Aihe: "Pienen polun" tempo?
1 2 3
Riksteri
21.08.2005 15:38:10
just tosta syystä mä en tanssi.
miks ajatella jalkoja kun voi ajatella suoraan niiden väliäkin?

Pieni polku johtaa usein nopeammin perille kuin suuri valtatie ...
R.Syke
21.08.2005 15:41:58
Pieni polku johtaa usein nopeammin perille kuin suuri valtatie ...

...ja voi loikkia mättähältä mättähälle.
Riksteri
21.08.2005 15:49:09
Pieni polku metsän halki vie
alle vanhain lehmusten
mulle ollut on se onnen tie
kesäöisten retkien

Niin monta kertaa siel tyttöni kanssa
kuljin loisteessa kultaisen kuun
pieni polku hänet mulle toi
halki vuokkokenttien

Syksyn tullen tuota muistelin
soides myrskyn vimmaisen
yksin ollen mietin kyynelin
ero liekö ainainen

Mutta aurinko nousi taas jälleen
kevät koitti taas kukkasineen
halki vuokkokenttien

halki vuokkokenttien
R.Syke
21.08.2005 17:24:54 (muokattu 21.08.2005 17:25:05)
Tuo yks kohta on joskus laulettu: ' Mutta aurinko molskahti järveen...'
baron
21.08.2005 17:57:43

Pieni polku metsän halki vie
alle vanhain lehmusten
mulle ollut on se onnen tie
kesäöisten retkien

Niin monta kertaa siel tyttöni kanssa
kuljin loisteessa kultaisen kuun
halki vuokkokenttien

Syksyn tullen tuota muistelin
soides myrskyn vimmaisen
yksin ollen mietin kyynelin
ero liekö ainainen

halki vuokkokenttien

halki vuokkokenttien

Ei me annettu laulajan laulaa kuin kaksi värssyä kun soitintaitelijoittenkin piti päästä esiin.
"Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB
isojussi
21.08.2005 19:00:58
Ei me annettu laulajan laulaa kuin kaksi värssyä kun soitintaitelijoittenkin piti päästä esiin.

Eihän tossa enempää ookkan.
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
poppamies
21.08.2005 19:13:11

...laula mielessäsi biisiä jostain sieltä keskivaiheilta tai biisin vaikeimpaa kohtaa niin tempo löytyy sieltä paremmin kuin jos mietit alkutahteja. Kyllä se monilta osin toimii.

Kyllä pitää paikkansa. Joku väliosa , bridge tai sellainen toimii hyvin. Myös kappaleen loppuosa toimii. Arvatkaapa kuinka moni virsi alkaa viimeisillä tahdeilla.
G strings are for strippers
jon lord
21.08.2005 19:18:51
-Tällä logiikalla biisit tulevat aina vain nopeammiksi :D

Kyllä mun kohdalla on ainakin toiminut paremmin kuin se että lasken rutiinin omaisesti biisin alusta. Tosin tämä ei aina päde joka biisin kohdalla mutta jos hyräilet mielessäsi jotain vaikeaa kohtaa biisissä niin minun logiikallani sen ottaa paremminkin varovasti kuin ylitempolla mutta jokaisella on omat keinonsa.
Jos mies ei olis kekseliäämpi kuin nainen niin maailmassa juotais vähän kaljaa
Jami
21.08.2005 22:02:42

Tässä tempoasiassa voin ottaa syylllistävän sormen moitteen omakseni. Se olis rumpalin asia tietää joka biisille oikea tempo.

Rumpalin pitäis olla tempoasioissa sellainen auktoriteetti että kaikki mielellään taipuis rumpalin näkemykseen oikeasta temposta minkäkin biisin tai tanssilajin suhteen. Ja rumpali aina laskis tempon biiseihin ja muut todellakin sitä tempoa seurais eikä yrittäisi tuoda omaa käsitystään esiin kesken biisin.

