Aihe: Ibanez AD9
1
Mr_Brightside
22.08.2005 23:16:18
Jep eli delayta hankkimassa, ja tota mallia olen nyt katsellut, vielä en oo päässy kokeileen. Jos ootte kokeillut niin mitä tykkäsitte? Mitä muita delayta suosittelette? Hintaluokka tossa alta 200, mieluummin reilusti. Musiikkityyli pop/rock. Skeba on Fenderin Mex Std Strato ja vahvari Fender Hot Rod Deluxe. Ja mitäs toi analog delay nyt käytännössä tarkoittaa? Kertokaapa viisaammat noista delay-efektien sielunelämästä aloittelijalle.
placebo
23.08.2005 00:01:36 (muokattu 23.08.2005 00:52:36)
Jep eli delayta hankkimassa, ja tota mallia olen nyt katsellut, vielä en oo päässy kokeileen. Jos ootte kokeillut niin mitä tykkäsitte? Mitä muita delayta suosittelette? Hintaluokka tossa alta 200, mieluummin reilusti. Musiikkityyli pop/rock. Skeba on Fenderin Mex Std Strato ja vahvari Fender Hot Rod Deluxe. Ja mitäs toi analog delay nyt käytännössä tarkoittaa? Kertokaapa viisaammat noista delay-efektien sielunelämästä aloittelijalle.

Iltaa,

Analogisessa delayssä viiveen toteuttaa analoginen piiri. Analogisia delay-pedaaleita ei enää juurikaan valmisteta, mikä johtuu siitä, että analogisia viivepiirejä ei valmista enää juuri kukaan - Panasonic oli yksi viimeisistä suurista viivepiirien valmistajista. Analoginen viivepiiri ei pysty tuottamaan kovinkaan pitkiä viiveaikoja (noin 300 - 500 ms) verrattuna digitaalitekniikalla toteutettuun delay-pedaaliin (n. 800 ms ylöspäin). Analogisen viiveen toistot eivät toistu niin tarkasti/säännölliseti kuin digitaalisen viivepedaalin toistot. Toistot feidaantuvat myöskin nopeammin, mistä syntyy "tummenpisaundinen" vaikutelma verrattuna digitaaliseen delay-pedaaliin. Analoginen delay on omiaan "slapback"-tyylisiin juttuihin (tumman saundinsa vuoksi). Analogi-delayn huonoksi puoleksi (lyhyen viiveajan lisäksi) voisi mainita sen, että se ei "tule miksauksesta esiin" niin hyvin, kuin kirkassaundisempi digitaalidelay.

Jos viivepedaalit ovat uusia sinulle, en suosittele ensimmäiseksi pedaaliksi (kallista) analogidelaytä - Digitaalidelayt tarjoavat paremman mahdollisuuden tutustua delay-efektiin (digitaalidelayn käyttömahdollisuudet ovat monipuolisemmat). Sitten kun "maku" kehittyy ja tietää tarkalleen mitä haluaa, on järkevämpää satsata suurempi summa "rajoitteellisempaan/spesifisempään" delayefektiin.

Edulliset ja hyvät tällä hetkellä markkinoilla olevat "helmet" ovat Ibanez:in DE-7 ja Digitechin Digidelay. DE-7:ssa on herkkuna erittäin hienonkuuloinen echo-simulaatio. Digidelay taas on monipuolinen perusdelay. Mausteina ovat reverse, modulaatiodelay ja noin 4 sekunnin "loopperi". Kummatkin ovat alle 100 euron hintaluokassa. Torilta katselisin Bossin DD-3:sta - Hyvä perusdelay, jota olen nähnyt n. 80:lla kympillä myytävän. Dan-Echoa kannattanee myöskin katsoa käytettyjen markkinoilta.

Jos itse olisin vailla delaytä, ja vain yhden saisi valita, niin päätyisin Ibanezin DE-7:aan.

EDIT: Digitaalidelayssa vain viivästetty signaali on näytteistetty/käynyt läpi A/D-muunnoksen. Alkuperäinen signaali "on ja pysyy".
"The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story" - Pierre Bensusan
Mr_Brightside
23.08.2005 00:14:19
Kiitos paljon! Tästä suuri hyöty. Kaikki "asiantuntijat" (lue: känniset kaverit) vaan aina sanovat että analogi peli sen olla pitää... Olen jo alkanut itsekin uskomaan siihen. Mutta nyt kyllä tulin siihen tulokseen että tässä vaiheessa on parempi ostaa se digitaalinen malli, kun ei oikein tiedä tarkalleen mitä hakee...
fox
23.08.2005 00:26:17

Kiitos paljon! Tästä suuri hyöty. Kaikki "asiantuntijat" (lue: känniset kaverit) vaan aina sanovat että analogi peli sen olla pitää... Olen jo alkanut itsekin uskomaan siihen. Mutta nyt kyllä tulin siihen tulokseen että tässä vaiheessa on parempi ostaa se digitaalinen malli, kun ei oikein tiedä tarkalleen mitä hakee...

