Aihe: Kitaran ostaminen jenkeistä (HUOM. ei tilaaminen)
1 2
Juutas
28.05.2003 18:12:13
Hello!

Olen mahdollisesti lähdössä käymään junttien luvatussa maassa tämän vuoden aikana, ja olen miettinyt josko pitäisi laajentaa kitaraperhettä yhdellä jenkki-telellä..

Nyt kaipaisin hieman infoa asiasta tietäviltä: 1) Pitääkö kitarasta maksaa tullia, ja onko hyviä konsteja välttää tämä (esim. liimailla ikivanhoja tarroja bagin kanteen tms.)? 2) Ovatko USA Fenkut oleellisesti halvempia paikan päällä kuin kotosuomessa? 3) Paljonko maksaa Am. Standard Telecaster jenkeissä taaloina? 4) Ostin joskus aikoinaan spedun Lontoosta (ennen EU:ta), ja sain täkäläisen ALV:in takaisin jollain lomakkeella jälkikäteen omalle tilille maksettuna (turisti kun olin). Onko jenkeissä jotain samankaltaista käytäntöä?

Jos sinulla ei ole "varmaa" tietoa, niin älä vaivaudu tyyliin "emmä tiiä, mutta ihan kiva jee".. =) Vastaajille kaunis kiitos!
Miikathebest
28.05.2003 18:18:10 (muokattu 28.05.2003 18:21:40)

... 1) Pitääkö kitarasta maksaa tullia, ja onko hyviä konsteja välttää tämä (esim. liimailla ikivanhoja tarroja bagin kanteen tms.)? 2) Ovatko USA Fenkut oleellisesti halvempia paikan päällä kuin kotosuomessa? ...

Laita laukkuun ja sano että on vanha kitara :-)

Kyllä ne on halvempia... ja kannaatta muistaa että 1€=n.1.19$ ... tulee vieläkin halvemmaksi.

AM Standard Tele 799$ Elderly
www.elderly.com
tekemällätehtywannabe
28.05.2003 19:55:31

Tullissahan kelpaa käsintehty kuitti (vink, vink)
Viimeiset kuuluisat sanat.
Miikathebest
28.05.2003 20:00:47

Tullissahan kelpaa käsintehty kuitti (vink, vink)

mitä sillä kuitilla kun on "oma vanha kitara"
tekemällätehtywannabe
28.05.2003 23:25:31

Kaveri toi usasta rr-1:sen ja koitti kävellä tullista pokkana läpi. Tullimiehet pysäytti ja piti maksaa tulli kaupan kuitin mukaan. Se oli kysyny, että käykö käsin tehty kuitti ja olivat sanoneet että käy.
Viimeiset kuuluisat sanat.
J-R
30.05.2003 00:59:07
Entäpä kitaran purkaminen osiin ja matkalaukkuun pakkaaminen? "Löyty Ameriikasta tällanen jonkun hylkäämä kitaranraato..."
makoskela
31.05.2003 10:29:39
Lue pikaviestit. Laitoin sinne vähän 'ohjeita'
pitkätukka
31.05.2003 13:03:17
Kyllä ne on halvempia... ja kannaatta muistaa että 1€=n.1.19$ ... tulee vieläkin halvemmaksi.

Dollarin arvo on pudonnut sen verran, että nykyään 1 € = 1,002 $
Dr.Groove
31.05.2003 14:04:52

4) Ostin joskus aikoinaan spedun Lontoosta (ennen EU:ta), ja sain täkäläisen ALV:in takaisin jollain lomakkeella jälkikäteen omalle tilille maksettuna (turisti kun olin). Onko jenkeissä jotain samankaltaista käytäntöä?

Tällaista käytäntöä ei jenkeissä ole. Sales tax vaihtelee osavaltioittain, esim. Oregonissa se on 0%, NYC:ssä 8.25%. Postimyynnissä muihin osavaltioihin sales taxiä ei peritä, mutta postikulut taas kyllä syövät sen säästön nopeasti.

