Aihe: AMD:n prosessori /emon valinta
1 2
Timo JM
19.08.2005 19:38:56

Mikähän ero mahtaa olla noilla AMD:n 939 ja 754 kannoilla ja kumpi on järkevämpi valinta, tulevien päivitysten kannalta, uutta emoa valitessa? Entä mitähän tuo Wi-FI-G WLAN-sovitin tarkoittaa?

Niin ja mitkä liikkeet pääkaupunkiseudulla ottavat vaihdossa nykyisen emo/prosessori/muistit yhdistelmäni?
...siis mun mielestä.
superfly
19.08.2005 19:42:19
Wi-FI-G WLAN-sovitin tarkoittaa?

Tämä on langaton G-standardia tukeva verkkokortti. Tai siis sovitin.... Emoista en tiiä mittään.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
cubasisti
19.08.2005 19:53:08
939-kanta aivan ehdottomasti. Mulla on Asus A8V Deluxe Wifi-G ja siinä Athlon64 3000+ (Winchester core), Radeon 9800 Pro, 3 gigaa muistia, pari äänikorttia ynnä muuta kampetta. Toimii todella hienosti, ei mitään ongelmia.

Jollain muilla emolevyillä voi olla jonkun prosentin parempia testituloksia, mutta tämä näyttäisi olevan erittäin suosittu ja luotettava.
Mark-Ken
19.08.2005 19:56:00
939-kanta toki.

754 oli eräänlainen "väliaikainen" kanta, en ostaisi.

Niin ja prossuksi kannattaa sitten ottaa ehdottomasti Venice-versio.
Timo JM
19.08.2005 21:21:56

Niin ja prossuksi kannattaa sitten ottaa ehdottomasti Venice-versio.

Jaahas, ja mitäs toi Venice sitten tarkoittaa?
...siis mun mielestä.
Mark-Ken
20.08.2005 00:19:52
Jaahas, ja mitäs toi Venice sitten tarkoittaa?

Uudempi malli kun vertaa Winchester-ytimellä olevaan versioon. Kehittyneempi muistinohjaus ja semmosta kivaa.
atimoc
20.08.2005 23:48:26

939 ehdottomasti, voit sitten tulevaisuudessa päivittää halutessasi pelkän prosessorin, eikä tarvi välttämättä ostaa uutta emolevyä.

Mutta jos myyt vanhan koneen pois, niin myy ennemmin suoraan yksityiselle, konekaupat hyvittävät oman kokemukseni mukaan vaihdossa surkeasti. Tsekkaa ainakin Huuto.net, MuroBBS:n myyntipalsta tai vaikka Keltainen Pörssi. Vanha rauta tuntuu kelpaavaan aina jollekin, jos et vain hinnoittele itseäsi markkinoilta ulos.
"We're gonna try to play a song called Rüdiger now... I said TRY, this one could really hurt ya."
Timo JM
21.08.2005 11:47:03

Ajattelin hankkia kamat Cruz (Beesting) verkkotukusta kun myymäläkin on ihan lähellä. http://www.gnt.fi/scripts/MultiWeb.dll? On sitten ainakin paikka mihin kävellä sisään mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Vielä pari kyssäriä:

"Tray" tarkoittaa ilmeisesti, että prosessori tulee ilman tuuletinta, eli ei "Boxed"? Mikähän tuuletin olisi hyvä ja hiljainen, eikä olisi aivan mahdottoman kokoinen? Olisiko tuolta Cruzista löytyvä GT IGLOO 7200LIGHT mitään? Tuosta ilmoitetaan: Noise Level 20 dBA.

Ja sitten vielä DDR muistia yksi giga. Tuolla olisi tarjolla mm. Kingstonia. Ilmeisesti kannattaa valita mielummin 400 MHz kuin 333 MHz. Toi vaihtoehtojen mahdollisuus on vaan niin pirun iso, että oikean valinnan tekeminen ei ole helppoa.

Haluaisin, pienestä tehoerosta huolimatta, ainoastaan yhden muistikamman kahden sijasta. Katsoin, että noissa Kingstoneissa ei näkynyt gigaa yhtenä palikkana, joten mikähän olisi sitten se oikea vaihtari?

