SaBer 23.08.2005 09:05:27 (muokattu 23.08.2005 09:05:38) | |
---|
"Mä en kuullu mitään muuta ku ton basson huminan" Nimenomaan näin... (onneksi ei enään) "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other |
Progbass 23.08.2005 09:20:40 | |
---|
Se on kanssa vittumaista kun kiippari soittaa jotain ala E:tä, niin ei meinaa basso kuulua enää sen resonoinnin alta, heh. |
Se on kanssa vittumaista kun kiippari soittaa jotain ala E:tä, niin ei meinaa basso kuulua enää sen resonoinnin alta, heh. Itse olen joskus vuonna yks ja kaks joutunut tilanteeseen jossa piti oikein rautalangasta vääntää kiipparistille ettei hän voi soittaa vaihtobasso vasurilla samassa rekisterissä kuin basso. Ainiin, ja kyse oli regeebändistä. "eij eij...behku enempi." - Keny 19.8.2005 13.52:34
"tuliks mult toi vai.*lysähtää*"-Keny 19.8.2005 13.57:21 |
J.Hollström 23.08.2005 09:25:11 | |
---|
Itse olen joskus vuonna yks ja kaks joutunut tilanteeseen jossa piti oikein rautalangasta vääntää kiipparistille ettei hän voi soittaa vaihtobasso vasurilla samassa rekisterissä kuin basso. Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle. Jollei sitten hiplaile ulinoita Mini-Moogista samalla kun Rhodesilla ottaa sointuja. |
absqua 23.08.2005 09:25:54 | |
---|
Itse olen joskus vuonna yks ja kaks joutunut tilanteeseen jossa piti oikein rautalangasta vääntää kiipparistille ettei hän voi soittaa vaihtobasso vasurilla samassa rekisterissä kuin basso. Ainiin, ja kyse oli regeebändistä. Noihin törmää yllättävissä tilanteissa. Useimmiten on kyse kavereista jotka ovat taustaltaan pianisteja. Varsinaiset ns. kosketinsoittajat osaavat kyllä kuunnella bassopäätä sillä korvalla ja pitää vasurin vaikka takataskussa soiton aikana. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
poppamies 23.08.2005 15:34:12 | |
---|
..Useimmiten on kyse kavereista jotka ovat taustaltaan pianisteja. Varsinaiset ns. kosketinsoittajat osaavat kyllä kuunnella bassopäätä sillä korvalla ja pitää vasurin vaikka takataskussa soiton aikana. Aivan näin. Varsinaisista pianotaiteilijoista ei ole muuta kuin harmia bändissä. Näin basistin kannalta katsottuna. Been there. G strings are for strippers |
Teijo K. 23.08.2005 16:55:23 (muokattu 23.08.2005 16:55:53) | |
---|
Aivan näin. Varsinaisista pianotaiteilijoista ei ole muuta kuin harmia bändissä. Näin basistin kannalta katsottuna. Been there. Kyllä miusta mm. Billy Joel on tehnyt unohtumattoman hienoa musiikkia. Pianolla. Bändissä. Ja Procol Harum on ehkä paras esiprogebändi mitä olemassa on. Nimim. Myös pianistin kanssa useammassa kokoonpanossa soittanut. "Emmää oikeen tiä, jotenki vähä nolottaa.." -Seer-o. |
absqua 23.08.2005 18:25:53 (muokattu 23.08.2005 18:30:18) | |
---|
Kyllä miusta mm. Billy Joel on tehnyt unohtumattoman hienoa musiikkia. Pianolla. Bändissä. Ja Procol Harum on ehkä paras esiprogebändi mitä olemassa on. Nimim. Myös pianistin kanssa useammassa kokoonpanossa soittanut. No eihän tässä nyt siitä ollutkaan kysmys soitetaanko piano- vai urku- vaiko syntetisaattori-nimisiä soittimia vaan siitä miten em. soittimien käyttäjä osaa suhteuttaa oman alaäänten soittelun basistin soittoon (ja toisinpäin). Huolimaton synisti/pianisti/urkuristi pystyy ihan helposti myrkyttämään koko alakerran. Ja eihän tässä ollut kyse myöskään em. alaäänten soiton yksipuolisesta tuomitsemisestakaan. Homman nimenä on joko sovitus tai luontainen tyylitaju. Kunnolla mietityssä biisissä bassopäähänkin mahtuu vaikka mitä. Esimerkkinä käyköön Ben Folds Five tai Elton John. Eli kaikki kunnia pianolle ja sen hienoille soittajille. Nimim. Myös pianistin kanssa useammassa kokoonpanossa soittanut. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Teijo K. 23.08.2005 18:29:21 | |
---|
No eihän tässä nyt siitä ollutkaan kysmys soitetaanko piano- vai urku- vaiko syntetisaattori-nimisiä soittimia vaan siitä miten em. soittimien käyttäjä osaa suhteuttaa oman alaäänten soittelun basistin soittoon (ja toisinpäin). Eikä tässä ollut kyse myöskään em. alaäänten soiton yksipuolisesta tuomitsemisestakaan. Kunnolla sovitetussa biisissä bassopäähänkin mahtuu vaikka mitä. Esimerkkinä käyköön Ben Folds Five tai Elton John. Eli kaikki kunnia pianolle ja sen hienoille soittajille. Nimim. Myös pianistin kanssa useammassa kokoonpanossa soittanut. Tajusin kyllä, mutta tarkoitin siis sitä, että ei se Joelkaan vasemmalla kädellä juurikaan ehdi pehvaansa raapimaan kun kuviota tulee minkä ehtii. Basisti sitten vain sopeutuu siihen niin hyvä tulee. Kun tuossa jotkut jo ehtivät tuomita pianistin vasurin takataskussa pidettäväksi. Ei se nyt niinkään mene. "Emmää oikeen tiä, jotenki vähä nolottaa.." -Seer-o. |
absqua 23.08.2005 18:35:31 (muokattu 23.08.2005 18:37:17) | |
---|
Tajusin kyllä, mutta tarkoitin siis sitä, että ei se Joelkaan vasemmalla kädellä juurikaan ehdi pehvaansa raapimaan kun kuviota tulee minkä ehtii. Basisti sitten vain sopeutuu siihen niin hyvä tulee. Kun tuossa jotkut jo ehtivät tuomita pianistin vasurin takataskussa pidettäväksi. Ei se nyt niinkään mene. Niinno. Nuo starat on sikäli oma juttunsa että niiden tapauksessa on itsestäänselvää että koko bändi menee niillä spekseillä. Jengihän vaatisi lippurahat takaisin jos Richard Claydermanin piano hautautuisi rumpujen ja basson taakse. Jos hieman yleistetään niin jollain perus tanssi/bilekeikalla on parempi ettei kosketinsoittaja niitä bassoja sinne paukuta menemään ellei tiedä tarkkaan mitä on tekemässä. (tähänkin on tietysti biisikohtaisia poikkeuksia löydettävissä) Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
minimies 23.08.2005 18:37:05 | |
---|
Aivan näin. Varsinaisista pianotaiteilijoista ei ole muuta kuin harmia bändissä. Näin basistin kannalta katsottuna. Been there. Miua ärsyttää taas se että sen pimputuksen pitää kuulua aina kaiken päällää, miksei se voisi olla taustalla???? Soundillisesti sopis kuin nyrkki suuhun! |
hemmo 23.08.2005 18:43:13 | |
---|
Miua ärsyttää taas se että sen pimputuksen pitää kuulua aina kaiken päällää, miksei se voisi olla taustalla???? Heh, niinhän se ennenvanhaan rock'n'rollin alkuvuosina pääasiassa olikin. "Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili
"Mutta en ole mikään sisäkkö vaan olen hitsi vie progemies." -arva |
Teijo K. 23.08.2005 18:45:33 | |
---|
