Aihe: 3 itsenäistä kanavaa ja midiohjaus
1 2 3 4 5 6
Dumb
29.08.2005 22:30:01

Mutta eikös nämä herrat sitten itse väännä liveräkkinsäkin soundit kuntoon? En nyt tainnut tajuta. Liveräkissähän sitä säätämistä pelkästään on, ei studiossa tuollaista midiohjattavaa räkkiä tarvi.

Niin, niin. Varmasti tietävät kyllä, mitä se räkki on syönyt, mutta ei tarvitse itse kantaa sitä keikoilla ja ennen keikkaa muut jampat varmistaa, että kaikki futaa. Näinhän homma menee esim. Apulannallakin. Ei Wirtanen kanna kuin maksimissaan oman vaatekassinsa. ;)
JR
29.08.2005 22:36:16

Jos roudattavuutta mietit niin jos hommaat nupin + jonkun räkkiefektin on sulla silti sekä nuppi että efektiräkki roudattavana, erikseen> vie enemmän tilaa, vie enemmän aikaa säätää piuhat yhteen keikalla.

Nuppii on jees roudata jos on pelkkä nuppi + minmimalistinen määrä efektilootia, eikä miljoonaa pedaaleita ja pedalboardia tai räkkiefektejä.
Ilman räkkiä nuo räkkiefekti laitteet tuppaavat keikalla hajoamaan kuitenkin ajan mittaan.

Jonkun 3:n -> 6 unitin roudattavan räkin saa kyllä helposti kasattua kun vähän miettii. Ainakin itse otan mielummin 4-unitin räkin ja vedän vaan virta / kaappipiuhan ulos ja painan ON nappia se on siinä.

Molempi parempi.
Milk can hurt you
kimurantti1
29.08.2005 22:39:19 (muokattu 29.08.2005 22:42:35)
Ilman räkkiä nuo räkkiefekti laitteet tuppaavat keikalla hajoamaan kuitenkin ajan mittaan.

Tottakai aion 4U räkin hommata. Sinne sisään G-Major, Korg DTR-1000, Furmanin virtalähde, ja sitten siinä olisi yksi paikka jos pitää välttämättä saada jotain vielä. Niin no, 2 piuhaa enemmän mulla tulisi kuin räkin kanssa. Ei niin iso vaiva ettenkö kestäisi :)

Niin, niin. Varmasti tietävät kyllä, mitä se räkki on syönyt, mutta ei tarvitse itse kantaa sitä keikoilla ja ennen keikkaa muut jampat varmistaa, että kaikki futaa. Näinhän homma menee esim. Apulannallakin. Ei Wirtanen kanna kuin maksimissaan oman vaatekassinsa. ;)

Mutta kai Wirtanen sen on itse kasannut?
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
kimurantti1
29.08.2005 22:53:05 (muokattu 29.08.2005 23:02:35)
Eiköhän siinä olisi sellanen ihan hyvä millä pärjäsi, nii ja tottakai joku kitara kaappi :D. Eikä hinnaksi tulisinkuin joku 20 000€. jops, noh, ainahan sitä saa kuolata.

Miten ihmeessä sä sait tuollaiselle setupille 20000€ hintaa? Vaikka hommaisi multiefektiksi Eventiden Harmoniser 8000:sen, nupiksi jonkun 3000 euron Bognerin, ja pari Mesan 4x12 Recto kaappia, niin alta kymppitonnin mennään vieläkin. =)

Mun setupista tulisi näillä näkymin tällainen:

Laney VH100R
2x12 kaappi (en tiedä vielä mikä)
TC Electronics G-Major
Korg DTR-1000
Boss AB-2
Furman PL Plus
DMC Ground Control Pro
Roland EV-5 x2

+ piuhat ja räkkikotelo.

Hintaa laskin noille jotain 2800€, eli n. seitsemän kertaa vähemmän kuin sulla. ;) Ja luonnollisesti nuo hommaan niin, että ensin ostan VH100R:n ja kaapin, toisessa erässä G-Majorin, Ground Control Pron & Rolandin pedaalit ja kolmannessa erässä sitten DTR-1000:n, sille A/B-boksin, Furmanin ja räkkikotelon.
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
Dumb
29.08.2005 22:58:23

No, POD Prossa ja päätteessä ei paljon kasaamista ole, mutta kyllä ne soundit ihan Tonin käsialaa varmaan on.