939 ehdottomasti, voit sitten tulevaisuudessa päivittää halutessasi pelkän prosessorin, eikä tarvi välttämättä ostaa uutta emolevyä.

Joo, mutta eiköhän parin vuoden päästä ole taas keksitty jotain sellaista, että prosessoria päivittäessä menee joka tapauksessa emokin vaihtoon. Näin on aina ollut ja tulee todennäköisesti myös aina olemaan.

Eli jos vielä jaksatte pikkasen jeesata, niin saisin ostoslistani valmiiksi, mikä tällä hetkellä on:

- ASUS A8V Deluxe (ei E)
- AMD 3000+ Venice Socet 939

(Siis tuuletin ja muisti vielä uupuu.)
...siis mun mielestä.
Mark-Ken
21.08.2005 13:36:36
Itse jättäisin kyllä Beestingiltä tilaamatta, sen verran huonoja juttuja kuulunut siitä ja ongelmatilanteiden selvittämisestä. Luotettavaksi kehuttuja kauppoja taas ovat esim. Jimm's PC-store ja ATK-Agentti.

Itse en noista coolereista sinänsä tiedä paljoa, mutta Boxed-tuulettimia ei ole kehuttu pahemmin. On kai niissäkin ihan hyviä yksilöitä, mutta laatu ei ole sitä parasta. Jimm'sillä myynnissä olevat Akasan coolerit näyttävät vallan kelvollisilta ja noissa on useimmissa mukana PCI-paikkaan tuleva säätöpotikka tuulettimelle, mikä on ainakin minun mielestäni kiva ominaisuus.

Muistiksi toki 400MHz. Kingstonia en suosittele heikon yhteensopivuuden takia (ennen oli kyllä laatumerkki), mutta sen sijaan Apacerit ovat todella kehuttua tavaraa.
atimoc
21.08.2005 17:57:27

Joo, mutta eiköhän parin vuoden päästä ole taas keksitty jotain sellaista, että prosessoria päivittäessä menee joka tapauksessa emokin vaihtoon. Näin on aina ollut ja tulee todennäköisesti myös aina olemaan.

Ei noi socketit niin tiuhaan vaihdu. Ennen kuin alkukesästä 939:ään sorruin, mulla oli Socket A (eli siis Duroneja, Thunderbirdejä, AthlonXP:itä syövä kanta) -emolevy mooonta vuotta. Väylissä sun muissa saattaa tietty tapahtua kehitystä ja muutoksia, mutta elän toivossa, että s939 + PCI-E + S-ATA -lankulla pärjää suht pitkään.

Ja Beestingistä: ostin oman kokoonpanoni juuri sieltä. Mietin pitkään, että uskallanko tilata, kun on saanut lukea niin huonoa palautetta kyseisen lafkan toiminnasta. Missään muualla ei ollut silloin myynnissä niitä osia, joita hain, joten uskaltauduin tilaamaan. Kaikki meni hienosti ja paketti tuli 2 päivässä kotiovelle.
"We're gonna try to play a song called Rüdiger now... I said TRY, this one could really hurt ya."
Mark-Ken
21.08.2005 18:46:16
Kaikki meni hienosti ja paketti tuli 2 päivässä kotiovelle.

Kyllä kaikki kaupat varmati osat rahaa vastaan antaa, mutta huollot jne. voikin olla kiva kokemus.
atimoc
21.08.2005 19:07:41

Kyllä kaikki kaupat varmati osat rahaa vastaan antaa, mutta huollot jne. voikin olla kiva kokemus.

Niin voisi ainakin toivoa :) Mikromaja ja Multitronic eivät aikanaan saaneet lupauksista huolimatta tavaraa postiin edes kolmen viikon sisällä, ja Jimm'siltä lähettivät 2 kertaa väärän tuotteen. Onneksi mitään ei ole vielä joutunut lähettämään huoltoon mihinkään firmaan. Meni hiukka ot:ksi.
Timo JM
27.08.2005 14:33:30

Kiitokset kaikille avusta!

Kuorien sisällä hyrräävät nyt:

Asus A8V Socket 939
AMD Athlon 64/939 3000+ Venice tray
Nexus AOP-6400 CPU Cooler
Apacer 2 x 512 Mt DDR

Kone on nyt, paitsi huimasti nopeampi mutta myös, huomattavasti hiljaisempi kuin ennen!

