Aihe: Mikä on kitaristin määritelmä?
1 2 3 4 5 6
secondarymind
23.08.2005 14:55:30 (muokattu 23.08.2005 15:22:17)
minun määritelmäni on "olento joka soittaa pändissä kitaraa".

En ole vielä keksinyt syytä miksi tuo ei voisi olla totuus?

Osa totuutta. Kyllä kai yksinäinenkin kitaran soittaja on kitaristi. Esim. katumuusikko, trubaduuri tms.

Mutta näin yksinkertaista se on:

ammattiautoilija -> ihminen joka ajaa autoa ammatikseen
satunnainen autoilija -> ihminen joka ajaa autoa satunnaisesti
autoilija -> ihminen joka ajaa autoa

Ja tästä johdettuna:

ammattikitaristi -> ihminen joka soittaa kitaraa ammatikseen
harrastelijakitaristi -> ihminen joka soittaa kitaraa harrastuksenaan
kitaristi -> kitaran soittaja -> ihminen joka soittaa kitaraa
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
DJKaaos
23.08.2005 16:21:40
Voi jessus sentään. Ketjun starttaaja voisi kitaristin lisäksi miettiä miten määrittelisit pianistin, viulistin ja rumpalin. Koita myös keksisitkö urheilijan ja kirjailijan määritelmät.

Sovitaan vaikka, että sä olet kitaristi. Minäkin koen olevani -> raavin bändissämme kitaraa, joten pidän itteäni bändimme kitaristina.

Huh.
Vain kuolleet kalat uivat virran mukana.
Bentley
23.08.2005 17:07:55 (muokattu 23.08.2005 17:31:35)

Mulle jäi ratkaisevasti edelleen auki se, että onko sulla sitten sitä korvaa, ja mikä sun mielestäsi on kitaristin määritelmä?

Siis kyllähän mulla on pakko olla sävelkorvaa koska kuitenki löydän biiseistä soinnut. Nyt tuntuu et tulee vähä ristiriitasta tekstiä mut tätä se on ku ei osaa koskaan selittää asioita.

Eli otetaan esim. Teräsbetonin, taivas lyö tulta biisi, sen kanssa ei oo ollu oikee vaikeuksia löytää sointuja eli vitossointujen kanssa ei kovin paha ongelma ole mulla (väitän). Mut otetaan sit joku ikivihreä biisi joissa vitossoinnuilla ei oo mitää tekemistä ja siellä tulee jotai sellasia sointuja mitä ei edes tiedä olevankaan niin rupee niitä nyt blokkailemaan. Eli suoranaisia sointuja en voi tällä koulutuksella kuvitellakaan etsiväni, vaan ensin lähteä esim. bassosävelistä ja sit jotenki siitä kartottaa sitä.. en tiedä tarkemmin.

Ja mitä mun sävelkorvaan tulee, jostain syystä levyltä kuunneltuna ne ei oo niin selviä mulle, mitä esim. livenä kuultuna. Johtuukohan siitä et ne on niin helvetin tuotettuja kipaleita joihin on täysin ängetty matskuu et niissä ei oo hengitysvaraa paljoakaa. Esim. 70-80 luvulla tehdyissä biiseissä ei oo niin paljoa ongelmaa kuin nykysissä biiseissä, koska siellä on sitä hengitysvaraaki ja täten se on mulle selvempi.

Mut siis tällaisia asioita mä oon huomannu itelläni, enemmän ja enemmän mitä ajankohtasemmaksi mun blokkailu on tullu viime aikoina.

Mut miten itse määrittelisin kitaristin, niin en osaa sanoa.. mun mielestä kitaristeja on erilaisia. Ja ehkä otsikko oli väärin nimetty mut tehty mikä tehty.

EDIT:

miten sä teet biisejä, jos et soinnuta? Nuotinnatko? Entä kuka tekee niihin sitten soinnut?
Muutoinkin toi järjestys kuulostaa aika oudolta. Kylmiltään ilman mitään tietotaitoa oot alkanu tekemään biisejä?

Eli siis olen alkanut väsämään biisejä ihan huvikseni eka, ja sitä myötä se on tullut enemmän ja enemmän vakavemmaksi ja niistä on tullu toimivia ja oon panostanuki niihin oikein. Mä teen sitä, mikä kuulostaa hyvälle, ja toistaiseksi olen tarkistanut skaaloista et menee nuotit oikein jne.