Ainakin minä tosiaan ajattelen asiaa niin, että vaikka olisi kuinka iso setup niin eiköhän se artisti tiedä, mitä sillä tekee. Jos keikkapaikat antaisivat myöden ja olisi kitararoudari niin olisi minunkin setuppini varmaan ainakin tuplasti nykyistä isompi. Tietäisin kuitenkin täysin sen sisällön, mutta ei tarvitsisi stressata sen roudaamista ym.
kimurantti1
29.08.2005 23:01:57 (muokattu 29.08.2005 23:28:27)
No, POD Prossa ja päätteessä ei paljon kasaamista ole, mutta kyllä ne soundit ihan Tonin käsialaa varmaan on.

Ok. En tiennyt Wirtasen stupista mitään. Eipä tossa paljon kasaamista ole, mutta kun katsot vaikka kaikkien kolmen Steven (Lukather, Vai, Morse) räkkejä jotka on muutaman jääkaapin kokoisia niin eikö ihmetytä, että miten kellään on ollut aikaa testata noita kaikkia yhdessä, erikseen ja sen jälkeen päättää, että mitä käyttää. Tai onko ylipäätään ollut aikaa. "Se on Eventide Harmonizer ja sen on pakko olla paras, mää käytän sitä." :)

Sitten kun pitää olla neljä nuppia, jokaiselle pari erilaista Eventiden efekrijyrää, kymmenen pedaalia isoon looppijärjestelmään, pari 31-kaistaista graafista eq:ta, langaton ja tod. näk. hemmetin hyvä noise gate + 4 full stackia, niin minä sanoudun irti koko hommasta.

Jos olisi aivan helkkaristi ylimääräistä rahaa, niin tuohon ylläkuvaamaani setuppiin voisin ottaa toisen nupin ja vaikka DMC:n GCX loopperin ja se siitä.
ReBeat
29.08.2005 23:25:50

Lukather esimerkiks sanoo nettisivuillaan melko suoraan että sillä oli 80-luvulla vaihe, jolloin sillä piti olla suurempi räkki kuin muilla. Sanoo myös ettei ole koskaan ollut mikään tekniikan ihmelapsi ja Custom Audio Electronicsin ukko (Bob Bradshaw) on koonnut sen räkin sähköteknisesti sellaseks kun se on. Jossain vaiheessa Bob oli joka keikalla mukana säätämässä jotain efektejäkin biisien aikana kun Luke keskittyi soittoon. Touhu laimeni sittemmin ja Luke sanoo ettei harrasta enää sellaista efektihässäkkää. Tiedä vaikka se kuskais osaa kamoista turhaankin mukana kun on jonkinlaiseen jääkaappiin kerran tottunut. Ainiin, Rivera Boneheadissa olisi 3 itsenäistä kanavaa ja Axess Electronicsilta löytyy siihen sopiva midi-ohjaus.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
otto_t
29.08.2005 23:45:08
Vähän tyhmä pointti, mutta jos kaikki kasataan valmiiksi ja testataan, niin miten nämä starat tietävät miten laitteisto kokonaisuudessaan toimii?

Kasataan juu, mutta aika usein artisti lyö rig builderille listan mitä tavaraa räkkinsä haluaa. Hän sitten suunnittelee signaalin reitityksen, virransyötön jne... ja lyö kasaan koko paketin.

Itsekkin olen kyllä aina myös ihmettelyt sitä, että eikös se kokonais soundi kärsi, kun ruvetaan ruuvaan nii monesta laitteista niitä soundeja ja välistäm löytyy ties kuinka monta efekti lootaa.

Ei merkittävästi mikäli räkin on kasannut joku jolla on edes jonkinlaista käsitystä siitä mitä on tekemässä. Yleensä jokainen isompi räkki varustetaan switcherillä/looperilla ja linjamikserillä jotta saadaan se signaaliketju pidettyä mahdollisimman siistinä joka hetki ja kuljetettua myös tarvittaessa se kuiva(siis efektoimaton) soundi kattauksesta läpi efektoidun rinnalla. Ja harvemmin räkeissä näkee kolmea efektilaitetta enempää.

