Aihe: saako itse tehdystä kitarasta soittettavan veroista?
1 2 3
WM
22.08.2005 08:06:48
Eli haen eräälle soitin rakennus kurssille ja siel tekisin les paulin, mut saako siitä kunnolla huhkimalla soitettavaa ihan keikoille ja bändi kämpälle?. onko kokemuksia, et jollain on onnistunu noin hyvin?
RaakaRane
22.08.2005 08:14:36
Luepas tuolta omat projektit topicista niin saat vähän pohjaa ajatuksillesi. Ja ainahan se on itsestä ja huolellisuudesta kiinni
Juzzu
22.08.2005 11:03:07
Missä sellanen kurssi järjestetään?

Kylhän noita ympäri suomen järjestetään
spyykko
22.08.2005 11:34:06

Kylhän noita ympäri suomen järjestetään

Tampereella muuten alkoi ilmoittautuminen tänään klo 7:00. Onhan kaikki halukkaat muistaneet ilmoittautua?
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Juzzu
22.08.2005 11:52:51 (muokattu 22.08.2005 11:53:45)
joo jep ei mitään
J.RA
22.08.2005 15:18:52
Täällä lohjalla ei ole mitään työväenkurssia mikä olisi keskittynyt soitinrakennukseen. Olen tässä miettinyt että jos menisi ihan johonkin puutyökurssille. Eikö sieltä ainakin kaikki työkalut saa käyttöönsä ja ainakin jotakin opastusta mitä sille puulle pitäisi tehdä?
-Sellasta se vaan on-
WM
22.08.2005 16:56:25
No niin just tuolla Tampereella ajattelin ängetä Ahjolaan rakentelee. hinta on 45e mut sisältyyyköhän siihen kaikki kitaraan tarvittavien tavaroiden hinta? mikit jne?
J.RA
22.08.2005 17:00:56
No niin just tuolla Tampereella ajattelin ängetä Ahjolaan rakentelee. hinta on 45e mut sisältyyyköhän siihen kaikki kitaraan tarvittavien tavaroiden hinta? mikit jne?

Yleensä kaikki materiaalit maksetaan itse.
-Sellasta se vaan on-
Fonisoul_
23.08.2005 17:26:25
Täällä lohjalla ei ole mitään työväenkurssia mikä olisi keskittynyt soitinrakennukseen. Olen tässä miettinyt että jos menisi ihan johonkin puutyökurssille. Eikö sieltä ainakin kaikki työkalut saa käyttöönsä ja ainakin jotakin opastusta mitä sille puulle pitäisi tehdä?

Ainakin täällä Joensuussa oli kansalaisopiston puutöiden opettaja innoissaan kun kysyin kitaran rakentamisesta puutyökurssilla. Ei ole kai viimeaikoina ollut yleistä, mutta hänen mielestään soisi olevan. Eli toivotti kovasti tervetulleeksi kurssille.

Tuskinpa kitaran rakentamiselle nimenomaan kitaranrakennuskurssia tarvitaan, noilla tavallisillakin puutyökursseilla kuitenkin kokeneet tyypit on opastamassa.
Soul with the capital "S"...
Teijo K.
23.08.2005 17:42:01

En nyt tuosta ahjolasta tiedä, mutta normaalisti jos kaikki osat ostaa uusina, tulee kitaranrakentamisen hinnaksi likipitäen sama kuin keskihintaisen valmiin kitaran. Että tuskin tuolla 45e muuta saa kuin ohjauksen ja työkalut käyttöön.
"Emmää oikeen tiä, jotenki vähä nolottaa.."
-Seer-o.
Retku
23.08.2005 17:58:41
Tuskinpa kitaran rakentamiselle nimenomaan kitaranrakennuskurssia tarvitaan, noilla tavallisillakin puutyökursseilla kuitenkin kokeneet tyypit on opastamassa.

Enpä ihan samaa mieltä ole tuosta... nimittäin kyllähän tavallinen puuseppä puusta tietää paljon ja osaa työstää muokata liimailla jne jne. mutta kitaranrakennuksessa pitää ymmärtää jotakin kitaran sielunelämästä, kuten esim. mensuurista (=soivan kielen pituus) ja nauhojen etäisyyksistä jne...

