Aihe: korvatulpat
1 2 3 4
kkeppana
28.05.2003 19:05:48
Näin jossain jotain "erikoistulppia" joilla oli hintaa aika vitusti.
Jos jollain on kokemusta niistä, niin voisi kertoa, kun ne vaikuttavat ihan mielenkiintosilta. Mitä eroa niillä on normaaleihin kertakäyttötulppiin, joita tulee kahmittua duunista? Ovatko paljonkin tehokkaammat ja pitkäikäisemmät?
I'd rather be a king of nothing than a servant in a sick society.
Vilhelmus
28.05.2003 19:06:34 (muokattu 28.05.2003 19:06:41)

Kokeilepa hakua, näistä on TOSI paljon juttua.
Uskon pyhään kolmen soinnun voimaan.
Speedy
28.05.2003 22:19:40

No sanoohan sana "kertakäyttö" kin jo jotain=) Elisiis ne kestää miljonna kertaa pidempään, ja niissä on tsiljoona kertaa paremmat saundit, ei leikkaa bassoja tai yläpäitä pois, vaan leikkaa kaikkia tasaisesti. Ne on yleensä ihan väriset, kutakuinkin ainakin, joten onhan ne siistimmän näköset, kun semmoset keltaset tai oranssiset, eikä törrötä niiku joulukuuset.. Ja tuntuvat paljon mukavemmilta korvissa, kun muut, ja helppo ottaa pois ja laittaa takasin=)

Eli suosittelen lämpimästi hankkimaan, jos vaan on varaa, ja toisaalta kuuloonsa kannattaa satsata..=I
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
Micho
29.05.2003 09:57:17 (muokattu 29.05.2003 09:58:44)

annanpa tähän myös negatiivisen mielipiteen, niin et heti mene rahojasi käyttämään niihin.

mun mielestä ainakin tavallisilla "kertakäyttötulpilla" (jotka ei muuten todellakaan ole oikeasti kertakäyttöiset..) musiikki, ainakin sellainen mitä itse harrastan, kuulostaa ensinnäkin paremmalta kuin niillä hifi-tulpilla, koska ne kertakäyttöiset nimenomaan leikkaa niitä korkeita taajuuksia enemmän pois, mitä pidän hyvänä.
toinen juttu on sit se, että omien kokemuksieni perusteella ihan semmoset perustulpat suojaa enemmän kuin hifi-tulpat. tosin niitäkin löytyy eri suojaustehoilla, tiedän, mutta eipä ole vastaan vielä kävellyt vastaava"tehoisia" yksilöitä.
sitten vielä se, että ne on tosiaankin halvemmat. ei tartte itkee jos vaikka menis hävittämäänkin, mutta kuitenkin ne kestää useampia käyttökertoja.

itse suosin noita bilsomin sellasia keltasia "pyöreäpäisiä" tulppia, ja jos niitä ei ole tarjolla, ni sit ihan tavallisia earin tulppia.

mut makuasia, sano koira kun pallejaan nuoli.

ja siis anyway, pääasia on että käyttää jonkinlaisia tulppia. sitä kun ei tajua kuulon arvokkuutta ennen kuin sen menettää...
Tmp
29.05.2003 15:30:10 (muokattu 29.05.2003 15:30:51)
koska ne kertakäyttöiset nimenomaan leikkaa niitä korkeita taajuuksia enemmän pois, mitä pidän hyvänä.

Mutta sellaisena se tulee esim keikoilla ihmisten ilmoille. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi että teillä on soundissa liaan paljon yläpäätä tai että se on liian kirkas kun se kerran kuullostaa hyvältä kun sen pitäisi kuullostaa paskalta ja riipivältä kun sen pitäisi kuulostaa hyvältä.

Kannattaa miettiä jos ei tahdo yleisöä piinata turhan takia.
"Mutta jos [sota] tulee, niin toivottavasti kukaan ei kuole eikä haavoitu pahasti." - Eclipse
Micho
29.05.2003 17:06:50

Mutta sellaisena se tulee esim keikoilla ihmisten ilmoille. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi että teillä on soundissa liaan paljon yläpäätä tai että se on liian kirkas kun se kerran kuullostaa hyvältä kun sen pitäisi kuullostaa paskalta ja riipivältä kun sen pitäisi kuulostaa hyvältä.

