Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Plektrabasistit
1 2 3 4 5 6 7 8 9
COF
28.05.2003 22:21:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä siis ihan mielenkiinnosta kyselen että mitä joillakin on plektralla soittavia basisteja vastaan? uskoisin että ne jotka soittaa plekulla osaa myös soittaa sormillakin joten miksi mollataan? Olemmehan me kaikki joskus aloittelessa ja myöhemminkin puhallelleet kipeisiin sormenpäihin? joskus vaan on parempi soittaa plektralla että säästyy hieman sormetkin.
 
I´tl die sucking the part where it'll die!
hjukke
28.05.2003 22:26:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yksinkertaisesti (kitaristina uskallan väittää) joitakin juttuja on mahdoton (basistinkaan) soitella sormilla.
 
"There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and those who don't."
Setae
28.05.2003 22:40:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaikkea soittaneena mutta bassoon päätyneenä väitän kyllä että plektralla ei pysty kaikkeen mihin sormilla. Jos osaa soittaa vähintään kolmella oikean käden sormella on plektra aivan turha.
 
"Se nyt vaan on kaikki kivaa mitä naiset inhoaa..."
poppamies
28.05.2003 22:53:46 (muokattu 28.05.2003 22:55:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä siis ihan mielenkiinnosta kyselen että mitä joillakin on plektralla soittavia basisteja vastaan?
 
Olen itse henkeen ja vereen sormisoittaja mutta täytyy kyllä tunnustaa että määrättyjä painotuksia on kyllä helpompaa soittaa plekulla, jotenkin vaan tuntuu että lopputulos on tarkempaa. Vaikea selittää. No onhan se atakki aivan erillainen kun soittaa plekulla ja treblet saa laittaa puoleenväliin.
Mun mielestä pitäisi hallita molemmat.
 
"G-strings are for strippers"
hjukke
28.05.2003 23:07:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Mun mielestä pitäisi hallita molemmat.

Näinhän se on.
 
"There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and those who don't."
Esko Deel
29.05.2003 09:02:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä soitan kolmella sormella, jos vetelen ilman plekua.
Yhdyn täysin ylläoleviin kirjoituksiin, joissa suositaan molempien hallintaa.
 
Sanomattakin selvää...
Dr. Pepper
29.05.2003 09:34:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittelen eniten sormilla. Joskus olen kokeillut plektraa, mutta kun olen voinut soitella sormilla, niin en ole pleku hommaan ryhtynyt.
 
Tällä hetkellä on kyl sanottava, että äskettäin kuulemani efunkelistan uusi riffi/biisi saattaa vaatia plekun käyttöä ;)
 
Kyllä ne kummatkin olis hyvä hallita. Plekuttelu ei luonnistu multa, johtuu tietysti harjoituksen puutteesta.
 
KooMikko
29.05.2003 10:35:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite olen pyrkinyt soittamaan kaiken sormilla, mutta tiettyjä biisejä on huomattavasti helpompi vetää sen muovilätkän avustuksella.
Mutta mun mielestä molemmat tavat on hyödyllistä osata.
 
Teijo K.
29.05.2003 11:00:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yksinkertaisesti (kitaristina uskallan väittää) joitakin juttuja on mahdoton (basistinkaan) soitella sormilla.
 
Vielä ei ole sitä tilannetta tullut vastaan. Sensijaan soundin ja fiiliksen takia tulee plekua käytettyä joissakin covereissa. Alkuperäisen mukaan mennään.
 
"You have to give some skin to get some tone.": Will Lee
NYdoll
29.05.2003 14:09:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse soittelen kummallakin tavalla ja olen tullut siihen tulokseen, että on biisejä joita on hyvä soittaa sormilla ja niitä joita on hyvä soittaa plekulla...
soittakaapa vaikka RHCP:n parallel universea sormilla. Eipä kuulosta kovin hyvältä.
 
Pitsa
29.05.2003 22:04:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläkin on pakko joskus käyttää plekua ihan vaan sen takia että ei pysy kaikissa piiseissä sormilla mukana, ainakaan tarpeeksi hyvin. Kyllä ne kummatkin taidot pitäisi osata
 
Ei me tämmösiä
L.Ruoska
29.05.2003 22:57:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittasin sormilla, olis paljon helpompaa vetää kaikki kuviot mutta kyllä ne menee plekullakin. En vaan yksinkertasti saa sitä hyvää forcee sormilla siihen tarpeeks. Plekulla tarvittaessa liikaaki =P
 
"Se on rautaa kun joskus ottaa turpiin".
ozmo
31.05.2003 14:26:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo mun mielestä plekulla tykittäminen on suunnilleen sama ku rumpali pieksäis vasaralla kattiloita!!! Siis se saundihan on ihan kamala... (poikkeuksiakin kuten Marco Hietala tosin on) Pystyyhän plekulla tosin soittamaan pikkasen nopeemmin kuin sormilla, mut uskon et jos treenaa vit... tosi paljon ja järkevästi nii sormillakin (kahdellakin) pystyy vetään melkein yhtä nopeesti...
 
Cornflake
31.05.2003 15:04:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bassolla pitää soittaa juuri niin kuin kyseinen musiikki vaatii. Itse soitan plekulla koska se sopii tyyliin. Musiikki on kuitenkin nykyjään omaa, ja oma tyyli on plekutella.
 
Tähän on toki johtanut se etten ole ikinä paljoakaan jaksanut ilman plekua soitella. Ainakaan kovin monimutkaisiin juttuihin en saa sopivaa tatsia sormin. Olisi hyvä toki osata sekin puoli, mutta toisaalta en usko että tulee enää opeteltua. Homma toimii nyt juuri niinkuin haluan.
 
Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa!
Definhel
03.06.2003 12:46:17 (muokattu 03.06.2003 12:46:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"plök, plök"
sen takia en soita plegulla, ärsyttää niin perkeleesti
 
Be chrool to your skuel
absqua
03.06.2003 12:50:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"plök, plök"
sen takia en soita plegulla, ärsyttää niin perkeleesti

 
OK! Meitä on moneen junaan.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
2541
03.06.2003 12:53:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"plök, plök"
sen takia en soita plegulla, ärsyttää niin perkeleesti

 
Toki plektralla saa muitakin ääniä aikaiseksi kuin "plök, plök".
 
Teijo K.
03.06.2003 12:53:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"plök, plök"
sen takia en soita plegulla, ärsyttää niin perkeleesti

 
Nyt täytyy tunnustaa että ohi meni. Et osaa soittaa plekulla? Toisaalta hauskasti ilmaistu, jopa naurahdin ääneen.
 
"You have to give some skin to get some tone.": Will Lee
doktorkoo
04.06.2003 15:03:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

molempia tapoja tulee käytettyä biisin mukaan...
 
mutta kyllä sormisoitossa saa tehtyä helpommin nyansseja soittoon säätämällä näppäilyn nopeutta ja voimaa... selvästi soitto on monipuolistunut kun on reenannu näppäilyä.
 
-j
 
Tyler Durden
04.06.2003 15:05:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ESKO DEEL
KEKKONE PERKELE!!!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «