Disposable 25.08.2005 16:00:04 | |
---|
Elikkä tämmöinen on osittain minua arveluttanut ja arveluttaa varmasti monia muita kitara-aloittelijoita. Eli jos tästä vaikka jonkinlainen FAQ-saataisiin (?). Kysymys: Miksi tämä kappale ei kuulosta samalta kuin levyllä vaikka soitan tabulatuurit aivan oikein? Vastaus: Syy on luultavasti kitaran vireessä. Esim. Mokoma ja Kotiteollisuus käyttävät kitarassa erilaista virettä kuin absoluuttista, saadakseen kitaroihinsa erilaisen äänen. Yksi suosittu viritystaajuus on Dropped D. Mutta lopuissa saatte te jo auttaa :P Esim. Millä virityksellä System of a Down soittaa? Miten kitaroiden kielet pitää virittää oikeiden äänien saamiseksi? Pitääkö eri virityksillä soitettaessa ostaa aina paksumpia kieliä? |
@_@ 25.08.2005 16:22:26 | |
---|
soad cgcfad |
Rokkinorsu 25.08.2005 16:58:46 (muokattu 25.08.2005 20:13:31) | |
---|
Höm, tää ei kyllä tule toimimaan, koska ei kaikki bändit soita joka biisiään samassa vireessä. Otetaan ny vaikka opeth. Bändi käyttää tietääkseni ainakin EADGHE ja DGCFAD vireitä.. Sitte basso EADG, DGCF ja DADG vireitä.. Että melko hankalaa sanoo millä vireellä mikäkin bändi soittaa.. Basisti. (Kertonee kaiken oleellisen?) ;) |
@_@ 25.08.2005 20:39:54 | |
---|
ehkä se meinasi jotain tiettyä virettä mikä on ominainen jollekin bändille ok |
Rokkinorsu 25.08.2005 22:57:28 | |
---|
ehkä se meinasi jotain tiettyä virettä mikä on ominainen jollekin bändille ok Ka siinäpähä, tehkööt mitä huvittaa.. Toin vaan esille tämmösen seikan..:) Basisti. (Kertonee kaiken oleellisen?) ;) |
baron 25.08.2005 23:18:15 | |
---|
Radion sinfoniaorkesteri soittaa vireellä 445 Hz "Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB |
McNulty 26.08.2005 01:04:32 | |
---|
Mie (eli Eri artisti :)) soittelen seuraavilla vireillä: E, D ja Open-G Onpa joskus ollut tuo Charveli Eb ja "E tuned down 1/4 step" myöskin. E-vireellä pärjää pitkälle :) "Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.) |
se7en 26.08.2005 11:18:14 | |
---|
Joo, näitä kans yrittäny kysellä ja kaivella... Kotiteollisuus: C#-G#-C#-F#-A#-D# Wasara: C#-G#-C#-F#-A#-D# Mokoma: D-A-D-G-H-E No noi varmaan kaikki jo tiesikin, mutta itseäni kiinnostaa lisäksi seuraavien bändien vireet: Swallow the Sun, Sentenced, Niskalaukaus, Tuoni, Stam1na.. En varmaan kovin kauas veikkaa, jos väitän monen metallibändin käyttävän tuota drop-C# -virettä. |
Deves 26.08.2005 12:03:23 | |
---|
itseäni kiinnostaa lisäksi seuraavien bändien vireet: Swallow the Sun, Sentenced, Niskalaukaus, Tuoni, Stam1na.. Muista en tiedä, mutta Niskalaukaus käyttää ainakin Dropped D. Jossain haastattelussa muistaakseni sanoi, että on vain yksi minkä soittavat E vireestä. En vain muista biisin nimeä nyt. En ole täydellinen, minusta puuttuu kaikki virheet. |
Explorer 26.08.2005 12:50:06 (muokattu 26.08.2005 12:52:04) | |
---|
Muista en tiedä, mutta Niskalaukaus käyttää ainakin Dropped D. Outoa että aina kaikki sanovat niiden soittavan aina drop-D:stä, kun itse levyjen mukana soitelleena sanoisin että vire on reilusti matalampi: useimmiten drop-B, mutta Itku-levyllä drop-A#. Ainakin niillä vireillä jynkky kuulostaa sellaiselta kuin levyllä, mutta ehkä vain soitan ne itse siitä kohtaa mistä basso menee ja kitarat menevätkin oikeasti ylempää. Sentenced Normaali D-vire (ei dropped). Up the Irons! |
Deves 26.08.2005 14:11:40 | |
---|
Outoa että aina kaikki sanovat niiden soittavan aina drop-D:stä, kun itse levyjen mukana soitelleena sanoisin että vire on reilusti matalampi: useimmiten drop-B, mutta Itku-levyllä drop-A#. Ainakin niillä vireillä jynkky kuulostaa sellaiselta kuin levyllä, mutta ehkä vain soitan ne itse siitä kohtaa mistä basso menee ja kitarat menevätkin oikeasti ylempää. No, näin ne pojjaat sanos, et kaipa ne oli okeissa :) elleivät sitten tahallaal kiusaa tehneet uskollisille rämpyttelijöille. En ole täydellinen, minusta puuttuu kaikki virheet. |
se7en 26.08.2005 14:33:01 | |
---|
Voisko joku vielä valottaa, että kun esim drop-C# = C#-G#-C#-F#-A#-D#, niin miten menee esim. drop-A? Tai muuten miten noi menee, niihin varmaan löytyy joku logiikka? |
Explorer 26.08.2005 15:19:20 | |
---|
Voisko joku vielä valottaa, että kun esim drop-C# = C#-G#-C#-F#-A#-D#, niin miten menee esim. drop-A? Tai muuten miten noi menee, niihin varmaan löytyy joku logiikka? Drop vireen nimessä tarkoittaa sitä, että E-kieltä on tiputettu kokosävelaskeleen (=2 nauhaväliä) verran, samaan vireeseen D-kielen kanssa. Drop-A tulee siis niin, että ensin pudotetaan koko kitaran vire B:hen (5 nauhaväliä alas normaali-E:stä), ja sen jälkeen pudotetaan (drop) vielä E-kieltä 2 nauhaväliä lisää. Logiikka on siis tämä. Up the Irons! |
maelstrom 26.08.2005 15:25:40 (muokattu 26.08.2005 15:28:06) | |
---|
Voisko joku vielä valottaa, että kun esim drop-C# = C#-G#-C#-F#-A#-D#, niin miten menee esim. drop-A? Tai muuten miten noi menee, niihin varmaan löytyy joku logiikka? "Perusvirehän" on EADGHE. Siitä Drop-d saadaan virittämällä ala-e kokosävelaskeleen (eli kaksi nauhallista) alaspäin, mutta jätetään muut kielet rauhaan. Tuloksena DADGHE, eli tuo kuuluisa drop-D. Tuosta kun viritellään vielä kaikkia kieliä saman verran alaspäin, saadaan nuo muut droppivireet, eli drop-C# saadaan virittämällä drop-d:ssä olevia kieliä jokaista puoli sävelaskelta (= yksi nauha) alas, drop-C:hen päästään pudottamalla tuosta jokaista kieltä vielä puoli sävelaskelta. Eli tärkeää noissa siis on se, että kaikkia kieliä pudotetaan saman verran, jolloin niiden väliset erot pysyvät samoina. Edit: Drop-A tässä tapauksessa siis menee AEADF#H, mutta melkein jo käyttäisi 7-kielistä tuossa vaiheessa, eli AEADGHE Edit^2: Olen hidas. Ei musiikki ääntä ole, vaan tunteita.
IMIK #12 |
Disposable 26.08.2005 16:21:28 | |
---|
Olen siis todellinen aloittelija tämmöisessä musiikin teoriassa, siksi tälläisen topicin kyhäsin. Eli perus-vireen ymmärrän. E-A-D-G-H-E, eikö? Ja nyt tämä Drop-D:kin selvisi (D-A-D-G-H-E ?). Entäs sitten nämä "risuaita"-vireet :P En tosiaan tiedä oikeita termejä, joku vähän älykkäämpi jos voisi auttaa. Eli miten esim. Tämä SOAD:in suosima Drop-C menee? Ala-e -kieli on muistaakseni viritetty C# (Guitar Pron mukaan, muita en muista), mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Kuinka paljon kieltä viritetään kun se menee vain tuon "risuaidan" alemmas tai ylemmäs? Ja sitten tämä kieliasia. Onko kellään tämmöisistä vireistä kokemusta, oletteko joutuneet melkein poikkeuksetta ostamaan paksumpia kieliä? |
Sanchez 26.08.2005 19:07:45 | |
---|
Tämä SOAD:in suosima Drop-C menee? Ala-e -kieli on muistaakseni viritetty C# (Guitar Pron mukaan, muita en muista), mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Kuinka paljon kieltä viritetään kun se menee vain tuon "risuaidan" alemmas tai ylemmäs? Jos alin kieli on C#, niin kyseessä on Drop C#-vire, joka on puolisävelaskelta ylempää kuin Drop C-vire ja puolisävelaskelta alempaa kuin Drop D-vire. Eli käytännössä siinä välissä :). Drop D: D A D G H E Drop C#: C# G# C# F# A# D# Drop C: C G C F A D "There is no sin except stupidity" --Oscar Wilde |
No noi varmaan kaikki jo tiesikin, mutta itseäni kiinnostaa lisäksi seuraavien bändien vireet: Swallow the Sun, Sentenced, Niskalaukaus, Tuoni, Stam1na.. Jaa-a.. Sentenced soittaa D-vireellä, muita en tiedä. I don't give a flying fuck motherfucker!! |
PoLFus 26.08.2005 21:52:19 | |
---|
soad cgcfad Joo, mut mezmerize on C#G#C#F#A#D#. "I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ |AKKK#11 |
secondarymind 27.08.2005 02:36:05 (muokattu 27.08.2005 02:53:02) | |
---|
Olen siis todellinen aloittelija tämmöisessä musiikin teoriassa, siksi tälläisen topicin kyhäsin. Eli perus-vireen ymmärrän. E-A-D-G-H-E, eikö? Ja nyt tämä Drop-D:kin selvisi (D-A-D-G-H-E ?). Entäs sitten nämä "risuaita"-vireet :P Risuaita on ylennysmerkki ja tarkoittaa sitä, että sävel on puolisävelaskelta (eli otelaudalla yhden nauhan verran) korkeampi kuin risuaitaa edeltävä sävel. Esimerkiksi G-sävel E-kieleltä soitetaan kolmannelta nauhalta ja G#-sävel samalta kieleltä soitetaan neljänneltä nauhalta. Risuaita puhekielessä lausutaan "is" eli esim. C#=Cis, D#=Dis, A#=Ais jne. Poikkeuksena ovat kuitenkin ylennetyt E ja H, joita ei merkitä E# ja H#, sillä E#=F ja H#=C. Sitten #:n vastakohtana on alennusmerkki "b", eli esim. Ab, Eb, Gb jne. Alennusmerkki toimii samalla periaatteella kuin ylennysmerkki, tosin sillä erolla että sävel - luonnollisesti - laskee puolisävelaskelta. Tämä "b" lausutaan puhekielessä "es", eli esim. Aes, Ges, Des jne. Eb:tä ei tosin (tietääkseni) lausuta "Ees" vaan pelkästään "Es". Poikkeuksena ovat alennetut F ja C, joita ei merkitä Fb tai Cb, sillä Fb=E ja Cb=H. Toisin sanoen otelaudan sävelet menevät E-kieleltä nauhoilla 0-12 näin: E, F, F#/Gb, G, G#/Ab, A, A#/Hb, H, C, C#/Db, D, D#/Eb, E Selvensinkö vaiko sekotinko?:) En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää. |
Väinämöinen 27.08.2005 17:56:07 | |
---|
Outoa että aina kaikki sanovat niiden soittavan aina drop-D:stä, kun itse levyjen mukana soitelleena sanoisin että vire on reilusti matalampi: useimmiten drop-B, mutta Itku-levyllä drop-A#. Ainakin niillä vireillä jynkky kuulostaa sellaiselta kuin levyllä, mutta ehkä vain soitan ne itse siitä kohtaa mistä basso menee ja kitarat menevätkin oikeasti ylempää. Ymmärtääkseni Kylmä tila (siis kappale) taas on drop-C. Mykkä kissa on mauton. |