Aihe: 4 X 12" ja äänitys.
1 2
J.Hollström
22.08.2005 10:23:28
Tämä on taas kovin subjektiivista.

Eikös kaikki täällä olevat lausunnot ole sellaisia?
Shaft
22.08.2005 10:52:53
Eikös kaikki täällä olevat lausunnot ole sellaisia?

Ovat toki. Kyseenalaistin vaan tuon tyyppisten kaappien suosion juontumisen niiden ilmeisestä paremmuudesta kitarakäyttöön. Historiallisilla syillä on varmasti osansa tässäkin- aivan niin kuin tiettyjen kitaramallienkin kohdalla.
penatuna
22.08.2005 12:32:45
Hevikäyttöön 4 X 12-kaappi on aika perinteinen ratkaisu. Mutta esim. bluesin soittamiseen usein 1 X 12-Kombo on parempi ratkaisu. Ääni syttyy paremmin ja nopeammin jne... Myöskään "täysin" puhdasta putkisoundia on mielestäni vaikea saada isoista kaapeista.
McNulty
22.08.2005 12:57:19
No tuotam, Esim. Marshallin 4x12" on erittäin suuntaava kaappi, ja kovalla ollessaan ampuu keilaa todella pitkälle. Miksaajan ja yleisön kannalta helpompaa on, mitä hiljempaa se tulee lavalta. Edellettää toki hyvää monitorintia, tai sitten kaapin sijoittamista lavan sivulle poikittain niin, ettei se suuntaa kohti yleisöä. Isoilla festareilla tämä ei ole niinkään ongelma, mutta klubit ja isommatkin suljetut tilat kylläkin. Joskus olen nähnyt kaappien olevan suunnattuna täysin taaksekinpäin. Tällöin voluumi voi olla se mitä halutun soundin saamiseksi tarvitaan. Koskee toki muitakin vahvistimia kuin 4x12" kaapilla olevia.

Olenpa ollut todistamassa sellaista Hendrix-tribute keikkaa Vanhalla missä kitaristilla oli 100W JMP ja volumesta ei kuulemma neuvoteltu... koita siinä miksata kun kaverilla on 100W nupista volat kaakossa ja kitarasaundi vuotaa läpi kaikista lavalla olevista mikeistä. Myöhemmin keikan jälkeen osa yleisöstä kuittaili kommentein "muuten hyvä mutta paska saundi" :)

Muuten tohon alkuperäiseen kysymykseen miksi 4x12". No siksi koska se on paras kombinaatio itse kitarasoundin kannalta. Korvilla on helppo analysoida.

Minä olen todennut 2x12" kaapin joko nupin tahi combon alla hyvänä ratkaisuna. Riittävästi alapäätä, heräilee mukavasti... ja mukavampi roudata. Jos oikein hifistellä haluaa niin kaksi 2x12" kaappia stereona rumpukorokkeen kummallekin puolelle! :)
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
mhelin
22.08.2005 13:55:58
Joo, 2x12" jossa elementit päällekkäin olisi vähemmän vaakatasossa suuntaava. Tuollaisia on esim. Englillä niihin pikkunuppeihin, esim. malli Engl E212V, leveyttä vaivaiset 60 cm. Yhdessä Behringerin 4x12" kaapissa elementit on suunnattu hieman sivummalle, tässä ko kaappi: http://www.thomann.de/thoiw3_behringer_bg412s_ultrastack_prodinfo.html

Parasta olisi tietenkin kun elementtejä olisi vain yksi, tällöin kaappi ei suuntaisi pystysuunnassakaan niin paljoa. Vaakasuoran suuntaavuuden saisi pieneksi varsinkin jos elementti olisi mahdollisimman kapeassa kotelossa ja mahdollisimman pieni halkaisijaltaan. Esim. 20 cm leveä kaiutin alkaa suunnata puoliavaruuteen jostain 400 hertsin kohdalta, 10 cm:llä pääsisi jo 800 Hz asti.
Fide
22.08.2005 14:14:50

alkaa oikeasti mennä off topic... mutta mitäs sit tehdään, kun kitaristi on puolikuuro ja haluaa vehkeistään omaan korvaan riittävästi möykkää... lopetetaan miksaaminen suosiolla?
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
J.Hollström
22.08.2005 14:16:09
alkaa oikeasti mennä off topic... mutta mitäs sit tehdään, kun kitaristi on puolikuuro ja haluaa vehkeistään omaan korvaan riittävästi möykkää... lopetetaan miksaaminen suosiolla?

