Aihe: Avarakatseisuus musiikissa.
1 2 3 4 5 6
bedlam
29.05.2003 22:38:42

Semmosen jutun olen huomannut, että soittajat/säveltäjät kuuntelevat ainakin minun kaveripiirissäni monipuolista musiikkia. Esim. käydään soittamassa Slayeria ja mennään kämpille tekemään trancea koneella. Ja monasti taas ihmiset jotka kuvailevat musiikkimakuaan sanalla "kaikkiruokainen", kuuntelevat hyvin yksipuolista musiikkia.

Ittestä tuntuu luonnolliselta kuunnella Deathia, Duran Durania ja Trio Töykeitä vuorotellen :)
http://www.mikseri.net/kiasma
Jkob
29.05.2003 22:49:33

Sori, mut nyt meni vähän ohi. Miten liittyi lainaamaasi tekstiin? :)

Ei sitten varmaan pätkääkään, mutta tolla lähinnä mun tekstillä ilmeisesti tarkotin että pystyn kyllä kuuntelemaan uusia biisejä heti niitä tuomitsematta tai jotain. Rupee väsy painamaan, lienee parempi mennä koisimaan ja jättää tämä keskustelu sikseen. Huomenna taas Nova huutaa töissä. ;)
"Times are tough, huh, bud!"
Jabbe
29.05.2003 22:52:29 (muokattu 29.05.2003 22:52:48)
Ei sitten varmaan pätkääkään, mutta tolla lähinnä mun tekstillä ilmeisesti tarkotin että pystyn kyllä kuuntelemaan uusia biisejä heti niitä tuomitsematta tai jotain. Rupee väsy painamaan, lienee parempi mennä koisimaan ja jättää tämä keskustelu sikseen. Huomenna taas Nova huutaa töissä. ;)

Joo, ei ollut mitenkään suunnattu tuo viestini, eikä tässä nyt ketään yksittäistä henkilöä ollakaan syyttämässä, varsinkaan sinua. Pohdin vaan tätä "avarakatseisuutta" (ja sen puutetta) tällaisena isompana ilmiönä. Minua ei niinkään kiinnosta kenenkään selittelyt, onko kyseinen henkilö kaikkiruokainen vai ei. Enemmänkin tämä yleinen suhtautuminen musiikkiin saisi olla tarkastelun kohteena, toivoisin. :)

EDIT: Tulipas epäselvä teksti, koittakaa ymmärtää.
Vierivä sämpylä ei sammaloidu.
aiiT
30.05.2003 10:38:36

Joskus nuorempana tuli oltua semmoinen kovaääninen teknonvihaaja, hehheh, mutta nykyään antaa toisten tehdä mitä tykkää ja pysyy itse kaukana, jos ei huvita. Poppiakin vihasin joskus, sehän kuului angstiin, ja nyt kun on vanha niin johan maistuu kaikenlainen. Hyviä biisejä löytyy melkein mistä tahansa musiikkityylistä. Blackmetalia ja ranteenviiltely-kirkunaa Norjasta en kyllä edelleenkään siedä, yäk, sen verran saa nirsoilla.

Kannattaa vähän kasvaa, niin löytää paljon uutta ja mukavaa. Sanoo muori, ja hörppää kahvia lautaselta.
"EMMIE NYT TULE JOS MIE EN SAA VIINAA!" "Tulisit nyt Jouni kun ihmiset haluaa nähdä sinut." "No...ehkä mie voisin. Jos annatte miulle pistoolin." - Hynynen Maikkarin chatissa.
Bassballs
30.05.2003 15:36:57

Enpä usko kenenkään aivan kaikesta musiikista pitävän. Aiko monesta musagenrestä löytyy silti ainakin jonkin verran kuunneltavia biisejä.
Ongelman kimppuunkäymisen ongelma on juuri kimppuunkäyminen.
Jabbe
30.05.2003 18:18:38
Enpä usko kenenkään aivan kaikesta musiikista pitävän.

Eikä tarvitsekaan, mutta ei silti pitäisi arvostella toisten musiikkimakua.
Brian May jr.
30.05.2003 18:29:02 (muokattu 30.05.2003 18:30:44)
Oon aika samaa mieltä topicin aloittajan kanssa, mut juttu o vähä nii et mua ärsyttää tyypit jotka pitää metallia pelkkänä taidottomana räyhäntänä ja sit luulee räppii kaikel taval monimutkasemmaks. Mä onneks nään syvemmälle, räpin yhteyskuntakriittisyyden, tunnelman jne. mut ei se tarkota sitä et mä siitä pitäisin, ku totuusha o et jonku heavymetal biisin säveltämine ainaki musiikilliselt puolelt o paljo vaikeempaa ku pistää joku tausta toistumaa taustalle. Ja onko se muka totta että punkin perusriffit o vaikeemmat ku heavymetallissa?totta kai se riippuu genrestä mut silti. Ja en arvostele ihmisten musiikkimakua, mut se vaa ärsyttää ku joku tulee haukkuu mua siitä tai ku joku 3 luokkalaine ihmettelee et kuuntelen heavymetallii.
Vilhelmus
30.05.2003 18:31:11

ku totuusha o et jonku heavymetal biisin säveltämine ainaki musiikilliselt puolelt o paljo vaikeempaa ku pistää joku tausta toistumaa taustalle.

Hö. Ei tuo mikään totuus ole. Hevibiisejä on monenlaisia. Jokainen osaa pistää E-mollin, Ceen ja Deen peräkkäin. Ja eri ihmisille eri asiat ovat "helppoja".
Uskon pyhään kolmen soinnun voimaan.
Brian May jr.
30.05.2003 18:33:11
Hö. Ei tuo mikään totuus ole. Hevibiisejä on monenlaisia. Jokainen osaa pistää E-mollin, Ceen ja Deen peräkkäin. Ja eri ihmisille eri asiat ovat "helppoja".

Joo mut tehä tietokoneella joku yksinkertanen rumpokomppi + joku viel yksinkertasempi bassorytmitys? Totta kai seki riippuu mut YLEISESTI ottaen.
superfly
30.05.2003 18:35:30
Jumalauta. Nyt Brian Mayn slangiänkytys rupee rassaamaan. Yritä edes, en minä pysty lukemaan tuollaista mongerrusta.
Harppu on alaston piano
Vilhelmus
30.05.2003 18:37:47

Totta kai seki riippuu mut YLEISESTI ottaen.

Tutki, älä hutki. Ja opettele kirjoittamaan, herra siunaa.
Uskon pyhään kolmen soinnun voimaan.
KooAa
30.05.2003 18:38:45
Tilitys:

Ymmärrykseni on rajoittunut, ymmärän vain sen minkä ymmärrän. En halua ymmärtää sitä mitä en ymmärrä enkä väittää ymmärtäväni sitä. Puolustan itseäni sanomalla etten ymmärrä asiaa. En ymmärrä miksi pitäisi ymmärtää asioita joita ei ymmärrä, voihan ne siitä huolimatta hyväksyä.

En ole avarakatseinen missään suhteessa koska kaikki mitä ymmärrän ei tunnu mitenkään erikoiselta, ne kuulu kategoriaan "asiat jotka ymmärrän". Hyväksyn itseni tällaisena.

Tämä siis koskee niin musiikkia kuin muitakin elämääni kuuluvia asioita. Avarakatseisuus, mitä se oikeasti on ?
Koo(Aa)lla ei ole väliä !
superfly
30.05.2003 18:44:14
Kyllä jopa helsinginkieltä puhua saa, mutta kirjoita edes kokonaisia sanoja. Se nyt pirua olisi, jos minä alkaisin tampereenkieltä tänne juttelemaan. Savo voisi olla myös aika hankalaa luettavaa.
Harppu on alaston piano
Brian May jr.
30.05.2003 18:47:31
Mä oon syntyny turussa ja käyn naantalis joka kesä et mun nyt ei olis vaikee lukee just mitää, kyl paris tunnis sais yhen tekstin selvitettyy ja mite nii kokonaisia sanoja stadin slangiha on just sellast et jätetää sanat tällee vajaiks eikä pistetä päätteitä, tää ei oo ees mitää vahvaa murtamista.
Jabbe
30.05.2003 18:48:51
Stadin slangi on puhuttuna vielä okei, mutta jos kirjoitetaankin tolla lailla, niin ei kovin sivistynyttä kuvaa kirjoittajasta anna. Ja vähän offtopic muuten, mutta ei haittaa minua. Asiaahan tässä sentään puhutaan. ;)
Brian May jr.
30.05.2003 18:50:04 (muokattu 30.05.2003 18:51:20)
Eipäs puhuta musta en mä oo ainoo joka näin kirjottaa, senkus tulette hakkaamaan koko helsingin. Mun mielest(ja aika monen muun) se näyttää aivan älyttömän typerältä jos kirjottaa suunnillee kirjakieltä.
lxi
30.05.2003 19:01:53
Eipäs puhuta musta en mä oo ainoo joka näin kirjottaa, senkus tulette hakkaamaan koko helsingin. Mun mielest(ja aika monen muun) se näyttää aivan älyttömän typerältä jos kirjottaa suunnillee kirjakieltä.

Minun (ja aika monen muun) mielestä näyttää aivan älyttömän typerältä jos kirjoittaa kuten puhuu. Slangi on puhekieltä, kyllä siitä puhuessa selvän saakin muttei sitä kirjoitettuna lue hullukaan.
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
Bonham
30.05.2003 19:05:31
Huomaatteko, siirryimme juuri keskusteluun "Avarakatseisuus kirjoitetussa viestinnässä".

Olen kyllä samaa mieltä, että kirjoitettu teksti saisi olla melko murteetonta. Vai haluuteks pelkäks turuks? Ai mää vai?
Opinons are like assholes, everybody's got one. (Harry Gallahan)
Brian May jr.
30.05.2003 19:06:51
Äläs ny oon syntyny turus kyl tota ymmärtää ja okei anteeksi että olen syntynyt.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)