(muista en tiedä, mut mä tuun tosi sokeeksi ja kuuroksi kun mä tosissani alan väsäämään musaa pidemmällä aikavälillä, mä teen sitä niin paljon että kaikki alkaa kuulostamaan aivan mössöltä ja oli tai ei ollu sävelkorvaa niin silloin siitä ei tosiaankaa oo mitää hyötyä vaan on pakko levätä jonkiaikaa ja hengähtää.)
For those who can't be without the music!
Starlia
23.08.2005 17:28:37
Kumpi on parempi kitaristi?

1) Henkilö joka kuulee hetkessä kaikki soinnut biisistä ja osaa ne myös heti kirjoittaa muistiin täysin oikein. Ukko Nooan soitto tosin helvetin hankala juttu. Siis saada kuulostamaan hyvältä.

2) Henkilö joka soittaa helvetin hyvällä fiiliksellä Ukko Nooan ja X-määrän muita biisejä. Tosin, jos hänet pistää etsimään soinnut biisistä, siihen vierähtää vuorokausi jos toinenkin ja jokunen sointu saattaakin mennä oikein.
Bentley
23.08.2005 17:33:39 (muokattu 23.08.2005 17:41:25)

Kumpi on parempi kitaristi?

1) Henkilö joka kuulee hetkessä kaikki soinnut biisistä ja osaa ne myös heti kirjoittaa muistiin täysin oikein. Ukko Nooan soitto tosin helvetin hankala juttu. Siis saada kuulostamaan hyvältä.

2) Henkilö joka soittaa helvetin hyvällä fiiliksellä Ukko Nooan ja X-määrän muita biisejä. Tosin, jos hänet pistää etsimään soinnut biisistä, siihen vierähtää vuorokausi jos toinenkin ja jokunen sointu saattaakin mennä oikein.

EDIT: Poistin kommenttini.. turha edes vastata tuohon ainakaan mun mielestä..
spede from hell
23.08.2005 19:46:31

...........hohhohhoijaaaaa........zzzzzzzzzzzz
ThickFingerz
Jzci
23.08.2005 20:41:09

Tällaiseen en kyllä ole ikinä törmännyt.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Tilutusta: TÄÄLTÄ
Starlia
23.08.2005 20:51:08

En minäkään :D
Bentley
23.08.2005 21:17:08

No mut eikö tuo ollut lähinnä raaka vertauskuva?
Jzci
23.08.2005 21:18:50

No mut eikö tuo ollut lähinnä raaka vertauskuva?

Oma kommenttini oli lähinnä raaka ohimennen toteamus.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Tilutusta: TÄÄLTÄ
Zeni
23.08.2005 22:21:27

Olenko minä luonnonoikku ? Mulla se menee noin. Ainut biisi minkä olen "tabittanut" itse on Zen Cafe:n taksi.
Bentley
23.08.2005 23:52:49

Olenko minä luonnonoikku ? Mulla se menee noin. Ainut biisi minkä olen "tabittanut" itse on Zen Cafe:n taksi.

Jaa-a, en tiedä.. kaikki mollaajat on luonnonoikkuja :P

Ps. Mä vittuuksissani kävin puoliks läpi Antti Tuiskun ekan levyn ja kyllä mä valtaosan soinnuista löysin. Jotkut kohat oli / on vielä hakusessa mut kyllä mulla sävelkorvaa on, pakko olla.
Pande
24.08.2005 08:15:04

Ps. Mä vittuuksissani kävin puoliks läpi Antti Tuiskun ekan levyn ja kyllä mä valtaosan soinnuista löysin. Jotkut kohat oli / on vielä hakusessa mut kyllä mulla sävelkorvaa on, pakko olla.

Jos haluat kehittää sävelkorvaasi niin rupea treenaamaan sitä edelleen. Tähän tarkoitukseen on olemassa esim. ilmaisia(kin) ohjelmia, joita löytää googlella ("ear trainer" -tyyppisillä hakusanoilla).

Eihän se että sulla on hyvä sävelkorva tee susta vielä hyvää kitaristia, se tekee susta hyvän sävelkorvallisen... köh ;)
When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness."
risto
24.08.2005 10:32:36 (muokattu 24.08.2005 10:41:23)

Pianisti, viulisti, trumpetisti, kitaristi... ammattinimikkeitä. Muutaman vuoden kitaraa soittanut ei ole kitaristi vaan kitaransoiton opiskelija tai kitaransoiton harrastaja tai henkilö jo soittelee kitaraa. Muutaman soinnun osaava rämpyttelijä tai tiluttelija joka soittaa bändissä on bändin kitaristi mutta ei kuitenkaan ole vielä oikea kitaristi, höh;-)

