 | |
---|
Powersointu otetaan etu- ja pikkusormella, siinä on tooosi hyvä vinkki ;) Entä kun otat sen Esus4- barren??? :) Onnistuu se sekin tosin, mutta on se jumalauta hankalampaa kuin jos kitara ois korkeammalla. Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its. |
zorro 30.08.2005 10:38:24 | |
---|
Lisäkysymys tähän live-soittamiseen: Eli ku katselee jotain taltiointeja niin tekeekö esim. kitaristit paljon virheitä keikkojen aikana? Keskimäärin pari tai jopa useita per konsertti vai ei juuri koskaan? Näyttää aina niin puhtaalta se soitto. Lähinnä rock-pändeistä kyse.. riippuu kitaristista ja musatyylistä. Joku hendrixi tai vaikka nykyisistä jack white, improvisoivat ja soittavat jokaväliin "harmoonisia riitasointuja" joka antaa elävyyttä saundiin ja pistää heidät maailman tyylitajuimpien soittajien joukkoon. mutta jos puhutaan jostaki petruccista tai steve vaista, niin ei varmasti tee yhtään virhettä. urheilusuoritus täytyy olla täydellinen jokasuhteessa. |
Herra Rapu 30.08.2005 10:56:19 | |
---|
mutta jos puhutaan jostaki petruccista tai steve vaista, niin ei varmasti tee yhtään virhettä. urheilusuoritus täytyy olla täydellinen jokasuhteessa. Miten urheilijoiden tuloksia voidaan parannella jälkikäteen? |
zorro 30.08.2005 10:59:58 | |
---|
Miten urheilijoiden tuloksia voidaan parannella jälkikäteen? urheilusuorituksen täytyy olla täydellinen jokasuhteessa, ja siihen pyritään. |
Apricot 30.08.2005 13:56:50 | |
---|
Monesti nuo vetävät kitaralla ihan miten sattuu ja silti sieltä muka aina tulee se oikea "tilutus" soolo tms. eikä ikinä yhtään ääntä mitä sinne ei kuuluisi. Lähinnä Green Daytä , Placeboa, Audioslavea olen katsellut. No tuota, kyllä mä ainakin usein kuulen kaikkea pikkukämmäilyä, kun esim. rockbändien tv -keikkoja oon kattellu. Huomaa myös, että ei nuo luettelemasi bändien musiikit useinkaan kovin pikkutarkkaa työstöä vaadi. Toisaalta - niillä soittajilla on aika vahva rutiini siinä, mitä ne tekee. Soittajat saattaa vetää keikalla vähän eri tavalla kuin levyllä, mutta useimmat yleisössä ei sitä huomaa. Tilutussooloista: aika harva tiluhemmo oikeasti heiluu lavalla (vrt. Dream Theater), paitsi ehkä Laiho (?). Pientä suttua sieltä aina tulee, jos haluaa myös esiintyä soittaessaan. Silti, monet soittajatkaan ei välttämättä sitä huomaa yleisössä ollessaan. Kuitenkaan, kaikki tilulta kuulostava ei ole vaikeaa soittaa. Slash pitää skebaa polvissa, mutta sen ei tarviikaan soittaa tarkasti, eikä mitään määrättyjä juttuja. Kyllä jokaisen täytyy soittoasento hakea sen mukaan, miten tuntuu hyvältä soittaa. Matalalla roikkuva skeba ei käy kaikille:) No problemo! |
Stradlin 30.08.2005 22:05:21 | |
---|
Oikeet rockbändit tietysti esiintyy aina oikeasti livenä ja kyllä niitä virheitäkin tulee, esim. Hanoin ja GNR:n keikkataltioinneissa näitä kuulee. Jimmy Page sanoi joskus, että Zeppelinillä oli aluksi melko kankea live-meininki, kunnes oppivat olemaan pelkäämättä virheitä ja soittamaan rennosti. Itseäni ihmetyttää, miten se Slash pystyy olemaan sellasessa "kyykky-asennossa" mahottoman pitkiä aikoja. Eihän se soittaminen siis sen vaikeempaa sillälailla ole, mutta en tajuu miten sen jalat kestää.... itellä on reidet tohjona parissa minuutissa :( Ain't It Fun? |
Carpenter 30.08.2005 22:11:00 | |
---|
Ärsyttää kyllä tämä nykymeininki, kun näissä gaaloissa ja ym. televisioesityksissä vedetään aina playbackina. Madonna valittiin muistaakseni vuoden live-esiintyjäksi jossakin gaalassa, vaikka hän on itse tunnustanyt, että vetää aina playbackina. Sovittele puheesi kukkarosi mukaan. |
oiva tumpeloinen 30.08.2005 22:17:08 | |
---|
Ärsyttää kyllä tämä nykymeininki, kun näissä gaaloissa ja ym. televisioesityksissä vedetään aina playbackina. Madonna valittiin muistaakseni vuoden live-esiintyjäksi jossakin gaalassa, vaikka hän on itse tunnustanyt, että vetää aina playbackina. En nyt lähtis ihan täysin tohonkaan. Tai sitten oli jossain gaalassa todella huono nauha, kun Avril Lavigne ainakin kuulosti joltain todella pahalta (tämä ei siis ole kritisointia heidän musiikkiaan kohtaan). Siellä ei meinaan soinut monikaan sointu tai melodia tahdissa eikä sävelessä. |
WinterMad 01.09.2005 18:45:31 | |
---|
Ärsyttää kyllä tämä nykymeininki, kun näissä gaaloissa ja ym. televisioesityksissä vedetään aina playbackina. Madonna valittiin muistaakseni vuoden live-esiintyjäksi jossakin gaalassa, vaikka hän on itse tunnustanyt, että vetää aina playbackina. Tulipa tuosta mieleen kun tuota Emma- gaalaa aikoinaan kattelin, niin Uniklubi oli jo hajoittanut soittimensa vaikka musa kuulu vielä. Ei ollut playbackia, ei. We are the champions! - Me olemme herkkusieniä! |