Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustinen kitara ja intonaatio
1 2
Les Paul
19.08.2005 22:32:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli auttakaa pulassa olevaa kitaristia joka ei ole ikinä säätänyt kitaraa. Akustisen kitaran intonaatio ei ole lähelläkään. 12 nauhalta painettaessa kieli on mittarin mukaan n. 15 cent ylävireessä. Minulla ei siis ole hajuakaan, että onko kyse kaularaudasta, satulasta vai jostain muusta?! Olen kuullut, että 90% vireongelmista johtuu satulasta. Olisiko teillä jotain neuvoja? Ja kitara on Ibanez AEL20EVV eli satulan pitäisi olla hyvä?!
 
T: Kimi
 
"My my, hey hey Rock and roll is here to stay It’s better to burn out Than to fade away My my, hey hey." - Neil Young
Fide
20.08.2005 13:05:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaularaudalla et säädä kuin kitaran kaulan kaarevuutta, jolla voi jonkin verran vaikuttaa kielien korkeuteen otelaudasta.
 
Mikäli kielet ovat poskettoman ylhäällä sieltä 12:sta nauhalta, niin se tietysti pilaa hienovireen kieltä painettaessa, muuten kaularaudalla ei intonaatioon juurikaan vaikuteta.
 
Akustisen intonaation säätö ei ole niin yksinkertaista kuin sähkökitaran, koska akustisten talla ja satula ovat pääsääntöisesti kiinteitä. Sähkökitaroissahan tallaa voi yleensä enemmän tai vähemmän liikuttaa kielten pituussuunassa, ja näin säätää hienovirettä tiettyyn rajaan asti.
 
Eli väittäisin, ettet pysty itse tuota hienovirettä korjaamaan, vaan soitin on syytä kiikuttaa asiantuntevalla soitinkorjaajalle, joka voi mahdollisesti alkuperäistä tallaa ja satulaa muokkaamalla parantaa tilannetta, tai vaihtaa kitaran uuden tallan.
 
Operaatio ei liene halvimmasta päästä, mutta ei myöskään ihan poskettoman kalliskaan. Toisaalta ennen tämmöistä työtä heittäisin taas ilmoilla kysymyksen, jotta miksi?
 
Miksi haluat kohdallaan olevan hienovireen 12:sta nauhalta?
 
Soitatko kitaralla paljon sooloja ylhäältä?. Jos näin teet, niin säätö on tietysti kannattava, mutta jos puolestaan soitat pääasiassa sointuja kaulan alaosasta, niin hienovire saattaa olla ihan riittävän kohdallaan, jotta korviin ei satu. Vireen epätarkkuushan kasvaa noustessasi kaulaa ylöspäin.
 
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
temppiz
20.08.2005 14:00:56 (muokattu 20.08.2005 14:03:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon jo pitkään ihmetellyt miks akustiselle ei ole kehitetty säädettävää tallaa. Eli semmoista earvanan tyylistä, mutta koostuisi 6:sta luissesta tallapalasta ja sellasesta tallaluusta, jonka saa alkup. luun tilalle. Kai sillekin joku hyvä syy on miksi tällaisia ei ole markkinoilla tai ainakaan itse en oo sellasiin törmänny.
 
Itselleni on tosin aina riittäny akustisen intonaatio.
Jos on vanhat kielet, niin sekin vaikuttaa intonaatioon. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
E: toisaaltahan kaularaudan säätö voi hieman vaikuttaa intonaatioon, mutta tuskin kuitenkaan niin paljon, että siitä on mitään hyötyä. Kiristettäessähän välimatka tallasta satulaan kasvaa...
 
Tauon etsii alapäätaiteilijaa! (basistia)
Cujo
20.08.2005 14:13:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten varmaankin jos satulan urat on viilattu jollekin tietylle kielten paksuudelle, niin muun paksuiset saattavat sitten huonontaa tuota intonaatiota.
 
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15
starsailor
20.08.2005 14:51:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon jo pitkään ihmetellyt miks akustiselle ei ole kehitetty säädettävää tallaa. Eli semmoista earvanan tyylistä, mutta koostuisi 6:sta luissesta tallapalasta ja sellasesta tallaluusta, jonka saa alkup. luun tilalle. Kai sillekin joku hyvä syy on miksi tällaisia ei ole markkinoilla tai ainakaan itse en oo sellasiin törmänny.
 
Kyllä on esim. Gibsonin akustisissa 60-luvun lopussa ja 70-luvun alussa oli säädettävä tallaluu, jonka kummasin päässä säätöruuvi. Samoin Gibson ainakin J-200 mallissa oli jossain vaiheessa 6-erillistä pientä tallaluutua jonka korkeutta pystyi säätämään yksilöllisesti. Samoin lähes kaikki sähkökitaroissa käytetyt tallaviritelmät vireen parantamiseksi on koitettu akustiseen. Syy siihen miksi mikään muu kuin yksi tallaluu, joka on muotoiltu siten että treble kielet ovat edempänä kuin basso, ei ole saanut kannatusta on se, että tallaluun tehtävä on välittää kielten värähtely kanteen ja kaikennäköiset viritelmät ja ylimääräinen rautaa heikentää huomattavasti kitaran ääntä. Paras keino on laittaa tallaluu vähän vinoo jolloin treble on automaattisesti vähän edempänä kuin basso. Tämä siksi, että bassokieliä pidetään yleensä korkeammalla kuin trebleä ja niiden vaatima skaala on vähän pidempi, jotta hienovire olisi jotenkin kohdillaan.
 
E: toisaaltahan kaularaudan säätö voi hieman vaikuttaa intonaatioon, mutta tuskin kuitenkaan niin paljon, että siitä on mitään hyötyä. Kiristettäessähän välimatka tallasta satulaan kasvaa...
 
Kyllä jos nauhat ovat oikein laitetut kitaran pitäisi olla lähes suoralla kaulalla täysin hienovireessä myös 12. nauhalta. Kaikki poikkeamat ym. johtuu työnhuonosta laadusta tai hyvin kuluneista nauhoista ja vanhasta kitarasta. Yleensä mitä suorempi kaula akustisessa sitä parempi vire ylhäältä, mutta äänen voluumi myös kärsii jonkinverran koska kielet ovat matalammalla. Kompromisseja joutuu tekemään aina...
 
Les Paul
20.08.2005 19:45:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli soitan siis aika paljon sointuja 12 nauhan kohdalta ja myöskin välillä sooloilen. Mutta intonaatio ei ole kohdallaan vaikka soittaisin avo-G soinnun. Sointu vain sattuu korvaan eikä se kuulosta ollenkaan hyvältä. Onko kenelläkään hajua tuon korjausprojektin hinnasta ja tekevätkö kaikki liikkeet sen?
 
"My my, hey hey Rock and roll is here to stay It’s better to burn out Than to fade away My my, hey hey." - Neil Young
hognabbt
20.08.2005 20:35:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi on kyllä aika hankala ongelma, siinä joutuu aikamoisen operaation suorittahan tallalle. Kielten paksuudet vaikuttavat jonkun verran intonaatioon, ainakin sähkiksen puolella. Aina kun olen paksuuksia vaihtanut on ollu tapana tarkistaa intonaatio. Jonkun uuden tallapalikan siihen tiesti vois viritellä asiantuntijavoimin (eli se joka vastaa kieliin, minkä niminen se nyt onkaan).
 
Melkein tulee sellainen kysymys mieleen että, kannattaisiko vaihtaa kitaraa? En tiedä tarkalleen minkä hintainen kitara toi ibanez on (enkä nyt jaksa googlailla) mutta jos se on jotain 300€ paikkeilla, ja korjaushommat varmaan maksaa sellaiset 100€ niin kannattaako vaivautua.. Jos on raakasti tunnearvoa niin sittenhän ongelma on vielä isompi.
 
Fide
20.08.2005 20:59:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tuo Ibanezin malli sijoitu jonnekkin 300 -400 korville?
 
intonaatiota parantavat systeemit, kuten Buzz feiten ja earvana maksavat akustiseen 100 - 350, riippuen tekijästä. Pelkkä trimmaus tai tallan ja satulan uusimien menee vissiin 100 ja 200 väliin... Tekijöinä mainittakoon nyt ainakin
 
www.ruokangas.fi
www.kitarapaja.com
 
Mutta siis taitaa tosiaan olla fiksumpaa katsella paremmin valmistettua kitaraa tai Ibanezin yksilöä, kuin modata tuota sinun vehjettäsi, jos tosiaan tunnesiteitä ei ole.
 
