Aihe: Mikä on kitaristin määritelmä?
1 2 3 4 5 6
Bentley
23.08.2005 08:27:30

Yksi määritelmä minkä kuulin mikä kitaristin pitää osata niin blokata soinnut biiseistä. Tuo ei mee jakeluun mulle muuten kuin studiomuusikoiden osalta vai oonko mä kelannu ihan väärin?
For those who can't be without the music!
pliksu
23.08.2005 08:50:02 (muokattu 23.08.2005 08:53:14)
Yksi määritelmä minkä kuulin mikä kitaristin pitää osata niin blokata soinnut biiseistä. Tuo ei mee jakeluun mulle muuten kuin studiomuusikoiden osalta vai oonko mä kelannu ihan väärin?

Wikipedian määritelmä kitaristille: "A guitarist is a musician who plays the guitar"

EDIT: en osaa tuosta sointujen blokkailusta sanoa kuin sen, että varmasti se on ensimmäisiä askelia kohti kehittynyttä soittajaa. Itse pikkupojasta asti olen rämpytellyt biisien tahdissa ja opetellut korvakuulolta. Se on varmasti auttanut monenlaiseen improvisaatioon. Se nyt ei silti poista sitä faktaa, että olen kuitenkin tästä huolimatta auttamattoman paska soittaja.
Loppu hyvin, kaikki hyvin, niin Katilla kuin Ortesillakin. Ja tietysti Leenalla ja Simolla, sekä heidän esikoisellaan. >-)))> #13
Jackson Dinky
23.08.2005 09:22:25
Ketä tämmönen kiinnostaa?
Nuottien määrä korvaa nuottien laadun, mutta ei päinvastoin.
J.Hollström
23.08.2005 11:09:40
pitää osata niin blokata soinnut biiseistä.

Minusta tämä kuuluu ihan jokaisen muusikon perusominaisuuksiin, ei pelkästään kitaristin.
Pande
23.08.2005 11:10:05

Kitaristi on sellainen ihminen joka, sen lisäksi että on edes joskus koskenut kitaraan, on ennen kaikkea aktiivisesti kateellinen kaikille muille kitaristeille, sekä tietää ehdottomasti Sen Ainoan Oikean Musiikin salat.
When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness."
Urmas Potkuri
23.08.2005 11:40:15 (muokattu 23.08.2005 11:41:10)

En tuota tiedä kitaristin määritelmää kun en itse mielestäni ole semmoinen enkä ole koskaan ollutkaan. :) "Kitaristi" kuulostaa korvaani kovin ammattimaiselta.

pitää osata niin blokata soinnut biiseistä.

Minusta tämä kuuluu ihan jokaisen muusikon perusominaisuuksiin, ei pelkästään kitaristin.

Mutta tuo yllä on mielestäni ehdottomasti noin.

Kitaristi on sellainen ihminen joka, sen lisäksi että on edes joskus koskenut kitaraan, on ennen kaikkea aktiivisesti kateellinen kaikille muille kitaristeille,
Vuosikymmeniä läheltä seurattuani erilaisia "musiikillisia yhteisöjä" voin todeta tuon pitävän erinomaisen täydellisesti paikkansa. Ja olenhan minäkin kateellinen tietenkin, mutta en mielestäni aktiivisesti. ;D kun enhän minä onneton käytä edes plektraa enkää osaa pilittää....eikun tiluttaa.

sekä tietää ehdottomasti Sen Ainoan Oikean Musiikin salat.
Tämä on uusi ilmiö. Fakki-idiotismi musiikin harrastajien keskuudessa ei ollut yleistä vielä 70-luvulla. Riitti kun soitti ja lähes kaikki arvostivat monipuolisuutta. Lienee ollut meitä silloin paljon vähemmän. No, jopas minä taas innostuin horisemaan joutavia. Se on vanhojen tapa. Anteeksi. :)
Miksi yrittäisin kuulostaa joltakin toiselta kun en kuulosta edes itseltäni?
Allie
23.08.2005 12:05:39

eeh... miten sä määrittelet kitaristin?

Kyllä kitaristille, kuten muillakin muusikoilla ja alan harrastajilla täytynee olla joku kyky/taito oppia uudet biisit.

Vai oletko kenties klassisen pohjan omaava ja kaipaat nuotteja?

Tosin silläkin pohjalla ennen pitkää pitäisi pystymän siirtää kuultu nuoteiksi...

Mä en oikein käsitä koko kysymystä itseasiassa.
Selvennätkö?
oiva tumpeloinen
23.08.2005 12:25:37
Nyt menee mun mielestä määritteleminen aika pro-tasolle asti. Plokkaaminen on hyvä taito ja tarpeellinen, mutta ei se ole aivan välttämätön. Tosin se todennäköisesti kehittyy kaikille ajan kanssa tai sitten se into yleensä lopahtaa.

Itse näkisin asian niin, että jos tietää suurinpiirtein miten päin sen kitaran tulee olla sylissä ja PYSTYY SILLÄ JOTAIN SOITTAMAAN, voi pikkuhiljaa kutsua itseään kitaristiksi.

On pikkaisen perse edellä puuhun kiipeämisen makua, jos pitää pystyä johonkin tuollaiseen hommaan ennen kuin voi määrittää itseään kitaristiksi.
Vai eikö täällä jokainen kitaraa soittanut ole jotakuinkin harrastuksen alusta nimittänyt itsensä kitaristiksi ainakin mielessään. Tuskinpa heti alkuun kuitenkaan keneltäkään plokkaus onnistu siinä määrin, että sitä voi plokkaukseksi kehua.
Allie
23.08.2005 12:31:40
Nyt menee mun mielestä määritteleminen aika pro-tasolle asti. Plokkaaminen on hyvä taito ja tarpeellinen, mutta ei se ole aivan välttämätön. Tosin se todennäköisesti kehittyy kaikille ajan kanssa tai sitten se into yleensä lopahtaa.

Itse näkisin asian niin, että jos tietää suurinpiirtein miten päin sen kitaran tulee olla sylissä ja PYSTYY SILLÄ JOTAIN SOITTAMAAN, voi pikkuhiljaa kutsua itseään kitaristiksi.

On pikkaisen perse edellä puuhun kiipeämisen makua, jos pitää pystyä johonkin tuollaiseen hommaan ennen kuin voi määrittää itseään kitaristiksi.
Vai eikö täällä jokainen kitaraa soittanut ole jotakuinkin harrastuksen alusta nimittänyt itsensä kitaristiksi ainakin mielessään. Tuskinpa heti alkuun kuitenkaan keneltäkään plokkaus onnistu siinä määrin, että sitä voi plokkaukseksi kehua.

Mä taas sain käsityksen, että aiheen aloittajan mielestä moista taitoa ei tarvitse kainkaan, ollakseen kitaristi.

Uskaltaisin jopa väittää, että ennen pitkää jää sinne puuhun kiipeäminen tekemäti, jollei plokkaaminen ala luonnistumaan.

toki tämä vain mun mielipiteeni ja käsitykseni.
Rocco_Longfella
23.08.2005 12:56:04 (muokattu 23.08.2005 12:56:59)
Minusta ei riitä, että osaa soittaa jotain, vaan pitää myös soittaa sitä.

Esimerkiksi:
Herra X on ollut kaksi vuotta sitten kitaravirtuoosi, mutta kyllästyi, eikä ole siis kahteen vuoteen soittanut. Sen minkä nuorena oppii vanhana taitaa eli hra X osaa soittaa, mutta ei soita.
Onko hän kitaristi? Ei minusta.

Entä jos maailman suurin Metallica-fani, 13v, saa joululahjaksi vanhemmiltaan kitaran ja soittaa sillä aivan innoissaan metallican kovimpia ralleja neljä tuntia päivässä, mutta kukaan ei kykene tunnistamaan sitä älämölöä edes musiikiksi.
Onko hän kitaristi? Kyllä minusta. Paska, mutta kitaristi silti.
Täydellisimmäsäkin naisessa on 150g paskaa.
lxi
23.08.2005 12:57:17
Yksi määritelmä minkä kuulin mikä kitaristin pitää osata niin blokata soinnut biiseistä.

Joo, eli jos soittaa vaikka viulua, ja osaa plokata sointuja piiseistä niin sitten onkin kitaristi.

Kitaristi on ihminen joka soittaa kitaraa. Mitä vielä?
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
kuunneltua
oiva tumpeloinen
23.08.2005 13:00:28
Kitaristi on ihminen joka soittaa kitaraa. Mitä vielä?

Nyt ollaan asian ytimessä!
Bentley
23.08.2005 13:03:03 (muokattu 23.08.2005 13:05:57)

eeh... miten sä määrittelet kitaristin?

Kyllä kitaristille, kuten muillakin muusikoilla ja alan harrastajilla täytynee olla joku kyky/taito oppia uudet biisit.

Vai oletko kenties klassisen pohjan omaava ja kaipaat nuotteja?

Tosin silläkin pohjalla ennen pitkää pitäisi pystymän siirtää kuultu nuoteiksi...

Mä en oikein käsitä koko kysymystä itseasiassa.
Selvennätkö?

Joo eli Eräs toinen kitaristi sanoi mulle et se on pitäny mua parempana kitaristina kuin hän itse on mutta asia ei ole enään niinkään koska en pysty blokkaamaan sointuja biiseistä.
(Tähän kyseiseen asiaan liittyy monia muitakin asioita mutta kyselen niistä oikeilla palstoilla joskus sitten..)

Mut okei, mä en oo yrittänykää blokata sointuja oikeestaan koskaan mun 6-7vuoden kitaran soittelun aikana. Oon panostanu kaiken biisien tekoon (ja kitaran soittelun alkupäässä tekniikkaan eli tilutilu.. joo haukkukaa vaa, aiva sama), enkä opettelemaan soittamaan muiden biisejä.

Ja olen siis itse oppinut kitaransoiton ja musiikin tekemisen ja blaa blaa. Tietysti jotkut näyttäny et miten plektraa pidetään ja käden asento jne.

Ja siis mitä mullasointujen blokkailuun tulee.. kyllä mä pystyn hakemalla hakemaan soinnut, mut se on tässä vaiheessa mulle vielä niin v*tun iso urakka, koska mä en oo harjotellu mun sävelkorvaa.
(Sanokaahan tähän väliin myös, voiko sävelkorvaa kehittää?)

Ja siis periaatteessa tässä tulee se ydin kun pyysin toista kitaristia blokkaamaan soinnut, oli sen takia koska aika oli totaalisesti rajoitettu ja mä tiesin et jos mä siihen rupeaisin, niin aikarajat menis pelkästään blokkailuun.

Ja sanokaahan myös sekin tähän väliin (vaikka onkin ehkä väärä palsta) et jos on sävelkorvaa, ja ei oo harjotellu laulamaan, pitäiskö osata kuitenkin laulaa melodiaa vireessä?
For those who can't be without the music!
zorro
23.08.2005 13:07:59 (muokattu 23.08.2005 13:11:09)
minun määritelmäni on "olento joka soittaa pändissä kitaraa".

En ole vielä keksinyt syytä miksi tuo ei voisi olla totuus? Mitä topikin aloittajalla oli mielessä? mikä sinun mielestä ei ole kitaristi?

voinko minä kutsua itseäni kitaristiksi vaikka olen soittanut jo 6vuotta pändissä kitaraa, enkä vieläkään hallitse sitä kunnolla?
Tänne saattaa tupsahtaa joskus uusia biisejä. Suhteettomat toverit #6 IMIK #34
kanka
23.08.2005 13:14:51

Ja sanokaahan myös sekin tähän väliin (vaikka onkin ehkä väärä palsta) et jos on sävelkorvaa, ja ei oo harjotellu laulamaan, pitäiskö osata kuitenkin laulaa melodiaa vireessä?

Ei ainakaan mun kokemusten perusteella. Sävelkorvaa itseltäni kyllä löytyy ja pienempänä poikana lauloin paljonkin, mutta äänenmurroksen jälkeen en ole ääntäni käyttänyt. Menin sitten viime vuonna musiikin teorian ja säveltapailun kursseille ja keväällä kun prima vista -laulu tuli eteen niin olin aika hukassa. Parin viikon harjoittelulla sain kuitenkin tyydyttävään kuntoon tuon laulamisen taidon.

Sävelkorvaa pystyy kyllä kehittämään.
Kysymysmerkkejä (?) klikkaamalla näet pikaohjeen.
zorro
23.08.2005 13:19:16

ei sitä kyllä ainakaan teoriassa pitäisi osata suoralta kädeltä. kyllä sitä ainakin muutaman minuutin joutuu tutustumaan omaan kurkkuun.
Tänne saattaa tupsahtaa joskus uusia biisejä. Suhteettomat toverit #6 IMIK #34
J.Hollström
23.08.2005 13:22:24
Mut okei, mä en oo yrittänykää blokata sointuja oikeestaan koskaan mun 6-7vuoden kitaran soittelun aikana. Oon panostanu kaiken biisien tekoon (ja kitaran soittelun alkupäässä tekniikkaan eli tilutilu.. joo haukkukaa vaa, aiva sama), enkä opettelemaan soittamaan muiden biisejä.

