Aihe: saako itse tehdystä kitarasta soittettavan veroista?
1 2 3
Tim
26.08.2005 14:38:26

Toisaalta on sanottu, että kannattaa ottaa semmonen projekti, mikä jaksaa innostaa. Henk koht en oikein ole koskaan lämmennyt Telen muodoille. Ja kun Strato jo nurkasta löytyy, niin LP:stä tuli alotettua. Aikaa on tosin mennyt enemmän kun kuvittelin, eikä ole vielä läheskään valmis. Oma syy tosin, kun tuli monimutkaistettua vielä hommaa perus LP:stä. Mutta eipähän kukaan erehdy Gibaksi luulemaan ;P Ehkä jouluks vois valmistua, jos Juzzu potkii liikettä niveliin.
cimar
30.12.2006 17:26:33
kyllä saa hyvän kitaran itsetehtyä mutta kannattaa tehdä siinä sivussa halvemmasta puusta rinnakkaismalli ja kun näkee että onnistuu niin sitten vasta
käy käsiksi soitinpuuhun niin on jo kokemusta työstä,eikä pilaa kallista puuta.
Juzzu
30.12.2006 17:32:04
kyllä saa hyvän kitaran itsetehtyä mutta kannattaa tehdä siinä sivussa halvemmasta puusta rinnakkaismalli ja kun näkee että onnistuu niin sitten vasta
käy käsiksi soitinpuuhun niin on jo kokemusta työstä,eikä pilaa kallista puuta.

En oo kuullu kyllä kenenkään näin tehneen.. Kuka tunnustaa?
rijopu
30.12.2006 18:47:43 (muokattu 30.12.2006 18:48:18)
En oo kuullu kyllä kenenkään näin tehneen.. Kuka tunnustaa?

Mä veistelin ensimmäisenä kolme soitinta: itelleni 5-kielisen basson, kaverille strato-kopion ja vielä perusmallisen kitaran, mikä sai toimia ns. sijaiskärsijänä, eli siihen tein kaikki työt ensimmäisenä. Kaikista kolmesta soittimesta tuli soitettavia ja ovat edelleen kuulemma käytössä. Toisin siinä perusmallisessa kitarassa on yksitoiminen kaularauta väärin päin (onneksi siinä on 5-palan laminaattikaula, joten kaularautaa ei taida tarvita).

Suosittelen kyllä "sijaiskärsijäsoitinta" jokaiselle yksin rakentavalle ja aloittelevalle rakentajalle. Siihen voi rauhassa kokeilla jyrsintä ja muita työvaiheita ja hyvällä toiminnalla siitäkin voi tulla mainio soitin.
jarmos
30.12.2006 21:10:50
.... Siihen voi rauhassa kokeilla jyrsintä ja muita työvaiheita ja hyvällä toiminnalla siitäkin voi tulla mainio soitin.

Mua nyt vähän ihmetyttää tämä jyrsimen ylimainostaminen, olen nyt tehnyt 16 kitaraa enkä yhdessäkään ole tarvinnut jyrsintä? Mistä moinen buumi???
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
rijopu
30.12.2006 21:40:58
Mua nyt vähän ihmetyttää tämä jyrsimen ylimainostaminen, olen nyt tehnyt 16 kitaraa enkä yhdessäkään ole tarvinnut jyrsintä? Mistä moinen buumi???

Jos sais päättää, niin mä tekisin kaikki työvaiheet kavahöylällä. Mutteisaa...

Jyrsimen edut tulee mallinteiden avulla esille. Mä käytän jyrsintä melko paljon kitarahommissa. Toki se on vain yksi työväline muiden joukossa ja jos sitä ei tarvi, niin ei kai se ole keneltäkään pois.
moikki
30.12.2006 21:44:52

Nopea ja helppo käyttää. Oikeissa käsissä erittäin monipuolinen vekotin.
Jees jees
Jannipaali
30.12.2006 22:07:41

Jyrsimellä saa tehtyä hyvän kaulaliitoksen, muut piiloon menevät kolot olen tehnyt taltalla.
M.A.C.H.O. # 6 "Don't disturb my friend. He's dead tired." In GOTOH We Trust. THV-Klubi #40
jarmos
30.12.2006 22:11:23
...muut piiloon menevät kolot olen tehnyt taltalla.

Niin minäkin ja kaularauta uran tehnyt käsisirkkelillä, helppoa ja nopeaa.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
rijopu
30.12.2006 22:57:56
Niin minäkin ja kaularauta uran tehnyt käsisirkkelillä, helppoa ja nopeaa.

