Aihe: Bend
1 2 3
Sanchez
22.08.2005 11:42:36
Sitäpaitsi eikö monissa kirjoissa neuvota että bendit pitäisi tehdä yhdellä sormella?
"There is no sin except stupidity" --Oscar Wilde
disarm
22.08.2005 14:30:51
Sitäpaitsi eikö monissa kirjoissa neuvota että bendit pitäisi tehdä yhdellä sormella?

Taidat sekoittaa vibratoon.
emptiness is loneliness
loneliness is cleanliness
cleanliness is godliness
and god is empty
just like me
Carpenter
22.08.2005 22:24:25 (muokattu 23.08.2005 12:40:19)

Ainakin Stetinan kirjoissa neuvotaan tekemään tolla keskisormi + nimetön yhdistelmällä. Ja saahan sillä tehtyä sen paljon helpommin.

Edittiä
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan. Teknohumppaa! Kuunnelkaa ihmeessä!
sunder
22.08.2005 23:26:35
Ainakin Stetinan kirjoissa neuvotaan tekemään tolla etusormi + nimetön yhdistelmällä. Ja saahan sillä tehtyä sen paljon helpommin.

Tarkoittanet etusormi + keskisormi -yhdistelmää? Voihan siihen ottaa vielä nimettömänkin avuksi jos voima loppuu.
"Try, fail, live, learn - and die happy trying" -Dimebag Darrell
Jaba
23.08.2005 07:44:47
Mä käytän paljon pikkurilliä..
Jormaakin kiinnostaa.
Carpenter
23.08.2005 12:39:52
Tarkoittanet etusormi + keskisormi -yhdistelmää? Voihan siihen ottaa vielä nimettömänkin avuksi jos voima loppuu.

Sori, tarkoitin keskisormi + nimetön yhdistelmää.
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan. Teknohumppaa! Kuunnelkaa ihmeessä!
oiva tumpeloinen
23.08.2005 13:06:50
Eikös sitä bendiä kannata tukea mahdollisimman monella sormella, eikä miettiä mikä olisi se oikeaoppisin tapa? Tai ennemminkin tehdä se niin kuin parhaalta tuntuu. Millä sen vaan saa tehtyä timessä tarkasti, oli se sitten vaikka se naapurin varvas.
TheLemon
24.08.2005 15:21:45
Eikös sitä bendiä kannata tukea mahdollisimman monella sormella, eikä miettiä mikä olisi se oikeaoppisin tapa? Tai ennemminkin tehdä se niin kuin parhaalta tuntuu. Millä sen vaan saa tehtyä timessä tarkasti, oli se sitten vaikka se naapurin varvas.

Jep samaa mieltä. Ei pidä keskittyy siihen millä sen tekee vaan miten sen tekee. Kuha timing on oikee ja jaksaa venyttää ja venyttää sen kielen niin että se soi oikeassa nuotissa, ni muuta ei tarvita. Ja ei laske / nosta kieltä väärässä kohtaa ja tekee muutenki oikein ni hyvä tulee... Ite käytän joko kolmea tai neljää sormea yleensä.
"When you're performing at a standard that is so incredible and intense, it can't help but change your psyche" -Jimmy Page
Stradlin
28.08.2005 04:28:07
3 sormee?!? Ite oon ihan yhdellä sormella opetellu. Vaik ei kai sillä väliä ole... mut kyllä nyt kahdessa sormessa pitäis voimaa ainakin olla ihan tarpeeks, en ymmärrä minkä takia siihen enempää tarvitsisi. Luulis olevan vaikeempaa kolmella.
Ain't It Fun?
Hohhoijaa
28.08.2005 16:46:43 (muokattu 28.08.2005 16:46:57)
Eikös se mene niin, että bendi lähtee käden liikkeestä eikä pelkän sormen, toisin kuin vibrato? Varmistan vain.

Itsekin olen viime aikoina panostanut bendailuun.
Turder
28.08.2005 17:46:49
Eikös se mene niin, että bendi lähtee käden liikkeestä eikä pelkän sormen, toisin kuin vibrato? Varmistan vain.

Eikös se mene juuri toisinpäin eli vibrato kädestä ja bend sormilla. Mulla vibrato lähtee ranneliikkeestä ja bendi vaan raakasti sormivoimalla.
-Turder
Hohhoijaa
28.08.2005 19:17:29 (muokattu 28.08.2005 19:17:57)
Eikös se mene juuri toisinpäin eli vibrato kädestä ja bend sormilla. Mulla vibrato lähtee ranneliikkeestä ja bendi vaan raakasti sormivoimalla.