Oma metodini on ollut täysin päinvastainen. Opettelin soittamaan kitaraa musiikin mukana. Eli silloin oli pakko oppia noukkimaan ne soinnut sieltä kappaleista. Ja mistään tabulatuureista ja soinnutuksista päivän kuumimpiin ralleihin ei oltu kuultukaan. Ainut kotimainen opus taisi olla Ilpo Saastamoisen Kitarakirja. Elettiin 70-luvun puoltaväliä tuolloin.
Allie
23.08.2005 13:30:12 (muokattu 23.08.2005 13:38:18)
Joo eli Eräs toinen kitaristi sanoi mulle et se on pitäny mua parempana kitaristina kuin hän itse on mutta asia ei ole enään niinkään koska en pysty blokkaamaan sointuja biiseistä.
(Tähän kyseiseen asiaan liittyy monia muitakin asioita mutta kyselen niistä oikeilla palstoilla joskus sitten..)

Okei. Tämän kyseisen kitaristin katsantokannalta et ole enää häntä parempi, koska hän mitä ilmeisimminkin tuohon blokkaukseen kykenee.
Jos taito ei sinusta ole oleellinen, anna tämän toisen pitää päänsä ja pidä omasi. Minusta ei ole aihetta vetää hernettä nenuun siksi, että joku osaa jotain, mitä sinä et (vielä?).

Ja toi loppu viesti ...mä en tajuu...

No tää järjestys.. miten sä teet biisejä, jos et soinnuta? Nuotinnatko? Entä kuka tekee niihin sitten soinnut?
Muutoinkin toi järjestys kuulostaa aika oudolta. Kylmiltään ilman mitään tietotaitoa oot alkanu tekemään biisejä?

Ja olen siis itse oppinut kitaransoiton ja musiikin tekemisen ja blaa blaa. Tietysti jotkut näyttäny et miten plektraa pidetään ja käden asento jne.

Ja siis mitä mullasointujen blokkailuun tulee.. kyllä mä pystyn hakemalla hakemaan soinnut, mut se on tässä vaiheessa mulle vielä niin v*tun iso urakka, koska mä en oo harjotellu mun sävelkorvaa.
(Sanokaahan tähän väliin myös, voiko sävelkorvaa kehittää?)

Ja varsinkin tässä tökkää... miten hitossa sä teet biisejä ilman sävelkorvaa??

Itse kysymykseen sävelkorvan kehittämisestä: Kyllä, sävelkorvaa voi kehittää ja harjoittaa, mutta toki siihen vaaditaan, että ylipäätään omaa sävelkorvaa. Sävelkorvan harjoittaminen on nimenomaisesti oleellista siihen blokkaukseen mm. säveltämiseen, stemmasovituksiin, ja myöskin laulun tuottamiseen.

Ja siis periaatteessa tässä tulee se ydin kun pyysin toista kitaristia blokkaamaan soinnut, oli sen takia koska aika oli totaalisesti rajoitettu ja mä tiesin et jos mä siihen rupeaisin, niin aikarajat menis pelkästään blokkailuun.

Okei. Sä olet soitellut jo useemman vuoden ja ilmoitat itse tekeväsi musiikkia. Musta toi sointujen tunnistaminen alkaa tosiaan olla ajankohtainen, mikäli meinaat kitaristina ja muusikkona yleensä kehittyä. Ja kyllä. Nimenomaisesti toisten biiseistä. Siinä harjoitat samalla sitä korvaakin.

Ja sanokaahan myös sekin tähän väliin (vaikka onkin ehkä väärä palsta) et jos on sävelkorvaa, ja ei oo harjotellu laulamaan, pitäiskö osata kuitenkin laulamaan melodiaa vireessä?

Periaatteessa kyllä. Tunnen ainoastaan yhden ihmisen, jolla on kiistatta sävelkorvaa, mutta jotain häikkää kurkussa, eikä kykene tuottamaan haluamaansa ääntä edes harjoittelulla.

Mutta oletetaan, että sun kurkkusi ja äänihuulesi ovat kunnossa. Kaiken järjen mukaan sun pitäisi pystyä vetämään vireessä tyyliin ukko-noa jne. Sävelpuhtaus paranee (samoin äänen hallinta, jne.) harjoittelun myötä, mutta tähän tarvitaan heti lähtöönsä sitä korvaa.

Mulle jäi ratkaisevasti edelleen auki se, että onko sulla sitten sitä korvaa, ja mikä sun mielestäsi on kitaristin määritelmä?
Romantikkoitkijä #11 Perustele!
Lutkare
23.08.2005 14:49:54
Kuhan ossaa soittaa Paranoidin ;)
Aadolf Virtanen: "Hevi on paskimmillaankin parasta musiikkia"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)