Placebon juttu oli täyttä asiaa, elä usko niit kaikkia "asiantuntijoita".. Toinen juttu sitte on se, et hyvät analogi-spedut alkaa olla arvossaan..muittenkin ku varsinaisten soittajien keskuudessa. Ja digipeli on nykyaikaa.. ;)
Kyl placebo tuosta plussan tarttis?
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
McNulty
23.08.2005 00:46:54
Ja osa digitaali-delay polkusimista matkii ihan "hyvin" noita vanhempia analogi-laitteita. Olen varsin tyytyväinen omaan DigiTech DigiDelayhin... löytyy jos jonkinlaista delayta... ja tosiaan, yleensä miulla on käytössä joku 450-550ms viive ja jo sen vuoksi analogi-delayt ovat karsiutuneet pois valikoimasta. Yleensä niissä stoppaa tuohon 250-350ms tuo viiveaika.

Suosittelen siis tutustumaan tuohon Digitechiin... se on huomattavasti Bossia edullisempi ja mielestäni saundiltaan lämpimämpi. Me likes! :)
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
SiwamieS
23.08.2005 02:45:23
Digidelaylle käsi pystyyn täältäkin, kerrassaan mainio pedaali lajissaan. Muista vaan ostaa myös muuntaja sille samalla jos ei valmiiksi löydy kotoa.. Tuo kun syö niitä reilun euron pattereita helvetin haipakkaa kyytiä, kalliimmilla Duracelleilla jne pelaa jopa useamman tunnin ;)
Ylös - alas - vasen - oikee - A pohjaan - start
Jucciz
23.08.2005 07:48:48 (muokattu 23.08.2005 07:50:05)
Onko se Tap Tempo helppo tehdä ihan sillä pedaalilla? (siis kun esim DD-5 ja Danelectron mallissa on tap tempo- nappula erikseen)

Danelectrossa oma tap-nappulansa, DD-5:ssä käytetään erillistä pedaalia.

Delay-hankkijalle täältä vinkki: Boss DD-5 ja FS5U tempopedaaliksi. Noita näkee aina välillä torilla ja ne eivät siellä yleensä kauan vanhene. Syykin on selvä: hyväsoundinen ja helppokäyttöinen delay ERILLISELLÄ tempopedaalilla toisin kuin DD-6:ssa, jonka pitäisi olla uudempi ja parempi, mutta jossa mentiin mielestäni tuon tap-toiminnon osalta täysin metsään kun vehkeen päällä joutuu seisoskselemaan hyvän aikaa ennenkö tempoa voi säätää. DD-5:ssä tempon voi myös säätää valmiiksi vaikka itse delay ei ole päällä - sen voi sitten kytkeä päälle valmiiksi oikeaan tempoon säädettynä. Nam.

"AD-5" ja FS5U olisi nami yhdistelmä - siis jos olisi olemassa analoginen delay, joka olisi toiminnaltaan kaikilta osin kuin DD-5, mutta delayn soundi tummenisi hiljalleen. Ainahan saa toivoa. :)
rosberg
23.08.2005 09:11:01
olen soittanut alkuperäistä ad9-spedua ja mielestäni se on yksinkertaisesti paras delay.
en ole vielä tyypannut tuota reissueta, mutta veikkailen sen olevan melko ok.

tuo ei sovi heviin (nykyiseen) vaan enemmänkin sellaiseen vanhaan ja freak-out -menoon.
keep on truckin!
javia
23.08.2005 09:24:23 (muokattu 23.08.2005 09:27:07)
Tuota keeleyn modaamaa AD9 kahtellut jo tovin...

http://www.robertkeeley.com/product.php?id=39

Musta noi digitaalidelayt on kylmän/ steriilin kuuuloisia, ainakin bossin versiot. Ikinä tykänny. Hauska kaikupaavo on myös E-H:oon memoryman

E. Mutta ehdottomasti paras soundinen lattiamallin delay on T-rexin Replica....
Man With Bad Tone Laughs Alone!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)