Niinno. Nuo starat on sikäli oma juttunsa että niiden tapauksessa on itsestäänselvää että koko bändi menee niillä spekseillä. Jengihän vaatisi lippurahat takaisin jos Richard Claydermanin piano hautautuisi rumpujen ja basson taakse. Jos hieman yleistetään niin jollain perus tanssi/bilekeikalla on parempi ettei kosketinsoittaja niitä bassoja sinne paukuta menemään ellei tiedä tarkkaan mitä on tekemässä. (tähänkin on tietysti biisikohtaisia poikkeuksia löydettävissä) Joo, omat biisit -> tekijä päättää sovituslähtökohdat Coverit -> tilanteen ja alkuperäisen teoksen ehdoilla. "Emmää oikeen tiä, jotenki vähä nolottaa.." -Seer-o. |
Teijo K. 23.08.2005 18:45:51 | |
---|
Heh, niinhän se ennenvanhaan rock'n'rollin alkuvuosina pääasiassa olikin. Jerry Lee Lewis ja eväät. "Emmää oikeen tiä, jotenki vähä nolottaa.." -Seer-o. |
minimies 23.08.2005 20:35:25 | |
---|
Heh, niinhän se ennenvanhaan rock'n'rollin alkuvuosina pääasiassa olikin. No, sillonpa musa oli asiallisempaa... Eipä ollu pimputus kilpailemassa muiden soittimien kaa.... Enpä muista missä piisis oli jumalattoman mahtavan kuuloista leijuntaa/sooloilua kunnes pimputus tuli kilpailemaan/peittämään kitaran... Perskule....! Soundillisesti sopis kuin nyrkki suuhun! |
MikkoPaskavasara 28.08.2005 18:59:43 | |
---|
Olen kitaristi, tunnustan, älkää lynkatko kun eksyin tänne bassopuolelle. Hassu juttu että itse olen aina mielelläni tehnyt tilaa bassolle leikkaamalla tylysti soundistani bottnea pois. En tajua sankarikitaristeja jotka haluavat omia koko äänialan 50 Hz - 16000 Hz itselleen tukahduttaen koko muun bändin surinahelvettinsä alle. Rankassa musassa basso ja rummut ovat se juttu, jolla homman saa puskemaan läpi betoniseinän - kitarat vain säestävät sitä tuhoa. Sex, drugs, rock n' roll and rubber chickens! |
Puavali 28.08.2005 23:28:21 | |
---|
... Kun tuossa jotkut jo ehtivät tuomita pianistin vasurin takataskussa pidettäväksi. Ei se nyt niinkään mene. :o) Mutta on se hyvä, kun joskus pienisti tajuaa jättää sen bassorekisterin vähemmälle. Eilen tajusi, mutta se olikin tuuraaja. :o) Ja sillä ei ollut omaa vahvistinta! :D kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |
Boxeri 29.08.2005 15:39:49 | |
---|
Kitaristeista en tiedä, mutta tämä bassisti saataa kohta asua kaupungin vuokratontille pystytetyssä omakotitalossa jossa on 50 m2 autotalli (Lue harrastetila). Saatan kutsua kitaristin kylään vuokratontille!! ;-D nimim.Oma tontti vai vuokra? "Alkoholi maistuu ja asiat tuntuvat luistavan" |
Hannu H. 03.09.2005 11:26:20 | |
---|
Mulla tää kehitys tapahtu ekalla bänditreenikerralla ihan oma-aloitteisesti kamojen vaihdon jälkeen. Tuuttas tuo marshalli ja 4x12 niin maan perkuleesti bassoa että piti kääntää se sinne 1-2 tienoille. Siitäkin vois ehkä vielä vähän pudottaa. Hirveää bassomössöä josta ei saanut mitään selvää ennen säätöä. Kotisäädöt sitten erikseen.. Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. |
poppamies 03.09.2005 14:26:05 | |
---|
Mulla tää kehitys tapahtu ekalla bänditreenikerralla ihan oma-aloitteisesti kamojen vaihdon jälkeen. Tuuttas tuo marshalli ja 4x12 niin maan perkuleesti bassoa että piti kääntää se sinne 1-2 tienoille. Siitäkin vois ehkä vielä vähän pudottaa. Hirveää bassomössöä josta ei saanut mitään selvää ennen säätöä. Kotisäädöt sitten erikseen.. Hyvä sanoma! Rupea saarnamieheks kitaristien keskuudessa. Myydään EBS MultiComp bassokompura |