Ainakin mitä olen jonkun kuvan (ilmeisesti) hänen studioräkistä nähnyt niin varmasti! ;)
E pur, si muove! - Ei perkele, se on muovia!   |   www.clayskin.com   |   www.mikseri.net/clayskin
Dumb
29.08.2005 23:56:22

Ainakin mitä olen jonkun kuvan (ilmeisesti) hänen studioräkistä nähnyt niin varmasti! ;)

Se räkki, josta oli joskus kuviakin täällä, on Samin kitara-/bassoräkki. Tosin loppukesä meni ihan vaan Roland GT-Pron ja Behkun päätteen voimin.
Fortune
30.08.2005 20:38:50
Tottakai aion 4U räkin hommata. Sinne sisään G-Major, Korg DTR-1000, Furmanin virtalähde, ja sitten siinä olisi yksi paikka jos pitää välttämättä saada jotain vielä. Niin no, 2 piuhaa enemmän mulla tulisi kuin räkin kanssa. Ei niin iso vaiva ettenkö kestäisi :)

Oikeasti:

G-major ja viritin? G-majorissa on viritin ja ihan hyvä sellainen. Kyllä sillä keikalla viritti eikä kukaan valittanut. Vai pitääkö se DTR-1000 saada vain siksi että se on hienon näköinen ja isoilla tähdilläkin on se?

Virtalähde? Mikä pointti? Vetää maadoitetun jatkoroikan vaikkapa kuudella pistokepaikalla räkkiin ja kiinnittää sen sinne. Toimii.

6u räkkiin sopii G-major ja vaikka putkietunen ja -pääte kevyesti. Ja on helppo roudata ja vievät vähemmän tilaa kuin nuppi roudauslaatikossa ja efektiräkki erikseen.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Uusi Demo tarjolla...
otto_t
30.08.2005 21:52:10
G-major ja viritin? G-majorissa on viritin ja ihan hyvä sellainen. Kyllä sillä keikalla viritti eikä kukaan valittanut. Vai pitääkö se DTR-1000 saada vain siksi että se on hienon näköinen ja isoilla tähdilläkin on se?

Itselläni on molemmat käytössä. G-Majorin virittimen näyttö on noin 4cm pituinen ja siksi keikkatilanteessa aika vittumaisen pieni. Ja valitettavasti käytössä myös hieman hitaan puoleinen.

Virtalähde? Mikä pointti? Vetää maadoitetun jatkoroikan vaikkapa kuudella pistokepaikalla räkkiin ja kiinnittää sen sinne. Toimii.

EMI/RFI filtteroity poweri poistaa vahvistimen & muun laitteiston kohinaa aika rankalla kädella ja toimii myös halpana "henkivakuutuksena" kalliille kamoille.

Ja mielestäni kylmä totuushan on, että itseään varten sitä rahaa laitteistoon käyttää. Perus musiikkia harrastamatonta kuuntelijaa ei hirveämmin kiinnosta että vedätkö Valvestatella vai Bognerilla kunhan tonttisi hoidat ja homma kuulostaa hyvältä hänen korvaan.
E pur, si muove! - Ei perkele, se on muovia!   |   www.clayskin.com   |   www.mikseri.net/clayskin
kimurantti1
30.08.2005 22:43:52 (muokattu 30.08.2005 23:56:58)
G-majorissa on viritin ja ihan hyvä sellainen. Kyllä sillä keikalla viritti eikä kukaan valittanut.

Kuka olisikaan valittanut ellet sä itse? Sinuahan se vaan koskee että miten kitarasi virität. G-Majorin virittimen näyttö on aika helkkarin pieni. Sulle näköjään kelpaa se. Vaikka en laseja tarvikaan, niin DTR-1000 on keikkatilanteessa tosi paljon mukavampi. Mun mielestäni siis. Sä saat käyttää ihan mitä haluat mutta mä aion hommata sen Korgin ;)

Vai pitääkö se DTR-1000 saada vain siksi että se on hienon näköinen ja isoilla tähdilläkin on se?

???

Virtalähteen käytön wizrd jo perustelikin.

6u räkkiin sopii G-major ja vaikka putkietunen ja -pääte kevyesti. Ja on helppo roudata ja vievät vähemmän tilaa kuin nuppi roudauslaatikossa ja efektiräkki erikseen.

Mutta silti sullakin näyttäisi olevan nuppi eikä mitään räkkiä? ;) Edelleen otan mukaan vain sen nupin jos on tarvis. Onko sulla nyt jotain hampaankolossa vai miksi nuppi+räkki on niin vastenmielinen yhdistelmä? Sä tykkäät räkistä, mä tykkään nupista ja se siitä. :)

Edit: wizrd ehti ensin
kimurantti1
30.08.2005 23:23:21 (muokattu 30.08.2005 23:23:32)
Jos nyt joku sattuu tätä treadia vielä lukemaan, niin kysyisin, että miten VH100R:n kanavanvaihdon pystyy toteuttamaan G-Majorilla? VH100R:n takapaneelissa on 5-pinninen rööri sen omalle foot switchille jolla pystyy kontrolloimaan kanavia (2), drive boosteja sekä kaikua. Manuaalissa kun ei lue yhtään mitään kanavanvaihdosta.
-K-
30.08.2005 23:26:37
Jos nyt joku sattuu tätä treadia vielä lukemaan, niin kysyisin, että miten VH100R:n kanavanvaihdon pystyy toteuttamaan G-Majorilla? VH100R:n takapaneelissa on 5-pinninen rööri sen omalle foot switchille jolla pystyy kontrolloimaan kanavia (2), drive boosteja sekä kaikua. Manuaalissa kun ei lue yhtään mitään kanavanvaihdosta.