Esim Takamine käyttää jaettua tallaluuta juuri hienovireen tähden. Eli tuollaisen 600 hintaluokasta ylöspäin hienovireen pitäisi mielestäni olla oletuksena jo kohdallaan.
 
Ja tuossa säädettävän tallan puuttumiseen on käsittääkseni syynä juurikin tuo soinnin heikkeneminen. Eli akustisen kanteen halutaan välittää kielten värähtely niin hyvin kuin mahdollista, ja kaikki "ei kiinteä" on pahasta.
 
Onnittelen kuitenkin ketjun aloittajaa tarkasta korvasta =)
 
Jos hienovire häiritsee, niin lienet varustettu kohtalaisen musikaalisesti tarkoilla korvilla. Se on sekä siunaus, että joskus kirous.
 
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
shagriml
20.08.2005 23:12:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli vaa mielee et kokeile virittää kielet vaik 5 fretin tai 7 fretin kohdalta ni ehkä sitten ei räsähdä niin pahasti korvaan kun sekä matalissa että korkeissa heittää yhtä paljon...
 
Jammi
22.08.2005 10:14:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oman Pro Martinini korjasin vaihtamalla tallaluun leveämmäksi, siis puutöitä tekemällä, ja koloamalla luuta etureunasta jokaisen kielen kohdalta erikseen.
 
Jag
22.08.2005 21:50:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos hienovire häiritsee, niin lienet varustettu kohtalaisen musikaalisesti tarkoilla korvilla. Se on sekä siunaus, että joskus kirous.
 
__

 
oon kateellinen
 
Nois nailon skittois ei kyl vissii paljo säädellä.
 
"Ei mun tarvi ku mä oon kitawristi"-Andy McCoy
Haku Robotti
24.08.2005 07:33:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä on esim. Gibsonin akustisissa 60-luvun lopussa ja 70-luvun alussa oli säädettävä tallaluu, jonka kummasin päässä säätöruuvi. Samoin Gibson ainakin J-200 mallissa oli jossain vaiheessa 6-erillistä pientä tallaluutua jonka korkeutta pystyi säätämään yksilöllisesti.
 
Tässä tarinaa satuloista, muutenkin www.frets.com on saitti joka jokaisen akkarinomistajan on osattava ulkoa.
 
http://www.frets.com/FRETSPages/Mus … n/Guitar/Setup/Saddle/saddle01.html
 
"Tässä iässä pitää run*ata aamulla kahdesti, että sydän rupeaa edes lyömään". Elokuvassa 15.8.05.
Asmi
24.08.2005 08:22:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tuo Ibanezin malli sijoitu jonnekkin 300 -400 korville?
 
intonaatiota parantavat systeemit, kuten Buzz feiten ja earvana maksavat akustiseen 100 - 350, riippuen tekijästä. Pelkkä trimmaus tai tallan ja satulan uusimien menee vissiin 100 ja 200 väliin... Tekijöinä mainittakoon nyt ainakin
 
www.ruokangas.fi
www.kitarapaja.com

 
Kyselin tuossa pari viikkoa sitten kitarapajalla akustisen satulan uusimisen ja säätöjen hintaa ja puhuivat 75 eurosta.
 
King Tut's wah wah club
poppamies
24.08.2005 08:33:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä kaulaa (kaularautaa) säätämällä on mahdollista saada ongelma, jos nyt ei kokonaan korjattua, niin paljon paremmaksi. Kaularaudan säätö on yksinkertainen asia. Kannattaa joka tapauksessa säätää (säädättää) kaula kuntoon ihan vain soitettavuuden kannalta.
Joskus kielet kuitenkin jää liian korkealle vaikka kaula olisi säädetty aivan oikein. Siinä tapauksessa seuraava toimenpide on ottaa tallasta (alapuolelta) millin, pari pois. Näitä toimenpiteitä pystyy "jokainen" tekemään kotona. Tästä isommat operaatiot kannattaa kenties teettää jollain korjaajalla.
 
