McNulty 28.08.2005 17:32:41 | |
---|
Haku antoi 0kpl tuloksia hakusanalla "Vibrola". Tässä tulee pari kysymystä oraakkelille ja muille tietäjille. Milloin tuota Gibson Les Paul "SG" valmistettiin Vibrola-tallalla? Saako Vibrolaa "varaosana" enää mistään? Nuo "SG:t" joista vibrola löytyy kun tuppaavat maksamaan helkkaristi, jos nyt ensinnäkään sellaista löytää. Sen muistan että Larry Finkelstein veteli Cherry-värisellä Gibson "SG:llä" ainakin yhdessä D&G-jaksossa ja voi jukoliste kun se näyttää NAMULTA juuri sillä massiivisen näköisellä kromatulla vibrolalla. Sellaisen haluaisin ja ajattelinkin kysäistä josko jostain sellaisen löytäisi (suht edullisesti). Onko siis niin että tuo Vibrola on haudattu pysyvästi ja siirretty ajasta ikuisuuteen? Bigsbyä olen SG:hen miettinyt mutta jotenkin se ei inspaa samalla tavalla kuin tuo Vibrola: http://www.legacystraps.com/img/guit/sg.jpghttp://www.tundramusic.com/images/110038_FF.jpg Eli tuollainen kuvassa oleva.. se kampi liikkuu sillai jännästi "pystysuuntaan".. eli sitä ei paineta kitaran runkoa kohti tai nosteta rungosta pois päin. Sitä kampea siis nostetaan kitaran rungon suuntaisesti ylöspäin. Tästä tallastahan on olemassa "uudempi" versio, joka tottelee myös Vibrola-nimitystä: http://www.rsguitarworks.net/sg2.jpg Tuollaisella tallalla varustettuja SG:tä varmaan löytyy uutenakin vielä, ja sellaista voisin harkita kyllä jollei sitä oikeaa, legendaarista Vibrolaa enää mistään saa. Olkoon tämä Angus Young-tyyppinen "vibrola" sitten se kuuluisa Plan B kaiken varalta: http://www.musicalnet.com.tw/images/gibson/angus%20young%20sg.jpg Mitenköhän noiden Vibrola-tallojen asennus onnistuu normaali ABR-1 ja Stopbarin tilalle? Kellään kokemusta Vibrolasta.. tasoittaisikohan tuollainen tallahäsäkkä hieman sitä kaulapainoisuutta mikä SG:ssä on ominaisuutena? Sellasta.. vibrolaa tähän threadiin!! :) "Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.) |
fox 28.08.2005 20:00:46 | |
---|
Haku antoi 0kpl tuloksia hakusanalla "Vibrola". Kokeile Maestro Vibrola, se meinaan on sen niminen..Perustuu teräspeltilevyn vääntö-eli torsiovoimaan, ei jousia, kallis ku fan..Yhden joskus vuosia sitten tilasin, kun "asiakas" halusi kovin, ja muistelisin, että nykyrahassa oli luokkaa 3-400 euroo..toisaalta alkuperäiset Klusonin Banjot eli ne Firebirdistä tutut jumalattoman tarkat ja hyvät virikoneet on kaiketi suurin-piirtein samoissa hinnoissa satsi.. Mitenköhän noiden Vibrola-tallojen asennus onnistuu normaali ABR-1 ja Stopbarin tilalle? Helppoo kun heinänteko, tulee vaan kanteen muutamalla ruuvilla.. Tosin eihän siin talla vaihdu mihinkään, ei Vibrola oo muuta kun se kielenpidin, vähän niinku Bigsby..mutta tosiaan vaan sellanen muotoon väkerretty jousiteräslevy.. ja trapetsi- jos on se pitkän mallin "Lyyra"-Vibrola..sitähän on myös pätkä-mallina.. Stopbarin reiät joutuu peittämään. Kellään kokemusta Vibrolasta.. tasoittaisikohan tuollainen tallahäsäkkä hieman sitä kaulapainoisuutta mikä SG:ssä on ominaisuutena? Sellasta.. vibrolaa tähän threadiin!! :) SG:t ei ole kaulapainosia..siis oikeet. Kauniisti balanssissa. 