Tunnustan olevani liian höveli tempojen suhteen. Oon niin monesti rumpalina sanonu että laske käyntiin sillä tempolla mitä haluat. Vaikka olis itsevarmasti pitäny pystyä laskemaan että tästä lähtee ja tulkaa mukana. yykaakoo.
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
baron
21.08.2005 22:04:46

Tässä tempoasiassa voin ottaa syylllistävän sormen moitteen omakseni. Se olis rumpalin asia tietää joka biisille oikea tempo..

Näinhän sen pitäisi olla. Näinhän se "oikeissa" bändeissä onkin.
"Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB
Tankoprinssi
21.08.2005 22:07:12 (muokattu 21.08.2005 22:07:31)

Tässä tempoasiassa voin ottaa syylllistävän sormen moitteen omakseni. Se olis rumpalin asia tietää joka biisille oikea tempo.

Rumpalin pitäis olla tempoasioissa sellainen auktoriteetti että kaikki mielellään taipuis rumpalin näkemykseen oikeasta temposta minkäkin biisin tai tanssilajin suhteen. Ja rumpali aina laskis tempon biiseihin ja muut todellakin sitä tempoa seurais eikä yrittäisi tuoda omaa käsitystään esiin kesken biisin.

Tunnustan olevani liian höveli tempojen suhteen. Oon niin monesti rumpalina sanonu että laske käyntiin sillä tempolla mitä haluat. Vaikka olis itsevarmasti pitäny pystyä laskemaan että tästä lähtee ja tulkaa mukana. yykaakoo.

Voiko se muulla tavalla kunnolla edes toimia? Solisti laskemassa biisin sisään HAH HAH.
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
Jami
21.08.2005 22:26:25

Voiko se muulla tavalla kunnolla edes toimia? Solisti laskemassa biisin sisään HAH HAH.

Kyllä näin on toimittu lukemattomia kertoja. Rivisoittajan ammattitaitoa on toteuttaa musa tunnetun solististaran halujen mukaan. Ei siinä ole vaihtoehtoja. Solisti myös kantaa vastuun. Häntä syytetään jos jenkka oli liian hidas tai nopea. Turakaiselta tulee hyvinkin kärkkäästi neuvot soittaa oikeassa tempossa. Ja ne kerrotaan nimenomaan solistille.

Se on erittäin vaativaa ja ammattitaitoa kysyvää toimintaa solistilta. Yleensä he kyllä temponsa hallitsevat ja kertovat. Hattua nostan. Ei ole paikkaa hähähäälle.
Tankoprinssi
21.08.2005 22:29:57 (muokattu 21.08.2005 22:30:40)

Kyllä näin on toimittu lukemattomia kertoja. Rivisoittajan ammattitaitoa on toteuttaa musa tunnetun solististaran halujen mukaan. Ei siinä ole vaihtoehtoja. Solisti myös kantaa vastuun. Häntä syytetään jos jenkka oli liian hidas tai nopea. Turakaiselta tulee hyvinkin kärkkäästi neuvot soittaa oikeassa tempossa. Ja ne kerrotaan nimenomaan solistille.

Se on erittäin vaativaa ja ammattitaitoa kysyvää toimintaa solistilta. Yleensä he kyllä temponsa hallitsevat ja kertovat. Hattua nostan. Ei ole paikkaa hähähäälle.

Okei okei. En tiedä sellaisesta mitään, kun olen soittanut ainoastaan bändeissä joissa rumpali on tosiaan määrännyt tempon. Ehkä kohdalle on osunut hyviä rumpaleita, koska tempo on sopinut kaikille muillekin. Ja joskus se rumpali on ollut myös solisti.

Ps. syön häh hah hääni ja poistun häpeämään.
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
Jami
21.08.2005 23:15:37

Ps. syön häh hah hääni ja poistun häpeämään.

