Aihe: Uusi sarja behringeriltä.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
PL
24.08.2005 12:58:17
Olisiko mahdollista loputtoman dissaamisen sijaan tarjota jotain tilalle? Se olisi aikuisten meininkiä se. Kellekään ei ole jäänyt epäselväksi kuinka huonoja behringerin laitteet muusikoiden.netin "ammattilaisten" ja Ammatiilaisten mielestä ovat. Itse tiedän jo mitä haluan ja mitä sijoittamallani rahalla saan. Aloittelijana tätä tietoa ei ole ja silloin on aika totaalisen tuuliajolla -sitä uskoo milloin kaupan ahnasta setää ja milloin keskustelupalstan tietäjiä.

Joten ehdotan että dissatessa voisi yrittää tarjota jotain tilalle - samasta hintaluokasta tietenkin.

Jos haluat ammattilaistasoisen vehkeen, niin maksat siitä vastaavan hinnan. Jos haluat halvan, ostat sen mitä käytettävissä olevalla rahalla saa. Halvalla et varmasti saa huippulaatua, mutta riittääkö sitten halvemman laatu, se on jokaisen itse päätettävä.

Sadan euron vehje on sadan euron vehje, oli sen kyljessä minkä valmistajan logo hyvänsä. Loppu on maku- ja mielipidekysymyksiä.
Mikael
24.08.2005 16:15:24

Ei sun sitä mielipidettäsi ole pakko tulla tuomaan julki joka helvetin kerta kun joku sattuu vaan mainitsemaankin Behringerin nimen. Me tiedetään se kyllä jo edellisten keskusteluiden perusteella, joten sen toitottaminen jokaisessa behringeriä sivuasvassa keskustelussa ei tuota kenellekään mitään lisäarvoa vaan pelkästää estää asiallisen keskustelun Behringerin laiteista.

Täähän on keskustelupalsta, jossa ihmiset kertovat mielipiteitään asioista. Eikä se pelkkä hehkususkaan mitään asiallisuutta ole. Ja vaikka vakikäyttäjät oppivatkin tietämään toisten vakikäyttäjien mielipiteet, niin se ei tarkoita sitä, että kaikki palstan lukijat nämä tietäisivät.

Miksi ihmeessä kokemusperäiseen kriittisyyteen pitää suhtautua noin vihamielisesti?
Oli miten oli, mutta näin on.
Levy
24.08.2005 16:59:14
Ehkäpä en ilmaissut asiaani riittävän selvästi. Silloin kun itse aloittelin olisin kaivannut tietoa ja käyttäjäkokemuksia. Siihen aikaan ei ollut esim. muusikoiden.nettiä olemassakaan joten päätökset piti tehdä sen perusteella mitä kaupan setä suositteli. Tai jos sattui tuntemaan jonkun studiossa työskentelevän sällin niin pystyi suosituksia tivaamaan.

Itse en ole behringerin puolella enkä sitä vastaan - lopputulos ratkaisee. Kokemusta merkistä on riittävästi. Vaatimustaso määrittää sen mitä kannattaa hankkia. Esimerkiksi itselläni on dbx:n etuaste joka maksanee 300€ uutena. Äänitin vasta lauluja yms. käyttäen universal audion la2a:ta, hintaa 3000€. Hintaa siis kymmenkertaisesti. Oliko soundi sitten 10 kertaa parempi? No ei todellakaan. Se oli tietenkin parempi mutta pääsin dbx:llä n. 90% siitä mihin pääsin la2a:lla. Epäilemättä ottaisin mielelläni la2a:n mielelläni räkkiini mutta harrastelijana tuo dbx saa kelvata minulle, toistaiseksi.

Rakentavuutta kaipasin siis siihen että yhtä dissatessa voi tarjota jotain muuta tilalle (kuten Kivi jo tekikin). Eli, jos behru on kerta paska niin mikä on sitten vähemmän huono?
kivi
24.08.2005 17:08:39
Rakentavuutta kaipasin siis siihen että yhtä dissatessa voi tarjota jotain muuta tilalle (kuten Kivi jo tekikin). Eli, jos behru on kerta paska niin mikä on sitten vähemmän huono?

Vaikea kysymys, jos - kuten sanoit - pitää pysytellä samassa hintaluokassa.

RNC on todella hyvä ja halpa kompressori.
TF Pro:lla on halpa optinen kompressori.
Art Tube Pac on hyvä ja kohtuuhalpa optinen kompressori ja putkietunen
Art Tubepre on hyvä ja halpa putkietunen josta on paljon kopioita

Mitäs muuta? Ei kaikki Behringer oo hevosenlantaa. Se aktiivi-DI-boksi on hyvä, samoin 2U-korkuiset etuset (1953 Magician yms.) ovat aivan eri tasoa kuin 1U-korkuiset. B2030A on todellakin hintaisekseen vallan mainio lähikenttämonitori. ECM8000 on aivan toimiva mittamikki.

Riippuu mitä tarvii. Ei aina tarvi parasta.
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
PIM
24.08.2005 18:30:01
Vaikea kysymys, jos - kuten sanoit - pitää pysytellä samassa hintaluokassa.

Eikös tämä ole osoitus siitä että parhaimmillaan Behringerit on oman hintaluokkansa ehdotonta kärkeä ja siksi aivan suositeltavia vaihtoehtoja ainakin niille, joiden persaukset ei kestä tavoitella aivan ultimatelaatua. Totuus on kuitenkin se, että harvalla halvemman pään laitevalmistajalla on tarjota ADA8000:n tai DDX3216:n kaltaisia hintalaatusuhteeltaan erinomaisiksi todettuja tuotteita, joille muilla valmistajilla ei kerta kaikkiaan ole edes asettaa varteenottavia kilpailijoita lähestulkoonkaan samassa hintaluokassa.

Joskus laitteita kommentoidessa voisi olla hyvä ottaa huomioon myös se tosiasia, että laitteen absoluutisella laadulla ja kestävyydellä on aivan eri merkitys sille, joka ostaa sen firman piikkiin ja jonka elanto riippuu siitä, ja toisaalta taas sille, joka hommaa laitteen opettelu tms. käyttöön ja maksaa sen omista säästöistään. Jälkimmäisessä tapauksessa, joka käsittääkseni koskee varmaan vähintäänkin 90% täällä hengailevista, ei ole mitään järkeä sijoittaa rahojaan yksittäisiin pro-tason laitteisiin jos ja kun kerran 20% panostuksella pääsee 80-90% laatutasoon. Vasta kun koko äänitys- ja miksausketjun kaikki osat studiotiloja myöten on vähintääkin tuota ADA8000:n laatutasoa niin ehkä sitten joku ADI-8DS tms. voi olla paikallaan, mutta tällöin kokonaisbudjetti onkin jo siellä 5-10kEuron haarukassa, jolloin aletaan puhua jo vakavasta harrastamisesta.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
Mikael
24.08.2005 20:12:20 (muokattu 24.08.2005 23:38:59)

Joskus laitteita kommentoidessa voisi olla hyvä ottaa huomioon myös se tosiasia, että laitteen absoluutisella laadulla ja kestävyydellä on aivan eri merkitys sille, joka ostaa sen firman piikkiin ja jonka elanto riippuu siitä, ja toisaalta taas sille, joka hommaa laitteen opettelu tms. käyttöön ja maksaa sen omista säästöistään.

Mä harrastan ja maksan laitteet omasta pussista.

Jälkimmäisessä tapauksessa, joka käsittääkseni koskee varmaan vähintäänkin 90% täällä hengailevista, ei ole mitään järkeä sijoittaa rahojaan yksittäisiin pro-tason laitteisiin jos ja kun kerran 20% panostuksella pääsee 80-90% laatutasoon.

Vaikka harrastankin, niin mä pyrin niin hyvään tasoon kuin mahdollista. Mulle tollanen prosenttien kelailu ei oo luonteenomaista tämän asian suhteen. Saattais olla, jos kaivaisin ojaa tai rakentaisin liiteriä, mutta musiikin tekeminen on mulle kovasti tärkeä asia.

Vasta kun koko äänitys- ja miksausketjun kaikki osat studiotiloja myöten on vähintääkin tuota ADA8000:n laatutasoa niin ehkä sitten joku ADI-8DS tms. voi olla paikallaan, mutta tällöin kokonaisbudjetti onkin jo siellä 5-10kEuron haarukassa, jolloin aletaan puhua jo vakavasta harrastamisesta.

Mä en sanois ihan noinkaan. Ihan hyvin näkökanta voi olla vaikka sellainen, että ensin ostetaan vaan esim. hyvälaatuisen stereoäänitteen mahdollistava kokonaisuus ja sitten pyritään pitämään se hyvä taso ja hankkimaan vähän kerralla lisää laadukkaita asioita sitä mukaa kun budjetti antaa myöden.

Kaikki ihmiset eivät ajattele vaan hinta/laatu-suhdetta. On niitäkin jotka ajattelevat enempi sitä pelkkää laatua ja pyrkivät siihen omien mahdollisuuksiensa mukaan. Miksi siihen pitää suhtautua vihamielisesti.

Tosiasia kuitenkin on se, että nämä halvempien merkkien laitteet ovat absoluuttisesti ajatellen huonommin tehtyjä ja laadultaan kehnompia, mikä mun mielestä on hyvä tuoda esille myös aloitteleville ja nuoremmille tekijöille. Voi kehuakin mikäli silta tuntuu, mutta voi myös dumata jos aihetta on - oman kokemukseni mukaan on.
PIM
25.08.2005 08:39:38 (muokattu 25.08.2005 09:16:48)
Vaikka harrastankin, niin mä pyrin niin hyvään tasoon kuin mahdollista. Mulle tollanen prosenttien kelailu ei oo luonteenomaista tämän asian suhteen. Saattais olla, jos kaivaisin ojaa tai rakentaisin liiteriä, mutta musiikin tekeminen on mulle kovasti tärkeä asia.

