Aihe: Näistä liksoista..
1 2 3 4 58 9 10 11 12
uruttaja
24.08.2005 11:09:26
Tulla "Bänditoiminta"-palstan puolella näkyy olevan keskustelua keikkaliksoista ym. Rokki- ja tanssikuviot eivät tokikaan ole täysin yhteismitalliset, mutta vähän samaa tematiikkaa sivutaan. Käykäähän kattelemasa jos kiinnostaa:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=12&t=100777&o=0&co=0

Mä kävin katsomassa. Keskustellaan osittain samasta aiheesta.

Yhden, olisko se ollut Kivi, kirjoitus oli aika makea: Rahaa on vaikea ottaa sieltä missä sitä ei ole.

Miksi edes tarjota itseään sellaisiin paikkoihin, joissa ei ole rahaa, kyllä rahamiesten kanssa on mukavampi tehdä kauppaa.

Tässä meidän kulmilla on pari semmosta "rock" paikkaa, joissa on bändi joka viikko jopa useamman kerran, mutta liksapolitiikka on todella syvältä perseestä. Kun joku toinen baarinpitäjä näkee, että ahaa, kolmellasataa on tullut tänne asti bändi Kuopion kupeesta, niin lähempää saa samanlaisen hiukan halvemmalla. Tässä iskee markkinatalous kovalla kädellä silmille.

Jos minä kävisin jommassa kummassa paikassa keikalla, niin en ilkiäis edes kirjoitella tänne liksapolitiikasta.
Martso
24.08.2005 11:38:27
Onpa taas meteliä palkoista... Ammattimiehet osoittaa sormella amatöörejä ja toisin päin. Oikeastaan ammattilaisen erottaa amatööristä vain se, että amatööri esiintyy ilmaiseksia ja ammattilainen saa esiintymisestä korvauksen. Jokainenhan sitten hinnoittelee itsensä. Tosiasia on se, että muusikko on loppujenlopuksi kauppatavara, jolla joko on kysyntää tai ei, ja sen ajatuksen kanssa on vain opittava elämään. Toisaalta tämä mahdollistaa sen, että muusikko saa olla oma itsensä herra eikä tarvitse olla missään talutusnuorassa esim. tämän palkkauksen suhteen.

Näinhän se menee. Siltikin, jos minimiä nostettaisiin ja sitä kontrolloitaisiin tiukemmin, niin tuskin se asioita huonompaan suuntaan muuttaisi?
Edelleenkin kovilla huippuosaajilla riittäisi keikkaa paremmin ja edelleenkin varmasti sitä minimiä parempi hintaista. Ohjelmanostajat saataisiin vain tottumaan, että siitä ohjelmasta pitää alla valmiita maksamaan. Se ei ole kummonena argumentti jo väitetään, että keikkapaikka joka nyt ostaa halvalla, ei ostaisi ohjelmaa sitte kalliimmalla minimillä ollenkaan. Varmasti ostaisi jos oikeasti kiinnosta. Ja ne jotka ei ostaisi, niin... mitä väliä sillä oikeastaan on.
Tanssimusassa on hyvät tunnelmat!!
uruttaja
24.08.2005 12:26:58
Kummallekkin puhaltajalle komppia.

Ne mun mainitsemat paikat saat kyllä pikaviestinä ja niissä käy rockbändejä, palstalaisiakin. Mutta älkää peljätkö, en nimiä paljasta. Hirvittää vaan kun levyttäneetkin rockbändit käyvät näissä paikoissa.

Martso: Kenen niitä liksoja pitäisi kontrolloida?
baron
24.08.2005 12:29:14

Kummallekkin puhaltajalle komppia.

Ne mun mainitsemat paikat saat kyllä pikaviestinä ja niissä käy rockbändejä, palstalaisiakin. Mutta älkää peljätkö, en nimiä paljasta. Hirvittää vaan kun levyttäneetkin rockbändit käyvät näissä paikoissa.

Martso: Kenen niitä liksoja pitäisi kontrolloida?

Mähän voin olla väärässä, korjatkaa tarvittaessa, mutta mun käsittääkseni kilpailulaki kieltää suositustaksat, hintakartellit ja vastaavat.
Valtakunnallinen TES ja sen minimiliksa on sallittu.
"Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB
Sertzo S
24.08.2005 12:33:39

Nämä liksajutut ovat ongelmallisia. Alue- ja kaupunkikohtaisiakin eroja on julmetusti. Toisilla alueilla on markkinat myrkytetty ilmaiseksi tekevillä poppoilla. Välillä kuulee tehtävän niin röyhkeitä keikkatarjouksia että ei tiedä mitä sanoisi. Paitsi, että "on meillä kuule ruokaa ja kaljaa kotonakin."

