Aihe: Näistä liksoista..
1 2 3 4 58 9 10 11 12
baron
24.08.2005 00:26:05

Mä oon ollut siviiliduunissa luottamusmiehenä ja lakkopäällikkönä jopa parhaassa lakossa vuosikymmeniin ja kyllähän se on realiteetti että Muusikkojen liittolaisten osuus ei ole niin kattava ja liiton kyky maksaa lakkoavustuksia on niin vähäinen että muut tavat tässä vaiheessa ovat ainoat kysymykseen tulevat.
"Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB
baron
24.08.2005 01:10:14

Kun pari vuotta sitten liityin M-nettiin ja sain jonkinlaisen käsityksen siitä, mitä "rivimieshumppamuusikko" saa keikkaliksaa ja kirjoitin ekan kirjoitukseni palstalle, että se on surkean vähän, mut hakattiin palstalla lättäjalaksi:

1. Kun sen liksan saa puhtaana käteen päivärahana, kilometrikorvauksina tai millä tahansa jäynällä ilman veroja, jolloin oma sosiaaliturva on olematon, niin se on ihan hyvä

2. Taivaan enkeli lahjoittaa soittajille soittimet, keikkakulkuneuvot, PA:laitteet, ei niitä tarvitse ottaa liksan riittävyyden arvioinnissa huomioon.

3. Totesin vain, että jos joku kuvittelee noilla liksoilla elättävänsä perheensä ja hoitavansa asuntolainansa, niin mä juuri ja juuri saan harrastukseni kustannettua enkä ihan sitäkään.
E C
24.08.2005 01:28:34
Kun pari vuotta sitten liityin M-nettiin ja sain jonkinlaisen käsityksen siitä, mitä "rivimieshumppamuusikko" saa keikkaliksaa ja kirjoitin ekan kirjoitukseni palstalle, että se on surkean vähän, mut hakattiin palstalla lättäjalaksi:

1. Kun sen liksan saa puhtaana käteen päivärahana, kilometrikorvauksina tai millä tahansa jäynällä ilman veroja, jolloin oma sosiaaliturva on olematon, niin se on ihan hyvä

2. Taivaan enkeli lahjoittaa soittajille soittimet, keikkakulkuneuvot, PA:laitteet, ei niitä tarvitse ottaa liksan riittävyyden arvioinnissa huomioon.

3. Totesin vain, että jos joku kuvittelee noilla liksoilla elättävänsä perheensä ja hoitavansa asuntolainansa, niin mä juuri ja juuri saan harrastukseni kustannettua enkä ihan sitäkään.

Minä olen tehnyt juuri noin; elättänyt perheeni ja kuolettanut asuntolainani.
mutta niin kauan kuin noita wannabeitä riittää, työni vaikeutuu huomattavissa määrin. On se vaan eri juttu kirjoitella muusikon hommasta kuin tehä sitä...
isojussi
24.08.2005 02:33:37
Mistähän helvetin syystä Jenkeissä muusikoitten liiton tsydeemi toimii?

Ei liiton korttia - ei keikkaa, paitti jollain koulun tai harrastajasoittokunna poppoolla.
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
isojussi
24.08.2005 02:35:11 (muokattu 24.08.2005 02:36:10)
Ja muuten samoja wannabeitä vastaan meikäkin taistelee.

Fuck - just torstaina yks naisihminen kuvitteli, että mä lähen Kokkolaan vetään tanssikeikan LAUANTAINA samalla hinnalla, kuin paikallinen trio - no näkemiin.....

EDIT: "#€%&/( kun tulee kirotusvireitä. 160 kilsaa sataaneljääkymppiä on tehny tehtävänsä
baron
24.08.2005 03:46:32

Minä olen tehnyt juuri noin; elättänyt perheeni ja kuolettanut asuntolainani.
mutta niin kauan kuin noita wannabeitä riittää, työni vaikeutuu huomattavissa määrin. On se vaan eri juttu kirjoitella muusikon hommasta kuin tehä sitä...

Jos joku pärjää liiton liksoilla niin siitä vaan, mikä mä oon niitten korottamisen puolesta meuhkaamaan, kun voin muilla tuloilla sponsoroida harrastukseni.

Siitä huolimatta vaikka omasta mielestänne hyvin pärjäätte, mun mielestä ne on surkeat.
buntta
24.08.2005 07:16:33 (muokattu 24.08.2005 07:19:11)
Kun se meniskin noin että harrastelijoilla/päiväduunin omaavilla soittajilla ois eri mestat ja kukaan ei polkis hintoja .... kaikki ois yhtä suurta onnellista tanssimusiikkiperhettä..HO HO ;-))

Kaunis ajatus joka ei ihan aina toteudu,asian voi todeta lähettämällä bändistään tarjouksia kapakoille,jotka ottaa suoraan ohjelmaa...pistäppä hinnaksi vähän yli tai reilusti yli minimi niin jo tulee tarjous bumerangina takaisin"Liian kallis!"Ja puhun ihan tanssikeikoista!Ja osittain sama tilanne on lavojen kakkosbändeillä,toki on niitä lähes kaljapalkalla vetäviä kyläbändejä nähty,yllättäen juuri J....in mestoissa;-)

Nää on näitä ikuisuuskysymyksiä ja Suomi on vapaa maa,kaikkee saa harrastaa,ihan mitä huvittaa(runo!!)...

Osittain ja aivan varmasti harrastelijat tekee myös samoja mestoja,se nyt on ihan selvä,ja kun on kaks duunia,päätyöstä maksetaan verot,saadaan eläkkeet ja keikat kuitataan korvauksina,näinhän se menee,kuka prkl nyt maksais sen 45-50% veroo???Ja toimisto,kapakat tykkää,kun säästää sossuissa...

Se siitä "solidaarisuudesta"sitten...

Totta kyllä tuokin. Mutta mielestäni sekään ei olisi hyvä, jos keikalle pääsisi vain liiton kortilla. Henk. koht. en ymmärrä miksi joku keikkailee halvalla? Soittaminen on kyllä hauskaa mutta ei se niin hauskaa sentään..:-)
R.Syke
24.08.2005 07:18:07
Pienenä kuvittelin naivisti, että urheilu on jokin kiva harrastus, joka virkistää ja jalostaa nuoret ympäri ämpäri Suomen niemen ja muun maailman.

Kun tulivat dopingjutut tuolla 80-luvulla pintaan ja samaten pesis-/jalisveikkaukset sekä NHL:n lakot myöhemmin, niin sokeakin näkee, että pyrkimys on rohmuta mahdollisimman iso potti keinoja kaihtamatta.

Toki pitää osata urheilla sekä olla hyvässä kunnossa kaiken aikaa. Siinä ohella pitää elättää leegio managereita, toimitusjohtajia, toimínnanjohtajia, valmentajia, fysioterapeutteja, psykologeja, lääkäreitä, kemistejä, urheiluvälineiden valmistajia....lista on loputon.

Pienenä kuvittelin, että musiikki on kiva harrastus, joka virkistää ja jalostaa nuoret ympäri Suomen niemen ja maailman, kunnes....

Jos saisin soitosta saman säännöllisenä tulona eläke-etuineen sun muineen kuin nyt päivätöistä, niin ok.

Kohta on keikka, josta saan ehkä tuon minimin verran ehkä vähän enemmän...joku soittaa pelkästään sillä ja suunnilleen ryyppää sen saman tien pois.

Mulla sentään on se vakio kuukausipalkka.

Olen Baronin kanssa tasan samaa mieltä: liksat ovat huonot, liitto on heikko, joukko on kirjava ja tuon 175 tason saavuttaminen minimiksi on utopiaa rivisoittajalle.

Sitten:

Kenialaiset juoksijat ovat jo ylikansallisten firmojen ja laboratorioiden hoivissa ja juoksevat rahaa, rahaa, rahaa...silmät kiiluen.