Miksei ojankaivaja voisi suhtautua aivan yhtä tunteenomaisesti omaan Bilnäsiinsä? Tämä on taas tätä kun tunteiden perusteella yritetään perustella ratkaisujen järkevyyttä ja kuvitellaan että ne omat tuntemukset on ainoita oikeita. Enkä nyt tarkoita ettei laitteita saisi tai voisi valita tunteidensa pohjalta, mutta jos niiden perusteella aletaan ohjaamaan tuntemattomien ihmisten valintoja niin siinä alkaa mennä raja. Nyt näyttää siltä että kuvitellaan että jos omistaa jonkun hienon ja hyvän ja extralaadukkaan yksittäisen laitteen niin siitä, ja vain siitä, voi saada kiksejä musantekoon, mutta voihan olla että joku muu saa omat musantekofiiliksensä siitä, että onnistuu löytämään halvalla käyttökelpoista ja kokonaisuuteen laadulisesti istuvaa tavaraa.

Mä en sanois ihan noinkaan. Ihan hyvin näkökanta voi olla vaikka sellainen, että ensin ostetaan vaan esim. hyvälaatuisen stereoäänitteen mahdollistava kokonaisuus ja sitten pyritään pitämään se hyvä taso ja hankkimaan vähän kerralla lisää laadukkaita asioita sitä mukaa kun budjetti antaa myöden.

Entä jos primääri tarkoitus on äänittää bändiä liverumpuineen ja mahdollisesti vielä livetilanteessa ja tarvitset sitä varten 8 tai 16 raitaa sisään kerrallaan + tietysti mikit ja muut rensselit? Käytännössä tämä tarkoittaa että tuolla sinut stereosysteemilläsi ei tässä tilanteessa tee mitään oli se sitten kuinka laadukas tahansa tai jos tekeekin niin sen kasvattaminen ko. raitavaatimuksia vastaamaan maksaa tuhansia euroja. Toisaalta harvalla on käytössään sellaista soittotilaakaan, joka edes mahdollistaisi huippulaadukkaiden laitteiden laadullisen potentiaalin täyden hyväksikäytön. Tai voihan se olla kivaakin että akustisen kitarasoolon taustalta pystyy sanomaan minkä merkkinen auto ajoi äänityspaikan ohi juuri kun vetoa oltiin purkittamassa.

Kaikki ihmiset eivät ajattele vaan hinta/laatu-suhdetta.

No jos kuulut siihen ryhmään ettei sun tarvitse niin olisit kiitollinen, mutta varsinkin silloin kun resurssit on rajalliset ja mahdollisimman hyvä lopputulos kuitenkin on tähtäimessä niin mitä muuta sitten kannattaa ajatella? Siinä ei paljon auta jos yksittäinen komponentti on huippulaatua ja sen takia muissa joutuu tinkimään. Mieluummin sitten koko kattaus tasalaatua kuin yksi selvästi yli muiden ja loput aivan kuraa. Ja kuten on tiullut jo mainittua niin Behringer ei ole edes sitä absoluuttisinta kuraa.

On niitäkin jotka ajattelevat enempi sitä pelkkää laatua ja pyrkivät siihen omien mahdollisuuksiensa mukaan. Miksi siihen pitää suhtautua vihamielisesti.

Minä suhtaudun vihamielisesti tähän snobismiin ja elitistisyyteen mikä aiemmista kirjoituksista selvästi paistaa läpi enkä suinkaan kenenkään tunne-elämään. Tuollainen vaan on minusta aikamoista vittuilua niitä kohtaan, joilla ei taloudellisten resurssien rajallisuuden vuoksi ole mahdollisuutta hankkia kaikkia hienoja ja kivoja laitteita mitä mieli tekisi.

Tosiasia kuitenkin on se, että nämä halvempien merkkien laitteet ovat absoluuttisesti ajatellen huonommin tehtyjä ja laadultaan kehnompia, mikä mun mielestä on hyvä tuoda esille myös aloitteleville ja nuoremmille tekijöille.

Ikävä kyllä pelkkä kategorinen Behringerin dissaus ei nosta kenenkään tietämystasoa tässä asiassa, varsinkaan sellaisten aloittelijoiden, jotka vielä ottavat nämä aktoriteettien sanomiset absoluuttisena totena, mukaan tarvittaisiin myös sitä peräänkuulutettua informatiivista osastoa. Haukkua räksyttää jaksetaan kyllä ja joka välissä, mutta monesti se infopuoli sitten jääkin huomattavasti kevyemmälle käsittelylle. Tämäkö lisää tietämystä?

Voi kehuakin mikäli silta tuntuu, mutta voi myös dumata jos aihetta on - oman kokemukseni mukaan on.