8) Vibrola toki lisää hiukan painoo, mutta ei se mikään kovin painava mötikkä ole, trapetsi, se levy ja trapetsin päälle se lyyra-kuvioinen teräspelti"koppa".. Kaippa niit vielä valmistettaankin, kerta Angus-signaturessakin on..en oo aikoihin kysellyt. Toinen vaihtoehto on iki-ihanat lawsuit- kopiot joissa jossain (mm Ibanezin Firebird-kopio Firebrand) oli Vibrola. Herrasmies-vibravatkutin ja vireelle yhtä armollinen ku Bigsby. Tällä hetkellä mulla ei oo enää itellä yhtään kitaraa jossa olis Vibrola, että sen puoleen en pysty esim. mittoja sanomaan. Ja kyllä, mulla on edelleen se brännyy "Pete Walli" messinkitalla.. olen avoin ehdotelmille, en sitä varmaankaan tarvihe.. ;) |
tenkainen 28.08.2005 20:45:08 (muokattu 28.08.2005 20:45:27) | |
---|
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut |
McNulty 28.08.2005 23:12:45 | |
---|
Kokeile Maestro Vibrola, se meinaan on sen niminen..Perustuu teräspeltilevyn vääntö-eli torsiovoimaan, ei jousia, kallis ku fan..Yhden joskus vuosia sitten tilasin, kun "asiakas" halusi kovin, ja muistelisin, että nykyrahassa oli luokkaa 3-400 euroo.. Asia selvä... eikä tuo 300e nyt niin paha ole :) Saman se maksaa kunnon Bigsbykin, hehe... Helppoo kun heinänteko, tulee vaan kanteen muutamalla ruuvilla.. Tosin eihän siin talla vaihdu mihinkään, ei Vibrola oo muuta kun se kielenpidin, vähän niinku Bigsby..mutta tosiaan vaan sellanen muotoon väkerretty jousiteräslevy.. ja trapetsi- jos on se pitkän mallin "Lyyra"-Vibrola..sitähän on myös pätkä-mallina.. Stopbarin reiät joutuu peittämään. Tosiaan kiinnostaisi tuollainen Maestro tahi Lyre Vibrola... kun en mielelläni sitä Schallerin Stopbarin tilalle laitettavaa LP-tremoloa enkä Bigsbyä ÄsGeehen haluaisi. Jos se tosiaan "heittämällä" menee niin aina parempi. Stopbarin reiätkin saa olla jollei ne haittaa millään tavalla Vibrolan toimintaa (tuskinpa siis haittaa...) Saa sitten joskus vaikka Stopbarin takasin jos haluaa. SG:t ei ole kaulapainosia..siis oikeet. Kauniisti balanssissa. 8) Vibrola toki lisää hiukan painoo, mutta ei se mikään kovin painava mötikkä ole, trapetsi, se levy ja trapetsin päälle se lyyra-kuvioinen teräspelti"koppa".. Oolrait... Sitä kun on Lespaan tottunut niin kaikki muut on kaulapainoisia :) Kaippa niit vielä valmistettaankin, kerta Angus-signaturessakin on..en oo aikoihin kysellyt. Toinen vaihtoehto on iki-ihanat lawsuit- kopiot joissa jossain (mm Ibanezin Firebird-kopio Firebrand) oli Vibrola. Ebaysta täytyy alkaa metsästämään ihan tuota Maestroa. Tuo Anguksella käytössä oleva on vissiin Lyre, eikö? Herrasmies-vibravatkutin ja vireelle yhtä armollinen ku Bigsby. Tällä hetkellä mulla ei oo enää itellä yhtään kitaraa jossa olis Vibrola, että sen puoleen en pysty esim. mittoja sanomaan. No helkkari... olit minun ensimmäinen ja viimeinen toive :) Pitänee siis ahkerasti etsiä ameriikasta ja pistää G-pajalle eemeliä jos sieltä vaikka kovaan rahaan saisi Maestroa minun musiikkiini... Ja kyllä, mulla on edelleen se brännyy "Pete Walli" messinkitalla.. olen avoin ehdotelmille, en sitä varmaankaan tarvihe.. ;) Hehe, asia selvä. Kyllä minä sen jollain määrällä euroja voisin pois ostaa kuleksimasta. Länttään sen vaikka tuohon Epiluuri LP Stanuun ja katon miten se siinä istuu. Vibrolaa metsästämään siis... "Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.) |
