Aihe: boss gt8 vs. pod xt live
1 2
beat farmer
19.08.2005 11:47:25
Kokemuksia Boss GT 8:sta tai Pod Xt Live:stä? Kumpi parempi?
Santtu_123
19.08.2005 13:16:53

Ei kokemuksia Bossista, mutta ero on aika selkeä mun mielestä:
Boss on multiefekti ihme vinkunoilla ja Podi on vahvistinmallinnuslaite ilman ihme vinkunoita. Podin säröt hakkaa Bossin about 100-0.
LesPaul70
19.08.2005 13:18:39
I don't get it... Why would the Fantastic Four send me a satellite photo of the Grand Canyon?
McNulty
19.08.2005 13:29:22
Boss on multiefekti ihme vinkunoilla ja Podi on vahvistinmallinnuslaite ilman ihme vinkunoita. Podin säröt hakkaa Bossin about 100-0.

Hyvin päätelty jollei Bossia ole edes kokeillut :)
Mielestäni POD XT Live on jotenkin "tunkkaisen" kuuloinen. Bossin kanssa ei tartte jokaiseen patchiin ruuvata EQ-asetuksia asentoon Bass:0, Mid:8 ja High:8... (asteikolla 0-10). Se mikä etu POD XT Livessä on... on sen vaivaton kytkeminen tietokoneeseen. Sanoisin että nauhoitteluun tuo POD XT Live on parempi (toisaalta, studiossa ei välttämättä tarvi lautaa vaan se perus POD XT riittää hyvin. Käsin niitä saundeja kuitenkin ruuvataan)

Parastahan se olisi jos voisi ottaa laitteen kotiin ja/tai reenikselle kokeiltavaksi. Ei sitä kaupassa osaa sanoa että toimiiko se just niin kuin sen pitäisi.

PS. Kummatkin laitteet on mielestäni ärsyttäviä säätää... sillä siihen menu/submenu- & parametri-viidakkoon ja kaiken maailman nappuloihin ja hilavitkuttimiin ainakin minä kyllästyin nopeasti. Keikalla soundcheckiä tehdessä tuon huomasi parhaiten. Siinä vaiheessa teki mieli heittää multipaavo seinään :)
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
Ziggy Bubba
20.08.2005 18:10:14

Yhdyn tähän. GT-8 on vahvistinmallintajana aikamoista kuraa, ainakin Podiin verrattuna. Efekteissä riittää ja niitten kanssa voi pelleillä monipuolisesti. Ei sitä vaan jaksa kauaa häröillä... Tästä syystä hankkiuduin eroon bossista ja hommasin XT Liven :)
www.mikseri.net/sigkk Fattest shit on the planet!
simosiili
21.08.2005 11:46:54
Yhdyn tähän. GT-8 on vahvistinmallintajana aikamoista kuraa, ainakin Podiin verrattuna. Efekteissä riittää ja niitten kanssa voi pelleillä monipuolisesti. Ei sitä vaan jaksa kauaa häröillä... Tästä syystä hankkiuduin eroon bossista ja hommasin XT Liven :)

kyllä mä ottaisin ton bossin mieluummin, en tee mallinuksilla paskan vertaa kun satun omistamaan screamerin:) mulla on ollu pod xt ja säröt ei oo kovin hyviä..
roknroll
McNulty
21.08.2005 13:34:49
kyllä mä ottaisin ton bossin mieluummin, en tee mallinuksilla paskan vertaa kun satun omistamaan screamerin:) mulla on ollu pod xt ja säröt ei oo kovin hyviä..

Jep... minunkin mielestä Bossissa on paremmat efektit. Multiefektihän se onkin eikä vahvistin :)
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
McNulty
21.08.2005 17:34:49
No kyl mää Ladan Porchesta erotan vaikken on Porchella ajanukkaan :) Ton kommentin ydin oli se että toinen on multiefekti ja toinen ei.

