Aihe: Multiefektikysymys. (Eikö toimi, vai enkö vaan osaa?)
1
kanka
29.08.2005 15:02:05

Sain vihdoin vahvistinmallinnukset korvattua kunnon putkipelillä Laney LC30II:lla. Ongelmana on se, että Digitech GNX2 -multiefektiprosessorini ei pelitä Laneyn kanssa. Vahvistin- ja kaappimallinnukset on pois päältä, mutta silti hirveät suhinat ja pörinät, eivätkä efektit kuulosta ollenkaan hyvältä. Olen koettanut vehjettä sekä luuppiin, että vahvarin eteen. Olenko siis tehnyt kaiken mitä voi, vai onko jotain kikkaa millä tuon superdigivehkeen saisi toimimaan simppelin putkivahvistimen kanssa?

Multipurkista en tarvitsisi oikeasti kuin delayta ja chorusta, että suurta vaivaa niiden hankkimisessa erillisinä pedaaleina ei ole. Harmittaa vaan kun sitten livekäytössä ei pääse whammyjutuilla leikkimään..
Kysymysmerkkejä (?) klikkaamalla näet pikaohjeen.
JuSu
29.08.2005 15:07:59 (muokattu 29.08.2005 15:10:04)
Vahvistin- ja kaappimallinnukset on pois päältä, mutta silti hirveät suhinat ja pörinät, eivätkä efektit kuulosta ollenkaan hyvältä

Mitenkäs volumet? Tuossa on varmaan jotain sisäisiäkin tasonsäätöjä yms. Jos esim. kitaran signaalia kovasti buustataan sisääntullessa ja sitten taas jarrutetaan jossain välissä, niin varmasti kehittyy suhinaa.

Tarkistele siis in ja out -volumetasot, mix -säädöt ja muut sellaiset.

Jos ei muuten löydy, niin tee tyhjä patchi (eli missä ei ole mitään efektiä tai mallinnusta päällä). Kohiseeko? Jos kohisee, niin ei liene enää montaa asetusta, jolla sitä voi yrittää vähentää. Jos ei millään onnistu, niin sitten se on valitettavasti voi voi... Mutta jos kohina häipyy, niin lisäile sitten efektejä yksi kerrallaan ja yritä pitää pörinät kurissa.

Eli ruuvaamaan vaan...

JuSu
Minä olen myyrä.
kanka
29.08.2005 15:36:42

Testit tehty. Surinaa ei oikein säädettynä juurikaan kuulunut, mutta saundi muuttuu aivan liikaa. Sellaiselta muoviselta ja diskanttiselta kuulostaa, vaikka EQ olisi multipelistä miten, ja kaikki efektit ja mallinnukset pois päältä.

Könkköä tommonen että kitaralle tarkoitettu multiefekti ei sitten toimikaan kunnon kitaralaitteiden kanssa. Kotona äänitellessä ja stereokaiuttimilla soitellessa mitä mainioin peli, mutta vahvarin kanssa baad. Mitenkäs muuten jotkut kalliimaat multipelit niinkuin vaikka G-major? Ei kai sellaisetkin vääristä saundia päällä ollessaan?

No, eipä kai tässä muuta kuin pikkupedaalit kehiin ja lautaa väsäilemään taas.

Kiitoksia silti neuvoista!
ps3t
29.08.2005 18:28:26

Muistitko laittaa vahvistimen clean kanavalle?
Life is shit and then you fucking die.
Prog
29.08.2005 18:43:03
Mulla sama juttu GNX3:sen kanssa. En oo jaksanu alkaa taistelemaan, joten soittelen kuulokkeet päässä.
ps3t
29.08.2005 18:48:59

Ihme juttu. Mulla on Laneyn nuppi sekä gnx3:nen eikä ole ollut mitään ongelmia. Olisikohan noissa digitecheissä joku valmistusvika
kanka
29.08.2005 19:26:28

Kyllähän se clean -kanavalla kuulostaa ihan siedettävältä, mutta olisi sitä delayta kiva saada säröönkin..
ps3t
29.08.2005 19:34:09 (muokattu 29.08.2005 19:34:47)

Kyllähän se clean -kanavalla kuulostaa ihan siedettävältä, mutta olisi sitä delayta kiva saada säröönkin..

Siis multiefektilaitteita käytettäessä kitaravahvistimen kuuluu olla aina clean kanavalla. Itse säröhän tulee sieltä multiefektistä. Vai tarkoititko että häiriöitä kuuluu kun laitat gnx:stä särön päälle?
ReBeat
29.08.2005 19:45:55

Siis multiefektilaitteita käytettäessä kitaravahvistimen kuuluu olla aina clean kanavalla. Itse säröhän tulee sieltä multiefektistä. Vai tarkoititko että häiriöitä kuuluu kun laitat gnx:stä särön päälle?

Kanka aloitti näin: "Sain vihdoin vahvistinmallinnukset korvattua kunnon putkipelillä Laney LC30II:lla.". Ilmeisesti särö ja rupi on siis tarkoitus hakea vahvistimesta eikä Digitekistä. Yleensä multiefekteistä otetaan oikeita efektejä eikä mitään säröjä koska oikeissa multiefekteissä ei ole kunnon säröjä.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
kanka
29.08.2005 20:14:05

Ilmeisesti särö ja rupi on siis tarkoitus hakea vahvistimesta eikä Digitekistä. Yleensä multiefekteistä otetaan oikeita efektejä eikä mitään säröjä koska oikeissa multiefekteissä ei ole kunnon säröjä.

Täts vat ai ment.
ps3t
29.08.2005 20:26:27

Täts vat ai ment.

Jaa no sitten...pahoittelen huolimattomuuttani:)

Kyllähän noista multiefektivehkeistä(ainakin digitechin gnx:t) saa ainakin mun mielestä älyttömän hyviä säröjä. Tässä on yksi esimerkki biisistä(tuo ylempi) jonka särö on suoraan gnx3:sta http://www.mikseri.net/artists/?id=34514
kanka
29.08.2005 20:48:29 (muokattu 29.08.2005 20:57:17)

Kyllähän noista multiefektivehkeistä(ainakin digitechin gnx:t) saa ainakin mun mielestä älyttömän hyviä säröjä.

Itsekin olen tyytyväinen muutamaan GNX:n särösaundiin kuulokkeilla ja hifivahvarilla (dynamiikka tosin vähän niin ja näin). Mutta se on hieman eri asia kitaravahvistimella + sitten vielä jos se on putkikone. Ja toisekseen, ihmettelen että kuka haluaisi digisirinää ulos putkipelistään, kun kunnon heleyttäkin on tarjolla..:) Ostin Laneyn kaveriksi DS-1:n. Kyllä maittaa mallinnuksien jälkeen!

Tosin tietysti musiikkityylistähän se rippuu, että tarvitseeko niitä putkisäröjä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)