McNulty 28.08.2005 23:27:33 | |
---|
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
LaXu 28.08.2005 23:58:25 | |
---|
Korjatkaa jos olen ihan hakoteillä, mutta eikös tuo Vibrola ole vähän "kasa paskaa" vekottimen maineessa? Jostain muistan lukeneeni, että menee tuota hellästikin käyttäessä skeba herkästi epävireeseen. Henk. koht. kokemusta laitteesta ei ole. |
Tompsi 29.08.2005 00:29:26 (muokattu 29.08.2005 00:29:48) | |
---|
Korjatkaa jos olen ihan hakoteillä, mutta eikös tuo Vibrola ole vähän "kasa paskaa" vekottimen maineessa? Jostain muistan lukeneeni, että menee tuota hellästikin käyttäessä skeba herkästi epävireeseen. Henk. koht. kokemusta laitteesta ei ole. Tätä mieltähän taisi ainakin Angus Young olla kun vaihtoi siitä 60's SG:stään tuon vekottimen tavalliseen Tune-O-Maticiin, useaan otteeseen on haastatteluissakin haukkunut vehjestä (sekä yleensäkin vibran käyttöä ja tunnetuimpia käyttäjiä). |
McNulty 29.08.2005 01:26:07 | |
---|
Korjatkaa jos olen ihan hakoteillä, mutta eikös tuo Vibrola ole vähän "kasa paskaa" vekottimen maineessa? Siis missä mielessä? Vireen pitämättömyys vai kenties joku toinen seikka? Ajattelin sitä vain tuollaiseksi "miedoksi vibraksi" jolla ei ole tarkoituskaan mitään floikkaa replikoida... vaan saada lähinnä SG:stä ulos sellaisia stratoille ominaisia köykäsiä "väbätyksiä" :) Jostain muistan lukeneeni, että menee tuota hellästikin käyttäessä skeba herkästi epävireeseen. Henk. koht. kokemusta laitteesta ei ole. Onkohan tuota kokeiltu Earvanan satulan kanssa ja vaikka lukittavien virittimien kera? Itse meinaan ajattelin jo Bigsbyä mutta se ei vaan jotenkin soinnu tuohon SG:hen... http://www.everythingsg.com/catalogs/1972%20SG%20Deluxe.jpg En tykkää, nicht gut... :) Ja tuo Schallerin LP Tremolo ei sekään oikein vakuuta... Jäljelle jää siis joko pintaan asennettava floikka (YÖK!!!) tai sitten tuollainen Vibrola-thang... Arvannet että miun valinnat on hyvin vähissä :) "Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
jami87 29.08.2005 09:28:30 | |
---|
Pastilli?
THV-Klubi #29
Faijas on äijä.
Romantikkoitkijät #17 |
Artist 29.08.2005 11:14:07 | |
---|
Korjatkaa jos olen ihan hakoteillä, mutta eikös tuo Vibrola ole vähän "kasa paskaa" vekottimen maineessa? Jostain muistan lukeneeni, että menee tuota hellästikin käyttäessä skeba herkästi epävireeseen. Henk. koht. kokemusta laitteesta ei ole. Voi olla, itse tässä toukokuussa testailin Lyre Vibrolalla varustettua Firebird VII:tä, kun olin Birdiä etsimässä. En teidä oli vibra sitten kunnolla säädetty tahi kiinnitetty, mutta siihen ei tarvinnut kuin hädin tuskin koskea, niin meni keppi epävireeseen. Toisaalta, olen nähnyt Firebirdillä ihan runsastakin kammenkäyttöä, jossa ei kitara ole kuitenkaan ihan hirveästi epävireeseen mennyt, joten kyse lienee jokseenkin sitten säädöistä. Some folks like water, some folks like wine, but I like the taste of straight strychnine!