Eikös tuon kommentin ydin ollut se että "minä omistan Ladan ja se on paljon parempi kuin Porsche! ...niin siis vaikka en ole Porschella koskaan ajanutkaan" :)

No vällähäliä... kummatkin ovat kalliita "uutuustuotteita" joilla varmasti pärjää kokeneempikin kitaristi. Myös vahvistimella on suuri merkitys tuohon multiefektin tuottamaan saundiin. Itse varmasti ottaisin POD XT:n jos kotosalla soittelisin. Se on niin kivutonta kytkeä koneeseen + saundeja saa netistä napattua. Reenikselle ja keikalle saattaisin ottaa kunnon vahvistimen kanssa varustettuna tuon GT-8:n.

Totta joissain tapauksissa, extra packit auttaa kummasti.

Ja eikös POD XT:n ja POD XT Liven kanssa saa tuon guitarport-softankin toimimaan. Tai siis että POD toimii myös guitarporttina?
Kjukka
21.08.2005 19:18:11

Topiccia hipaisten...

Äskeinen tajunnanvirtaväsäys XT livellä ja stratolla:

http://personal.inet.fi/koti/jkaijanl/helvata.mp3
LamaAjanElvis
21.08.2005 19:41:32
poddi saattas olla seuraavana hankintalistalla, tai sitten vahvarin hankinnan jälkeen. yksi tärkeimmistä seikoista mulle olis saada koneelle soitteluja.

ps. kaikki ladan haukkujat on munattomia savihousuja! :)
I don't know why my heart beats, i only know it does... Suhteettomat Toverit Club#3 AKKK#4 Romantikkoitkijät#7 Ihmevalittajat#8
Jasma
21.08.2005 19:47:28
itselläni on podxtlive ja tyytyväinen olen ollut. säröä pitäisi löytyä joka makuun. efekteistä en tarvitse muuta kuin reverbiä, chorusta ja delayta, ihan käypäsiä, muihin en ole juurikaan kajonnut joten en tiedä minkälaisia ovat. vaikka säätöjä löytyy joka lähtöön ja valikkoviidakko onkin valtava niin editointi onnistuu tietokoneen kautta todella vaivattomasti! jos liikkeessä erehdyt kokeilemaan laitetta niin varoitan vain että ne tehdaspresetit ovat aivan suolesta.
Santtu_123
22.08.2005 09:13:26

Ja eikös POD XT:n ja POD XT Liven kanssa saa tuon guitarport-softankin toimimaan. Tai siis että POD toimii myös guitarporttina?

Kyllä saa.
simosiili
22.08.2005 14:52:57
osta putkipeli. h0h0
roknroll
32788
22.08.2005 15:02:47
Jos satut omistamaan kannettavan tietokoneen, POD XT: n säätäminen on yhtä juhlaa myös lavalla. Pitää vain asentaa Line6: n sivuilta Line6 Edit-ohjelma. Sen avulla voit tehdä virtuaalisen pedalboardin vetämällä efektejä kitaran ja vahvarin väliin, ja sen sellaista kaikkea muuta säätöä. Tässä näköjään arvostelu tuosta ohjelmasta. Jo siinä oleva kuva kertoo enemmän kuin nämä sanat.

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=302

Tuon artikkelin tekijällä on näköjään saman valmistajan Vetta-vahvistin, mutta tuo toimii myös Pod XT: n kanssa, Vetassahan on käytännössä POD XT sisällä.
Alkoholin nauttiminen krapulaa edeltävä päivänä aiheuttaa päänsärkyä ja äkillisiä pahoinvointikohtauksia!
Xanator
26.08.2005 21:11:08
Täälläkin tekisi gt3sen jälkeen mieli uutta efektiä, ja molemmat näistä kandidaateista vaikuttaisivat aika hyvälle. Oma soittelu oma ihan perustavaraa, ei mitään erikoisen raskasta. Pääasiassa kevyttä, rockkia, jazzia, bluesia ym. Vahvistimena peavey classic 30, kitara fender telecaster.

Kumpihan noista sopisi minuulle paremmin? Line6sen tietokoneeseen liittäminen houkuttelisi. Löytyykö samanlaista ominaisutta gt8sta? Mites nuo monien mainitsemat vahvistinmallinnukset, onko niille paljonkin käyttöä.

Nykyisestä gt3sta voin sanoa, että kaikenmailman efektiä löytyy enemmän ku tarpeeksi, mutta suurin osa on aivan käyttökelvottomia, ainakin näin tavalliselle soittelijalle. Laitteen omat säröt eivät kovin hyviä ole, cleanit menettelee. Ehkä soundit riippuu aika paljon säätäjästä. Pitäisi varmaan opetella ottamaan näistä laitteista 100% hyöty irti ;)
prtzah
26.08.2005 21:45:04
Pitäisi varmaan opetella ottamaan näistä laitteista 100% hyöty irti ;)

Samaa mieltä, erillispedaaleja on ollut vaikka mitä, ja multiefektejäkin muutama. Nyt yli 5 vuotta olen käyttänyt GT-3:sta ja hyppinyt valmiista soundista toiseen "vakiosoundina". Hyviäkin on löytynyt, mutta liian monta... Viimeisen vuoden aikana vasta olen oikeasti alkanut ruuvaamaan esiin niitä neljää "omaa" perussoundia.

Ei sellaista laitetta olekaan, josta jotain nappia painamalla saisi "oman" ja hyvänkuuloisen soundin suoraan. Ja kun se pitäisi vielä ruuvata erikseen omaa vahvistinta varten ja erikseen siitä ainakin line-in versio studioon - ja pelkillä kuulokkeilla se kuulostaa tietenkin vielä erilaiselta...

Lähes millä vain asiallisella multiefektillä ja paneutumisella voi saada hyvän soundin oman vahvistimen kautta, ihan niinkuin perinteisillä muutamalla pedaalillakin, mutta sitten pitäisi aina mikittää studiossa. Ja se on joskus tuskaista. Ja kevyempi olisi liikkua ilman vahvistinta.

Multiefekti ja ruuvaaminen tuntuu siksi ainakin nyt järkevimmältä vaihtoehdolta, vaikka vähän työläältä sekin. Enkä oikein voi mitään nykyaikaista multiefektiäkään ihan paskaksi mennä väittämään, varsinkaan jos en ole kunnolla siitä soundeja esiin ruuvaillutkaan...
Fonisoul_
26.08.2005 22:44:06
Jos satut omistamaan kannettavan tietokoneen, POD XT: n säätäminen on yhtä juhlaa myös lavalla. Pitää vain asentaa Line6: n sivuilta Line6 Edit-ohjelma. Sen avulla voit tehdä virtuaalisen pedalboardin vetämällä efektejä kitaran ja vahvarin väliin, ja sen sellaista kaikkea muuta säätöä.

Juu näin on, paitsi että ei ihan. Ensinnäkin tuon xt liven kanssa toimiva versio editistä on vähän eri näköinen kun tuo arvostelussa oleva kuva, eli ei ole enää niin havainnollinen "pedalboard" -asetelma. Homma toiminee kuitenkin aikalailla samoin, mutta efektejä ei saa aivan mielivaltaiseen järjestykseen (pääosin vaihtoehtoina on pre/post, eli ennen tai jälkeen vahvistinmallinnuksen).

Hyvä tuo ohjelma kuitenkin on xt liven kanssa ja toimii tietenkin näppärästi usbin välityksellä. Mitään sillä ei voi tehdä mitä ei voisi tehdä ilmankin ohjelmaa, mutta onhan siinä vähän näppärämpi graafinen käyttöliittymä, kuin tuo podin oma nestekidenäyttö (tai mikä lie =) ...
Soul with the capital "S"...
Xanator
27.08.2005 14:40:17
No tuli selailtua line6sen sivuja, ja valinta taitaa kallistua podxt live:n puolelle.