Normaalisti vaan tavallinen puuseppä ei osaa huomioida esim. kielien kaulaan aiheuttamaa jännitystä ja kaularaudan rakennetta.

Mutta jos itse jaksaa ensin huolellisesti tutustua aiheeseen ja opiskelee juuri nuo kitaran onnistumiselle välttämättömät yksityiskohdat niin sitten tietysti on ihan mahdollista onnistua jonkun puusepän ohjauksella.
Tosimies syö rautaa ja paskantaa kettinkiä!
Fonisoul_
23.08.2005 18:52:19
Mutta jos itse jaksaa ensin huolellisesti tutustua aiheeseen ja opiskelee juuri nuo kitaran onnistumiselle välttämättömät yksityiskohdat niin sitten tietysti on ihan mahdollista onnistua jonkun puusepän ohjauksella.

Juu näinpä minäkin sen ajattelin. En odotakkaan, että tietäisivät itse kitarasta mitään (vaikka tässä nimenomaisessa tapauksessa sain käsityksen että kokemusta on), mutta puuta muokatessa puusepästä on varmasti kuitenkin korvaamatonta apua.
Soul with the capital "S"...
Jymi
23.08.2005 23:39:55
Eli haen eräälle soitin rakennus kurssille ja siel tekisin les paulin, mut saako siitä kunnolla huhkimalla soitettavaa ihan keikoille ja bändi kämpälle?. onko kokemuksia, et jollain on onnistunu noin hyvin?

Kyllä saa täysin soitettavan ja hyvän jos on malttia vähän tutustua aiheeseen ja tekee hätäilemättä. Mun jäsenkuvaksen kautta näkee kitarat, jotka olen tehnyt. Kaikki tehdastekoiset sähkökitarani (niin kuin niitä nyt monta olisi muka ollut) olen myynyt pois ja viimeiset melkein 3 vuotta on kaikki keikat ja treenit tullu vedettyä omatekoisilla. Tuskin koskaan enää ostan sähkökitaraa muuten kuin raakalaudan muodossa..

Enpä ihan samaa mieltä ole tuosta... nimittäin kyllähän tavallinen puuseppä puusta tietää paljon ja osaa työstää muokata liimailla jne jne. mutta kitaranrakennuksessa pitää ymmärtää jotakin kitaran sielunelämästä, kuten esim. mensuurista (=soivan kielen pituus) ja nauhojen etäisyyksistä jne...

Samaa mieltä olen tästä kyllä. Tuohon omatekoiseen stratooni otin tallat, virittimet yms. metallitavaran "kitarasta", jonka joku ihan ammattitaitoinen puuseppä oli tehnyt kaverilleni. Siistiä työtä kaikenkaikkiaan ihan pintakäsittelyä myöden, mutta kitarana ihan kelvoton. Varmasti tekijällä oli ollut paljon osaamista puunkäsittelystä, mutta ei kyllä ollut tutustunut kitaranrakennuksen periaatteisiin.

Mutta kyllä tollaisella kurssilla varmasti hyvän kitaran saa aikaiseksi, vaikkei ohjaava puuseppä kitaroista tietäisikään. Täytyy vaan itse opetella kaikki se tieto mitä kitaranrakennukseen liittyy ja kuuntelee ohjaavan puusepän vinkkejä kaikkessa puuntyöstöön liittyvässä.
Tim
24.08.2005 08:43:57 (muokattu 24.08.2005 08:46:56)

Kannattaa varmaan ennen kurssimaksun maksua tutustua Perustietoa FAQ threadin kitaraosia myyvien liikkeiden tarjontaan, ja tarkistaa, että on varaa itse kitaraan. Jo yksi mikki maksaa helposti tuon 45e, ellei tuplasti.
Mutta 45e kurssista ei silti ole paha hinta, kun sen jakaa tuntimäärällä. Saa tosiaan käyttää koneita, ja saa vielä opetustakin.