On hyvä muistaa että jenkeissä tinkiminen kuuluu kauppaan useimmissa musaliikkeissä.
Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin? Anna hänelle biisin nuotit ;-)
Miikathebest
01.06.2003 14:06:20 (muokattu 01.06.2003 14:11:22)

Dollarin arvo on pudonnut sen verran, että nykyään 1 € = 1,002 $

Järjen käyttö sallittua...
siis silloinhan dollarin kurssi laskee kun yhdellä eurolla saa enemmän dollareita.

Elikkäs ton tiedon mukaan dollarin kurssi suhteessa euroon on noussut.

Kannattaa pysyä perillä noista kursseista, jos amerikassa(/sta) aikoo asioida.

xe.com'in mukaan 1€ = 1.18220$
1 USD = 0.845882 EUR
Kivijalka
29.10.2007 11:48:55
Keskustellaanpa vielä tästä aiheesta kun noista aiemmista postauksista ei juurikaan infoa herunut... Eli itse olen luultavasti lähdössä vaihtoon tuonne jenkkilandiaan ensi syksynä ja kitaraahan sieltä kannetaan mukana pois.
corc
29.10.2007 12:06:31
Kitaran osto kannattaa myös huomioida lentolipun matkatavaroiden painorajassa. Itse toin tuossa reilu pari kk sitten kitaran japanista ja jotta sain kitaran lentokoneeseen, jouduin heittämään 10kg vaatteita ja muuta tavaraa lentokentän roskikseen, muuten ois tullu jokaiselta ylikilolta hintaa niin, että loppusummaksi olis jäänyt noin 700e ekstraa.

Ongelman voi ratkaista sillä, että tiedostaa tämän pakatessaan. 10kg tavaroita, niin normi 20kg lipulla saa tuotua 10kg painavan kitaran (laukun kanssa yleensä paino tätä luokkaa). Tai sitten ostaa suoraan lipun joka sallii painavammat matkatavarat.

Tullikeskustelusta sen verran, että itse marssin kitaralaukun kanssa vaan naama peruslukemilla tullista ulos, lienekkö kävi tuuri mutta mitään ongelmia en kohdannut. Takuuvarmaa keinoa tullimaksujen välttämiseks ei ole varmasti olemassakaan.
Turder
29.10.2007 12:09:53
Eli itse olen luultavasti lähdössä vaihtoon tuonne jenkkilandiaan ensi syksynä ja kitaraahan sieltä kannetaan mukana pois.

No mikä tässä on ongelmana? Halpa dollari, hyvät valikoimat, halvemmat hinnat jne. Positiivisia seikkoja ostajan kannalta vaikka kuinka paljon. Jos olet vaihdossa vuoden (väh. 12kk) ja olet omistanut kitaran USA:ssa 6kk niin et maksa tullia tai alv:a.

http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityish … otavarat_EUn_ulkopuolelta/index.jsp
I.S.S
29.10.2007 12:27:05 (muokattu 29.10.2007 12:33:12)
Nyt tulee legendaa ulkomuistista lähinnä tuota Suomeen tuomista koskien, joten asiavirheitä voi livahtaa joukkoon:

Kauankos meinasit olla? Jos olet yli vuoden niin sittenhän sinun ei käsittääkseni tarvitse noista veroista välittää, kun vuoden jälkeen saa tavaraa verovapaasti tuoda takaisin. Alle vuosi, niin sitten ei voi minkään, periaatteessa kitara pitäisi tullata (eli 22%+vajaa 3%), mutta tästäkin on monella hyvin erilaisia kokemuksia.

Joskus tullimiehiä kiinnostaa kovasti ne kitaralaukut, joskus taas voi rykäistä Ei tullattavaa käytävää lävitse kolme kitaralaukkua mukana ja ketään ei kiinnosta. Arpapeliähän se on. Ja eikös siitä periaatteessa joudu maksamaan tuplaverot mikäli "narahtaa" tältä ei tullattavaa käytävältä, mikäli mukana on yli 170e arvoista, tullattavaa tavaraa mukana. Taitaa tämäkin olla tullihenkilöstä kiinni.