Bändien/soittajien soundeja löytyy todella paljon(line6sen ja lukijoiden tekemiä) Laadusta en voi sanoa, mutta eiköhän ne nyt jonkunlaisia ole.
Lisäksi hallittavuus koneen kautta selveni, eli ihan näppärältä vaikuttais se ohjelma. Paljon helpompaa ja mukavampaa kun nappien säätäminen sen pikkunäytön kautta.

Boss gt8sta luin arvosteluja, joissa mm. kerrottiin, että vehkeessä on ihan älytön määrä kaikenmaailman efektiä. Sen gt3sen jälkeen uskon. Tosin niin kuin jo sanoin, suurin osa nykyisen gt3sen efekteistä on itselle turhia. Mitä laajemmalti musiikin kanssa on tekemisissä, sitä enemmä niille varmaan tulee käyttöä.

Kaikenkaikkiaan itselleni haen melko yksinkertaisesti käytettävää vehjettä, josta saa ok-soundeja irti ilman tuntien säätämistä. Bossista saa varmaan enemmän irti, mitä line6sta, mutta säätämisen määrä voi olla moninkertainen.
jellona
27.08.2005 19:44:34
Itse varmasti ottaisin POD XT:n jos kotosalla soittelisin. Se on niin kivutonta kytkeä koneeseen + saundeja saa netistä napattua. Reenikselle ja keikalle saattaisin ottaa kunnon vahvistimen kanssa varustettuna tuon GT-8:n.

Tuossa oli asia tiivistettynä. Mutta kertokaas mulle minkä ostan näistä kolmesta vaihtoehdosta, kun en itse pääse ratkaisuun !!?? Metallia soitan, rytmejä, leadeja + puhtaita soundeja..

1. Jos käytän kaikki rahani, ostan engl screamer:n, gt-8:n josta ottaisin efektit ja ohjaisin sillä screamerin kanavanvaihtoa (Amp Control, kellään kokemuksia?). Tohon vielä Framus Dragon 2x12 kaappi niin varmasti olisi hyvä setti! Hintaa kertyisi 1700€.

Bossia voisin käyttää myös kohtuu soundeilla kotona soitellessa stereoiden läpi ja keikoilla joissa joudun käyttämään muiden vahvistimia (bossista särö + efektit).

2. Gt-8 edelleen, mutta vahvistimeksi halvempi putkinuppi tai combo+kaappi josta nyt hyvät puhtaat edes lähtisi. (Esim. peavey classic 30 + kaappi) Sitten gt-8:n efektit ja särö (ei mallinnusta) tai säröpedaali bossin efektilenkkiin (kellään kokemuksia?) Hintaa kertyisi 1000-1500€

3. Podxt live ja 2 kohdan vahvistin varustus. Tai miksei 1.kohdan varustuskin, mutta tällöin screamerin hyötysuhde jäisi pieneksi, eikä ilmeisesti päästäisi 1. kohdan soundin tasolle? Hintaa kertyisi 1000-1500€

Xtl toimisi bossia paremmin kotisoittelussa ja lainakamoilla soitellessa keikoilla.

Putkitekniikkaa haluaisin kuitenkin vahvistimeen, enkä voi ymmärtää miten voisin erillispedaaleilla vaihtaa kuivasta säröstä puhtaaseen jossa on reverb ja delay. G-major ei taasen käy pelkästään kuulokesoitteluun.. Ja putkipäätevahvistin maksaa saman kuin putkinuppi.

Tällähetkellä soittelen pod2+floorboar, 100w randall trankku nuppi + marshall vs212 kaappi. Soundi ok, mutta parempaa haluaisin!

Tämän keskustelun peruskysymys taitaakin olla 2. ja 3. vaihtoehtojen välillä..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)