Tossa parin kitaran kustannuksia. Onneks en ole itse laskenut noin tarkasti :P
http://seppopyykko.net/vee/menot.php
http://seppopyykko.net/kitaraprojektit/menot.php

Edit: Hyvä puoli tuossa rakentelussa on, ettei tarvi ostaa kaikkia osia yhtäaikaa. Ja helposti vierähtää projektin loppuun saattaminen seuraavan vuoden kurssille tai iltapuhteiksi. Joten kulut jakaantuu alun puidenoston jälkeen melkein miten itse haluaa.
Juzzu
24.08.2005 09:09:40
Vähän hinnoista, jos tekee Les Paulin...
Tietenkin puuta voi saada halvalla vaikka metsästä, mutta jos ostaa hyvää mahonkia sieltä missä sitä suomessa saa...Ja voihan ne mikitkin käämiä itse...

Runkomahonki 60e
Kaulamahonki 30e
otelauta ruusupuu/eben 20e
kansivaahtera 30-200e
mikit 160e yhteensä
hardware 100+e
Sähkörojut 30+e
+ kaikki muut kulut.

Noin niikö karkeena esimerkkinä.
spyykko
24.08.2005 12:39:35 (muokattu 24.08.2005 12:46:01)

Tossa parin kitaran kustannuksia. Onneks en ole itse laskenut noin tarkasti :P
http://seppopyykko.net/vee/menot.php
http://seppopyykko.net/kitaraprojektit/menot.php

Noo, oon mäkin jättänyt vielä työkaluihin käytetyn rahamäärän laskematta, nehän menee eri kustannuspaikkaan ;-) Mutta tollasena hiharavistuksena sanoisin että yksinkertaisimmillaan (ilman suurempia koristeita, yhdellä mikillä ja kiinteällä tallalla) kitaran rakentaa vanhalla tonnilla. Alle on paha päästä, ainakin mikäli puista joutuu maksamaan edes jotain eikä tolla 160 e:llä saatavien osien laatu vielä välttämättä päätä huimaa. Tosin lähes kaikki osat on tarvittaessa helppo vaihtaa laadukkaampiin, mikäli kitara muuten osoittautuu käyttöpeliksi.

Edit: Hyvä puoli tuossa rakentelussa on, ettei tarvi ostaa kaikkia osia yhtäaikaa.

Paitsi monen asian ihmettelyä helpottaa kun on kaikki osat käsillä mallailua varten.

eD: kielikukkasia
Ite olis taas tarvinnu tehdä
blöö
25.08.2005 23:28:08

Saako itse tehdystä kitarasta soittettavan veroista?

Jeps, ja vieläpä parempia kuin kaupasta.

Itse kun teet niin pystyt tinkimättä vaikuttamaan kaikkeen mitä ikinä kitarassasi haluat.
Kaupasta harvoin löytyy kitara missä olisi kaikki viimeisenpäälle niinkuin itse haluat.
poppamies
26.08.2005 10:25:16

Aivan niin kuin tässä on moneen kertaan sanottu niin kyllä siitä tulee "vähintään" kaupanveroinen. Oman työ laatu, puun ja kovantavaran taso vaikuttaa tietenkin ratkaisevasti.
Jos kyseessä on eka kitaraprojekti suosittelinsin kyllä tekemään vaikka Telen ihan ekaks ihan vain harjoituksen kannalta.
G strings are for strippers
Explorer
26.08.2005 12:45:25
Jos kyseessä on eka kitaraprojekti suosittelinsin kyllä tekemään vaikka Telen ihan ekaks ihan vain harjoituksen kannalta.

Tätä pitää painottaa.

Itse 2 kitaraa tehneenä (normirakenteinen telecaster ja läpikaulainen seiska floikalla), en vielä kolmanneksikaan projektiksi ottaisi liimakaulaista ja varsinkaan kaarevakantista LP:tä. Se on niin isotöinen keppi reunalistoineen ja tarkkoine kaulakulmineen kaikkineen, että vaatisi mulla vielä ainakin yhden projektin kokemuksen ennen sellaiseen ryhtymistä.

Onhan tosin niitä jamppoja jotka ovat ekana projektinaan tehneet hienon ja hyvin soivan lesterin.
Interstellar overdrive.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)