Mutta miksi juuri näin? Joku erkonoominen syy tai jotain?
Turder
28.08.2005 22:35:24
Mutta miksi juuri näin? Joku erkonoominen syy tai jotain?

No mulla ainakin bendiin vaan irtoaa se tatsi sormista, luonnollinen toiminto ainakin minulle. Taas vibraton opettelin Keith Wyattin kitaradvd:ltä, jossa neuvottiin hyvä tekniikka tähän. Koko homma lähtee ranneliikkeellä ja tahdissa.
-Turder
Hohhoijaa
29.08.2005 20:18:31
No mulla ainakin bendiin vaan irtoaa se tatsi sormista, luonnollinen toiminto ainakin minulle. Taas vibraton opettelin Keith Wyattin kitaradvd:ltä, jossa neuvottiin hyvä tekniikka tähän. Koko homma lähtee ranneliikkeellä ja tahdissa.

Joo, vibrato menee sujuvasti ranneliikkeellä. Toimii.
Zeni
30.08.2005 15:49:55
Täältä löytyy yksi joka tähän asti luuli vibraton ja bendin olevan sama asia, selittää ehkä osittain miksi ne kappaleet kuulosti aina väärältä.

Otetees esimerkki. Jos lapussa lukee 10b12 niin mitä tossa nyt TARKALLEEN pitäisi tehdä ? Napataan ensin 10 välistä soimaan ja sitten...

Jos isken sormet tuohon kielen kylkeen niin sehän sammuu laakista ? Painanko siis nauhalta 12 ja venytä vai pitäisikö 10 venyttää 12 asti ?
disarm
30.08.2005 16:13:13 (muokattu 30.08.2005 16:13:58)
Otetees esimerkki. Jos lapussa lukee 10b12 niin mitä tossa nyt TARKALLEEN pitäisi tehdä ? Napataan ensin 10 välistä soimaan ja sitten...

Venytät kieltä kunnes ääni nousee sävelaskeleen verran, eli samaan mitä 12 nauhalta soitettaessa. Vibrato on se efekti kun venytättelet kieltä samasta kohtaa edestakaisin.
emptiness is loneliness
loneliness is cleanliness
cleanliness is godliness
and god is empty
just like me
Zeni
30.08.2005 16:32:33
Venytät kieltä kunnes ääni nousee sävelaskeleen verran, eli samaan mitä 12 nauhalta soitettaessa. Vibrato on se efekti kun venytättelet kieltä samasta kohtaa edestakaisin.

Mutta yhdellä sormella vai ? venytetäänkö siis siitä kymppivälistä ylöspäin (naama päin).
Juniper
30.08.2005 17:18:11
Mutta yhdellä sormella vai ? venytetäänkö siis siitä kymppivälistä ylöspäin (naama päin).
Ei ole pakko käyttää yhtä sormea. Enemmän kontrollia bendiin saa, kun käyttää useampaa sormea tukemaan.
Eli aseta vaikka etusormi 8 nauhaväliin, keskisormi 9 väliin ja nimetön 10 väliin. Sitten väännät kieltä ylöspäin kunnes sävelkorkeus on haluttu. Jokaista sormea kannattaa harjoitella venytyksiin.
Bendit kannattaa opetella ottamaan tarkasti oikean korkeuteen vaikka viritysmittaria hyödyntmällä.
Zeni
30.08.2005 17:30:36
Ei ole pakko käyttää yhtä sormea. Enemmän kontrollia bendiin saa, kun käyttää useampaa sormea tukemaan.
Eli aseta vaikka etusormi 8 nauhaväliin, keskisormi 9 väliin ja nimetön 10 väliin. Sitten väännät kieltä ylöspäin kunnes sävelkorkeus on haluttu. Jokaista sormea kannattaa harjoitella venytyksiin.
Bendit kannattaa opetella ottamaan tarkasti oikean korkeuteen vaikka viritysmittaria hyödyntmällä.

Kiitoksia, eli nuo ylimääräiset sormet asetetaan tuonne halutun väliin taakse. Vibrato ja bend siis toimivat samalla periaattella mutta kun vibrato on "holtitonta" väpätystä niin bend taivutetaan suoraan haluttuun ja takaisin vai ?

Ei tuo kyllä sitten vaikeaa ole yhdellä sormella.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)