Eikös majorin releet oo toteutettu norm 6,3 plugien kautta ? Näinollen ei taida saada kanavanvaihtoa toteutettua meijorin kautta.
Ei suotta elämys.
kimurantti1
30.08.2005 23:52:33 (muokattu 31.08.2005 00:00:19)
6,3 plugi?

G-majorin releet toimii norm. plugipiuhoilla jotka menee 1/4" jakkiin.

Edit: Eikun hetkinen noihan on sama asia? Sä puhut milleistä ja mä tuumista. Oon aina vaan käyttänyt tota 1/4":n jakki-nimitystä.
-K-
31.08.2005 00:08:45
6,3 plugi?

G-majorin releet toimii norm. plugipiuhoilla jotka menee 1/4" jakkiin.

Edit: Eikun hetkinen noihan on sama asia? Sä puhut milleistä ja mä tuumista. Oon aina vaan käyttänyt tota 1/4":n jakki-nimitystä.

jep.. Mutta siis tuo laneyn kanavanvaihtopedaali on vammanen imho. Itsellä oli samanlainen TF800 nupissa aikoinaan, pitäny tohonki oma standardi keksiä. Jos/kun menee rikki niin korvaava oli siinä 100e.
Ei suotta elämys.
Eemil
31.08.2005 02:31:51
jep.. Mutta siis tuo laneyn kanavanvaihtopedaali on vammanen imho. Itsellä oli samanlainen TF800 nupissa aikoinaan, pitäny tohonki oma standardi keksiä. Jos/kun menee rikki niin korvaava oli siinä 100e.

Eipä tommosesta oikeastaan mene rikki kuin kytkimet, jotka noissa 4-napin footswitcheissä ovat muuten aika hauraat. Yhden kytkimen vaihtaminen liikkeessä maksaa n. kympin.
Käykää kuulemassa Musiikkia! Musiikkinäyte on se pieni kiva nuotti kun katsot oikealle ylös. K100 #2
-K-
31.08.2005 08:15:42
Eipä tommosesta oikeastaan mene rikki kuin kytkimet, jotka noissa 4-napin footswitcheissä ovat muuten aika hauraat. Yhden kytkimen vaihtaminen liikkeessä maksaa n. kympin.

Piuha voi myös sanoa poks, ja uutta voi olla aika turhauttavaa etsiä.
Ei suotta elämys.
zeme
31.08.2005 10:38:21 (muokattu 31.08.2005 14:04:19)
Miten ihmeessä sä sait tuollaiselle setupille 20000€ hintaa?

lähinnä ihan heitto vaan. Ei siis, ei todellakaa tulisi maksamaan noin paljoa. kyllä mä nyt sen tiiä ettei tekemälläkään noin pienestä setistä voi saada noin kallista, ellei siten jotenkin onnistu sählää sitä semmoseksi.

Lisäksi jos nyt pitisi siis ostaa tuohon nyt minun olevaan räkkiini sellasiety laiteet kun jskus olen ajatellut, eli tällanen setup:

*T.C.Electronics G-Major
*T.C.Electronics D-Two
*Skrydstrup switcher/looper (4x4, customina)
*Skrydstrup interface (customina tämäkin, ja "vasta kappale" pedaali lautaan)
*Skrydstrup PowerCenter
*Skrydstrup SC-1 + 1 extension
*2xErnieBall 6166 volume pedal
*DBX 266 XL
*Dunlop gcb95
*Boss TU-2
*Voodoo Lab Pedalpower-2

tollanen setti nii se tulisi maksamaan kaikki n.8000€, en ole kylläkää noista custom jutuista varma. Tottakai tuosta voisi nipistää vielä pois. Mutta tuo on siis huom. huippu laadun kamat. Ja tottakai tuosta puutuisi muutama pedaali, ja pienimuotoinen nupin modaus, ellei koko nupin vaihto, se tuo taas hintaan lisää.että sanotaanko, jos vielä nuppi vaihtuisi ja pari kaapia, nii semmoseen reiluun kymppitonniin menisi. Mihin menee vielä joku kymmenisen vuotta :D.
No problem.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)