Kannattaa miettiä jos ei tahdo yleisöä piinata turhan takia.

kyllä, olen miettinyt.

mutta idea onkin siinä, että
a) viisaat kuuntelijat käyttävät myös tulppia (tuskin mitään hifi-)
b) jos/kun suurin osa ei käytä, niin miksaaja kuitenkin huolehtii sen asian meidän puolestamme. eli se mitä yleisöön kuuluu, on eri asia, mitä monitoreista tulee soittajille.
ja treenikämpällä kun kaikki käyttää "paskoja" tulppia, niin se on kaikille saman(hyvän)kuuloista.

mutta en nyt kuitenkaan sano, että sellaiset kalliit hifitulpat olisi huonot, päinvastoin. mutta kun ne nyt vaan maksaa niin perkeleesti, ja henkilökohtaisesti ainakaan minulla ei sellaisiin ole tarvetta sijoittaa rahojani sellaiseen.
Joku vaa
29.05.2003 18:39:03

Jos sattuu omistaamaan traxit ja paisteen 802 nii voi noi vaahtomuovi tulpat olla paremmat. Jos soittaa hifi tulpilla ja sattuu olee noi kamat nii kyllä korvissa riipii. Ja kaikki ei keikalla käy ja jos käykin nii ei välttämät omilla kamoilla. Silloin kun tulee tilanne jolloin rupee keikka olee ja kamat on hyvät nii kannattaa ostaa hifi tulpat. Näin ainakin itse tekisin. On nimittäin ollu tollaset "joulukuuset" ja voin sanoo että ei hyvältä kuulosta noilla yllä mainituilla kamoilla.
Ride : Tappaa talossa ja puutarhassa
Speedy
29.05.2003 18:40:18

ja treenikämpällä kun kaikki käyttää "paskoja" tulppia, niin se on kaikille saman(hyvän)kuuloista.

No se tietty riippuu millaissa piireissä soittaa.. Ei tommoset kertakäyttö töpöttimet sovi mihinkään jazziin, tai johonkin kevyeen musaa.. Hevissä ja muussa mätössä se on melkeimpä ihan sama.. no ei nyt sentää, mutta ei sillä nii kauheesti "väliä"..

Ja en ne tosiaankaa oo kertakäyttöset, vaikka niitä niin sanotaanki. Kyllä niitä voi ainakiin semmosen viis kertaa käyttää..=I
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
Velli
29.05.2003 22:17:16
Sanonpa nyt tähän asiantuntevan mielipiteen kun olen kaikkia perustulppia käyttänyt. Intissä mulla oli talon puolesta vuoden käytössä valetut tulpat. Olisin saanut lunastaa ne 60€:lla palveluksen päätyttyä, mutta en lunastanut. Mä en ainakaan huomannut niissä mitään merkittäviä eroja verrattuna tavallisiin parinkympin kuusitulppiin. Ainut missä ne voitti kuusitulpat oli, että ne oli ehkä hiukan mukavemman tuntuiset korvissa. Eli yhteenvetona toteaisin että kuusitulpilla pärjää ihan yhtä hyvin kuin valetuillakin. Itse ainakin käytän kuusitulppia valetut hylättyäni.
Micho
30.05.2003 08:09:37

No se tietty riippuu millaissa piireissä soittaa.. Ei tommoset kertakäyttö töpöttimet sovi mihinkään jazziin, tai johonkin kevyeen musaa.. Hevissä ja muussa mätössä se on melkeimpä ihan sama.. no ei nyt sentää, mutta ei sillä nii kauheesti "väliä"..