*Bella Italia #10* |
fox 29.08.2005 11:15:27 | |
---|
Korjatkaa jos olen ihan hakoteillä, mutta eikös tuo Vibrola ole vähän "kasa paskaa" vekottimen maineessa? Jostain muistan lukeneeni, että menee tuota hellästikin käyttäessä skeba herkästi epävireeseen. Henk. koht. kokemusta laitteesta ei ole. Vähä-sinnepäin... 8) Kyllähän se käytössä oli/on monilla, jopa Jimi itte soitti pitkään FlyingV:llänsä jossa oli tuo "pätkä" Vibrola, eli samainen vehje mutta ilman sitä pitkää "apu-koreeta" Lyre-metallilätkää.. Jos ei ulkonäkö-tms.asiat ole tärkeetä, melkein itse valittisin Duesenbergin tai Schallerin tms.. Ja sitte muuten jos isompaa kaiverrusta niin Kahlerin Flyerin. =) Mutta eipä moiseen ole tarvetta.. |
trih 29.08.2005 16:34:52 | |
---|
Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?"
Dad: "It's a universal acronym."
Danae: "An acronym of what?"
Dad: "We Are Right."
— from the cartoon Non Sequitur by Wiley |
Les Fender 29.08.2005 17:46:11 | |
---|
Epiltä nähtävästi tullu rajoitettu erä SG:tä Maestrolla 425€: http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-184139.html Eihän tuo tietenkään Gibsoni ole...Mutta kertoo kyllä paljon ison Gn hinnoittelusta et "sisar" merkissä saa Maestron hinnalla kitaran ikäänkuin kaupanpäälle. Kitara tykkää kun sillä soitetaan!! |
Mutta kertoo kyllä paljon ison Gn hinnoittelusta et "sisar" merkissä saa Maestron hinnalla kitaran ikäänkuin kaupanpäälle. vaan olisiko G-pajan käyttämät vibrolat sittenkin eri metalliseoksesta kuin Epiphonen käyttämät? Tätä en tiedä mutta kunhan ajatuksena heitin ilmaan. Tuollaista sideways Vibrolaa ei kyllä ole missään. Näköjään TODELLA harvinaisia. Ei ollut Ebayssa... ei brittien, ei saksan eikä edes jenkkilän ebayssa. Hiukan toivottomalta tuo nyt näyttää SG med Vibrolan suhteen :( "Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
Les Fender 29.08.2005 18:00:35 | |
---|
vaan olisiko G-pajan käyttämät vibrolat sittenkin eri metalliseoksesta kuin Epiphonen käyttämät? Tätä en tiedä mutta kunhan ajatuksena heitin Onhan se Epiluurin varmasti samanlaista kiinanrautaa kun muutkin osat, mut tuskin tuon osan teossa materiaalin osuus kovin vallitseva on. Sitä G osien yleistä hinnoittelua voivoi voivottelin;) Kitara tykkää kun sillä soitetaan!! |
LaXu 29.08.2005 18:08:07 | |
---|
Onhan se Epiluurin varmasti samanlaista kiinanrautaa kun muutkin osat, mut tuskin tuon osan teossa materiaalin osuus kovin vallitseva on. Sitä G osien yleistä hinnoittelua voivoi voivottelin;) Niin, Gibsonin kaularaudansuojuksetkin kun maksavat pari kymppiä, yksi potikka saman verran ja kytkimen muovinen nuppi jotain 6€ tms. Kivat katteet, kun kyseisiä osia muuten saa puolella eurolla ja potikat jotain parin euron luokkaa... |
Les Fender 29.08.2005 19:18:04 | |
---|
Niin, Gibsonin kaularaudansuojuksetkin kun maksavat pari kymppiä, yksi potikka saman verran ja kytkimen muovinen nuppi jotain 6€ tms. Kivat katteet, kun kyseisiä osia muuten saa puolella eurolla ja potikat jotain parin euron luokkaa... Joo.. Omia patoutumia tuossa purin.. Ohvitopikkia kyllä.. G osaa ottaa rahat pois sellaisilta kuin minä. Kitaran psykoakustiikka huononee huomattavasti vastaavilla, mutta halvemmilla osilla.(Pahimmassa tapauksessa samoja, tulevat vain "oikeasta" osoitteesta) Kyllä Gllä meidät hölömöt tunnetaan.. Kitara tykkää kun sillä soitetaan!! |
