Aihe: Kysymyksiä laulukamoista.
1
Tempura
13.08.2005 08:44:03
Olen koittanut kysellä aikaisemminkin, mutta olen edelleen vähän pihalla.

Mikkini on kondensaattorimallinen Behringer B-1. Käytän sitä suoraan Fostexin VF-80EX-tallentimeen. Käytän mikkiä kitaran ja laulun äänittämiseen.

Ongelma: Ääni tuntuu olevan turhan diskanttinen, ikäänkuin lämpimät sävyt jäisi pois. Vaikka Fostexilta säätäisi ekvalisaattoriasetuksia, ongelma ei poistu. Tiedän, että ääni kuulostaa "nauhoitettuna" aina erilaiselta, mutta nyt ei ole siitä kyse. Lähinnä ongelma siis laulussa, kitaran soundeja saa jo vahvistimesta muokattua niin että ongelma ei ole suuri (vaikkakin olemassa).

Kysymys: Onko mikkien kanssa yleensä vaatimuksena, että omaisi joko mikserin tai etuastevahvistimen? Jos hommaan etuasteen, ratkaiseeko se tuon "kylmän" soundin ongelman, ja hoituuko niillä niin että ääni kuulostaa luonnolliselta? En tarkoita nyt mitään paskan äänen korjailua kamoilla, vaan ihan sitä että ääni taltioituisi sellaisena miltä sen "kuuluisi" kuulostaa. Nykyisellään jotain jää pois.

Tästä siis selvisi että en tiedä miksereistä tai vahvistimsta laulukamojen suhteen yhtään mitään.
Älkääkä sanoko että "osta Shure", pyydän. Ostan kyllä jos ei mikään muu auta.
THV-Klubi #7 Romantikkoitkijät #12
Apricot
13.08.2005 22:40:44
Mikseri ja/tai etuaste on oleellinen osa äänen tallennusketjua. Auttaisi varmaan tässäkin ongelmassa, jos ko. laite olisi olemassa.

Eri mikrofonit kuulostavat erilaisilta ja sopivat eri käyttöihin, ehkä tuo mikki ei vain ole hyvä lauluun.

Kuuntelukamat ratkaisevat paljon. Jos kuuntelee tallennusta huonoilla vehkeillä (kuulokkeet/kaiuttimet), niin ei välttämättä ehkä edes tiedä, mikä on sen mikin "oikea" soundi. Se voi olla ihan jees, mutta sinulla voi olla huonot kuunteluolosuhteet. Mene ja tiedä...
No problemo!
Tempura
14.08.2005 08:14:48
Kitoksia. Kuulokkeilla olen kuunnellut, mutta hyvät on.

Luulen että osaan erottaa milloin kyse on laitteen huonoudesta ja milloin itse äänessä/nauhoituksesa on jotain puutteellista. Saas nähdä mihin tämäkin luulo riittää.

Jees, mutta etuasteen kimppuun siis. En usko että mikkini olisi huono, ainakaan niin huono että sen tuolta pitäisi kuulostaa.

Laulumikeille taisi olla oikein niille suunniteltuja etuasteita? Menempäs tsekkailemaan.
Tempura
20.08.2005 16:51:08
Ja lisää vammaisia kyssäreitä.

Jos puhutaan nyt etuastevahvistimesta, onko niitä erikseen laulua varten tehtyjä vekottimia, vai onko etuasteet yleisesti sopivia melkein kaikkeen käyttöön? Poislukien selkeästi kitaraa varten suunnitellut - vai pystyykö niidenkin kautta laulamaan hyvin?

Eli etuaste laulua varten - minkämoinen sellainen olisi kyseessä?

Anteeksi. Jos joku fiksu vastaa, palkitsen hänet lyömällä päätäni vesilasiin toistuvasti 2 kertaa.
Apricot
22.08.2005 15:31:36
Jos puhutaan nyt etuastevahvistimesta, onko niitä erikseen laulua varten tehtyjä vekottimia, vai onko etuasteet yleisesti sopivia melkein kaikkeen käyttöön?

Yleisesti käytetty termi lienee mikrofonietuvahvistin. Sitä voi käyttää missä tahansa tilanteessa mikrofonin ja tallentimen välissä. Tietääkseni ei ole erikseen lauluetuvahvistimia - sellaisia vehkeitä on kyllä, joissa on kompressori/limitteritoiminto, yksinkertainen eq ja ässälimitteri. Mutta siis, se hoitelee mikistä tulevaa ääntä riippumatta siitä, onko se laulua vai banjoa.

Etuvahvistimen päätehtävä on käsittääkseni vahvistaa mikrofonisignaali sellaiselle tasolle, että laiteketjun muut vermeet pystyvät sitä sujuvasti käsittelemään, kuitenkin tuottaen mahdollisimman vähän kohinaa. Halvemmissa äänipöydissä ei ole useinkaan kamalan hyviä etuasteita - voi tulla kohinaa ym. häiriöitä, eikä impedanssit sovi hyvin yksiin, mikä vaikuttaa soundeihin. Silloin on hyvä olla erillinen etuvahvistin. Pro-äijät laittaa sellaisen joka tapauksessa väliin.

Kohtuuhintainen ja hyvänä pidetty merkki on esim. TL-Audio. Halvimpia taas taitaa olla Behringer Ultragain. Joku muu saattaa olla paremmin selvillä laitetilanteesta.
No problemo!
Apricot
22.08.2005 15:42:32
suositelkaas mulle jotain, ku ois aika ostaa vahvarit ja nuppi..(laulamiseen) hintalaadultaan jotain 400 paikkeillla.

Vai että vahvarit ja nuppi.

Neljälläsadalla ei saa mitään. T-kaupasta ehkä kaks kaiutinta. 800-1000 e alkaa olemaan budjetti, johon vois jotain suositellakin.

Mä en ole ostanut Thomannilta koskaan mitään. Mutta ihan hyvää tavaraa siellä on tarjolla...
No problemo!
Tempura
23.08.2005 05:37:07
Kohtuuhintainen ja hyvänä pidetty merkki on esim. TL-Audio. Halvimpia taas taitaa olla Behringer Ultragain. Joku muu saattaa olla paremmin selvillä laitetilanteesta.

Kiitosta taas, pläjäytän plussan kun kerran neuvotaan avutonta.

Ajattelin tuota Behringerin mic200 Ultragainia, ei maksa paljoa, ja vaikkei olisikaan mikään kurkovehje, pystyn ainakin hahmottamaan ratkeaako ongelma etuasteella. Todennäköisesti.
re infecta
30.08.2005 17:02:49 (muokattu 30.08.2005 17:06:02)
Offtopicina, mutta minkälaisissa tarkoituksissa käytetään ns. plopkilleriä / popfilteriä? Mikä sen virka on? Noin 20 € kapistus on. Onko K&M hyvä?
[Kuutamo, Kaiho ja Katkeruus]
Apricot
30.08.2005 21:54:51
Offtopicina, mutta minkälaisissa tarkoituksissa käytetään ns. plopkilleriä / popfilteriä?

Popfiltteri on laulun äänitystilanteessa tärkeä, se estää syljen lentämisen mikrofonin grilliin. Studiotouhu on niin hienoa ja herkkää, että kaikki pöhinätkin kuuluu selvästi jos niitä ei eliminoi. Eli ilman filtteriä konsonantit paukahtelee ikävästi.

K&M on hyvä, mutta joissakin mikeissä filtteri tulee mukana. Sen voi tehdä myös itse sukkahousuista:)
No problemo!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)