Aihe: Teräskielisen vireongelmat
1
Mr_Brightside
24.08.2005 00:02:53
Mr_Brightsiden Surkeiden Sattumusten Sarja jatkuu.. Eli, vireongelma on seuraavanlainen: jos viritän kitaran ottaen seuraavan kielen vireen edellisen vitosvälistä vire on eri kuin jos viritän huiluäänillä 5-7 väleistä. Myöskin jos viritän ottamalla esim. jonkun avoimen soinnun (esim G-duuri) niin sitten Em kuulostaa epävireiseltä.. Tämä toistuu erilaisissa tilanteissa, varmaan voitte noista jo vähän päätellä. Kysymykseni siis kuuluu että onko kyseessä kaularaudan kierous, intonaatio vai mikä? Ja kuinka paljon sille voin itse tehdä. Sen kanssa kyllä elää ja pärjää ei siinä, mutta olisi siitä kiva saada ihan "täydellinenkin" vire. Eli siis että soitti mistä tahansa millaisia juttuja tahansa niin vire on sama.
Mr_Brightside
24.08.2005 00:16:56
"Jos esimerkiksi akustisella soittelet pääasiassa vain avonaisia sointuja on mahdollista virittää kitaraa 'luovasti' eli ei laiteta sitä g-nauhaa täysin vireeseen, vaan snadisti epävireeseen, jotta se ei olisi esimerkiksi ensimmäisestä tai toisesta välistä todella paljon epävireessä. Näin itse teen ja näin tekevät monet muut."

Jep, tätä on tullut myös tehtyä. Kiitos vastauksesta, vaikka varmasti on kyselty vastaavia jo miljoona kertaa... Täytyy vielä treenata tuota haun käyttöä :).
kimurantti1
24.08.2005 01:01:16
Jos akustista käyttää pelkään komppaamiseen, niin ylipäänsä nauhojen matalammaksi hiominen auttaa paljon, jos on kovin rankka tatsi. Tietysti tuo lyhentää nauhojen käyttöikää niin, että nauhat kuluu aikaisemmin loppuun, ja sitten on (pirun kallis) nauhojenvaihto edessä.
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
Mando
24.08.2005 07:29:36
Avosointujen kannalta kaikkein tärkein vireeseen vaikuttava tekijä on satula. Vähänkin liian korkeaksi jäänyt satula venyttää kaikki alimmilta nauhoilta painetut äänet ylävireisiksi vapaisiin kieliin verrattuna.

Satulan viilaaminen sinne "räminän rajalle" onkin sitten erittäin vaativaa ja pikkutarkkaa hommaa. Edes kaikilla ammatilaisina itseään pitävillä kitarasepillä se ei ole aina onnistunut kerralla kuntoon.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)