Älä ny. Tuloo aina sanottua ku on painavaa sanottavaa. Täällä kun monesti tuntuu ettei mee perille vaikka kuinka painavasti sanoo. Tuloo ylilyöntiä. Ei siis syytä häpeään. Sulla.
Musiikkia korville
22.08.2005 01:15:14

... kyl tuo Jami hyvin puhui.
Ei se aina ole välttämättä rumpalin velvollisuus laskea käyntiin. Tempossa pysyminen on. Monasti kuitenkin on, että esim laulujen sanotukset vaativat eri tempoja samoilta rytmilajeilta. Summa summarum: jokaiseen kappaleseen SEKÄ tulkintaan tarvitaan oma temponsa.
Onneks saa roudata. Ei tätä hommaa muuten jaksais...
Musiikkia korville
22.08.2005 01:45:09

Ehkä tämä tempoasia on kuitenkin tavallaan pikkuasia ja vain osa hankaluutta tanssimisen kannalta. Mielestäni n. 90% lavatanssijoista ei kuule kappaleiden tahteja eikä erota tahtilajeja, tai siltä se ainakin näyttää. Rytmiin tanssiminen humppamusiikissa on yleisempää, siis oikeasti selkeässä humppakappaleessa, mutta siltikin kappaleesta voi valita erilaisia tempoja eikä iskuja tarvitse askeltaa suoraan rytmin mukaisesti.

Tämä varmasti totta... Itse kun en osaa tanssia juurikaan, mutta nähnyt olen monenlaista.

Toisaalta vaikka olisi ns "oikea" tempo tiettyyn rytmi(/tanssi)lajiin, niin kyllä näitä tanssitaan kuitenkin niin monenlaisilla tyyleillä ja variaatioilla.

Sittenpä vielä tuo 90%. Eli tästä päätellen se ei taida olla niin justiinsa...
Onneks saa roudata. Ei tätä hommaa muuten jaksais...
Riksteri
22.08.2005 01:57:24
Toisaalta vaikka olisi ns "oikea" tempo tiettyyn rytmi(/tanssi)lajiin, niin kyllä näitä tanssitaan kuitenkin niin monenlaisilla tyyleillä ja variaatioilla.

Taustalla saattaa olla jonkinlainen myytti siitä, että kunhan nainen vain kiltisti seuraa niin mies pystyy viemään mitä tahansa. Varmaankin taitavimmat miehet kykenevät suurimman osan naisista mukaansa tempaamaan, mutta tyyli ja variaatiot muokkaantuvat sitten helposti sellaisiksi hieman epämääräisen oloisiksi, joista ei erota rytmiä, tahtia eikä välttämättä enää tanssilajiakaan.
ninmari
22.08.2005 08:30:52
Mä en kyllä pystysolistina tempoa lähde määrää..Ammattitaitoisempia ovat perskeles meidän soittajat ja mä luotan siihen että kymmenien vuosien kokemuksella ne piru vie tietää mikä tempo on..!Eikä ole kyllä yleisön puolelta tullut valituksia, eikä kyllä mullakaan ole ollut valittamista.Kyllä ne poijjat ossoo asiasa.=)
En laula nuoteista.Laulan rahasta!
Pula-Aho
22.08.2005 10:03:13
Ehkä tämä tempoasia on kuitenkin tavallaan pikkuasia.

Niinhän se on, mutta monelle tanssijalle elämää suurempi kysymys.

Mielestäni n. 90% lavatanssijoista ei kuule kappaleiden tahteja eikä erota tahtilajeja, tai siltä se ainakin näyttää.

Olen monesti todennut samaa. Aika hämmentävää, kuinka moni tanssinharrastaja voi tanssia jotain valssiakin väärin. En tiedä, johtuuko se siitä, ettei korva kuule vai siitä ettei jalat tottele.

Naispuolisten tuttavieni kommenttien pohjalta olen ymmärtänyt, että ongelma on yleisempää miesten joukossa. En ole koskaan ymmärtänyt, miten nainen pystyy tanssimaan miehen kanssa, joka vie väärässä rytmissä. Laittaako hän silloin korvatulpat???
Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)