no joo, onhan se vähän niinkin, että jazzissa sillä alkaa jo olla vähän enemmän merkitystä, niin voi olla ihan hyvä käyttää hifitulppia..
mutta minäpä puhuinkin koko ajan omasta musiikkiharrastuksestani, johon (valitettavasti) ei kuulu juurikaan jazzia. siinä kun pitäisin osata jo hieman soittaakin.. :p
mutta siis älkää nyt luulko että minä mikään örinähevimies olisin, en tosiaankaan ole. oikeastaan kaikki muu musiikki menee paitsi örinä.
JanneO
31.05.2003 11:40:28
Muistaakseni ne kuusimallin tulpat karsivat ääntä 4,5 desibeliä ja ite valetut joko 15db tai 25 db, niissä voi valita kummalla ne haluaa. Hintakin kyllä on sen mukainen.
Nuo "hifi" tulpat karsivat ääntä tasaisesti, eli laskevat volumea kun taas normaalit tulpat karsivat vain tiettyjä taajuuksia.
Elikkä siitä mikä on huono, mikä on hyvä... niin maku asioita. Minä tykkään saada soundeista selvää, mutta rahat ei taas riitä noihin valettuihin tulppiin, joten käytän yleensä noita kuusia. Keikoilla on sitten korvamonitori tai sitten soitan luurit korvilla, riippuu millä projektilla keikkaillaan. Tavalliset talitintin tamppoonit menee kyllä sitten "hätätilassa" eli kun kiireissään on lähtenyt ja jättänyt/ hukannut ne paremmat tulpat jonnekkin.
-oskari--
31.05.2003 14:00:02
Noi kuusitulpat rupee pitkän käytön jälkee tuntumaa ihan sairaan ikäviltä korvissa, joten hankin kunnolliset valetut tulpat.... Kyllä mä suosittelisin tollasia kunnon tulppia jos vaan raha riittää!!!
Wiitala
04.06.2003 12:45:02
Piste täältäkin valetuille. Mutta kyllä pidän vielä paria paria joulukuusia ihan varalla. (eli keikoilla jossa on hyvin todennäköistä hukata kännissä tavaraa...) Makuasia todellakin.
Tumptsi tums.
vimaku
18.06.2003 09:47:14 (muokattu 18.06.2003 09:48:11)
Mul o kuusimalliset tulpat keikoilla... Ja treeneissä käytän Peltorin legendaarisia keltaisia kuulosuojaimia. Sillä mun mielestäni kuusimalliset eikä kuulosuojaimet ovat tosi hyviä käytössä...
Mut niistä kertakäyttö tulpista mä ainakin ja pari mun muuta kaveria sai niistä ihan karseen korvatulehuksen jota kesti varmaan kaxkuukautta. Eli en suosittele!!!!!! Ja niistä valetuista tulpista mul ei oo vielä mitään kokemuksia...
jussiohman
18.06.2003 09:55:05
Mulla oli taskussa "kertakäyttöset" tulpat kuukausia..
Sit asiaa, mitähän maksais tarkoitukseen soveltuvat kuulosuojaimet? Mun nykysillä raksa-kuulosuojaimilla ei kuule kunnolla basaria kun se leikkaa sen verran tehokkaasti ala-taajuuksia.
Jos katsoo pöydällä olevaa kahvikuppia tarpeeksi kauan ja miettii että se alkaa liikkumaan, voi sen todella nähdä liikkuvan.
Bacchus
22.06.2003 22:04:36
Sit asiaa, mitähän maksais tarkoitukseen soveltuvat kuulosuojaimet? Mun nykysillä raksa-kuulosuojaimilla ei kuule kunnolla basaria kun se leikkaa sen verran tehokkaasti ala-taajuuksia.

Siis tarkoitat Peltor tyylisiä kuulosuojaimia? Mä en usko että sellasista voi löytää kuulosuojaimia jotka ei vääristäis rumpujen soundia ratkaisevasti.
"Functionless art is simply tolerated vandalism. We are the vandals." - Type O Negative
Terok
22.06.2003 22:20:41

Yleensä kyllä tuollaiset kuulosuojaimet leikkaavat juuri ylätaajuuksia, mutta samalla myös tekevät alataajuuksista täyttä puuroa. N. 20€ maksaa hifitulpat joilla ei tuota ongelmaa pitäis olla, itse tosin pidän omien Peltorien soundista yksin soittaessa.
Wiitala
27.06.2003 15:28:46
itse tosin pidän omien Peltorien soundista yksin soittaessa.

Kaikuu ku Procol Harum kirkossa... : )
Humaltuminen ilman viinaa on teeskentelyä.
petkle
29.06.2003 22:55:15
-- Mun nykysillä raksa-kuulosuojaimilla ei kuule kunnolla basaria kun se leikkaa sen verran tehokkaasti ala-taajuuksia.
Kerro mullekkin mistä tuollaisia kuulosuojaimia saa. Ainakin omat peltor kopiot hyppivät bassojen tahdissa niin että pää halkee. Hyvät basarisaundit kylläkin kunhan ei o basistia paikalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)