Jos sä tai joku muu kirjoitat että BEHRINGERIT ON PASKOJA ilman mitään sen kummempia perusteluja niin mitä hyötyä siitä on kenellekään? Jos vaivautuu hieman ajattelemaan laajemmassa kontekstissa niin muilla elämanaloilla vastaava ajattelutapa ilmenee mm. rasismina, eli "kaikki muslimit on terroristeja", miksi vastaavaa pitäisi sietää täällä? Jos aiemman keskustelun perusteella se että haukkuu behringeriä yleisesti on tiedon jakamista, niin miksi se tiedonjakamisen into loppuu juuri siinä vaiheessa kun joku kysyy että mihinkä tiettyihin Behringeri laitteeseen nämä kommentit perustuu? Tässä vaiheessa yleensä se tiedonjakamisen palo tuppaa vaan yleensä sammumaan melko totaalisesti.

Mikael, valistaisitko aloittelijoita ja muita vähemmän kokeneita kertomalla mitä Behringerin laitteita olet käyttänyt ja miksi mielestäsi ko. laite ei täytä sinun sille asettamiasi vaatimuksia. Tälläisesta tiedonjakotavasta olisi hyötyä kaikille ja lukija voisi sen perusteella päätellä paremmin josko ko. laitteesta olisi kaikine puutteineenkin kuitenkin ainesta hänen studioonsa. Ja jos vielä jaksaisit kertoa millä laitteella olet korvannut ko. Behringerin ja mitä hyötyjä tästä on koitunut niin se olisi jo aivan käsittämättömän upeaa ja esimerkillistä toimintaa.
PL
25.08.2005 09:33:37
Enempää en enää jatka, mutta kun katsoo esim. kitara- ja rumpupalstoja, niin järjestään kaikki halvemmanpään laitteet todetaan paskoiksi. Tuskin kukaan kehuu Harley Benttonia tai muita vastaavia, pitää olla Gipsonia, Yamahaa, Fenderiä jne.

Kuitenkin näillä halvoillakin voi tehdä sen mitä kalliimmillakin, eikö?

Jokainen tehköön päätöksensä itse käyttötarkoituksensa ja varojensa mukaan ja mielestäni jokainen saa tuoda mielipiteensäkkin esille hyvien käytöstapojen puitteissa, pääasia on että on olemassa laitteita joilla voi jotakin tehdä ja siihenhän kaikki markkinoilla olevat värkit on tarkoitettu.

Jos laitteet tulevat kotiäänityskäyttöön ja opetteluun asia on aivan eri kun silloin kun niillä pitäisi saada leipänsä. Varmaa on jokatapauksessa se, että halvalla ei saa huippulaatua, ei äänityslaitteissa eikä instrumenteissakaan.

Onko sitten järkevää ostaa 5000€:n kitarakamat ja äänittää niitä 200€:n äänityskalustolla en ota kantaa, jokainen miettiköön sitä itse.

Kaikenkaikkiaan jonkin merkin tai tuotteen ihannointi tai haukkuminen on mielestäni täysin hukkaan heitettyä energiaa, sillä yleensä kyseessä on makuasiat ja henk. koht. mielipiteet eikä esim. mittaustuloksiin tai muuhun vastaavaan konkreettiseen suureeseen perustuvat arvioinnit.

Kyllä jokatapauksessa kaikilla merkkinoilla olevilla vehkeillä pystyy jotakin tekemään, jopa se VestaFirekin kaikuu ja kompressoi. Tavallaan.
Niq
25.08.2005 09:49:10

Loppujen lopuksi se, jolle tätä tehdään, eli yleisö/kuuntelija, tuskin välittää onko mikserinä behringer tai miljoonan putkitiski, kunhan lopputulos kuulostaa ns. hyvältä. Se on myös minun lähtökohtani musiikkiin. Kai kalliimmilla vehkeillä on yleensä helpompaa saada hyvä lopputulos, mutta ei se vaikeaa noilla halvoillakaan nykyään enää ole.
"I have a cunning plan" -Baldrick
kivi
25.08.2005 10:12:20 (muokattu 25.08.2005 10:13:38)
jopa se VestaFirekin kaikuu ja kompressoi. Tavallaan.

Ja saattaapa Vestan kaiku kompressoida, ja kompressori kaikua...

Pelottavin tapaamani laite oli VestaFiren säädettävä chorus, joka tuotti itse kovempaa ääntä kuin päästi läpi.

Hmm. Mä en mene eksplisiittisesti dumaamaan mitään halpalaitteita, mutta mun täytyy sanoa, että vaika mä olen keskiluokkaisen porvariskodin lapsi, niin ei meillä mitään rahaa ollut. Mulla varsinkaan. Siispä ihan tuohon työikään asti opettelin äänittämisen ja pitkälti soitinkin kamoilla jotka olivat joko lainassa muilta, luvatta käyttöön otettuja, tai itse tehtyjä / tarkoitukseen sopimattomista sovellettuja.

Kun neliraitamankat tulivat markkinoille, ei mulle tullut mieleenkään että olis pitänyt ostaa huono ja halpa, johon ehkä olis ollut varaa jos olis säästänyt kahden kuukauden liksat. Rahakkaammilla pojilla oli kumminkin niitä parempia mankkoja, ja sellaisen saattoi hyvinkin saada lainaan jos odotti puoli vuotta että se ensihuuma meni omistajalta ohi.

Mulla oli varmaan kymmenen neliraituria lainassa, ennen kuin lopulta ostin oman. Jälkeenpäin vähän harmittikin, kun oli koko ajan mahdollisuus demota, hiipi laiskuus mukaan peliin. ei ollut tarvis tehdä kymmentä biisiä päivässä.

Mutta se on toinen asia.

No, miten tää vuodatus liittyy mihinkään? Siten, että ei ihmisen tarvi omistaa koko tuotantolinjaa itse, kamoja saa käyttöön ulkopuoleltakin siinä mittakaavassa kuin useimmat tarvii. Ja siinä sitten vuosien mittaan kehittyy taju siitä, mikä on itselle hyvää, ja mikä ei.

Quid Iovis, non bovis. Mikä sopii Jupiterille, ei sovi härälle.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
PIM
25.08.2005 10:22:56
No, miten tää vuodatus liittyy mihinkään? Siten, että ei ihmisen tarvi omistaa koko tuotantolinjaa itse, kamoja saa käyttöön ulkopuoleltakin siinä mittakaavassa kuin useimmat tarvii. Ja siinä sitten vuosien mittaan kehittyy taju siitä, mikä on itselle hyvää, ja mikä ei.

Tämä ehkä pätee jossain pääkaupunkiseudulla, mutta entäpä sitten jos ei ole niitä kavereita keneltä pummia? Mitäs jos olisitkin kasvanut jossain Taivalkoskella ja lähin neliraituri olis ollut Oulussa ja seuraava Jyväskylässä? Sekin, että tavaraa on saatavissa ilmaiseksi käyttöön on sellainen etuoikeus, jota valtaosalla wannabe äänittäjistä ei välttämättä ole.
kivi
25.08.2005 10:28:14
Tämä ehkä pätee jossain pääkaupunkiseudulla, mutta entäpä sitten jos ei ole niitä kavereita keneltä pummia? Mitäs jos olisitkin kasvanut jossain Taivalkoskella ja lähin neliraituri olis ollut Oulussa ja seuraava Jyväskylässä? Sekin, että tavaraa on saatavissa ilmaiseksi käyttöön on sellainen etuoikeus, jota valtaosalla wannabe äänittäjistä ei välttämättä ole.

En myönnä, vaan olen sitä mieltä, että jos omaa lujan tahdon ja supliikkia, niin niin pientä kylää ei olekaan, ettei sieltä hengenheimolaisia löydä.

Aivan varmasti olisin saanut samalla tavalla kaikki kamat lainaan naapurustosta, jos olisin viettänyt nuoruuteni tässä 4000 asukkaan kunnassa missä nyt asun.

Vastaavasti, jos ei osaa tutustua ventovieraisiin ja käyttää tilaisuutta hyväkseen, on aivan sama vaikka asuisi Studio Cityssä.
:-D
(Handsome Dick Manitoba)    
Mikael
25.08.2005 10:46:30 (muokattu 25.08.2005 15:08:34)

Miksei ojankaivaja voisi suhtautua aivan yhtä tunteenomaisesti omaan Bilnäsiinsä?

Tottakai voi, mutta koska mä en ole ojankaivaja, niin itse en suhtaudu ja jos kaivan ojaa niin ihan perus-halpislapio on mulle todella ok. En toisaalta dumaa ketään ojankaivajaa, joka ottaa hommat vakavasti.

Tämä on taas tätä kun tunteiden perusteella yritetään perustella ratkaisujen järkevyyttä ja kuvitellaan että ne omat tuntemukset on ainoita oikeita.

En mä ainakaan tarkoittanut asiaa noin. Tarkoitukseni ainoastaan ilmaista, että on muitakin tapoja lähestyä asiaa kuin hinta/laatu-suhde. Mun mielipiteeni ovat mun omia ja hyväksyn sen, että jotkut ajattelevat toisella tapaa. Eikös tämä kuitenkin ole keskustelupalsta, jossa kaikki keskustelijat voivat ilmasita mielipiteitään asioista, eikä mikään pelkkä kama-neuvola? Jos itse olisin hankkimassa jotain, niin olisin varmasti kiinnostunut kuulemaan niin kritiikkiä kuin kehujakin.

mutta voihan olla että joku muu saa omat musantekofiiliksensä siitä, että onnistuu löytämään halvalla käyttökelpoista ja kokonaisuuteen laadulisesti istuvaa tavaraa.

Kyllä. Se on mukavaa kun noin käy.

Entä jos primääri tarkoitus on...

Voi olla tuokin, mutta ei se välttämättä aina ole. Tarpeita on niin paljon kun on tekijöitä. Yleisellä tasolla puhuttaessa, ei voi lähteä siitä olettamuksesta, että kaikkien tarpeet ovat samat. Aika monelle tekijälle stereoäänitten mahdollistava laitteisto on ihan riittävä. Ja oma mielipiteeni muuten on, että äänitän rummut mielummin kahdella hyvällä kanavalla kuin kymmenellä huonolla.

No jos kuulut siihen ryhmään...

Kyllä mun tarvitsee, mutta mä asetan laadun etusijalle ja hankin mielummin vähän laadukkaita laitteita kuin paljon vähemmän laadukkaita. Ymmärrän hyvin tuon esittämäsi lähestymistavan ja se on todella ok. Se ei kuitenkaan ole ainoa ja absoluuttinen tapa.

Minä suhtaudun vihamielisesti tähän snobismiin ja elitistisyyteen...

Ok. Ymmärrän ton, mutta ainakaan mulla ei ole ollut tarkoitus olle elitistisnobi. Pahoitteluni jos sellainen kuva on tullut. Mä olen vaan oikeasti omien kokemuksieni pohjalta päätynyt siihen tulokseen, että mun mielestä on pitkällä tähtäimellä järkevämpää sijoittaa rahansa laadukkaisiin laitteisiin.

Ikävä kyllä pelkkä kategorinen Behringerin dissaus ei nosta kenenkään tietämystasoa tässä asiassa...

Mun nähdäkseni osansa ovat saaneet niin Altot kuin Samsonitkin, mutta Behringer markkinaosuutensa vuoksi taitaa olla se eniten kokeiltu halpismerkki, joten luonnolliseti kritiikki kohdistuu eniten siihen.

Jos sä tai joku muu kirjoitat että BEHRINGERIT ON PASKOJA ilman mitään sen kummempia perusteluja niin mitä hyötyä siitä on kenellekään?

Mutta enhän mä niin kirjotakaan. Mä olen kirjottanut että omat kokemukseni Behringerin laitteista ovat olleet niin huonoja, että en enää halua niihin tuhlata aikaani. Sillä tosiasia on että suurin osa vastaani tulleista Behringereitä on ollut huonoja.

Jos vaivautuu hieman ajattelemaan laajemmassa kontekstissa niin muilla elämanaloilla vastaava ajattelutapa ilmenee mm. rasismina, eli "kaikki muslimit on terroristeja", miksi vastaavaa pitäisi sietää täällä?

Aika vaarallinen ja kärjistetty analogia. Samanlaisen käänteisen analogian voisi helposti kääriä kokoon omistakin kirjoituksistasi. Jos meinaat että olen mielestäsi rasisti, niin sano se ihan suoraan. Tuollainen vertauskuvallinen vihjailu on mielestäni epämiellyttävää ja sellaisella on saatu paljon pahaa aikaiseksi tässä maailmassa.

Mikael, valistaisitko...

Näin olen aiemmin jo muutaman kerran tehnytkin. En vaan ole laiskana ihmisenä jaksanut joka kerta kirjoittaa niitä uudelleen. Mutta kun nyt noin nätisi pyydät niin lupaan sen tehdä. Itseasiassa tästä syystä voisi oikeasti olla paskojen vehkeiden FAQ ihan hyvä ajatus.

EDIT: Ehkä sen vois nimetä "Huonot kokemukset laitteista" FAQ:ksi.
Leikari
25.08.2005 11:33:47
Näissä laitekeskusteluissa olisi hyvä pitää mielessä eri käyttäjäryhmät ja käyttötarkoitukset.

Ammattilaisen, puoliammattilaisen, vakavan harrastajan, harrastelijan tai aloittelijan tavoitteet/vaatimukset ja taidot ovat kovin erilaisia.

Monelle riittää, että saa tallennettua omat/bändin soitot jollakin tavalla - saa talteen soittonsa sen hetkistä ja myöhempääkin fiilistelyä varten, voi kehittää soittojuttujaan, sovituksia jne., äänitystaitoja yms. vaatimattomammissakin puitteissa. Soittotaidotkin voivat olla vielä sellaisia, että tuloksen tallentamiseen ei "musikaalisen lämmön ja avaran sointikuvan" parhaiten tallentavia konkkamikkejä, mikkietuasteita tai putkikompuroita kannata tuhlata. Silti vaatimattomillakin vehkeillä tehdyt tallenteet voivat tuottaa iloa ja kannustaa omaa harrastusta kenties sille tasolle, että taito ja into riittävät jo paremmankin tason sessioihin ja tuottamiseen.

Kommeteissa laitteista olisi syytä pitäytyä omakohtaiseen tietoon mikäli jokin tietyn merkin tietty malli kertakaikkiaan on käyttökelvoton mihinkään, kokemusperäisesti ei kestä mitään tai on vain joidenkin ominaisuuksien suhteen puuttellinen. "Budjettilaitteita" ostavat tietävät kyllä millä tasolla liikkuvat. Ammattilaisilla puolestaan itsellä on korva kuulla ja tuntea laitteiden laadulliset erot. Turha Behringereitä on verrata Neveihin tms. - niihän Lada ja E-mersukin hoitavat pohjimmiltaan samaa asiaa, mutta suorituskyky ja yleinen laatu on eri.

Nykyisillä halvoilla laitehinnoilla kannatan kyllä paljolti omien laitteiden hankkimista. Harrastusta voi tehdä milloin haluaa ja useimmiten jälki sekä työskentelyolosuhteet ovat jollain tavalla kelvollisia.

Kiven mikkitestisarja Suessa oli hyvä. Samalla periaatteella voisi käydä läpi muutakin kalustoa (ja miksei muissakin lehdissä - miksi esim. Soundissa ei tuollaista palstaa ole - resursseja luulisi olemman perusteellisemmillekin esittelyille/testeille).

Kysyntää "kotistudiosarjan" multiefekteille, kompuroille, miksereille, monitorikaiuttimille yms. on vaikka kuinka paljon - niistähän täällä jatkuvasti kysellään. Tietotarve on kova. Esim. joku hintaluokan alle 200,- euroa laitteet ovat realismia suurimmalla osalla nuoria musiikinharrastajia enkä suostu uskomaan, että kaikki olisivat silkkaa kuraa ja mitään tekemätöntä roinaa. Olisi hyvä jos heille saisi tietoa, että mitkä hoitavat homman ja mitkä ovat keskinkertaisia tai kelvottomia. Ulkomaiset lehdet tarjoavat noista laitteista "tietoa" so. lähinnä mainospuffijuttuja.

Omiin harrastustarpeisiini ovat riittäneet mm. Behringerin mikseri ja kaverilta ilmaiseksi saadut Alesis M1 passiivimonitorit (noiden vaihtoon pitäisi kyllä ehtiä käytännössäkin paneutumaan)... - en ollenkaan epäile, etteikö "esikuva".Mackie ja Genelecit olisi parempia, mutta kun ei ole ollut tarvetta äänitellä hienoja laulajia tai loistokkaan 12-kielisen akustisen kitaran soundia - eikä ole ollut aikaa/intoa paneutua viimeisen päälle äänityksiä viilaamaan niin ko. kalustolla on pärjännyt - soittamisen/musiikinteon iloa on paljon kuitenkin ollut ja siitä on itselle konkreettista muistoakin jäänyt. Parhaita tuotoksia olen mp3-saiteillekin laittanut - ehkä enemmän omaksi kuin muiden iloksi (.. ei järin kunnianhimoista ;-) ??
Soitetaan jamia!
Mikael
25.08.2005 12:51:34 (muokattu 25.08.2005 12:56:58)

Tässä yleisön pyynnöstä näitä mitä äkkiseltään tulee mieleen. Päivittelen jos tulee mieleen lisää...

EURORACK MX602A

Tällanen mulla on yksi kappale itsellä ja muutamilla kavereilla on myös. Lisäksi näitä on tullut vastaan joissain studioissa kuulokevahvisimen ominaisuudessa. Useimmat näistä ovat olleet kovia suhisemaan. Omaani mm. keikalla kiipparikioskin lavamiskerinä on koitettu käyttää, mutta lopulta on päädytty laittamaan kaikki kiipparit omille kanavilleen suoraan FOH-tiskiin. Gainit keskenään mitä sattuu ja EQ on aika kelvoton. Aika monta rikkinäistä oon nähnyt – usein virtalähde on se joka on luovuttanut. Lisäksin monessa potikat rahisevat jo aika uutena.

EURODESK MX2442A

Tällainen oli yhdellä keikalla, missä olin miksaajana. Osa kanavista oli kokonaan mykkiä, EQ:lla ei tuntunut saavan mitään parannutsa mihinkään (päinvastoin), muutaman kanavan välillä pahoja vuotoja ja varsinkin auxeihin vuosi kanavia joiden aux-potikka oli nollassa. Muutaman potikat ja faderit pitivän elämää käytettäessä. Muutamat painonapit olivat poistuneet paikalta lopullisesti. Paska soundi (voi tietty johtua monesta asiasta, mutta sama bändi edellisessä keikkapaiksassa Mackien tiskillä soundasi oikein hyvältä).

EURODESK Joku 16ch malli, joka ei enää tuotannossa

Tällainen oli eräällä ystävälläni ja sitä käytimme treenikämpällä laulukamojen mikserinä. Hyvin nopeasti oston jälkeen potikat rupesivat rahisemaan. Gainit tutulla tapaa mitä sattuu keskenään. EQ aika kelvoton. Auxit vuosivat. Painonapit irtoilivat ihan normikäytössä. Korvattiin jossain vaiheessa Mackien 12-kanavaisella VLZ-Pro:lla ja moni asia (mukaan lukien soundi ja kiertoherkkyys) parani selvästi.

ULTRA-DI PRO DI4000

Tällainen mulla oli oma keikka- ja studiokäytössä. Suhinaa tässäkin vehkeessä, lisäksi takalevyn painonapit irtoilivat käytössä ja ground-lift ei okeastaan vaikuttanut mihinkään mitenkään. Ostettunani akustiselle kitaralle L.R. Baggsin para-acoustic DI:n huomasin myös DI:n vaikutuksen soundiin. Tuohon aikaan kaverilla oli Countryman DI-boxeja jotka myöskin kuulostivat paremmalta, joten B-vehje meni vaihtoon.

ULTRA-DI DI100

Näitä on tullut keikkapaikoilla vastaan. Osa on ollut tomivia ja osa ei. Vertailun vuoksi yhtään paskaa Countryman DI:tä ei ole mun kohdalle osunut vakka näitä oon käyttänyt enempi.

VIRTUALIZER - en muista mallia

Kaverin studion räkissä on tällanen ja muutamilla keikoilla on ollut näitä. Hirveän kuuloinen laitos – suhisee ja kaikuefektit kuulostavat surkeilta. Vertailukohtana on ollut eri hintaisia Lexiconeja, Yamahoita, Alesiksen ja TC:n purkkeja jotka kaikki ovat olleet parempia. Itse asiassa en muista että mikään kokeilemani olisi ollut huonompi.

MULTICOM – eri malleja.

Näitä on ollut lainassa sessioissa, kavereiden pajoissa ja keikkapaikoilla. Monet ovat olleet joko kokonaan tai osittain rikki. Kanavien mittarointi on tununut oudolta ja keskenään samanlaiset laitteet ovat toimineet erilailla, nappeja puuttunut, potikat rohisseet. Bonuksena useimmiten suhinaa. Muutama ihan ok toimiva yksilökin seassa. Soundi jos toimii jotenkin sellainen että joko ei tapahdu mitään tai sitten kun alkaa tapahtumaan niin huononee. Vertailukohtia ollut ainakin: DBX, BSS, Drawmer, Focusrite, Joemeek, Alesis, TLA, jotka kaikki ovat olleet parempia (jopa noi alesikset jotka ei oo kauheen hyviä).

B1-mikki

Tällaset on kaverilla ja niitä on tullut käyettyä muutamissa sessioissa. Kohina on pientä, mutta isompaa kuin vaikka AKG C3000b tai C4000b -malleissa. Lisäksi mikit soundaavat keskenään aika erilaiselta, joskin molemmat ovat ihan käyttökelpoisia sinänsä.

HA4700

Tällanen on oma ja se toimii ihan ok, joskin suhisee enemmän kuin vaikkapa 002:n kuulokelähtö, muttei niin paljoa, että sillä hirveästi olis noissa soitto-monitoroinneissa merkitystä.

Lisäkisi joitain tiskejä joiden mallit ei oo muistissa on tullut keikoilla vastaan ja samat ongelmat lähes poikkeusketta kun mitä noissa listatuissa. Kaikissa Behkun vehkeissä on lisäksi noi potikat hirveän tuntuisia mun näppeihin ja jotenkin hepposen oloisia (ja onhan niitä rikkinäisiä tosiaan näkynyt). Vertailukohtina on ollut ainakin Mackie, Yamaha, Midas, Fostex, Allen & Heat ja Soundcraft -miksereitä.

-------
Loppukaneettina voisin siis omiin kokemuksiini nojaten todeta, että vaikka muillakin merkeillä on huonoja tai rikkinäisiä laitteita vastaan tullut, niin Behringer on tässä suhteessa ollut mun kohdalla täysin ylivoimainen – mikään muu käyttämäni merkki ei pääse lähellekkään.
Firewalk
25.08.2005 13:24:05
No niin! Vihdoinkin perustelua. Noista MX-sarjan miksereistä olen itsekin kuullut huonoa. Mutta onko kellään kokemusta uudemmasta UB-sarjasta? Pitäisi olla äänenlaadultaan parempi.
t-termiitti
25.08.2005 14:32:13

...kahvinkeittiminä ihan ok merkki.

:)

Mutta ei se taida olla kahvinkeittimenäkään hääppöinen, jos on esim. kahvin korkeakulttuurimaita uskominen!

Mutta siinäkin jokainen ostakoon tarpeensa mukaan. Toisille riittää philipsillä tiristetty juhlamokka, toinen vaati 3000 euroo maksavan italialaisen puoliautomaatin ja etelä-kolumbiasessa pikkukylässä viljeltyä, puu-uunissa paahdettua arabicaa......
Jos on juhlamokkaan tottunut eikä muuta kaipaa eikä edes tykkää noista hienosteluista, niin mikäpäs siinä...

Uskon kyllä, että korva oppii kuulemaan, siinä missä makuaistikin kehittyy. En ole itse kumpaisellakaan alueella kovinkaan pitkälle ehtinyt, mutta eron jo kuulee tai maistaa. Mutta tällaisen aloittelijan (sika) ei heti kyllä kannata ostaa noita parhaimpia laitteita (helmiä).

*jorisee joutavia*
Roberto
25.08.2005 15:18:52

Ei mitään perusteluja! Psk! Prkl! Ryönää!
Firewalk
25.08.2005 22:27:08
Ei mitään perusteluja! Psk! Prkl! Ryönää!

Shut up.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)