Niinpä. Täällä köyhässä Itä-Suomessa( lue Savonlinnassa) pitää hinnoittelussaan olla tarkkana, jotta edes jokukin keikka tulisi kysynnän ja tarjonnan joskus kohdatessa. Näitä hintoja on turha verrata kasvukeskuksien Helsingin tai vaikkapa Oulun hintojen kanssa keskenään.
Olen asunut täällä liki 30 vuotta ja tiedän miten täällä toimitaan hinnoittelua on harrastettu muusikoiden piirissä näinä aikoina. Itse hinnoittelen itseni työtehtäväni mukaan yksin toimiessani. Hintani on liikesalaisuus, enkä sitä kommentoi edes täällä. Keikkailen tosi harvakseen, mutta en toki ilmaiseksi.
uruttaja
24.08.2005 12:34:35
Mähän voin olla väärässä, korjatkaa tarvittaessa, mutta mun käsittääkseni kilpailulaki kieltää suositustaksat, hintakartellit ja vastaavat.
Valtakunnallinen TES ja sen minimiliksa on sallittu.

Palkkauksella ei ole kartellin kanssa mitään tekemistä. Minimipalkka ja suositustaksa on samoin eri asia.

Veikkaan että teidän alallakin on liukumaa ylös päin:)

Jos yhdessä paikassa käytetään vain trioja, niin ko. bändien hintaero syntyy matkakustannuksista. Muuten ne aika tasaisia näyttävät olevan.

Olet oikeassa että Työehtosopimus ja minimipalkka ovat sallituja.
jon lord
24.08.2005 12:44:29
Onko se tuo minimi noin pieni? Tämä keikkaliksoilla "brassailu" on vähän arveluttavaa, mutta kyllähän totuus on se tuollaisella taksalla pitäisi tehdä 20 keikkaa kk. jos meinaa elää. Kuka pystyy myymään tänä päivänä kun keskiverto solistikin tappelee sen kymmenen kanssa ,mitä tuolla kentällä puhutaan.
Jos mies ei olis kekseliäämpi kuin nainen niin maailmassa juotais vähän kaljaa
oprahk
24.08.2005 12:50:39
Ravintolamuusikolla 101,51, la ja aatot 120,50. Teatterimuusikolla 108,55. Eli ei missään suhteessa työhön nähden. Näitä polkee amatöörit, joista on niin hienoa päästä keikalle keinolla millä hyvänsä.

Millä hinnalla sä olet itse aloittanut keikkailun?
Olo on kuin orvokilla 8-)
Martso
24.08.2005 12:53:35
Onko se tuo minimi noin pieni? Tämä keikkaliksoilla "brassailu" on vähän arveluttavaa, mutta kyllähän totuus on se tuollaisella taksalla pitäisi tehdä 20 keikkaa kk. jos meinaa elää.

En minä pidä sitä minään brassailluna tässä asiayhteydessä ja eihän tässä varsinaisista summista puhuta. Niin kuin aiemmin sanoin jo, tuo nykyinen minimi on vanhentunut, eikä vastaa nykyistä alan rakennetta. Nykyisin ei edes ravintolamuusikoita ole (sanan vanhassa merkityksessä) kovinkaan paljon. Eli ehkäpä se nimikin pitäisi muuttaa ravintola/keikkamuusikon työehtosopimus?
Jami
24.08.2005 12:54:01

Kysynnän ja tarjonnan laki toimii. Nyt on ostajan markkinat. Ollu jo vuosikymmeniä. Bändit kisaa siitä kuka saa keikan tehdä. Kun ei laatua eli kiinnostavuutta pystytä tai osata nostaa niin kilpaillaan pelkällä hinnalla.

Kyllä viihdemaailmassa joku tekee tiliä. Se, joka vetää tuvat täyteen. Rivisoittajat yleensä valittaa että "puuratit" vie kaiken liksan. Ei pidä paikkaansa. Rivisoittajan voi vaihtaa koska vaan eikä kukaan yleisöstä reagoi. Stara on ainut joka yleisömäärään vaikuttaa. Ja heistä myös maksetaan.

Kovassa kilpailussa ja soittamisen sekä esiintymisen himossa amatöörit lähtee puoli ilman maailman ääriin. Ongelma on siinä että amatöörien taso on aivan liian kova verrattuna ammattilaisiin. Ammattilaiset ei pärjää riittävän hyvin että he houkuttelisivat väkeä selvästi enemmän kuin amatöörit. Siksi heistä ei tarvitse maksaakaan enempää. On vain muutama bändi joka bändinä vetää väkeä. Näille kyllä sitten maksetaankin. Yli tessin.
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
Sertzo S
24.08.2005 12:56:21
Kysynnän ja tarjonnan laki toimii. Nyt on ostajan markkinat. Ollu jo vuosikymmeniä. Bändit kisaa siitä kuka saa keikan tehdä. Kun ei laatua eli kiinnostavuutta pystytä tai osata nostaa niin kilpaillaan pelkällä hinnalla.