fox 29.08.2005 20:17:50 | |
---|
Kivat katteet, kun kyseisiä osia muuten saa puolella eurolla ja potikat jotain parin euron luokkaa... Niin no, potikat (kunnon) kyllä jonkun verran maksaa, jos vertaa no-name Korean -> Centronics CTS ja samoin mikkiswitchit, joita noissa itäisissä joskus joutuu korjailemaan, löystyvät niistä liuskat, toisin kuin Switchcrafteissa.Laatu maksaa näet, ja kestävyyteen panostaminen. Vahinko kun ei oo enää kellään Allen-Bradleyn potikoita, ne oli toosi hyviä.. (ja maksoivatkin kyllä, mutta voi miten oli toimivia..) Lisäksi ehken se työpalkka on tuolla kaukomailla vähän muuta ku ammattimiehen palkka Tennesseessä. Luulisin. Siltikin, jos tuota iänikuista taisteluparia vertaa, ei niissä aivan pöyristyttävän suuri hinnanero loppuviimeks ole. Itselle opetettiin tuolla muinoin varaosahinnoittelua, se menee suurin piirtein konepuolella niin, että lasketaan raaka-ainekulut, työpalkat ja 20% varaosavaraston ylläpitomaksu tuosta summasta, ja kerrotaan sitte mielivaltaisella luvulla, vaikka 3.14 tuo summa. Siitä tulee sitte varaosahinta. 8) Enpä kyllä rupeis puolella eurolla tekemään bell-trussrodcoveria, en.. Ehkä ahkera kiina-poika sellasen tekiskin..jos nimittäin suhteuttaa vaikka Suomen palkkatasoon, niin puoleen euroon ei taida montaakaan minuuttia jäädä työaikaa. Ja ku pitäs vielä virmallekin katetta siitä jäädä.. ;) Eipä nuo Elginissä, Illinoisissa tehdyt mikitkään huokeita ole.. ;) |
fox 29.08.2005 20:25:57 | |
---|
Tuollaista sideways Vibrolaa ei kyllä ole missään. Näköjään TODELLA harvinaisia. Ei ollut Ebayssa... ei brittien, ei saksan eikä edes jenkkilän ebayssa. Hiukan toivottomalta tuo nyt näyttää SG med Vibrolan suhteen :( Meinaat sitä "oikein vanhaa" vibra-vatkutinta? niitä ei varmalla ole, koska se on "vähä heikoo ainetta" eli se vivusto kärsi murtumista, koska se oli näitä "valumetalleja", muistaakseni zamac-nimellä tunnettua, pääosin sinkkilejeerinkiä, eikä niinmuodoin ollu kovin murtolujaa, väsyi helposti.. Tuo normi-Maestro, tai se pohjalevy/torsiolevy on jotain jumalattoman kovaa jousiterästä, eikä kuoleennu helpolla. Mutta silti, kovassa käytössä vireen pito on vähän arpapeliä. Mutta eipä se olekaan mikään syvyyspommi-vibra. Ja onhan se tyylikäs, vallankin se pitkällä Lyre-kotelolla. Lyhyttä Vibrolaa oli muuten sellasta tasa-asennettavaa ja sitten sellasta "Spacer-block"-tyyppistä, jossa se häntä tulee kannesta noin 10 mm korkeuteen, kahdelle tolpalle. Jälkimmäisessä on ehkä vähän enemmän sitä väännön varaa.. Mutta tosiaan, Epin SG:n ostat ja siitä tuon vibran..vähä fiksaat ja virittelet ja pistät loput myyntiin.. ;) |
Joees 29.08.2005 21:06:49 | |
---|
Tsekatkaapa Custom-Soundsin käytetyt kitarat. Se "Les Paul" sieltä. Siinä on SG:tä vibrolalla. Ja taatusti vintagea. Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock |