Aihe: Pikkurillin käyttö sooloissa
1 2 3 4 5
Paradigma
28.08.2005 13:05:42

Olempa jotain noita "parempia" kitaristeja nähnyt sooloilemassa. Yleensä jättävät pikkurillin käytön kokonaan pois. Miksi? Luulisi että sen kanssa saisi soitettua vielä 'vähän nopeemmin ja hienompia juttuja'.
http://www.mikseri.net/artists/?id=21846
Roitto
28.08.2005 13:29:00
Olempa jotain noita "parempia" kitaristeja nähnyt sooloilemassa. Yleensä jättävät pikkurillin käytön kokonaan pois. Miksi? Luulisi että sen kanssa saisi soitettua vielä 'vähän nopeemmin ja hienompia juttuja'.

JOhtuu varmaan siitä et joillaki pikkurilli ei oo kehittyny niin hyvin ku muut
Yo' momma so fat, Chuck Norris couldn't lift her.
mikko k
28.08.2005 13:32:39
no ehkä semmonen asia ettei kannata paljon päätä vaivata..mutta kyllä itellä ainakin on tasikysymys ja jos vaihtoehtona on että painanko pikkurillillä vai nimettömällä ni nimetön toimii yleensä huomattavasti paremmin..
enema
28.08.2005 13:44:32 (muokattu 28.08.2005 14:09:00)
Jos soitto sujuu hyvin kolmen sormen avulla, miksi mennä sotkemaan sitä mahdollisesti hidasta ja kömpelöä pikkurilli sinne. Sama kun komppaus sujuisi oikealla kädellä varsin loistavasti, mutta yrittäisi vielä lerssilläkin sohia sinne. Tai ei nyt ihan, mutta.

Itse kyllä käytän ja pyrin treenaamaan tuota viimeisintä nakkia.
Eskimo ninja deathmetal
lxi
28.08.2005 13:51:06
Varsinkin itseoppineille käy herkästi niin, että pikkusormi jää muita heikompana ja lyhyempänä sormena vaille treeniä heti alusta lähtien, jolloin syntyy "catch-22": heikkoa pikkusormea ei tule käytettyä, jolloin se ei myöskään koskaan saa harjoitusta eikä koskaan vahvistukaan "käyttökelpoiseksi".

Itse kohtuullisen kovan koulun läpikäyneenä suosittelen käyttämään pikkusormea alusta lähtien säännöllisesti. Se on lopulta aika pieni homma saada se pelaamaan tyydyttävästi, ja siitä on valtavasti hyötyä myöhemmin.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
kuunneltua
McNulty
28.08.2005 13:53:19
Ainakin Marty Friedman ja Heikki Silvennoinen ovat pärjänneet hyvin minimaalisella pikkurillin käytöllä :) Itse kuulun kanssa tähän "koulukuntaan" joka käyttää pikkurilliä vain äärimmäisen pakon edessä.
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
oiva tumpeloinen
28.08.2005 14:06:16
Ainakin Marty Friedman ja Heikki Silvennoinen ovat pärjänneet hyvin minimaalisella pikkurillin käytöllä :) Itse kuulun kanssa tähän "koulukuntaan" joka käyttää pikkurilliä vain äärimmäisen pakon edessä.

Tähän samaan kategoriaan kuuluu muuten aika pitkälti se kovasti rakastettu Ynkky. Käyttää meinaan yllättävän vähän sitä pienintä sormeensa siellä lankulla ajatellen kuinka monta ääntä se sinne saa mahtumaan.

Itse kohtuullisen kovan koulun läpikäyneenä suosittelen käyttämään pikkusormea alusta lähtien säännöllisesti. Se on lopulta aika pieni homma saada se pelaamaan tyydyttävästi, ja siitä on valtavasti hyötyä myöhemmin.

Kiisteltyä faktaa. Monen mielestä sen pikkurillin sais vaikka leikata pois, mutta kunnollisesti opeteltuna vähentää kummasti kiirettä..........ainakin minun mielestä. Eikä tämä nyt koske pelkästään 'tiluttamista', vaan se pikkurillin käyttö korostuu enemmänkin niissä (mitä itse kutsun helvetiksi) nopeissa soinnutuksissa. Siis puhuttaessa jostain muusta kuin voimasoinnuista.

Loppujen lopuksi pikkurillin käyttö on vähän sama juttu kuin teorian osaaminen: ne jotka osaa, kertoo ettei ilman sitä elä ja jotka ei osaa sanoo ettei sillä mitään tee.
sunder
28.08.2005 14:18:13
Jos kädessä on (yleensä) 5 toimivaa sormea, joita voi hyödyntää soitossa, niin miksi jättää yksi tarkoituksellisesti pois? Vastaus tähän ei voi olla, että "pikkurilli on heikko". No kai se on heikko (kuten muutkin sormet alussa), jos sitä ei reenaa alusta asti. Tai no kyllähän se luonnollisesti on vähän heikompi kuin muut sormet, mutta ei niin heikko etteikö sitä voisi käyttää ja vahvistaa.
"Try, fail, live, learn - and die happy trying" -Dimebag Darrell
tähtivaeltaja
28.08.2005 14:26:22
Jos soitto sujuu hyvin kolmen sormen avulla, miksi mennä sotkemaan sitä mahdollisesti hidasta ja kömpelöä pikkurilli sinne

Ei se ole hidas ja kömpelö kun alusta asti treenaat sen yhtä vahvaksi kuin muutkin nakit.
sarkjan
28.08.2005 14:35:51
Se että jotkut kuuluisuuset tulevat toimeen vähällä pikkusormen käytöllä, ei tarkoita sitä etteikö sitä itse kannattaisi opetella käyttämään. Ja nimenomaan kun siihen pikkusormen käyttöön opettelee alusta asti, se ei jää muita heikommaksi.

Ennemmin tai myöhemmin tulee huomaamaan kuinka paljon on hyötyä, kun on kaikki resurssit käytettävissä.
Minne kaikki plekut kadonneet - Where have all the plectrums gone
Ze Kink
28.08.2005 14:50:01
Ainahan tuota on tullu käytettyä, ja käytän vieläkin. Lähes yhtä vahva se on kuin muutkin sormet, koska olen sillä aina soittanut. Kyllä siitä on apua ollut.
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
Jamzku
28.08.2005 14:51:48
Alusta alkaen olen pikkurilliäkin käyttänyt enkä oikein ymmärrä miten kolmella sormella voi soittaa yhtään mitään. Tarpeeksi treenaamalla pikkusormen voimattomuus menettää merkityksensä. Itse käytän tuota pikkosormea aivan yhtä paljon mitä nimetöntä ja keskisormea.
"Music is a safe kind of high" - Jimi Hendrix
Jzci
28.08.2005 14:52:41

Jos kädessä on (yleensä) 5 toimivaa sormea, joita voi hyödyntää soitossa, niin miksi jättää yksi tarkoituksellisesti pois?

Näin minäkin olen sen alusta asti ajatellut. Eikö tuo nyt ole ihan selvä asia että pikkurillin käyttö mahdollistaa kaikenlaisia juttuja mitkä eivät kolmella sormella rimpuillessa onnistuisi?
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Tiluliluliitä: TÄÄLTÄ
apenaattori
28.08.2005 14:54:01 (muokattu 28.08.2005 14:54:29)
Jos soitto sujuu hyvin kolmen sormen avulla, miksi mennä sotkemaan sitä mahdollisesti hidasta ja kömpelöä pikkurilli sinne. Sama kun komppaus sujuisi oikealla kädellä varsin loistavasti, mutta yrittäisi vielä lerssilläkin sohia sinne. Tai ei nyt ihan, mutta.

Heh! :-D
Itse olen huono käyttämään pikkurilliä. Rupeaa harmittamaan, kun välillä kun improilee, niin soittaa jonkun nuotin pikkurillillä, johon sopisi bendaus, mutta pikkurilli ei ole tarpeeksi vahva...
Go ahead, punk, make my day!
Brian May jr.
28.08.2005 14:57:11 (muokattu 28.08.2005 15:01:26)

Komppaan.

EDIT: Niin, ja itse siis soitan 12-setillä e-vireessä ja pystyn bendaamaan pikkurillillä vielä jostain a-mollipentatonisen tiimoilta, eli kyllä sen pikkurillin saa treenattua vahvaksi.
meanbone
28.08.2005 15:07:30
Itse soitin varmaankin viisi vuotta käyttäen pikkurilliä vasta pakon edessä ja silloinkin huonosti. Sitten aloin usein törmäilemään juttuihin, mitkä ovat melkeinpä mahdoton soittaa käyttämättä pikkurilliä, joten opettelin käyttämään pikkurilliä sujuvasti. Viimeiset vuodet olen pikkurilliä käyttänyt, ja tuohan se soittoon paljon syvyyttä ja mahdollisuuksia.
I'm gonna take you to the bank, Senator Trent. To the blood bank! -Steven Seagal - Hard To Kill
Paradigma
28.08.2005 15:59:38 (muokattu 28.08.2005 15:59:49)

Pitää varmaan alkaa sit nostelemaan painoja sillä B) hohohoh.

Offtopic. Se on paska ku ei täältä nastolasta pääse musiikkiopistoon kun ei kunta maksa jotain tukea. offtopic.
http://www.mikseri.net/artists/?id=21846
oiva tumpeloinen
28.08.2005 16:38:42
Pitää varmaan alkaa sit nostelemaan painoja sillä B) hohohoh.

Jos sillä nostelet suositan ehdotonta varovaisuutta.

Jos taas sormia haluat vahvistaa, on yksi hyvä köyhän miehen tapa tehdä se tennispalloa puristelemalla esim. DADAuksen ohella.
Ed_Guy
28.08.2005 18:12:14
En nyt väitä, että olisin mikään hyvä soittaja, koska en ole. Mutta en tiedä miten pärjäisin ilman pikkurilliä
THV-Klubi #27
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)