Läpirunkomalleihinkin?
samantien
31.12.2006 00:18:44
jyrsinhän on mitä tärkein työkalu soitinrakennuksessa. ainakin mulle. teen sillä höyläämistä, hiomista ja pintakäsittelyä vaille suurinpiirtein kaiken rungoissa ja kauloissa. levittäisin margariinitki leivän päälle jyrsimellä, jos se ei häiritsisi naapureita.
...Mutta TUOSSA nimenomaisessa riffissä ei kyllä ole niin yhtikäs mitään vaikiaa, että en kyllä nyt ymmärrä yhtään että mitä vaikiaa tuossa nyt olisi. - Däniel 18.09.2006
T.Urmio
31.12.2006 01:14:34

Lienee tottumus-ja mieltymyskysymys. Itselleni jyrsin on olllut jos ei korvaamaton, niin ainakin suuri apu. Vähän niinkuin tyttöjen kanssakin: jos on käsipelliä pärjännyt, ei muuta osaa kaivata.
No ei se mun vika oo
poppamies
31.12.2006 14:13:38

No pakko sunkin myöntää että homma sujuu paljon nopeammin jyrsimellä kuin ilman. Eihän se ole joka paikassa välttämätön mutta minun on esim. vaikea kuvitella miten perinteisen kaarelle asennettava kaularauta laitetaan siististi ja nopeasti ilman jyrsintä? Itse teen sekä bodit että kaulat ulkomuotoonsa mallineella ja jyrsimellä.
G strings are for strippers!
jarmos
31.12.2006 14:22:54
No pakko sunkin myöntää että homma sujuu paljon nopeammin jyrsimellä kuin ilman. Eihän se ole joka paikassa välttämätön mutta minun on esim. vaikea kuvitella miten perinteisen kaarelle asennettava kaularauta laitetaan siististi ja nopeasti ilman jyrsintä? Itse teen sekä bodit että kaulat ulkomuotoonsa mallineella ja jyrsimellä.

Väittäisin että käsisirkkelillä normaalin koteloidun kalaraudan uran teko sujuu nopeammin, mutta eihän sillä nyt väliä tehköön kuka milläkin, jopa käsisahalla olen tehnyt. Perinteisiä kaarevasti asennettavia en ole tehnyt ja tuskin teenkään.
MPU
31.12.2006 17:05:21
Minä teen myös kaularaudan uran mielummin pyörösahalla kuin jyrsimellä. Kaikenlaisten epämääräisen muotoisten kolojen tekemisessä jyrsin on kyllä paikallaan. Jos vaan joskus tekisi kaksi samanlaista koloa, ei aina tarvitsisi värkätä niitä mallineita. Niiden teko on ihan sieltä ja syvältä.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
jarmos
31.12.2006 17:16:45
Minä teen myös kaularaudan uran mielummin pyörösahalla kuin jyrsimellä. Kaikenlaisten epämääräisen muotoisten kolojen tekemisessä jyrsin on kyllä paikallaan. Jos vaan joskus tekisi kaksi samanlaista koloa, ei aina tarvitsisi värkätä niitä mallineita. Niiden teko on ihan sieltä ja syvältä.
Marko

Niinpä, ja tosiaan noiden mallinteiden tekoon menee helvetisti aikaa ja sitte yks OHO.. ei ollutkaan mallinne kunnolla kiinni...
Mike M. Hiirenloukku
31.12.2006 17:39:03
levittäisin margariinitki leivän päälle jyrsimellä, jos se ei häiritsisi naapureita.

Tälle jouduin kyllä hieman sisäisesti, ehkä jopa ulkoisestikin hymähtämään :D Taidanpa ottaa "verstaalle" kohta leivät mukaan ja viipaloida juustonkii.

Kyllä jyrsin oikein käytettynä on oiva peli melkein minkä vaan tekemiseen, varsinkin kun esim. pöytäsirkkeliin verrattuna halvimpien hinta on kaikille suotuisa, ja vieläpä halvimmillakin saa ihan asiallsita jälkeä, toisin kun monen muun halvan asian kanssa.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
MPU
31.12.2006 20:23:35 (muokattu 31.12.2006 20:24:18)
Mulla nuo isot koneet (pyörösaha, oiko/tasohöylä, vannesaha, pylväspora) kuuluvat luontaisetuihin. Jos ostamassa olisin, niin ilman muuta jyrsimen ennen käsisirkkeliä hankkisin.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
samantien
01.01.2007 16:45:17
omakuvassa oleviin bassoihin on tehty runkojen sivuprofiilit ja kolot jyrsimellä. samoin kaulan sivuprofiili, lavan ohennus, kaularaudan ura. uudemmissa bassoissa on jyrsimen käyttö viety vielä pitemmälle. jigejä eri työvaiheisiin löytyy 6 erilaista.
...Mutta TUOSSA nimenomaisessa riffissä ei kyllä ole niin yhtikäs mitään vaikiaa, että en kyllä nyt ymmärrä yhtään että mitä vaikiaa tuossa nyt olisi. - Däniel 18.09.2006
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)