EDIT: Kitaristi = muusikko + kitara
Elämää, rauhaa ja akustista musiikkia
zorro
24.08.2005 11:01:03
Pianisti, viulisti, trumpetisti, kitaristi... ammattinimikkeitä. Muutaman vuoden kitaraa soittanut ei ole kitaristi vaan kitaransoiton opiskelija tai kitaransoiton harrastaja tai henkilö jo soittelee kitaraa. Muutaman soinnun osaava rämpyttelijä tai tiluttelija joka soittaa bändissä on bändin kitaristi mutta ei kuitenkaan ole vielä oikea kitaristi, höh;-)

EDIT: Kitaristi = muusikko + kitara

koita siinä sitten valvoa että ei bändin kitaristit kutsu vahingossa itseään kitaristeiksi jos kerra tuollaiset on kriteerit.
Tänne saattaa tupsahtaa joskus uusia biisejä. Suhteettomat toverit #6 IMIK #34
superfly
24.08.2005 11:03:14
koita siinä sitten valvoa että ei bändin kitaristit kutsu vahingossa itseään kitaristeiksi jos kerra tuollaiset on kriteerit.

On kovat kriteerit juu. Tarkkana saa olla näiden kanssa jo....
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
risto
24.08.2005 11:19:17

>>Muutaman soinnun osaava rämpyttelijä tai tiluttelija joka soittaa bändissä on bändin kitaristi mutta ei kuitenkaan ole vielä oikea kitaristi, höh;-)

>>EDIT: Kitaristi = muusikko + kitara

> koita siinä sitten valvoa että ei bändin kitaristit kutsu
> vahingossa itseään kitaristeiksi jos kerra tuollaiset on kriteerit.

Heh, niin, mut tosissaan, henkilö joka on valmistunut jostakin kitaransoiton ammattiin valmistavasta instituutista voi automaattisesti kutsua itseään kitaristiksi. Sensijaan itseoppineiden kohdalla onkin jo vaikeampaa. Moni taitavakaan itseoppinut soittaja ei välttämättä halua kutsua itseään, tai tulla kutsutuksi *istiksi jos ei saa siitä leipäänsä tai jotain vastaavaa. Brassailu sitten erikseen.
secondarymind
24.08.2005 19:32:58 (muokattu 24.08.2005 19:39:33)
Heh, niin, mut tosissaan, henkilö joka on valmistunut jostakin kitaransoiton ammattiin valmistavasta instituutista voi automaattisesti kutsua itseään kitaristiksi. Sensijaan itseoppineiden kohdalla onkin jo vaikeampaa. Moni taitavakaan itseoppinut soittaja ei välttämättä halua kutsua itseään, tai tulla kutsutuksi *istiksi jos ei saa siitä leipäänsä tai jotain vastaavaa. Brassailu sitten erikseen.

Mikäs se sitten on joka ei ole valmistunut mistään opinahjosta kitaristiksi tai ei tienaa leipäänsä kitaransoitolla jos kerran vain näitä tapauksia kehtaa kutsua kitaristeiksi? Harrastelijakitaristi? Ei, mutta siinähän on sana kitaristi, joka viittaa ammattilaisuuteen ja eihän sellaista voi olla kuin harrastelija-ammattilainen, sillä eihän harrastelijat tienaa leipäänsä harrastuksellaan. Kitaraa soittava henkilö? Ei, ei se voi olla se, sillä sehän yhtä kuin kitaristi (=ammattilainen).

Siis hetkinen, jos sana kitaristi on termi kitaraa soittavalle henkilölle, joka taas on yhtä kuin ammattilainen niin sehän karsii silloin kyseistä toimintaa harrastavien ihmisten määrittelevän termin määrittelystä sanan soittaa. Eli harrastelijat varmaan vaan rämpyttää kitaraa, sillä harrastelija ei ole kitaristi. Oisko oikea termi silloin harrastelijalle (on kyseessä kuinka taitava yksilö tahansa) wannabe-kitaristi?
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
risto
24.08.2005 20:16:05

Eiks toi nyt tullut jo aika selväksi. Siis kitaristi nimitys viittaa ammatilliseen pätevyyteen paitsi että jos on bändissä niin jostakin syystä on vakiintunut tapa kutsua niitä bändin kitaristeiksi huolimatta siitä osaako vain kolme sointua vai enemmän.

Jos joku wannabee joka osaa vähän tilutella haluaa kutsua itseään kitaristiksi, niin minkäs teet. Ehkä kaikkien jotka osaavat ruuvata pari ruuvia pitäisi myös ruveta kutsumaan itseään asentajiksi tai ehkä peräti insinööreiksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)