Aihe: Noise gate
1
Apricot
25.08.2005 15:44:37 (muokattu 25.08.2005 15:50:21)
Onpa erikoinen tilanne kokonaisuudessaan. "Lauluräkki", hmm... Mitähän kaikkea sinulla on siinä? Ja kuinka olet kytkenyt vehkeet?

Tiedän kohinasta ja sen eliminoimisesta seuraavaa:

* hyvälaatuiset laitteet pitää olla, huono/viallinen kohisee
* laitteiden välisten signaalitasoerojen tulee olla mahdollisimman pienet, ts. inputit ja outputit kohdalleen - tasapainoillaan kohinan ja särön välillä
* hyvät piuhat pitää olla
* jos eq:lla korostaa diskanttia, kohina yleensä lisääntyy äänifysiikasta johtuen
* balansoitujen liitäntöjen käyttäminen signaalitiessä ehkäisee kohinaa

* noise gate katkaisee koko signaalitien, kun määritelty signaalin voimakkuuden kynnystaso alittuu laitteen sisääntulossa.
* käytetään yleensä rummuissa ja korkeintaan taustalauluissa
* geittiä ei kuitenkaan käytetä _koskaan_ laulussa kohinan tai häiriöiden poistoon - sitä on mahdotonta säätää juuri sopivan herkäksi, mutta riittävän vaimentavaksi
* gatea käytetään live-tilanteessa vuotoäänien eliminoimiseen yksittäisen mikrofonin ympäriltä silloin, kun kyseiseen mikkiin ei tule sen varsinaisen äänilähteen signaalia (vrt. tomit rumpusetissä)
* jos häiritsevää kohinaa esiintyy, on se eliminoitava muilla keinoilla, kts. yllä

Veikkaan, että siinä eq:ssa on vikaa.

EDIT: Eli jos korostaa diskanttia jostain 6 kHz:stä ylöspäin, kohinaa tulee aina enemmän tai vähemmän. Jos siis laulukamoista puuttuu yläpäätä, ei sitä voi korvata eq:lla. Itse en yleensä tee yli 3dB:n leikkauksia tai korostuksia juuri tästä syystä, paitsi pistooli ohimolla.
No problemo!
Perza
31.08.2005 14:47:26
Itse en ymmärrä oikeen tota lauluräkki systeemiä, et voisko kysyjä itse kertoa mitä tohon sun räkkiin kuuluu.
Turhaa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)