Kaupat tein Vantaan Myyrmäessä sijaitsevassa Micro Sailissa ja hintaa paketille tuli 366 euroa. (Halvemmallakin sais varmaan jostain muualta, mutta näin tällä kertaa.)
...siis mun mielestä.
32788
27.08.2005 14:41:37
Kaupat tein Vantaan Myyrmäessä sijaitsevassa Micro Sailissa ja hintaa paketille tuli 366 euroa. (Halvemmallakin sais varmaan jostain muualta, mutta näin tällä kertaa.)

Ei yhtään huono hinta, kyllä sen kolme kymppiä halvemmalla ehkä voisi saada, mutta mitään järkyttävää eroa ei tod. ole.
Alkoholin nauttiminen krapulaa edeltävä päivänä aiheuttaa päänsärkyä ja äkillisiä pahoinvointikohtauksia!
Timo JM
27.08.2005 21:45:38

Ei yhtään huono hinta, kyllä sen kolme kymppiä halvemmalla ehkä voisi saada, mutta mitään järkyttävää eroa ei tod. ole.

Joo, mä laskin, että jos postikulut on siinä viidentoista euron hujakoilla, niin melkein sama jos ostaa suoraan jostain myymälästä. Ainakin on paikka johon mennä asioimaan ongelmatilanteissa.
...siis mun mielestä.
lindo
28.08.2005 00:29:14
http://www.gnt.fi/scripts/MultiWeb.dll?

Tsori mut mikä tää oikeen oli?
I don't belive anything, if i don't see it first
Timo JM
28.08.2005 00:56:33

Tsori mut mikä tää oikeen oli?

Joo, toi linkki ei näköjään tahdo toimia.

Kun Cruzin sivulta http://www.cruzbroker.fi/tervetuloa.html menee atk-verkkotukkuun tulee sen sivun osoitteeksi juuri tuo kummallinen http://www.gnt.fi/scripts/MultiWeb.dll?
...siis mun mielestä.
kamina
30.08.2005 11:25:05
Cruzbrokeria välttäisin kuin ruttoa, en ole ikinä kuullut kenenkään antavan hyvää palautetta heistä...

Tällä hetkellä ehdottomasti paras A64 prosessori audiokäyttöön on X2 3800+. Hinta ehkä kirpaisee hieman, mutta tuo on yleensä jopa karvan nopeampi kuin dual opteron samalla kellotaajuudella.

Socket 939 tullaan noin vuoden kuluttua korvaamaan M2 socketilla, mutta 939 pysyy sen jälkeenkiin aika pitkään rinnalla. Ei tällä hetkellä markkinoilla taida olla mitään pitkäikäisempääkään. Hyvä socket 939 emo tukee myös dualcore prossuja jotka tulevat olemaan loistava päivityspolku joskus ensi vuonna. Itseasiassa väittäisin että markkinoilla on harvoin ollut alustaa jolla olisi yhtä hyvä päivityspolku kuin nyt.

Scenario voi olla vaikkapa seuraava: Ostetaan s939 emo ja venice 3000+ nyt. Vuoden kuluttua ostetaan dualcore 4200+ joka maksaa reilut 200€. Tällä koneen tehot esim. cubasessa nousevat yli tuplaksi. Jos tämä ei ole tehokasta päivittämistä niin mikä? Toisaalta yhteenlasketulla hinnalla saa melkein tuon mainitun dualcore 3800+ prossun jossa tehoeroa ei ole paljoa 4200'seen nähden.
cubasisti
30.08.2005 15:11:19
Jep jep. Täällä myös yksi, joka innosta muikeana odottelee X2-prosujen hintojen tippumista. Taisin tehdä erittäin viisaan päätöksen, kun ostin Asus A8V Deluxen ja siihen rutkasti muistia (3GB), mutta halvimman mahdollisen prosessorin. Tehoja piisaa yllin kyllin jo nyt, ja vuoden päästä pikku päivityksellä saa varmaan ainakin tuplatehot. Luultavasti paljon enemmänkin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)