Odotan mielenkiinnolla, milloin kiinalaiset soittajat valtaavat areenat ylikansallisten firmojen avulla. Siellä on pirun taitavaa porukaa ja paljon ;)

t. flundsainen bg - aamuäreä
uruttaja
24.08.2005 07:53:33
Ravintolamuusikolla 101,51, la ja aatot 120,50. Teatterimuusikolla 108,55. Eli ei missään suhteessa työhön nähden. Näitä polkee amatöörit, joista on niin hienoa päästä keikalle keinolla millä hyvänsä.

Joo, tuohon kun vielä lisätään 13.5%:n lomakorvaus, niin aletaan olemaan hinnoittelussa TES:n minimitasolla.

Kuten tessin alle tekevät huomaatte tästä threadista, moni tekee YLI tessin. Monet kapakkatriotkin tekevät yli!!!

Pitäiskö meidän mennä lakkoon sen takia, että kaikki ALLE TESSIN hinnoittelevat bändit nostaisivat liksansa edes tessin tasolle. Autettaisiinko silloin parhaiten ammattiveljiä?

No se lakko ei ole vastaus. Vastaus on että kukaan ei tee alla tessin liksan.

En ihan tarkkaa eurosummaa näin heti herättyäni jaksa laskea, mutta se on jossain reippaat 150 euron kantturoissa laskutushintana. Eli trion laskutusliksa olisi osapuilleen 460 euroa arki-ilta + tietenkin kyydit. Launtaista about 530 + kyydit. Ja uskokaa nyt, kapakka maksaa liimataiselle tuon + kohtuullisen välityspalkkion!!!!

Vai luuletteko että ravintola-alan yrittäjä on niin pölijä, että se ei tiedä paljonko muusikon työ maksaa??
R.Syke
24.08.2005 08:34:54 (muokattu 24.08.2005 08:35:03)
Vai luuletteko että ravintola-alan yrittäjä on niin pölijä, että se ei tiedä paljonko muusikon työ maksaa??

-Niin viisas, että tietää, paljonko siitä EI pidä maksaa ;)
uruttaja
24.08.2005 08:44:22
-Niin viisas, että tietää, paljonko siitä EI pidä maksaa ;)

No tuotahan minä en nyt ymmärrä ollenkaan.
R.Syke
24.08.2005 09:01:33
No tuotahan minä en nyt ymmärrä ollenkaan.

No, sehän on vaan sama asia toisinpäin.
baron
24.08.2005 09:18:20

Miten roudausmatka heijastuu teidän keikkaliksoihin?
Mun perushintaan sisältyy korkeintaan puolen tunnin roudausmatka ja jos joutuu/joutuisi kauemmaksi (en juuri joudu) niin heti kallistuisi ja olisin tosi kallis jos lähtisin jonnekin Jyväskylään tai vastaavaan (en muuten lähde).

Musta on itsestään selvyys, että jyväskyläläinen bändi tekee (ainakin suhteessa) halvemmalla kuin mä jyväskyläläisen keikan ja päinvastoin.
Onko näin? Saako olla näin?
isojussi
24.08.2005 09:25:35
...Onko näin? Saako olla näin?

Pitääkin olla.

Matkakustannukset eivät saa olla osana palkkaa.
Apricot
24.08.2005 10:00:02
Tässä on puhuttu keikkaliksasta suhteessa keikan tuottamaan vaivaan. Ikuisuusongelma on, että millä perusteilla muusikon työ hinnoitellaan.

Pitäisikö laittaa tuntihinta? Työpäivä venyy usein 12 - 16 -tuntiseksi. Matkojen aikana ja tauoilla ollaan poissa kotoa, ja korvaus pitäisi saada menetetystä vapaa-ajasta.

Pitäisikö mukaan laskea kaikki hankitut vehkeet ja harjoitteluun käytetty aika ja vaiva, alkaen kuusivuotiaasta? Entä soittotunteihin käytetty raha?

Miten hinnoitella esim. biisien plokkaus tai muu "erikoisosaamista" vaativa työ?

Mä ajattelen, että palkka määräytyy ensisijaisesti soittajan/artistin/bändin markkina-arvon mukaan. Työn vaativuutta on mahdotonta arvioida. Rahaa saa pyytää niin paljon kuin haluaa, jos joku on valmis maksamaan.

Yksi käytännöllinen laskutapa voisi olla esim. se, että 1) keskimäärin ihminen tienaa n. 2500 e kuussa. 2) keskimäärin ammattilainen tekee ehkä 12 keikkaa kuussa. 3) 2500 jaettuna 12 on 208 euroa. Tämä on tietysti aika yksinkertainen päätelmä, mutta onpahan jonkinlainen laskutapa kuitenkin. Keikka on se näkyvä työsuorite, treenaaminen ei ole. Kaikki se skeida josta aina haluttaisiin erilliskorvaus, on osa muusikon elämäntavan valintaa.
No problemo!
uruttaja
24.08.2005 10:07:32 (muokattu 24.08.2005 10:09:39)
Tuo 208 euroa näyttää keikkabändeissä ihan perustellulta. Kapakkabändi tekee about 18 keikkaa kuukaudessa, jolloin iltaliksa tipahtaa hiukan alemmas 140 euroon, mutta jäljillä tuossa ollaan.

Markkina-arvo on varmaankin oikea hinnoittelulähtökohta varsinkin solistien ja poppibändien puolella. Useathan tekevät keikkansa ihan kokonaan lippuriskillä, vielä isompi osa jakaa lippuriskin järjestäjän kanssa. Suurin osa ei kuitenkaan uskalla/halua kantaa taloudellista vastuuta.

Kapakkabändien kohdalla markkina-arvo/hinta asetetaan. Aika harva kapakkatrio kuitenkaan pystyy nykyään nostamaan liksaansa yli tessin, jotkut kuitenkin.

Ai niin, mun mielestä keikan "vaivaa" ei lisää se, että keikkamatka on pitkä. Mutta se lisää, jos näissä puheena olleilla hääkeikoilla tulee näit äyllätysmomentteja ja aiktauluhässäköitä.
R.Syke
24.08.2005 10:08:30 (muokattu 24.08.2005 10:10:35)
Keikka on se näkyvä työsuorite, treenaaminen ei ole. Kaikki se skeida josta aina haluttaisiin erilliskorvaus, on osa muusikon elämäntavan valintaa.

Mietipä, jos juoksisit 100 m aikaan 9.75. Korvaus olisi hirveä.

Mutta tuo matemaatiikka eli 12:lla jakaminen? Entä jos tekee vaan yhden keikan ja pyytää 2500 e?

Eiköhän tuo pitäisi jakaa ensin keskimääräisellä työtuntimäärällä.
El Condor
24.08.2005 10:52:56
Tulla "Bänditoiminta"-palstan puolella näkyy olevan keskustelua keikkaliksoista ym. Rokki- ja tanssikuviot eivät tokikaan ole täysin yhteismitalliset, mutta vähän samaa tematiikkaa sivutaan. Käykäähän kattelemasa jos kiinnostaa:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=12&t=100777&o=0&co=0
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
Martso
24.08.2005 11:01:54
Mutta tuo matemaatiikka eli 12:lla jakaminen? Entä jos tekee vaan yhden keikan ja pyytää 2500 e?

Eiköhän tuo pitäisi jakaa ensin keskimääräisellä työtuntimäärällä.

Kyllä tuossa Apricotin ajatustavassa on ideaa. Utopistinen ehkä hieman. Tässä puhuttiin keskiarvoista eikä hurskasteltu tyyliin "entä jos, entä jos".

12 keikkaa alkaa keskimääräisenä olemaan jo aika iso määrä keikkoja/kk. Oikea määrä on varmaaanki 8-10 välillä? No eipä tule ainakaan ylihintaa, jos tuon 12 mukaan arvioidaan.
Tanssimusassa on hyvät tunnelmat!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)