Kyllä viihdemaailmassa joku tekee tiliä. Se, joka vetää tuvat täyteen. Rivisoittajat yleensä valittaa että "puuratit" vie kaiken liksan. Ei pidä paikkaansa. Rivisoittajan voi vaihtaa koska vaan eikä kukaan yleisöstä reagoi. Stara on ainut joka yleisömäärään vaikuttaa. Ja heistä myös maksetaan.

Kovassa kilpailussa ja soittamisen sekä esiintymisen himossa amatöörit lähtee puoli ilman maailman ääriin. Ongelma on siinä että amatöörien taso on aivan liian kova verrattuna ammattilaisiin. Ammattilaiset ei pärjää riittävän hyvin että he houkuttelisivat väkeä selvästi enemmän kuin amatöörit. Siksi heistä ei tarvitse maksaakaan enempää. On vain muutama bändi joka bändinä vetää väkeä. Näille kyllä sitten maksetaankin. Yli tessin.

Totta!!!
Martso
24.08.2005 12:56:25 (muokattu 24.08.2005 12:57:51)

Ei puhuta summista mielellään. Voin itte asiassa sanoa, että en tiedä. Kaikki keikkapalkkiot menivät yhdistyksen tilille. Niistä sitte maksettiin kouluttajia pitämään meille viikon mittaisia leirejä.
R.Syke
24.08.2005 13:02:41 (muokattu 24.08.2005 13:04:39)
Tuo oli hyvä sanonta tuo 'Martso brassailee' :D
R.Syke
24.08.2005 13:03:09 (muokattu 24.08.2005 13:06:00)
Saakeli, sormet lipsuu tässä kaikessa kiireessä, kun pitää kuunnella radiota, tutkia tilinauhaa, vastata puhelimeen, kirjoittaa, juoda kahvia ja yrittää olla ajattelematta.

Saiko kaikki jo ansionsa mukaan?
jon lord
24.08.2005 13:06:56

Kyllä minä soittelin minimillä vuosia mutta silloin olikin vielä töitä ravintolahemmoille. 20-25 keikkaa kk:ssa tehtiin jatkuvasti joskus jopa useita viikkoja ilman mitään vapaita ja tuplavetojakin silloin tällöin. Mutta nuorena sitä jotenkin vielä jaksoi. Palkan summaa en kyllä enää muista ei se silloinkaan ollut suhteessa muuhun elintasoon mikään niin kovin kaksinen. On tainnut aina laahata vähän jäljessä ja sitten kun oli nuori niin välillä aina vedätettiin palkanmaksuissa ja muissa kun ei osannut pitää puoliaan.
jon lord
24.08.2005 13:08:30
Tuo oli hyvä sanonta tuo 'Martso brassailee' :D

En tarkoittanut ketään yksityisesti vaan yleensä.
Jami
24.08.2005 13:09:49

Koko aamu täs on menny ihan mopelle. Ei oo mitää saanu tehdyksi kun pitää ruutua vahdata.

Nyt haen Nordeasta korona-merkkisiä tsekin rahoja ja nimismieheltä passin. Brahas on amatööripuhallinorkestereiden festari johon pitää aamulla startata ja pyhäiltana takaisin.

Ei tuu tuosta keikasta tessiä. Matkat piti vieläpä itte maksaa. Että pientä se on ilmaiseksi tuos naapurikyläs soittaa.
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
Martso
24.08.2005 13:11:42
En tarkoittanut ketään yksityisesti vaan yleensä.

Näin minäki sen ymmärsin. Brassailen kuitenki vielä sen verta, että minä en tällä hetkellä taistele elantoani tuolla minimin tuntumassa. Se minkä takia tässä sauhuan on se, että minun mielestä kenenkään ei pitäisi.
R.Syke
24.08.2005 13:15:06
Koko aamu täs on menny ihan mopelle. Ei oo mitää saanu tehdyksi kun pitää ruutua vahdata.

Etkös ees päiväunia tempassu? Samat sanat. Tähän on tullut tänään joku pakkomielle. Prkl, vierotan vielä itseni. Harjoitellakin pitäs...

Nyt haen Nordeasta korona-merkkisiä tsekin rahoja ja nimismieheltä passin. Brahas on amatööripuhallinorkestereiden festari johon pitää aamulla startata ja pyhäiltana takaisin.

No helevetti, kun prahat loppuu, täytyy käyttää tsekkejä *kadehtii*

Ei tuu tuosta keikasta tessiä. Matkat piti vieläpä itte maksaa. Että pientä se on ilmaiseksi tuos naapurikyläs soittaa.

Heh. Toivottavasti ei tuu sitä Jaakko Saariluoman mainitsemaa 'lomakouheroa' myöskään.

Kerro palstalla sitten kokemukset. Häh?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)