G strings are for strippers
Haku Robotti
24.08.2005 08:40:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä isommat operaatiot kannattaa kenties teettää jollain korjaajalla.
 
Kuten esim. tämä, joka laskee actionia:
 
http://www.frets.com/FRETSPages/Lut … kReset/00028Reset/00028reset01.html
 
"Tässä iässä pitää run*ata aamulla kahdesti, että sydän rupeaa edes lyömään". Elokuvassa 15.8.05.
MES
24.08.2005 18:03:09 (muokattu 24.08.2005 18:06:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja tuossa säädettävän tallan puuttumiseen on käsittääkseni syynä juurikin tuo soinnin heikkeneminen. Eli akustisen kanteen halutaan välittää kielten värähtely niin hyvin kuin mahdollista, ja kaikki "ei kiinteä" on pahasta.
 
Tai näin: Akustisen kannesta halutaan soinnin takia mahdollisimman kevyt, joten kaikki siinä kiinni oleva raskas tavara on pahasta.
 
Fide
24.08.2005 22:29:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai näin: Akustisen kannesta halutaan soinnin takia mahdollisimman kevyt, joten kaikki siinä kiinni oleva raskas tavara on pahasta.
 
Joo, pitää tosiaan myös paikkansa. Esim tuo sinänsä mielipiteet jakava Ovation on niin ikään karsinut kannen tukirimoituksen minimiin, jotta kannen kautta saatava ääni maksimoitaisiin (kun "muovikoppa" ei mokoma soi ;-)
 
Näitä kevyt rimotettuja ja myös esim kevytlakattuja akustisia näkee paljon eri valmistajien studiotyöhön customoiduissa malleissa... PAras kai olisi kansi ilman mitään pintakäsittelyä... vähän vaan herkkä ottamaan itseensä sellainen...
 
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
Ertzi1
14.02.2015 11:42:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostettaessa kitaraa kannattaa katsoa että intonaatio on heti kohdallaan. Et voi tietää etukäteen onko se korjattavissa vai ei. Myyjä tietysti sanoo että se on vain pieni säätö mutta menee hiljaiseksi kun pyytää korjaamaan saman tien. Kaupan hyllyn kitaroista 90% on intonaatio tavalla tai toisella liikaa pielessä eli sitä oikeaa joutuu etsimään jo tämänkin ominaisuuden vuoksi. Itse en kaipaa mun ekaa akkaria yhtään jota yritin säätää ja säätää ja joka onneksi hajosi lopulta.
 
JaaGeRMaisTeR
14.02.2015 11:55:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ertzi1: Ostettaessa kitaraa kannattaa katsoa että intonaatio on heti kohdallaan. Et voi tietää etukäteen onko se korjattavissa vai ei. Myyjä tietysti sanoo että se on vain pieni säätö mutta menee hiljaiseksi kun pyytää korjaamaan saman tien. Kaupan hyllyn kitaroista 90% on intonaatio tavalla tai toisella liikaa pielessä eli sitä oikeaa joutuu etsimään jo tämänkin ominaisuuden vuoksi. Itse en kaipaa mun ekaa akkaria yhtään jota yritin säätää ja säätää ja joka onneksi hajosi lopulta.
 
Hieno informatiivinen kommentti ja neuvo. Hyvää saa, kun 10 vuotta malttaa odottaa.
 
basisti1971
16.02.2015 10:20:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Ertzi1: Kaupan hyllyn kitaroista 90% on intonaatio tavalla tai toisella liikaa pielessä eli sitä oikeaa joutuu etsimään jo tämänkin ominaisuuden vuoksi.
 
Ja 100%:ssa on intonaation jonkinverran pielessä, kuten virekin.
Mikä nyt sitten on kellekin liikaa ja mikä ei ;).
 

 
JaaGeRMaisTeR: Hieno informatiivinen kommentti ja neuvo. Hyvää saa, kun 10 vuotta malttaa odottaa.
 
Joo, kevät kun saapuu, alkaa vanhojen, kuopattujen viestiketjujen nostotalkoot.
 
Ihan yleismaailmallinen ilmiö tosin, mutta jota en ole koskaan oikein ymmärtänyt.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «