Aihe: NH:n soittaminen
1 2 3
re infecta
03.05.2003 13:55:01 (muokattu 03.05.2003 13:57:11)
Käytin hakua ja luin tabulatuuri-FAQ:n, mutta en löytänyt vastausta kysymykseeni.
Eli olen muutamissa tabeissa olen nähnyt merkinnän (.NH.)
Miten tämä tarkoittaa ja miten se soitetaan? Alkuperäisissä kappaleissa tässä kohtaa pääse
kantelon huiluääneltä kuullostava ääni..
Pitääkö kieltä painaa/näpäyttää jotenkin tietyllä tavalla/voimalla?
En ole onnistunut saamaan mitenkään "oikeaa" ääntä..

Tämä kohta siis Metallican Nothing Else Matters-introsta:

( .NH. )
E-------12------|
B-----12---0----|
G---12-------0--|
D---------------|
A---------------|
E-0-------------|
"I will rather learn to enjoy misery than partake a life of hypocrisy" - A.Litmanen/Thy Serpent
Fortune
03.05.2003 13:58:35
Laitat sormen kevyesti lepäämään 12.nauhan päälle (älä paina kieltä alas otelautaan) ja näppää kieli soimaan. Kuulet sen "kirkonkello-äänen". Ne ovat huiluääniä. Helpoiten ne irtoavat juuri 12. sekä 7. ja 5. nauhalta (4. nauhalta saa vinkeän kirkaisun, joka vibrakammen kanssa vatkattuna on päheä pistää kitarasoolon päätöslauselmaksi).
re infecta
03.05.2003 14:24:13
Kiitoksia. Täytyy harjoitella. En viitsi nyt omaa threadia avata tälle eli olisin kysynyt vielä tuosta samaisesta Metallican biisin introsta. Melkosen vaikea soittaa pelkällä plekulla, kun siinä tulee kohtia, joissa esimerkiksi vain kielet 1 ja 6 soivat. Soitatteko te suoraan pelkillä sormilla vai käytätte plekua aina kun on mahdollista ja sitten niiden nyppäysten ajaksi laitatte plekun pois?
"I will rather learn to enjoy misery than partake a life of hypocrisy" - A.Litmanen/Thy Serpent
Fortune
03.05.2003 14:28:06
Kiitoksia. Täytyy harjoitella. En viitsi nyt omaa threadia avata tälle eli olisin kysynyt vielä tuosta samaisesta Metallican biisin introsta. Melkosen vaikea soittaa pelkällä plekulla, kun siinä tulee kohtia, joissa esimerkiksi vain kielet 1 ja 6 soivat. Soitatteko te suoraan pelkillä sormilla vai käytätte plekua aina kun on mahdollista ja sitten niiden nyppäysten ajaksi laitatte plekun pois?

Pelkillä sormilla koko biisin aina sooloon saakka, niin se on tarkoitettukin,kertosäkeessä käytän plektraa. Plektra löytyy joko kämmenen sisältä tai suusta :)
re infecta
03.05.2003 14:45:15
Kanteleella soittelin noita huiluääniä. Siinä ei käytetä tietenkään plektraa, mutta miten kitarassa: pitäisikö huiluäänten onnistua sekä sormin että plekulla? Itse en kyllä onnistu kummallakaan :)
Fortune
03.05.2003 14:47:32
Kanteleella soittelin noita huiluääniä. Siinä ei käytetä tietenkään plektraa, mutta miten kitarassa: pitäisikö huiluäänten onnistua sekä sormin että plekulla? Itse en kyllä onnistu kummallakaan :)

Onnistuu molemmilla. Otelautakädestä se on kiinni, muista laittaa se sormi tismalleen sen 12.nauhan päälle (eli sen metalliriman päälle) äläkä paina kieltä käytännössä sammutusvoimaa enempää.
P-Nut
03.05.2003 16:25:31

Ja huomaa että se ei toimi jos sä laitat sen sormet just siihen itse 12-väliin, se sormi pitää kevyesti pitää siinä 12-ja 13-välin nauhan päällä. Sitten vain näpäytät kevyesti kieltä. Siitä se lähtee kun harjoittelee :)
Kyllä se siitä kun vähän potkii
FatSam
03.05.2003 19:48:59

Pelkillä sormilla koko biisin aina sooloon saakka, niin se on tarkoitettukin,kertosäkeessä käytän plektraa. Plektra löytyy joko kämmenen sisältä tai suusta :)

Suustahan se tuppaa löytymään...
It started as a whisper, now try to dodge this roar...
re infecta
04.05.2003 14:12:16
Onko teillä sormilla näppäiltäessä aina orjallisesti siten, että peukku soittaa kielet 6-3 ja etusormi 3:n, keskisormi 2:n ja nimetön ensimmäisen kielen? Vai vaihteelko se teillä riipppuen soitettavasta musiikista/kappaleesta?
Fortune
04.05.2003 17:46:02
Onko teillä sormilla näppäiltäessä aina orjallisesti siten, että peukku soittaa kielet 6-3 ja etusormi 3:n, keskisormi 2:n ja nimetön ensimmäisen kielen? Vai vaihteelko se teillä riipppuen soitettavasta musiikista/kappaleesta?

Vaihtelee, ja pikkusormeakin käytän. Riippuu aivan kuviosta, joskus on pakko ottaa kaikki 5 käyttöön, yleensä pärjää 4 suurimmalla.
P-Nut
04.05.2003 18:16:15

Tulipa tuosta sormisoitosta mieleen, että itse kun olen noita biisejä opetellut niinku Nothing Else Matters niin olen soittanut ne plektralla mutta kuitenkin käyttämällä keski,nimetöntä ja pikkusormea. Mielestäni tämä on helpompaa kun pelkillä sormilla soitto. Pidän siis plektraa normaalisti peukalon ja etusormen välissä. Kannattaa kokeilla

Hyvä sormillla soitettava biisi on : Eric Johnson - A song for Life
Ihan vain esimerkiksi :)
Kyllä se siitä kun vähän potkii
Fortune
04.05.2003 18:19:04
Tulipa tuosta sormisoitosta mieleen, että itse kun olen noita biisejä opetellut niinku Nothing Else Matters niin olen soittanut ne plektralla mutta kuitenkin käyttämällä keski,nimetöntä ja pikkusormea. Mielestäni tämä on helpompaa kun pelkillä sormilla soitto. Pidän siis plektraa normaalisti peukalon ja etusormen välissä. Kannattaa kokeilla

Hybridipikkausta siis.

Itse en ole oikein onnistunut tuon opettelussa, pelkillä sormilla onnistuu paremmin, varsinkin kun on tullut viime aikoina soitettua akustisella enimmäkseen.
Kakemakeväke
05.05.2003 10:13:25
Ööh...Itte oon huomannu, että kun vielä sen pikkauksen jälkeen välittömästi nappaa sen sormen poies, niin ääni on paljon kirkkaampi ja pidempikestoinen. Siis, tätä mieltä minä olen.
"Hello, I love you, won't you tell me you name..." tai vaihtoehtoisesti: "Piss off, I'm drinking. Piss off, or Die..."
ForSakeN
05.05.2003 11:51:45

Mulla on myös kyllä kaikki sormet käytössä ja riippuen kylläkin kappaleesta. Jotkut on sanoneet, että pikkurilli ei kuulu näppäilyyn, mutta omalla kohdalla se ainakin on jo aika normaalissa käytössä.
Se on siellä missä tuntuu...ja SYVÄLLÄ! (siis se plugi) :o
re infecta
29.05.2003 22:48:58 (muokattu 29.05.2003 22:55:12)

|--0----------0h5p0----------|
|--7------7---------7p0-0h5-|
|--7----7---7-----------------|
|-------------------------------|
|--5--5------------------------|

Tämä kohta siis Nothing else mattersin introsta.
En saa tätä kuullostamaan millään hyvältä ja olen koittanut
kuunnella korvalla, mutta soittavat alkuperäisessä tämän
kohdan niin nopeasti.

Voisiko joku tehdä tuosta ihan tavalliset nuotit tai siis kertoa,
että mikä osa tuosta on mikäkin nuotti ja minkä kestoinen
ennen kaikkea? Tahtilaji tässä 6/8.

Oma veikkaukseni (ei ainakaan kovin hyvin toimi):

0-7-7-5 ensimmäinen 1/8-nuotti
5 toinen
7-7-7 "kolmas" (yhteensä kestoltaan 1/8-nuotti)
0h5p0 "neljäs" (sama juttu)
7p0 "viides" (sama juttu)
0h5 "kuudes" (sama juttu)
Hearts and minds, find the time / That in the end there was no possible reason for anything
Spiridon
30.05.2003 00:13:38
Suosittelisin Hakemaan powertab nimisen ohjelman (www.power-tab.net) ja siihen vaikka juuri tuon Nothing Else Mattersin tabin (www.powertabs.net). Powertab näyttää nuotit sekä tabin. Sillä voi myös soittaa kipaleen ja säveltää/tabittaa omia.
Spiridon
30.05.2003 00:14:25 (muokattu 30.05.2003 00:14:56)

Oon yrittänyt löytää tabuja, mutta mistään ei tunnu löytyvän. Mistäs sie ne löysit?
Timesby
30.05.2003 11:33:09 (muokattu 30.05.2003 15:18:14)

<tab>
|--0----------0h5p0----------|
|--7------7---------7p0-0h5-|
|--7----7---7-----------------|
|--5--5------------------------|

menee niin että 5770 ja 5 on 1/8 ja 7,7 ja 7 on 1/16 trioleja tai mitälie. 0h5 on 1/16 ja 5p0 on 1/32 ja loput 1/16...näin se menee. se on kyllä hauska biisi soittaa :)
~Ensi kerralla, Ikaros lentää yöllä~ J. Tervo
vekku
30.05.2003 21:29:21
N.H = natural harmony (normaali huiluääni)
A.H = artifical harmony (keinotekoinen huiluääni)
Ibanez RG550BK Epiphone Les Paul std Laney TF200
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)