Korvamonitorointi?
Fide
22.08.2005 14:22:19 (muokattu 22.08.2005 14:23:02)

Korvamonitorointi?

...joo... raha on vähän tiukassa, mutta vois tietysti ehdottaa muulle bändille kolehtia yhteisen asian puolesta ;-)

EDIT: käyttääkö joku muuten korvamonitoria treenatessa? Eli mites sen soveltais ilman PA:ta?
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
oiva tumpeloinen
22.08.2005 14:25:14 (muokattu 22.08.2005 14:28:08)

Tää on nyt lainaus tuolta aikasemmasta kirjotuksesta, mutta joissain tilanteissa toimiva:

Sitten isommissa "tilanteissa" kitara mikitetään jokatapauksessa. On mielipidekysymys, kuinka kovaa kitaraa (ja mihin suuntaan) tuutataan. Omasta mielestäni 4x12 kaapista on tällöinkin hyötyä: se kannattaa sijoittaa lavan sivuun tuuttaamaan bändiin päin, sopivalla volyymillä niin, että se kuuluu kaikille soittajille. Tällöin sitä ei tarvitse erikseen pistää monitoreihin.

Edit: siis sen tilan ei tartte ees olla mikään loputtoman iso. Se suuntaus auttaa kovasti. Sen ainoa ongelma jotakuinkin on se, että silloin sä et välttämättä pääse näyttämään yleisöllä sitä sun "vitun makeeta hälfstäkkiä".
Fide
22.08.2005 14:37:49

siinäpä se oiva, kun kitaristin volumetaso on LIIAN kova kaikille muille, vaikka kaveri seisoo itse vaffarinsa edessä... suuntaus ei siis oo sinänsä ongelma. Ellei sitten kaappia vois toisaan laittaa selkä yleisöön päin soittajan eteen... näyttää vaan vähän pöntöltä yleisöön päin =)

Korvamonitorinti tai sitten tietysti vaffarin modaus "kulmamonitori" tyylisesti siihen soittajan jalkojen juureen...

mutta ehkä tää nyt riittää tää off topic
Volle
22.08.2005 14:52:20
Korvamonitorinti tai sitten tietysti vaffarin modaus "kulmamonitori" tyylisesti siihen soittajan jalkojen juureen...

Näön vuoksi pitää kuitenkin olla 4*12"-kaapit ja kulmamonitori lavan eteen, että siinä voi pitää jalkaa. Oikeasti ääni tulee lavan takana olevasta podista soittajan korvamonitoriin, joka on hiuspehkon alla piilossa yleisöltä.
Nam.
Fortune
22.08.2005 17:37:25
Tämä on taas kovin subjektiivista. Tietysti tuon tyyppisen kaapin laaja käyttö on myös vaikuttanut soittajien mielikuviin "oikeasta" kitarasoundista. Alunperin isojen kaappien mahdollistama äänenvoimakkuus ja tehonkesto olivat varmaankin tärkeimpiä syitä niiden käytölle. Ei sillä etteikö hyvä 4*12" kaappi kuulostaisikin erittäin hyvältä.

Heh, eihän sitä nyt ole olemassakaan sellaista absoluuttista, universaalia hyvää soundia, jonka populaarimusiikkia kuulematon alkuasukaskin tunnistaisi ja arvottaisi hyväksi.

Kaikkeen vaikuttaa kulttuuriperimä ja historia sekä kuulijan kokemuspohja. Mutta kivahan näistä on vääntää peistä :)
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Uusi Demo tarjolla...
Jag
22.08.2005 21:45:35

siinäpä se oiva, kun kitaristin volumetaso on LIIAN kova kaikille muille, vaikka kaveri seisoo itse vaffarinsa edessä... suuntaus ei siis oo sinänsä ongelma. Ellei sitten kaappia vois toisaan laittaa selkä yleisöön päin soittajan eteen... näyttää vaan vähän pöntöltä yleisöön päin =)

*reps*..joo sieltä stäckin takaa kuikkis :D
"Ei mun tarvi ku mä oon kitawristi"-Andy McCoy
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)