Mitään ihme kitaralaukun relikoimisia (siinä siinä toivossa, että selitettelee että on vanha suomesta ostettu kitara) en ehkä alkaisi harrastamaan. Sitäpaitsi jos kitaran vie suomesta ulkomaille (tai mitään kallista ylipäätään) tulisi mukaan ottaa joko kuitti tai esim. kitaran voi muistaakseni käydä tulliviranomaisille näyttämässä, että tämmöistä peliä otetaan mukaan ja se taidetaan merkata jollain tapaa (tuntomerkit, malli otetaan ylös, joten se Harley Benton mukaan-->heitetään Missippiin-->Les Paul takaisin ei taida toimia) ja saat siitä jonkun lippulappusen mukaan. Jos ylläolevia ei ole, niin se on ihan tullimiehen hyväuskoisuudesta kiinni, meneekö tarina "Suomesta otin tän lähtiessäni mukaan" läpi. Yksi aika riskaabeli vaihtoehto pulttikaulaisten skebojen kanssa olisi se, että ottaa kaulan irti rungosta ja työntää molemmat isoon matkalaukkuun, sieltähän se tullisetä ei sitä kitaraa havaitse. Mutta tämä on kuten sanoin todella riskaabelia, sillä niitä laukkujahan ei tunnetusti kovin hellästi käsitellä.

Ehkäpä helpoin tapa (mikäli pokka ei riitä tuon Ei tullatavaa käytävän kulkemiseen) onkin vain kylmästi viedä tavara tullattavaksi jo ja jos kerta käsintehty kuitti kelpaa, niin voihan sitä summaa hieman kaunistella, muttei tässäkään överiksi kannata pistää.

Sitten vielä siitä varsinaisesta logistiikasta. Se, että saako kitaran tai vastaavan tuoda lentokoneen matkustamoon taitaa myöskin oll hieman tuuripeliä ja riippuu paljon palvelevan virkailijan päivästä, sekä siitä kuinka täyteen on kone buukattu. Jos noudatettaisiin yleisiä ohjeita, joutuisi kitaralle ostamaan oman paikkansa koneesta, mut tätä ei taida kovinkaan moni lentofirma pakota noudattamaan. Kannattaa mennä ajoissa sinne lentökentällä ja esittää asiansa kohteliaasti ja tiedustella koneen buukkitilannetta jne. Pehmeä laukku on tietenkin kompaktimpi kuin laatikkomainen kova ja voi olla ihan hyvä idea ostaa tämmöinen pehmyt laukku kaiken varalta (näin tein itse, kun toin ESP:n takaisin Taiwanista, molemmilla lennoilla sain kitaran sinne matkustamoon viedä, kovalaukku matkusti ruumassa). Mikäli kitara joudutaan laittamaan ruumaan on laadukas lentolaukku melkein ainut järkevä vaihtoehto, mutta nekään eivät aina pelasta kitaraa kolhuilta.

Tämmöstä paskaa tällä erää, korjatkaa toki jos korjattavaa löytyy...

EDIT: Jaahas täällä olikin jo muut ehtineet ensin, ei ois pitäny alkaa runoilemaan...Niin ja kuten Turder tuossa sanoikin, valikoima USA:ssa on sen verran laaja ja hinnat edulliset, että vaikka maksaisitkin koko alv:n ja tullin, niin päässään silti aika edullisiin ostoksiin.
"You know what they say Frank...speed kills."
darrell
29.10.2007 12:29:35 (muokattu 29.10.2007 12:37:05)
Kitaran osto kannattaa myös huomioida lentolipun matkatavaroiden painorajassa. Itse toin tuossa reilu pari kk sitten kitaran japanista ja jotta sain kitaran lentokoneeseen, jouduin heittämään 10kg vaatteita ja muuta tavaraa lentokentän roskikseen, muuten ois tullu jokaiselta ylikilolta hintaa niin, että loppusummaksi olis jäänyt noin 700e ekstraa.

Ongelman voi ratkaista sillä, että tiedostaa tämän pakatessaan. 10kg tavaroita, niin normi 20kg lipulla saa tuotua 10kg painavan kitaran (laukun kanssa yleensä paino tätä luokkaa). Tai sitten ostaa suoraan lipun joka sallii painavammat matkatavarat.

Lentoyhtiöstä riippuen kitaran voi ottaa käsimatkatavarana koneeseen, jolloin matkatavarat pitäisi mennä sellaisenaan. Sitä pitää vain pyytää pontevasti, ja tarvittaessa esim. selitellä, että kyseessä on kallis instrumentti. Ainakin mulla BA:lla onnistunut monta kertaa, vaikka esim. Lontoossa on tiukka rajoitus turvatarkastuksessa, eli pääsee läpi vain yhden matkatavarakassin kanssa. Soittimet on sitten erikseen.

Tullimiehet on nähneet "kaiken". Eli aivan turha selitellä, jos jää kiinni. Samaten nämät "oli jo lähtiessä mukana" selitykset ei mene läpi (kuka ottaa kitaran mukaan raahattavaksi n. viikon lomareissulle...). Sanoisin, että kannattaa varmistella selusta jo ennen vihreälle marssimista, jos aikoo harrastaa salakuljetusta.

Pidemmän reissun yhteydessä on tietty mahdollista laittaa kitara (mahdollisen) muuttokuorman mukana. Ainakaan mulla ei ole koskaan kyselty mitään noissa muuttokuormissa olleiden kitaroiden ja kamojen alkuperästä tahi tulleista.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
darrell
29.10.2007 12:41:06
EDIT: Jaahas täällä olikin jo muut ehtineet ensin, ei ois pitäny alkaa runoilemaan...Niin ja kuten Turder tuossa sanoikin, valikoima USA:ssa on sen verran laaja ja hinnat edulliset, että vaikka maksaisitkin koko alv:n ja tullin, niin päässään silti aika edullisiin ostoksiin.

Muutama viikko sitten Jenkkilän työmatkalta toin Larriveen D-03R (laidat ja takakansi ruusupuuilla), niin koko riemu köyhensi minua n. puolet Musamaailman listahinnasta (~44% halvemmalla).
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
I.S.S
29.10.2007 12:47:41 (muokattu 29.10.2007 12:48:53)
Muutama viikko sitten Jenkkilän työmatkalta toin Larriveen D-03R (laidat ja takakansi ruusupuuilla), niin koko riemu köyhensi minua n. puolet Musamaailman listahinnasta (~44% halvemmalla).

Ulkomailla on tunnetusti mukava vähän shoppailla soittimia. Itse on ostin Music Man Axiksen (näkyy omakuvassa) täältä Taiwanista yli 50% DLX Musicin hintoja halvemmalla (jotka tosin on aivan järkyttävät Musareille).
"You know what they say Frank...speed kills."
Kivijalka
30.10.2007 00:11:09
No mikä tässä on ongelmana? Halpa dollari, hyvät valikoimat, halvemmat hinnat jne. Positiivisia seikkoja ostajan kannalta vaikka kuinka paljon. Jos olet vaihdossa vuoden (väh. 12kk) ja olet omistanut kitaran USA:ssa 6kk niin et maksa tullia tai alv:a.

http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityish … otavarat_EUn_ulkopuolelta/index.jsp

10kk vaihto eli no deal. Tulli voinee siis kusta vielä koko homman.
Tomtom
30.10.2007 08:47:56
Mitenkäs sitten esim. ammatti-(tai harrastelijamuusikot) tekee, kun kierretään maailmaa? Onko noilla sitten aina kourassa todistus jokaisesta kitarasta että tää on ostettu vuonna -86 Lontoosta ja tää taas on ostettu -92 Tokiosta? Kun tuolla kentillä joutuu duunin puolesta pyörimään aika paljon, niin jotenkin mun silmään näyttää siltä että kitara käsimatkatavarana on yleistynyt tosi paljon. Voisi jotenkin luulla että kaikilla ei todellakaan ole sitä kuittia koko ajan mukana, vai onko?

Eli siis jos ajattelee asiaa siltä kantilta että jospa matkalaisella olis kitara jo sinne mennessä niin vaaditaanko suomeen tultaessa aina todistus kitaran alkuperästä? Tää vaan siis tämmöstä pohdintaa.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)